Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
F.ö. känner jag egentligen varken till eller från med Dizzy. Tyckte bara att ditt sätt att behandla hans medverkan i bandet var ignorant. GN'R kan visserligen uppfattas som punkiga pga attityden men de var aldrig ett punkband. De var ett sleazeband av den mer ruffiga skolan som utvecklades till att bli ett rockband med episka inslag. Sweet Child O' Mine är tex ett ypperligt exempel på att det alltid fanns något annat hos Guns än bara punkig rock. Men visst är influenserna från Queen och Elton John mest Axl's verk. Absolut. Men de flesta tidiga medlemmar i Guns hade ganska skilda influenser vilket kanske är varför mixen blev lite mer intressant än många andra band vid samma tid.
Jag betraktade själv Guns n Roses som "hårdrock" när jag var ung, när de var aktuella. JAg tror de flesta placerade dem i det facket och om inte annat så hjälpte säkert MTV till med det.
Det fanns en stor skillnad mellan tex punk-kultur och hårdrockskultur iaf i Sverige på den tiden, och de som klädde sig i enlighet med hårdrockens idel här, de klädde sig ju som de i Guns klädde sig.
Sleaze- och glamrock var väl hur man definierade dem, och band såsom Poison och Whitelion stod närmare Guns, i jämförelse mot tex punken.
Men om Guns-medlemmarna själva får definiera sig så är det som punkare.
De såg ner på glam-scenen och räknade sig inte heller till sleaze-banden som tex Skid Row.
Men det är svårt att definiera egentligen.
Bara för att något Definieras som tex "punk" så innebär det inte att de är särskilt "punkiga.
Use your Illusion var Inte punkiga Alls.
AFD däremot var punkig, det var "rock" helt enkelt.
"Rock" kan kanske inte riktigt definieras på det sättet man vill.
Det är en upplevelse och attityd mer än en "stil."
Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Verkligen? Kan du backa upp det påståendet? Såvitt jag vet har han hållit sig tillbaka ända sedan han blev ren från drogerna eftersom han inte ville utsätta sig för situationer där lockelsen att falla tillbaka var för stor. Detta i kombination med att han alltid var mer tillbakadragen är iaf varför jag alltid sett att han gärna hjälper till både här och där (live och som låtskrivare) men sällan själv vill delta på heltid.
Jo, Izzy själv har i intervjuer berättat det. Så det är väl en bra källa?
Det står i flera av intervjuerna som finns på nätet med honom, så bara googla.
Han berättade att hans egen vilja var att vara sångaren i det nybildade bandet (som då ännu ej döpts till Velvet Revolver) och tillsammans med de övriga ge sig ut på lågbbudgetturné.
Men så snart de övriga börjat leta allvarligt på en ny sångare, och framför allt efter att ha sett de positiva reaktionerna hos bandkamraterna när väl Scott kom dit och började prestera, så såg han sig som slagen och drog .
Utan att ens ha berättat vare sig Att han faktiskt ville vara deras sångare på allvar, eller att han ville att de skulle bilda riktigt band.
Det tolkar iaf jag som ett visst tecken på bristande självkänsla.
Det är en tolkning, men den kanske kan förklara även varför han gjorde motsvarande saker vid flera tillfällen.
De andra har ju bara berättat sina tolkningar av dessa saker. Och då har det alltid varit i stil med att "Izzy gör alltid som han själv vill", "Izzy vill nog bara spela lite och ha kul ...", "Izzy ville undvika partaj".
Men ingen verkade inse att han faktiskt hade en önskan om att faktiskt spela på allvar med dem igen, och att få vara deras sångare.
Det känns lite småtragiskt på något sätt =)
Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Det beror helt på. Massor av band har framstående basister och trummisar som låtskrivare. Främst basister då de också spelar ett melodiinstrument. Och som sagt, jag har aldrig påstått att "de andra" inte bidrog eller att helheten mäktade över varje enskild bandmedlem. Men att Izzy och Axl var drivande låtskrivare är det ingen tvekan om. Att sedan Duff och Slash varit viktiga i processen är alldeles tydligt men de drog inte samma lass.
Bra i övrigt att du tar upp Arkeen dock som verkar ha varit mycket viktig för bandet trots att han aldrig var medlem. När jag var barn undrade jag alltid vem den där Arkeen var som man läste i bookleten hade varit med och skrivit många låtar men som man aldrig sett på bild eller hört intervjuas. Visst är det i Duff's biografi där han går in lite mer på vem och hur han var?
Dvs med de inhyrda körerna och pianot...
Hehe...

Nja, Knockin on Heavens Door började de faktiskt spela långt tidigare än de blev kända för den, och då helt utan arrangemang.
Jo, Duff skriver lite om West Arkeem, men mest om att han är ledsen för att han inte hjälpte till mer när han höll på att knarka ihjäl sig.
Han berättar att hans knarkarkompisar, som befann sig i lägenheten när han dog, stal alla demo-inspelningar och så som han hade.
Men jag tycker det är lite konstigt så här i efterhand att han inte verkade ha fått erbjudandet att bli nya gitarristen i Guns. Varför valde de inte honom när han ändå fanns tillgänglig,. istället för att leta efter okända Gilby Clarke etc?
Varför finns det behovet hos band som slagit igenom att så Tvunget alltid ta in redan etablerade musiker när en plats öppnar sig?
Varför väljer de så sällan bland sina vänner?
Dvs det är ju påfallande ofta just vänskapen i band som ger dem sitt unika musikaliska sound.
Det är sällan viruouser som är med om att bilda band, men just den blandningen av djupt unika, individuella (inte superskickliga) musiker som verkar behövas för "det där".
Men problemet med de flesta "superskickliga" musiker är att de är så skickliga att de förlorat sitt individuella sound. De låter alla likadana.
Steven Adler tex, en skitkass trummis i jämföres med Matt Sorum - men pga det primitiva i Adlers spel, blev det ett så skönt gung.
Samma med tex Metallica, "de" brukar jämföra med tex Dave Mustain och påstå att han minsann är bättre än Kirk Hammet. Och det är ju sant - tekniskt bättre. Men det finns en orsak till att Metallica har nått större berömmelse än Megadeath ... Dvs perfektion är sällan det bästa, utan asymmetri är det ideala.
Alla band borde hålla sig till sina vänskaror, istället för att söka sig till studiomusiker tycker jag.
Egentligen i allt som har emd banden att göra.
Guns hade tex kompisar som var deras fotografer. De köpte inga proffs-fotografers tjänster. Och därför blev bilderna så personliga, så intressant för oss att titta på alltså.
Det spontana är nästan alltid bättre än det "proffsiga". Iaf i dessa sammanhang.