2015-12-30, 20:41
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflstompede

Kommer Q bli dömd och hur ska han göra i rättegång för att undvika att bli straffad alt. få ett lindrigare staff?

Svårt att avgöra, men vittne + utpekande av kompisar + inspelning (smart move, inte) låter ju dåligt. Men kolla med de kriminellt erfarna här på flashback (sök i brottsforumen etc).

Citat:
Vad rikerar Q för straff?

Om skadegörelse snarare än åverkan - vilket det oftast är när det handlar om klotter i offentlig miljö blir straffet 30-50 dagsböter för 18-åring. Allvarligare blir det om (vilket händer ofta, men inte i Q:s fall tydligen) man döms för ett stort antal skadegörelser eller för att ha klottrat på något av stort värde - säg, konstverk eller en hel tågvagn. Dagsböter beräknas på årsinkomst; för en 18-åring brukar det resultera i lägsta möjliga, dvs 50 kr per dagsbot.

Q kommer också få betala 800 kr till brottsofferfonden samt - om kommunen inte är glömsk - skadestånd för saneringen av klottret (hur mycket det kostar varierar stort. Räkna med några tusen. Skadeståndet kommer vara solidariskt med de andra skyldiga).

Q hamnar också i belastningsregistret. https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Citat:
Hur länge beslagtas mobilerna (Q är 18 resten är 17 år gamla)?

Så länge de behövs för utredningen av brottet. Detta kan vara länge. Ring och fråga polisen.

Citat:
Eftersom Q inte blivit gripen på bar gärning kan han ändå bli straffad?

Det skulle vara ett ganska jobbigt samhälle om bara de som blev gripna på bar gärning skulle kunna bli bestraffade för brott.

Citat:
Några generella tips på hur Q ska hantera situationen?

Tack på förhand![/quote]

Begär en offentlig försvarare.
Citera
2016-01-01, 21:34
Medlem
TheDeans avatar
En god vän och jag hamnade i en hetsig diskussion på stan, gammalt groll. Det slutade med att han kom med tämligen grova förolämpningar varför jag gav han två örfilar. Polisen körde dessvärre förbi i samma stund och upprättade en anmälan om misshandel trots protester från både mig och min vän. Absurt..

Hur brukar det gå i sådana här fall där det saknas en målsägande och vad kan påföljden bli?
Citera
2016-01-02, 12:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDean

Hur brukar det gå i sådana här fall där det saknas en målsägande och vad kan påföljden bli?

Det saknas inte en målsägande. Huruvida du vill medverka spelar ingen roll. Åklagaren har absolut åtalsplikt vid misshandel. Det är klart att fall som dessa ofta läggs ner - målsägandens vittnesmål brukar ju vara ganska viktigt - men här finns ju polisvittnen.

Jag är osäker på om det finns utrymme för åtalsunderlåtelse eller skäl att lägga ned förundersökningen. Någon annan kan säkert svara.

En örfil är ett typexempel på ringa misshandel, 40-60 dagsböter. Dagsboten storlek beräknas efter din årsinkomst.
Senast redigerad av Sobofied 2016-01-02 kl. 13:00.
Citera
2016-01-03, 09:00
Medlem
Åkte fast med 15g tjack i 1g påsar
Även 20g cannabis i halvor

Tidigare dommar är ringa narkotika av 0,5g gräs och en misshandel, är 19år gammal

De hittade ingen våg men de hittade redline påsar

Vad kommer jag få ?
Citera
2016-01-04, 03:56
Medlem
Blev ertappad med 30 g svamp av tullen in till Sverige. Kan enligt tabell ge uppemot 2 månaders fängelse.

Är dock hyfsat ung (mellan 18-22), tidigare ostraffad, aldrig varit soc-fall, lobbad eller liknande, samt lever ett vad de skulle kalla för ett "ordnat liv" (studerar en civilingenjörsutbildning). Min egen gissning är villkorlig dom, men tror ni detta kombineras med dagsböter? Min enda inkomst är studiemedel.
Citera
2016-01-06, 22:01
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Blev misshandlad av passagerare när jag körde bil 10-20 slag i huvudet lyckades stanna utan krock och ta mig ur bilen.

Gärningsmannen stjäl sedan bilen och jagar mig sen med bilen och hoppar sedan ur flera gånger och slår mig. Hotar mig flera gånger med döden och HA. Han har också slagit sönder minst framrutan.

Jag lyckas springa hem varvid han vandaliserar min andra bil.

Påpekas bör är att han med största sannolikhet hade en bra bit över 1 promille i blodet. Nyttjar regelbundet hasch och alkohol, har inget jobb och är över 30.

Han är tidigare straffad för diverse brott bland annat rattfylla han innehar heller inget körkort.

Han blev tagen på bar gärning av polisen efter att ha kört till sin hemadress i rusningstrafik ca 2-3 km

Vad kan straffet tänkas bli och hur lång tid tar det?
Senast redigerad av Thorsten_Flinck 2016-01-06 kl. 22:04.
Citera
2016-01-06, 23:21
Medlem
Hejsan!

köpte ett hus för några veckor sedan inkl alla inventarier, bilar etc som stod på tomten (dödsbo).

Vi skrev inget kvitto eller liknande på bilar/inventarier och nu när ena bilen skulle säljas så gjorde jag en dum grej.....

på registreringsbeviset till bilen så stod det den dödes namn (ander kallar vi honom) och jag skrev under för honom!

Detta i sig är urkundsförfalskning och detta är jag medveten om.....

Notera att jag hade fullt tillstånd (muntligt) att göra detta så vi snackar alltså inte om en stulen bil.

Tror ni att transportstyrelsen märker detta eftersom gubben är död?

Ev påföljder enligt flashbackdomarna?
Citera
2016-01-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Hejsan!

köpte ett hus för några veckor sedan inkl alla inventarier, bilar etc som stod på tomten (dödsbo).

Vi skrev inget kvitto eller liknande på bilar/inventarier och nu när ena bilen skulle säljas så gjorde jag en dum grej.....

på registreringsbeviset till bilen så stod det den dödes namn (ander kallar vi honom) och jag skrev under för honom!

Detta i sig är urkundsförfalskning och detta är jag medveten om.....

Notera att jag hade fullt tillstånd (muntligt) att göra detta så vi snackar alltså inte om en stulen bil.

Tror ni att transportstyrelsen märker detta eftersom gubben är död?

Ev påföljder enligt flashbackdomarna?

Nu gissar jag: transportstyrelsen kommer vilja ha in en fullmakt från dödsboets räkning att "anders" hade rätt att sälja bilen för boets räkning, det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är en anders larsson som dött och en annan anders larsson som sålt bilen..
I andra hand tror jag att det bara trillar igenom utan anmärkning.

Dagsböter är min gissning.
Citera
2016-01-08, 12:54
Medlem
swixxys avatar
Riskerar jag att förlora mitt B-körkort om jag kör skoter utan förarbevis?

Vägrar att rätta mig in i ledet med förarbevis och hjälmtvång bara för att några jävla spolingar lyckas krascha sina 150 hästars Polarisar som deras föräldrar har betalat.
Citera
2016-01-09, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy

Vägrar att rätta mig in i ledet med förarbevis och hjälmtvång bara för att några jävla spolingar lyckas krascha sina 150 hästars Polarisar som deras föräldrar har betalat.

Det blir olovlig körning i alla fall!

kosta på dig 2,000kr och du kan köra med gott samvete
Citera
2016-01-11, 19:26
Medlem
Hej är en tjej på 29 år. Varit på rättegång på tingsrätten. Angående våld mot tjänsteman fick lite problem med polisen. Hon knuffade till mig så jag tog tag i hennes arm. Hon hade bara kortärmad tröja. Så råkade riva henne vart några fina riv sår. Sen va det en som beställde 59 gram flefedron i mitt namn. Jag gav dem mitt legg för dem skulle hämta ut det från posten dem som hade beställt det. Så åkte dem fast med det. Jag fick skydds tillsyn först i tingsrätten. Men åklagare överklagade domen och vill ha in mig i fängelse 6månader minst. Så jag överklaga tillbaks. Jag har börjat på öppenvård så går på tolvstegs behandling. Va på rättegång i torsdags i hovrätten. Jag gav dem ett kontrakt på att jag hade börja öppenvården. Men åklagare envisas iallafall att jag ska in i fängelse. För hon tyckte inte det va tillräckligt med skydds tillsyn och öppenvård för det e två art brott. Så nu är det bara vänta och se vad jag får. Är ju ostraffad sen innan. Men har använt mycket narkotika och haft två psykoser och det har dem fått reda på. Så va har jag och vänta mig?

Sen om jag får fängelse i 6 månader då kan jag ju få fotboja och fortsätta öppenvården iallafall så det blir ju nästan samma sak kan man tycka som skydds tillsyn och öppenvård.
Citera
2016-01-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy

Ja det riskerar du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in