2016-01-13, 10:55
Medlem
Skulle gärna vilja höra era tankar om min nuvarande situation.

Har blivit antagen till juristprogrammet på SU nu till vårterminen och har tidigare läst tre terminer på det affärsjuridiska programmet i Linköping. Har, efter samtal med studierektor, fått reda på att jag kan tillgodoräkna mig hela T1 och T2 (om jag kompletterar civilrätt A) för att sedan kunna börja på T3 nu under våren. Dessvärre hade jag måttligt imponerande betyg från LiU (mest p.g.a. att jag, i Linköping, lade fokus på att ha kul snarare än att plugga) och kommer således få mina betyg därifrån konverterade till B på SU. Min fråga till er blir således: ska jag komplettera ett par kurser på SU och börja T3 nu men med B som betyg i alla kurser, eller börja om från början och sikta på att höja mina betyg? Hur stor roll spelar betygen?

Tilläggas bör att jag är relativt ung och inte har någon direkt brådska med att bli klar så fort som möjligt utan snarare att lära mig allt så bra som möjligt.

Tacksam för svar!
Citera
2016-01-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximerad
Skulle gärna vilja höra era tankar om min nuvarande situation.

Har blivit antagen till juristprogrammet på SU nu till vårterminen och har tidigare läst tre terminer på det affärsjuridiska programmet i Linköping. Har, efter samtal med studierektor, fått reda på att jag kan tillgodoräkna mig hela T1 och T2 (om jag kompletterar civilrätt A) för att sedan kunna börja på T3 nu under våren. Dessvärre hade jag måttligt imponerande betyg från LiU (mest p.g.a. att jag, i Linköping, lade fokus på att ha kul snarare än att plugga) och kommer således få mina betyg därifrån konverterade till B på SU. Min fråga till er blir således: ska jag komplettera ett par kurser på SU och börja T3 nu men med B som betyg i alla kurser, eller börja om från början och sikta på att höja mina betyg? Hur stor roll spelar betygen?

Tilläggas bör att jag är relativt ung och inte har någon direkt brådska med att bli klar så fort som möjligt utan snarare att lära mig allt så bra som möjligt.

Tacksam för svar!

Beror givetvis på vad du vill göra i framtiden men med 60hp B i baken kommer det vara svårt att slåss om de mest åtråvärda jobben t.ex. notarietjänstgöring/affärsjuridiska byråerna. Jag hade i din situation läst om och sett till att skaffa höga betyg. Lycka till med vad du än väljer!
Citera
2016-01-13, 11:06
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
Nu skrev du fel. Alternativt så vet du inte vad kalenderdagar betyder. Drygt tre veckor brukar rättningen ta.
Helt klart! Läste kalenderdagar men tänkte vardagar, skyller på gårdagens tenta som sög musten ur de små grå!
Citera
2016-01-13, 11:13
Medlem
MagnusHedmans avatar
Någon som har någon form av erfarenhet av nedanstående lärare?
Stockholms universitet T1, JIK:en.

Carlsson Mia
Ebbesson Jonas
Granmar Claes
Hagelberg Ronney
Kirchberger Christine
Lainpelto Katrin
Sackemark Alexandra
Spaak Torben
Sundstrand Andrea
Warnling Nerep Wiweka
Ågren Jack
Anna Öster
Carl-Fredrik Hedenström
Daniel Feinbaum
Dennis von Martens
Eliza Cedervall
Juridiska föreningen
Kristina Schött
Madeleine Silfverberg
Maria Hultberg
Maria Lamm
Milad Mohammadi
Mångfaldsprojektet
Sten Heckscher
Ulrika Borg

Det är spännande tider. Gruppval imorgon och vilken lärare tycker ni att jag bör välja? Vore toppen om ni även kunde ge en kort beskrivning av lärarens personlighet samt undervisningsmetoder!
Citera
2016-01-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Tycker att tentan var lätt förutom koherensprincipen som jag fortfarande inte har en jävla aning om vad den betyder Undrar om någon svarade rätt på den frågan eftersom den, precis som du säger, inte går att hitta någonstans i litteraturen och principen har mig veterligen aldrig nämnts i några andra sammanhang.

Jag har inte hört talas om någon som fixade den. Förmodligen kommer betygsgränsen att sättas ner. Men ska nog maila och klaga bara för säkerhetsskull. Inget vi gått igenom, inget som finns i litteraturen och knappt något man kan googla fram. Helt orimligt att det ska vara med på en tenta.
Citera
2016-01-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusHedman
Någon som har någon form av erfarenhet av nedanstående lärare?
Stockholms universitet T1, JIK:en.

Carlsson Mia
Ebbesson Jonas
Granmar Claes
Hagelberg Ronney
Kirchberger Christine
Lainpelto Katrin
Sackemark Alexandra
Spaak Torben
Sundstrand Andrea
Warnling Nerep Wiweka
Ågren Jack
Anna Öster
Carl-Fredrik Hedenström
Daniel Feinbaum
Dennis von Martens
Eliza Cedervall
Juridiska föreningen
Kristina Schött
Madeleine Silfverberg
Maria Hultberg
Maria Lamm
Milad Mohammadi
Mångfaldsprojektet
Sten Heckscher
Ulrika Borg

Det är spännande tider. Gruppval imorgon och vilken lärare tycker ni att jag bör välja? Vore toppen om ni även kunde ge en kort beskrivning av lärarens personlighet samt undervisningsmetoder!

Behöver veta samma sak.
Citera
2016-01-13, 11:41
Medlem
DeFrummeris avatar
Hej! Som helt ny student på T1 i Uppsala undrar jag över de lärarval som ibland diskuteras i tråden. Väljer vi i Uppsala också, när och hur och vem ska man i så fall välja, och på vilket/vilka sätt påverkar dessa val?

Tacksam för svar.
/förvirrad nykomling
Senast redigerad av DeFrummeri 2016-01-13 kl. 11:55. Anledning: Felstavning
Citera
2016-01-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Behöver veta samma sak.

Ulrika Borg och Carl Hedenström är toppenlärare och samtidigt yrkesverksamma advokater. Ulrika kan sväva ut lite i sina historier ibland, men hon är extremt kunnig. Mycket bra sätt att få lite insikt i hur jobbet går till redan från början.
Citera
2016-01-13, 12:01
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Ursäkta min obetänksamhet.. Du kan ju vara det bästa som hänt mig! Tack så ofantligt mycket för hjälpen. Jag är sjukt stressad! Eller... ivrig att vara väl förberedd
Haha, bra försök till att spä på den linjärt stingande (delvis även väldigt positiva) nervositeten och spänningen, men den har precis anlänt till mitt studentrum så är alldeles för lyrisk..
Det var vänliga ord, tack!

För alla er som ska börja juristprogrammet nu i januari (eller i framtiden) så tänk på att alla är lika nervösa och stressade. Det är inte bara du. Du kan ingenting om juridik över huvud taget, men det gör inte de andra heller. Och har någon läst någon grundkurs innan så har de ett litet, litet försprång första veckan, typ. Sedan är alla på samma spelplan. Ni saknar information just nu, men den kommer, i den mån som krävs för att ni ska ha tillräckligt med information för att klara er, när ni har börjat. Var förväntansfulla inför att börja programmet - för det är en rolig, men tuff, utbildning - men stressa inte upp er i onödan innan ni ens har börjat. Det finns ingen anledning till det!

Och sen att du m0ffin tror att nervositeten är linjärt stigande är totalt fel. Jag tror att en mer träffande beskrivning är att ni precis är i början av en exponentiellt stigande (se här) nervositet
Citera
2016-01-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeFrummeri
Hej! Som helt ny student på T1 i Uppsala undrar jag över de lärarval som ibland diskuteras i tråden. Väljer vi i Uppsala också, när och hur och vem ska man i så fall välja, och på vilket/vilka sätt påverkar dessa val?

Tacksam för svar.
/förvirrad nykomling

Nej, du väljer inte på UU.
Citera
2016-01-13, 14:33
Medlem
DeFrummeris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Nej, du väljer inte på UU.

Tack! Vad skönt
Citera
2016-01-13, 14:34
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satya
Jag har inte hört talas om någon som fixade den. Förmodligen kommer betygsgränsen att sättas ner. Men ska nog maila och klaga bara för säkerhetsskull. Inget vi gått igenom, inget som finns i litteraturen och knappt något man kan googla fram. Helt orimligt att det ska vara med på en tenta.

Håller med till 100 %. Skriv gärna sen när du har fått svar, här eller i PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in