Citat:
Ursprungligen postat av
LanceHardwood
Åkte dit för ringa narkotikabrott (cannabis) för ett tag sen. Jag hade inget på mig men jag erkände direkt så jag fick åka och pissa på station. Jag visade mig väldigt ångerfull och medgörlig, det konstaterade även "the good cop". Fick dessutom "the bad cop" att bli schysst till slut, då han skjutsade hem mig och sa "ta väl hand om dig nu".
Det jag fick höra var att det "kan bli en böter", men det nämndes inte något annat straff.
Jag är några år över 18, tidigare ostraffad, har körkort och har nyligen börjat plugga.
Har dessutom fått ett brev hem om "Underrättelse" som jag personligen har lite svårt att tyda. Står bl.a. att jag "har möjlighet att ta del av förundervisningen" och även att jag kan tillägga något jag anser vara viktigt om jag hör av mig till polisen.
All typ av hjälp uppskattas enormt, jag vill bara kunna fortsätta mitt liv som vanligt. Fast utan cannabis då..
Då det handlar om bruk av cannabis så rör det sig om ringa brott och du lär hamna på lägsta antalet dagsböter vilket är 30 st. Beloppet för varje bot sätts till en tusendel av din årsinkomst, exempel på vad som räknas in förutom lön är studiebidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag. Den fulla uträkningen som görs och vad som kan påverka finner du i riksåklagarens riktlinjer här:
http://www.aklagare.se/PageFiles/5648/R%C3%A5R%202007%202%20-%20ber%C3%A4kning%20av%20dagsbotsbeloppet.pdf
Det lägsta vanliga bötesbeloppet man kan få är 30*50=1500 kr, detta kan dock jämkas och sättas ned till 750 kr men det ska ske restriktivt och är inget man bör förvänta sig. Vidare tillkommer kostnader för provet samt 800kr till brottsofferfonden.
Brevet du har fått hem är att de underrättar dig om att du är misstänkt för brott (officiellt) och de vill att du anger den utredning som du anser är önskvärd eller anför annat som du tycker är nödvändigt för utredningen. Då det låter som om du har erkänt brott lär det inte behöva tilläggas något särskilt, mest troligt får du hem ett strafföreläggande från åklagaren som du kan välja att skriva på (bör ha fått en fråga om det av poliserna redan), gör du det så slipper du en huvudförhandling.
Ett bötesstraff ligger kvar 5 år i belastningsregistret.
Du kan få hem ett brev från transportstyrelsen efter dom/godkänt strafföreläggandet där de säger sig utreda återkallelse av körkort (p.g.a. opålitlighet i nykterhetshänseende) och vill ha ett yttrande från dig. Då det är första gången du torskar så finns det dock ingen risk att de återkallar körkortet så länge du inte erkänner ett narkotikamissbruk av någon anledning, om du får ett brev så svara bara att det var en engångsföreteelse, att du är ångerfull samt varför du behöver ditt körkort.