2016-01-14, 11:07
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Någon som vet hur mycket Chinese Democracy har sålt?
Det jag hittar konkret är 2,6 miljoner i februari 2009. Alltså tre månader efter release. Den lär väl ha sålt bra första tiden och ebbat ut sedan. Fast det var 3 månader det, därefter har det gått 7 år och borde ha sålt en del ex den tiden också. Det får pusslas vidare lite med siffror i den mån det finns info, men det orkar jag inte nysta i.

Det var några engelska Wiki jag kollade. Bandets, albumets och diskografin.
Senast redigerad av emma80 2016-01-14 kl. 11:09.
Citera
2016-01-15, 13:56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
F.ö. känner jag egentligen varken till eller från med Dizzy. Tyckte bara att ditt sätt att behandla hans medverkan i bandet var ignorant. GN'R kan visserligen uppfattas som punkiga pga attityden men de var aldrig ett punkband. De var ett sleazeband av den mer ruffiga skolan som utvecklades till att bli ett rockband med episka inslag. Sweet Child O' Mine är tex ett ypperligt exempel på att det alltid fanns något annat hos Guns än bara punkig rock. Men visst är influenserna från Queen och Elton John mest Axl's verk. Absolut. Men de flesta tidiga medlemmar i Guns hade ganska skilda influenser vilket kanske är varför mixen blev lite mer intressant än många andra band vid samma tid.
Jag betraktade själv Guns n Roses som "hårdrock" när jag var ung, när de var aktuella. JAg tror de flesta placerade dem i det facket och om inte annat så hjälpte säkert MTV till med det.
Det fanns en stor skillnad mellan tex punk-kultur och hårdrockskultur iaf i Sverige på den tiden, och de som klädde sig i enlighet med hårdrockens idel här, de klädde sig ju som de i Guns klädde sig.
Sleaze- och glamrock var väl hur man definierade dem, och band såsom Poison och Whitelion stod närmare Guns, i jämförelse mot tex punken.

Men om Guns-medlemmarna själva får definiera sig så är det som punkare.
De såg ner på glam-scenen och räknade sig inte heller till sleaze-banden som tex Skid Row.

Men det är svårt att definiera egentligen.
Bara för att något Definieras som tex "punk" så innebär det inte att de är särskilt "punkiga.
Use your Illusion var Inte punkiga Alls.
AFD däremot var punkig, det var "rock" helt enkelt.
"Rock" kan kanske inte riktigt definieras på det sättet man vill.
Det är en upplevelse och attityd mer än en "stil."

Citat:
Verkligen? Kan du backa upp det påståendet? Såvitt jag vet har han hållit sig tillbaka ända sedan han blev ren från drogerna eftersom han inte ville utsätta sig för situationer där lockelsen att falla tillbaka var för stor. Detta i kombination med att han alltid var mer tillbakadragen är iaf varför jag alltid sett att han gärna hjälper till både här och där (live och som låtskrivare) men sällan själv vill delta på heltid.
Jo, Izzy själv har i intervjuer berättat det. Så det är väl en bra källa?
Det står i flera av intervjuerna som finns på nätet med honom, så bara googla.
Han berättade att hans egen vilja var att vara sångaren i det nybildade bandet (som då ännu ej döpts till Velvet Revolver) och tillsammans med de övriga ge sig ut på lågbbudgetturné.
Men så snart de övriga börjat leta allvarligt på en ny sångare, och framför allt efter att ha sett de positiva reaktionerna hos bandkamraterna när väl Scott kom dit och började prestera, så såg han sig som slagen och drog .
Utan att ens ha berättat vare sig Att han faktiskt ville vara deras sångare på allvar, eller att han ville att de skulle bilda riktigt band.
Det tolkar iaf jag som ett visst tecken på bristande självkänsla.
Det är en tolkning, men den kanske kan förklara även varför han gjorde motsvarande saker vid flera tillfällen.

De andra har ju bara berättat sina tolkningar av dessa saker. Och då har det alltid varit i stil med att "Izzy gör alltid som han själv vill", "Izzy vill nog bara spela lite och ha kul ...", "Izzy ville undvika partaj".

Men ingen verkade inse att han faktiskt hade en önskan om att faktiskt spela på allvar med dem igen, och att få vara deras sångare.
Det känns lite småtragiskt på något sätt =)

Citat:
Det beror helt på. Massor av band har framstående basister och trummisar som låtskrivare. Främst basister då de också spelar ett melodiinstrument. Och som sagt, jag har aldrig påstått att "de andra" inte bidrog eller att helheten mäktade över varje enskild bandmedlem. Men att Izzy och Axl var drivande låtskrivare är det ingen tvekan om. Att sedan Duff och Slash varit viktiga i processen är alldeles tydligt men de drog inte samma lass.

Bra i övrigt att du tar upp Arkeen dock som verkar ha varit mycket viktig för bandet trots att han aldrig var medlem. När jag var barn undrade jag alltid vem den där Arkeen var som man läste i bookleten hade varit med och skrivit många låtar men som man aldrig sett på bild eller hört intervjuas. Visst är det i Duff's biografi där han går in lite mer på vem och hur han var?

Dvs med de inhyrda körerna och pianot...

Hehe...
Nja, Knockin on Heavens Door började de faktiskt spela långt tidigare än de blev kända för den, och då helt utan arrangemang.

Jo, Duff skriver lite om West Arkeem, men mest om att han är ledsen för att han inte hjälpte till mer när han höll på att knarka ihjäl sig.
Han berättar att hans knarkarkompisar, som befann sig i lägenheten när han dog, stal alla demo-inspelningar och så som han hade.

Men jag tycker det är lite konstigt så här i efterhand att han inte verkade ha fått erbjudandet att bli nya gitarristen i Guns. Varför valde de inte honom när han ändå fanns tillgänglig,. istället för att leta efter okända Gilby Clarke etc?
Varför finns det behovet hos band som slagit igenom att så Tvunget alltid ta in redan etablerade musiker när en plats öppnar sig?
Varför väljer de så sällan bland sina vänner?
Dvs det är ju påfallande ofta just vänskapen i band som ger dem sitt unika musikaliska sound.
Det är sällan viruouser som är med om att bilda band, men just den blandningen av djupt unika, individuella (inte superskickliga) musiker som verkar behövas för "det där".
Men problemet med de flesta "superskickliga" musiker är att de är så skickliga att de förlorat sitt individuella sound. De låter alla likadana.

Steven Adler tex, en skitkass trummis i jämföres med Matt Sorum - men pga det primitiva i Adlers spel, blev det ett så skönt gung.
Samma med tex Metallica, "de" brukar jämföra med tex Dave Mustain och påstå att han minsann är bättre än Kirk Hammet. Och det är ju sant - tekniskt bättre. Men det finns en orsak till att Metallica har nått större berömmelse än Megadeath ... Dvs perfektion är sällan det bästa, utan asymmetri är det ideala.

Alla band borde hålla sig till sina vänskaror, istället för att söka sig till studiomusiker tycker jag.
Egentligen i allt som har emd banden att göra.
Guns hade tex kompisar som var deras fotografer. De köpte inga proffs-fotografers tjänster. Och därför blev bilderna så personliga, så intressant för oss att titta på alltså.
Det spontana är nästan alltid bättre än det "proffsiga". Iaf i dessa sammanhang.
Citera
2016-01-15, 17:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag betraktade själv Guns n Roses som "hårdrock" när jag var ung, när de var aktuella. JAg tror de flesta placerade dem i det facket och om inte annat så hjälpte säkert MTV till med det. . .

Det svenska epitetet hårdrock är bra och passande men väldigt lokalt till oss i norden. På engelska passar inte rock, hard rock eller metal på ett band som GN'R. Vad gäller deras sound anser jag att sleaze är den bästa benämningen om man ska nyttja någon. Åtminstone för tidiga GN'R. Vad de sedan blev från YOI och framåt är ett mer unikt sound som blandar såpass att jag anser att man inte riktigt kan placera den i ett fack.

Citat:
. . .Nja, Knockin on Heavens Door började de faktiskt spela långt tidigare än de blev kända för den, och då helt utan arrangemang.

Det har jag inte hört förut. Eller jag minns inte att jag hört en sådan version förr. Lyssnar på versionen från Ritz '88 nu och den låter väldigt lik studioversionen - speciellt Axl's sång. Men givetvis arrangerad för den vanliga rocksättningen (gitarr, bas och trummor) utan tillägg.

Citat:
. . .Men jag tycker det är lite konstigt så här i efterhand att han [Arkeen] inte verkade ha fått erbjudandet att bli nya gitarristen i Guns. Varför valde de inte honom när han ändå fanns tillgänglig,. istället för att leta efter okända Gilby Clarke etc?
Varför finns det behovet hos band som slagit igenom att så Tvunget alltid ta in redan etablerade musiker när en plats öppnar sig?
Varför väljer de så sällan bland sina vänner?
Dvs det är ju påfallande ofta just vänskapen i band som ger dem sitt unika musikaliska sound.

Han kanske inte ville. Eller så ville GN'R inte ta in ytterligare en labil figur i bandet. De flesta band verkar f.ö. bilda en vänskap iom att de börjar spela ihop. Det är förvånansvärt sällan band är vänner innan de bildar band. Däremot gör band så att medlemmarna ofta blir vänner.

Citat:
Samma med tex Metallica, "de" brukar jämföra med tex Dave Mustain och påstå att han minsann är bättre än Kirk Hammet. Och det är ju sant - tekniskt bättre. Men det finns en orsak till att Metallica har nått större berömmelse än Megadeath ... Dvs perfektion är sällan det bästa, utan asymmetri är det ideala.

Fast just det exemplet är tämligen irrelevant. Jag kan inte tänka mig att Kirk Hammet har spelat någon roll egentligen för att Metallica nådde större popularitet än Megadeth. I det bandet har hans uppgift mest varit att lägga solon på plattorna.
Citera
2016-01-15, 18:11
Medlem
deadzantas avatar
Vill bara slänga in, som svar på lite tidigare inlägg, att storheten med Gn'R jämfört med L.A Guns, Skid Row, Sex Pistols, Rolling Stones, Aerosmith, Led Zeppelin, Queen, Alice Cooper osv osv..

är att Gn'R gjorde den bästa mixen av det hela, det finns blues, punk, rock n' roll osv.. som alla ovanstående saknade någon/några delar av, så enkelt är det i mina öron.. dessutom med rätt attityd, vid rätt tillfälle och inte minst med rätt blandning av medlemmar i slutet av '80.
Citera
2016-01-15, 18:29
Medlem
deadzantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Mycket av Slash vrede berodde ju på Axls primadonna-stil. I takt med att Axl fjärmade sig från resten av bandet och publiken genom att komma för sent, så växte Slashs ilska.

Men Axl har under alla dessa år visat att han lyckats bryta med sitt gamla dåliga beteende. Han har "vuxit upp" och börjat ta ansvar för "verksamheten".

Och bortsett från just Slash har de övriga sett och lärt sig det. Izy, Duff, Matt och även Reed och väl Clarke har ju redan sedan länge hjälpt Axl och "nya Guns" med spelningar. De har tydligen även umgåtts ibland.
Det har bara varit Slash som vägrat.

Men nu så dog ju Scott Weiland.
Dvs sångaren i Slashs band Velvet Revolver.

Och direkt därefter blir det återförening av Guns.

Kanske Axl och Slash möttes i samband med dödsfallet och blev kompisar igen?

Det var väl i vårt eget Aftonblad tidigt i höstas som Slash erkände att han och Axl har börjat prata, innan Scott dog. Kan faktiskt tänka mig att det har varit Duff som försökt att få ihop dem inför Hall Of Fame häromåret, men med för kort tid på sig..

Det finns ju många rykten och citat som olika medlemmar gjort rörande Slash's avgång men visst spelar det ju in att de fick vänta innan spelningar på att Axl skulle få rätt känsla.

Det som gjort Slash mest kränkt, även Duff, var ju att de fick avsäga sig äganderätten till bandnamnet för att kunna fortsätta turnén de gjorde. Dessutom så la ju Axl på andras gitarr-spår på Sympathy for the devil.. Kan tänkas med viss rätt, då Slash var ganska borta/hög/trött vid inspelningen..

Slash har ju varit portad från att besöka "nya Gn'R" på deras spelningar men alltid de senaste 15 åren sagt att ett återförenat Gn'R är bara ett samtal bort om Axl ringer..
Citera
2016-01-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Gillar man Chinese Democracy förstår jag ärligt talat inte hur man kan gilla Appetite For Destruction. De är så totalt väsenskiljda, nästan lika illa som att jämföra Beatles med One Direction. Det finns liksom ingen själ, inga intressanta melodier och riff på Chinese. Allting som utmärkte och gjorde Guns unikt på Appetite är sedan länge borta och Guns liknar på Chinese ett mediokert nu-metal-band som aldrig skulle gjort något större avtryck.

Ett fascinerande bevis på hur låtskrivande är något som aldrig kan forceras fram. Appetite behövde exakt rätt förutsättningar för att skapas, och det kan aldrig upprepas. Chinese Democracy är så provocerande usel och intetsägande att jag håller den som en av de 10 sämsta skivorna genom tiderna. Eftersom Appetite är en av favoriterna så smärtar det lite att säga det.

Det spelar ingen roll att gitarristerna är tekniskt kunniga när de inte kan spela en vettig not på hela skivan, eller så fick de inte lov att spela en vettig ton för tyrannen Axl Rose. Produktionen och mixningen är dessutom överarbetad, överlastad, obalanserad och låter bara som en helt bedrövlig sörja, en total härdsmälta av ljud. Chinese innehåller de mest patetiska försök till power-ballader som någon pudelrockare någonsin har försökt sig på, Don't Cry på Use Your Illusion framstår som ett mästerverk i jämförelse. Efter 17 års väntan så är det ett makalöst fiasko, utan tvekan.

Ett band kan väl inte upprepa genombrottsskivan i all oändlighet, vem skulle lyssna på det 15 år senare? Även band utvecklas med tiden och därmed även musiken, det blir lite konstigt om man som 50-åring skriver låtar med samma driv och mognad som när man var 20. Ifs gjorde väl Motörhead just det men de är undantaget som bekräftar regeln, de och Sepultura

Jag tycker att det finns hyfsat bra låtar på Chinese, Better är helt ok.
GnR bästa låt tycker jag finns på UYI och heter Don't damn me, en av de bästa iaf. Men som skiva är ju Appetite helt sjukt bra, kommer ihåg när jag hörde den första gången i slutet av 80-talet och sen dess har jag varit ett GnR fan.
Min åsikt är att det var managern/skivbolaget som förstörde bandet, deras UseYourIllusion turné förlängdes ju hela tiden för att det gick att mjölka ur mer utsålda spelningar. De flög runt jorden under mer än 3 år om jag inte missminner mig, inte konstigt om det kukar ur sen när man väl är hemma. Har inte så bra koll men har en känsla av att Axl inte ballade ur pga droger utan snarare psykisk ohälsa, kan det stämma? Fick för mig att han inte använde tyngre droger.

Det var ju kul för fansen att de var på turné hela tiden och MTV sände både livegig och olika program om dem var och varannan dag. Good ol' Days

Edit: Såg att Axls mentala hälsa redan diskuterats, bara ett par sidor sen.
En annan grej med Guns är att deras storhet måste vara helt omöjlig att förstå i efterhand, det var ett band med kort livslängd och bara 5 skivor, men just då när det hände, innan man visste att det går åt helvete så var de skitstora.
Det är som att jag inte kan till fullo förstå band som Beatles eller Led Zeppelin, jag kan ju bara lyssna på låtarna och titta på dokumentärer men kan inte ta in känslan som rådde i samhället då för jag var inte med.
Senast redigerad av huavilkensyn 2016-01-15 kl. 21:19.
Citera
2016-01-15, 21:54
Medlem
zerxezs avatar
Jag var inte heller född när Beatles och Zeppelin var aktiva men det spelar ingen roll, jag har fortfarande vett att uppskatta stor musik oavsett när den spelades in.
Citera
2016-01-15, 22:53
Medlem
Nej det kan du inte. Samhällsklimatet spelar stor roll i upplevelsen, den får du inte via youtube.
Citera
2016-01-16, 00:57
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Jag var inte heller född när Beatles och Zeppelin var aktiva men det spelar ingen roll, jag har fortfarande vett att uppskatta stor musik oavsett när den spelades in.

Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Nej det kan du inte. Samhällsklimatet spelar stor roll i upplevelsen, den får du inte via youtube.

Det är klart man kan uppskatta stor musik oavsett när den spelades in. Däremot är det givetvis svårt att sätta sig in i den känsla som omger ett band under deras storhetstid om man aldrig var där själv. Men musiken i sig kan te sig lika stor, och i vissa fall nästan större i efterhand
Citera
2016-01-16, 07:08
Medlem
Geomeisters avatar
2,6 (+) miljoner sålda album är inte dåligt för Chinese Democracy. Givetvis skulle den kunnat sälja mer, men det finns många älskade album genomtiderna som kanske bara sålt hälften.

Som liten har Guns N' Roses musikvideor satt sina spår. När jag satt hemma i vardagsrummet och tittade på gamle hederliga MTV. Sweet Child O' Mine, November Rain och Don't Cry är videorna jag, från dom dagar, har bäst minne utav. Jag förstod givetvis ingenting (för liten för att förstå engelska eller något utav själva "stilen"), men drogs till det ändå.

November Rain var länge en av mina favoritlåtar och antagligen en av dom mest bidragande till att jag lyssnar till vad jag gör idag. Det fanns inget coolare än Slash utanför kyrkan!!
Citera
2016-01-16, 07:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
November Rain var länge en av mina favoritlåtar och antagligen en av dom mest bidragande till att jag lyssnar till vad jag gör idag. Det fanns inget coolare än Slash utanför kyrkan!!
Samma här, och som du säger så är ju videon väldigt bidragande till låtens storhet. Men även Don't Cry som en slags systerlåt, dock inte lika bra eller lika pompös.
Citera
2016-01-16, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Samma här, och som du säger så är ju videon väldigt bidragande till låtens storhet. Men även Don't Cry som en slags systerlåt, dock inte lika bra eller lika pompös.

"Estranged" är enligt mig deras stora mästerverk, helt klart i klass med "November Rain".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in