2016-01-14, 10:19
Medlem
Lång och härlig Twitterrant från Andreas Ericson från numera nedlagda Neo. Den innehåller hård och relevant kritik mot medierna och sammanfattar dessutom de senaste dagarnas utveckling väl. (Fast lite cred kunde han väl gett Frick i alla fall?) Ericson var också tidigt ute med att uppmärksamma att DN mörkat, om jag inte minns fel.

Citat:
norsk mediebranschtidningar har pratat med dn:s källor till övergreppen på we are sthlm. http://journalisten.no/2016/01/overg...dagens-nyheter

en polis (som alltså inte är den källa dn ville ha bekräftat) säger sig ha ringt en dn-journalist fem gånger utan att få prata med henne.

dn vägrar att svara på norska journalistens frågor.

svar journalisten får från dn: Hej igen Helge, du får själv välja om du vill citera anklagelser från en högerpopulistisk hatsajt eller inte

observera att journalisten inte citerar några anklagelser utan själv har pratat med två personer med insyn som varit i kontakt med dn.

det kan vara värt att jämföra den norska journalisttidningens granskning med den svenska motsvarighetens: http://www.journalisten.se/nyheter/o...ara-arbetssatt

vissa svenska medier är ute på farliga vägar nu. det här är inte bra alls.

från det som förmodligen bara var slarv eller oskyldig oppurtunism från början har dn genom sin hantering skapat än mer misstro.

medierna måste lära sig att anfall inte alltid är bästa försvar. tvärtom – ödmjukhet och lyhördhet skulle stärka deras trovärdighet.

den här typen av vilt fäktande moteld är närmast skadlig och beror nog på dåligt snarare än bra självförtroende.

en branschtidning i ett grannland förtjänar hederliga svar och inte insinuationer. den som har på fötter beter sig i regel inte så här.
https://twitter.com/neo_andreas/stat...220416?lang=sv
Senast redigerad av Nebeltag 2016-01-14 kl. 10:22.
Citera
2016-01-14, 10:19
Medlem
Gudmundsson har svarat på Tinos facebook om tips-mailet han missade.

Beklagar det men hävdar att det gått till hans privata mail.

Beklagar även att han inte kunnat varit med och bidragit.
Citera
2016-01-14, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Lång och härlig Twitterrant från Andreas Ericson från numera nedlagda Neo. Den innehåller hård och relevant kritik mot medierna och sammanfattar dessutom de senaste dagarnas utveckling väl. (Fast lite cred kunde han väl gett Frick i alla fall?) Ericson var väl också tidigt ute med att uppmärksamma att DN mörkat, om jag inte minns fel.

https://twitter.com/neo_andreas/stat...220416?lang=sv

det är just detta som visar att dn med största sannolikhet är skyldiga, hade räckt med att de fran början sagt att de gjort en felbedömning av allt och att de gjort ett daligt jobb. Da hade allt varit över istället skyller man pa polis och stockholm stad och kollegor i maskopi säger tom att putin beordrat chang frick att skriva pa nätet. DN har malat in sig själv i ett eget hörn och fragan e hur manga andra tidningar som e inblandade samd politiker o myndighetspersoner? Denna soppa skall salart granskas vidare och IB affären och Geijer affären kan om korten spelas rätt vara smapotatis i jämförelse
Citera
2016-01-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla

Om det är någon som inte ska lastas så är det Gudmundson. Han är nog den svenske MSM-skribent som gjort mest för att bryta tystnaden om de här frågorna. Inte heller bör skulden läggas på Kjöller. Visst, hon fegade ur och vek sig, men det fanns nog en god vilja där i alla fall. Det är mer än vad man kan säga om många andra av hennes kollegor.
Citera
2016-01-14, 10:30
Medlem
Citat:
Om det är någon som inte ska lastas så är det Gudmundson. Han är nog den svenske MSM-skribent som gjort mest för att bryta tystnaden om de här frågorna. Inte heller bör skulden läggas på Kjöller. Visst, hon fegade ur och vek sig, men det fanns nog en god vilja där i alla fall. Det är mer än vad man kan säga om många andra av hennes kollegor.

Absoult.

Jag är benägen att tro Gudmundsson i hans utsaga om missade mailet.
Citera
2016-01-14, 10:30
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:

Jag tar med hela Gudmundsons inlägg.

Citat:
Efter att ha läst norska Journalisten sökte jag efter tipsmejlet igår kväll. Jag får massor med mejl. Jag fann det i min privata mejlbox, skickat den 19 augusti. I mejlet nämns försöken att nå Hanne Kjöller.
Det känns bittert att ha missat ett av årets stora avslöjanden, och fruktansvärt att inte ha kunnat hjälpa de kränkta tjejerna att få upprättelse. Jag kan bara beklaga att jag inte är bättre på att kolla min mejl. Hade tipsaren mejlat till min jobbadress hade det troligen blivit läst, även om jag antagligen missar en del tips där också.
Citera
2016-01-14, 10:31
Bannlyst
Gudmunsens svar

Citat:
Per Gudmundson Efter att ha läst norska Journalisten sökte jag efter tipsmejlet igår kväll. Jag får massor med mejl. Jag fann det i min privata mejlbox, skickat den 19 augusti. I mejlet nämns försöken att nå Hanne Kjöller.
Det känns bittert att ha missat ett av årets stora avslöjanden, och fruktansvärt att inte ha kunnat hjälpa de kränkta tjejerna att få upprättelse. Jag kan bara beklaga att jag inte är bättre på att kolla min mejl. Hade tipsaren mejlat till min jobbadress hade det troligen blivit läst, även om jag antagligen missar en del tips där också.
Citera
2016-01-14, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Jag tar med hela Gudmundsons inlägg.
Najs att han med bekräftar mailen till Kjöller som sagt dns hörn blir mindre
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Håller helt med. Det finns så många andra i Wolodarskiaffären som kan lastas så mycket mer att Gudmundson & Kjöller gott kan få lite "slack".

Gudmundson har blivit en del av en eventuell lösning, Kjöller kanske är en liten del av problemet, men Wolodarski är problemet.
Citera
Medlem
Att DN agerat opportunistiskt från dag ett är det ingen tvekan om, dessutom har de ju en tydlig agenda. Inte minst om man tänker på att de sista dagarna av festivalen var samma vecka som Ikea-morden inträffade, och den skitsura debatten då om vad man kunde eller inte kunde publicera, så förstår man varför DN inte ville ta i utsagor om att hundratals unga flyktingkillar och asylsökande från Afghanistan eller liknande länder hade sextrakasserat svenska skolflickor.
Citera
2016-01-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
Najs att han med bekräftar mailen till Kjöller som sagt dns hörn blir mindre

I starten av Wolodarskiaffären nämndes att källan varit i kontakt med ytterligare 2 tidningar/journalister förutom DN.

Vi har ju fått besked om att den ena är Gudmundsson.

Vet inte om jag är senil men har källan nämt vilken ytterligare journalist som han kontaktat?
Citera
2016-01-14, 10:48
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
I starten av Wolodarskiaffären nämndes att källan varit i kontakt med ytterligare 2 tidningar/journalister förutom DN.

Vi har ju fått besked om den ena är Gudmundsson.

Vet inte om jag är senil men har källan nämt vilken ytterligare journalist som han kontaktat?

Det har så vitt jag vet inte framkommit. SvD och DN, vilken är den tredje tidningen? Expressen eller Aftonbladet om man ska ta de stora drakarna? Eller varför inte GP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in