Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusHedman
Tack för sitt utförliga inlägg.
Jag vågar tro att det är viktigt att ta i beaktande lärarens personlighet vid val av lärare. Klickar jag och läraren i fråga är chansen för mig att få bättre betyg mycket högre. Håller du med?
Ja och nej. Ja för att studierna blir trevligare om man kommer överens med läraren; men exakt vad den enskilde har för personlighet och hur denna klickar med lärarens är svårt för en utomstående att avgöra.
Nej, för att "mycket högre" är överdrivet. Det är möjligt att gå ut programmet med raka AB utan att vara på någon undervisning alls (men jag skulle inte rekommendera det). En del lärare kan vara hårdare med betygssättning på uppgifter, och lärare kanske trycker olika hårt på något som senare visar sig vara grundläggande på tentan. Sådana frågor - dvs, vem som skriver tentan eller vem som är "snällast" i bedömning av inlämningsuppgifter - är ofta saker folk tar i beaktande när de väljer grupp.
Men det ska inte överdrivas. Det finns sällan anledning att skylla på läraren för ditt betyg. Materialet finns ju där. Vad gäller att välja lärare efter vem som skriver tentan tror jag man vid en statistisk analys inte skulle komma fram till särskilt stor skillnad i betyg beroende på vem man haft.
Det är också svårt att kvantifiera. Säg att vi har lärare A som vi på något magiskt sätt vet snittar 5 av 6p medan lärare B snittar 4 av 6 på PM-betyg. Lärare B har tider som passar dig och i hennes grupp går flera av dina vänner som pluggar bra med. Who would you choose?
Sådana resonemang blir i slutändan om inte larviga så, well, inte avgörande för vem du bör välja. Jag tror det bästa är att välja efter tider som passar ihop med ditt övriga liv. Samtidigt finns det självklart lärare som är mer uppskattade än andra, och att ha glädje i sina studier - vilket bra lärare bidrar till - kan ju ha effekt på ditt allmänna välmående och dina betyg.
För JIK:en lär inte mycket av tankarna ovan vara relevanta i vilket fall. PM-uppgiften är omöjlig att misslyckas med och ingen av lärarna lär glömma att fokusera på för tentan relevanta områden (tentan är väldigt grundläggande). Välj efter tider eller om du har någon kompis du vill gå med. Utöver det kan jag som sagt rekommendera Ulrika Borg. Visar det sig att juristprogrammet var fel val för dig lär det inte bero på henne.
Citat:
Vad är dina erfarenheter av Madeleine Silfverberg?
Inga. Har aldrig hört något negativt heller.
Jag kan tillägga - och det här är naturligtvis oerhört subjektivt - att jag överlag tycker lärarna på SU är bra, och i många fall väldigt bra. Sedan är det en mängd föreläsningar som man kan tycka är irrelevanta för tentan ("lagstiftningsbehov inom..", "rättshistoriskt perspektiv"), eller upprepande ("EU är viktigt. Förordningar har direkt efffekt.."), eller gammaldags (robotkatedergubbe-undervisning med slides bestående av text från läroboken man har som kurslitteratur och han själv har författat).
Edit: När det kommer till PM-poäng, uppsats, tentaexaminator o. dyl. gör jag (och vågar tro att det är konsensus på SU) ett undantag för SStudierektor J*han Sch*lin. Denne bör undvikas av betygsskäl.