2016-01-13, 01:03
Medlem
Vad är det som exakt händer om polis misstänker att en person begått lindrig skadegörelse eller bedrägligt beteende (eller andra mindre brott), och den misstänkte ej har id-handlingar på sig och vägrar att uppge namn, personnummer, eller annat som avslöjar vederbörandes identitet?
Citera
2016-01-13, 16:19
Medlem
Åkte dit för ringa narkotikabrott (cannabis) för ett tag sen. Jag hade inget på mig men jag erkände direkt så jag fick åka och pissa på station. Jag visade mig väldigt ångerfull och medgörlig, det konstaterade även "the good cop". Fick dessutom "the bad cop" att bli schysst till slut, då han skjutsade hem mig och sa "ta väl hand om dig nu".

Det jag fick höra var att det "kan bli en böter", men det nämndes inte något annat straff.

Jag är några år över 18, tidigare ostraffad, har körkort och har nyligen börjat plugga.

Har dessutom fått ett brev hem om "Underrättelse" som jag personligen har lite svårt att tyda. Står bl.a. att jag "har möjlighet att ta del av förundervisningen" och även att jag kan tillägga något jag anser vara viktigt om jag hör av mig till polisen.

All typ av hjälp uppskattas enormt, jag vill bara kunna fortsätta mitt liv som vanligt. Fast utan cannabis då..
Citera
2016-01-13, 16:25
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Vad är det som exakt händer om polis misstänker att en person begått lindrig skadegörelse eller bedrägligt beteende (eller andra mindre brott), och den misstänkte ej har id-handlingar på sig och vägrar att uppge namn, personnummer, eller annat som avslöjar vederbörandes identitet?

Då tar poliserna med sig den misstänkte till polisstationen.

Vägrar man uppge sin identitet så kan man häktas oberoende av brottets beskaffenhet om man kan ses som på sannolika skäl misstänkt, 24 kap. 2 § RB. Är man endast skäligen misstänkt så kan man även då häktas om det är av synnerlig vikt för utredningen, 24 kap. 3 §. Finns det skäl att häkta någon så får denne även anhållas, även om denne endast är skäligen misstänkt, 24 kap. 6 §. En polisman har rätt att besluta om att gripa personen i brådskande fall, 24 kap. 7 §.

Lättast är dock att ta med personen på förhör när denne påträffas, man är skyldig att följa med på förhör om man befinner sig på den plats där brottet har förövats oavsett om man kan misstänkas för brott eller ej, 23 kap. 8 §.
Citera
2016-01-13, 17:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanceHardwood
Åkte dit för ringa narkotikabrott (cannabis) för ett tag sen. Jag hade inget på mig men jag erkände direkt så jag fick åka och pissa på station. Jag visade mig väldigt ångerfull och medgörlig, det konstaterade även "the good cop". Fick dessutom "the bad cop" att bli schysst till slut, då han skjutsade hem mig och sa "ta väl hand om dig nu".

Det jag fick höra var att det "kan bli en böter", men det nämndes inte något annat straff.

Jag är några år över 18, tidigare ostraffad, har körkort och har nyligen börjat plugga.

Har dessutom fått ett brev hem om "Underrättelse" som jag personligen har lite svårt att tyda. Står bl.a. att jag "har möjlighet att ta del av förundervisningen" och även att jag kan tillägga något jag anser vara viktigt om jag hör av mig till polisen.

All typ av hjälp uppskattas enormt, jag vill bara kunna fortsätta mitt liv som vanligt. Fast utan cannabis då..

Då det handlar om bruk av cannabis så rör det sig om ringa brott och du lär hamna på lägsta antalet dagsböter vilket är 30 st. Beloppet för varje bot sätts till en tusendel av din årsinkomst, exempel på vad som räknas in förutom lön är studiebidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag. Den fulla uträkningen som görs och vad som kan påverka finner du i riksåklagarens riktlinjer här: http://www.aklagare.se/PageFiles/5648/R%C3%A5R%202007%202%20-%20ber%C3%A4kning%20av%20dagsbotsbeloppet.pdf

Det lägsta vanliga bötesbeloppet man kan få är 30*50=1500 kr, detta kan dock jämkas och sättas ned till 750 kr men det ska ske restriktivt och är inget man bör förvänta sig. Vidare tillkommer kostnader för provet samt 800kr till brottsofferfonden.

Brevet du har fått hem är att de underrättar dig om att du är misstänkt för brott (officiellt) och de vill att du anger den utredning som du anser är önskvärd eller anför annat som du tycker är nödvändigt för utredningen. Då det låter som om du har erkänt brott lär det inte behöva tilläggas något särskilt, mest troligt får du hem ett strafföreläggande från åklagaren som du kan välja att skriva på (bör ha fått en fråga om det av poliserna redan), gör du det så slipper du en huvudförhandling.

Ett bötesstraff ligger kvar 5 år i belastningsregistret.

Du kan få hem ett brev från transportstyrelsen efter dom/godkänt strafföreläggandet där de säger sig utreda återkallelse av körkort (p.g.a. opålitlighet i nykterhetshänseende) och vill ha ett yttrande från dig. Då det är första gången du torskar så finns det dock ingen risk att de återkallar körkortet så länge du inte erkänner ett narkotikamissbruk av någon anledning, om du får ett brev så svara bara att det var en engångsföreteelse, att du är ångerfull samt varför du behöver ditt körkort.
Citera
2016-01-14, 15:48
Medlem
ForevigtTrogens avatar
Kommer bli åtalad fö bedrägeri (Blocket, Tradera)

TIdigare domar: 2 för samma sak de senaste 5 åren.

Vilkorlig dom 1 månads fängelse + 2000kr böter + 500 brottsofferfonden. 5 år sedan

Skyddstillsyn. 1+2 år (Säger man så?) 2 år sedan. Skulle uppsöka psykiatrin och gå i någon behandling. Tog 7 månader innan jag fick träffa någon. Mådde väldigt dåligt under tiden, riktigt depprimerad. Fick ingen hjälp vilket frivården konstaterade. Frivården tröck på via alla kanaler, och det var min frivårdare som fick vara min psykolog/psykiater.

Summorna rör sig om totalt, inklusive denna gång, 45-50 000kr.

Har återbetalat en del av de anmälningarna som det rör nu, men anmälningarna finns såklart kvar.

Lever ett ordnat liv, har fast jobb, bostad, ordnade förhållanden. Ingen problem med alkohol eller droger. Inga andra brott eller florerat i andra sammanhang.

Min frivårdare tror att de bara kommer förlänga min skyddstillsyn och ta upp den igen så jag får gå på möten. Missade aldrig ett möte, alltid i tid, fanns alltid på telefon. Exemplarisk under det året den var "intensiv" där jag gick på 1 möte i veckan första månaderna men sedan en gång varannan vecka i 3-4 månader och sedan en gång varannan månad.

Jag själv är dock övertygad om att mitt liv slås i spillror och jag hamnar i finkan. Jag får skylla mig själv. Vad tror ni som kan? Jag försöker läsa till mig om andra som gjort likande brott. En del får fängelse gång två i flera månader för längre summor än mig. Andra har blivit fällda 4-5ggr utan att få fängelse och totalt större summor.
Citera
2016-01-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Då tar poliserna med sig den misstänkte till polisstationen.

Vägrar man uppge sin identitet så kan man häktas oberoende av brottets beskaffenhet om man kan ses som på sannolika skäl misstänkt, 24 kap. 2 § RB. Är man endast skäligen misstänkt så kan man även då häktas om det är av synnerlig vikt för utredningen, 24 kap. 3 §. Finns det skäl att häkta någon så får denne även anhållas, även om denne endast är skäligen misstänkt, 24 kap. 6 §. En polisman har rätt att besluta om att gripa personen i brådskande fall, 24 kap. 7 §.

Lättast är dock att ta med personen på förhör när denne påträffas, man är skyldig att följa med på förhör om man befinner sig på den plats där brottet har förövats oavsett om man kan misstänkas för brott eller ej, 23 kap. 8 §.

Så vi säger att man häktas. Hur länge kan man häktas om de inte vet ens identitet? Och om de dessutom inte får inte reda på någon identitet via polisförhöret?
Citera
2016-01-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
10/10

Tackar ödmjukast för ett mycket bra svar!

Det finns ingen risk att jag måste träffa soc? Jag har verkat så ångerfull det går hela tiden.
Senast redigerad av LanceHardwood 2016-01-16 kl. 17:06.
Citera
2016-01-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Riskerar jag att förlora mitt B-körkort om jag kör skoter utan förarbevis?

Vägrar att rätta mig in i ledet med förarbevis och hjälmtvång bara för att några jävla spolingar lyckas krascha sina 150 hästars Polarisar som deras föräldrar har betalat.

om du har tatt ditt b före 2000 är det lugnt, annars blir det nog böter
Citera
2016-01-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForevigtTrogen
Kommer bli åtalad fö bedrägeri (Blocket, Tradera)

TIdigare domar: 2 för samma sak de senaste 5 åren.

Vilkorlig dom 1 månads fängelse + 2000kr böter + 500 brottsofferfonden. 5 år sedan

Skyddstillsyn. 1+2 år (Säger man så?) 2 år sedan. Skulle uppsöka psykiatrin och gå i någon behandling. Tog 7 månader innan jag fick träffa någon. Mådde väldigt dåligt under tiden, riktigt depprimerad. Fick ingen hjälp vilket frivården konstaterade. Frivården tröck på via alla kanaler, och det var min frivårdare som fick vara min psykolog/psykiater.

Summorna rör sig om totalt, inklusive denna gång, 45-50 000kr.

Har återbetalat en del av de anmälningarna som det rör nu, men anmälningarna finns såklart kvar.

Lever ett ordnat liv, har fast jobb, bostad, ordnade förhållanden. Ingen problem med alkohol eller droger. Inga andra brott eller florerat i andra sammanhang.

Min frivårdare tror att de bara kommer förlänga min skyddstillsyn och ta upp den igen så jag får gå på möten. Missade aldrig ett möte, alltid i tid, fanns alltid på telefon. Exemplarisk under det året den var "intensiv" där jag gick på 1 möte i veckan första månaderna men sedan en gång varannan vecka i 3-4 månader och sedan en gång varannan månad.

Jag själv är dock övertygad om att mitt liv slås i spillror och jag hamnar i finkan. Jag får skylla mig själv. Vad tror ni som kan? Jag försöker läsa till mig om andra som gjort likande brott. En del får fängelse gång två i flera månader för längre summor än mig. Andra har blivit fällda 4-5ggr utan att få fängelse och totalt större summor.

Jag tror du kommer dömmas till fängelse.

Dels så har ju dom tidigare åtgärderna visatsig inte hjälpa dig.

Sedan har du begått samma brott återigen under din villkorliga del av domen om jag förstod dig rätt.
Citera
2016-01-17, 15:57
Medlem
ForevigtTrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devos
Jag tror du kommer dömmas till fängelse.

Dels så har ju dom tidigare åtgärderna visatsig inte hjälpa dig.

Sedan har du begått samma brott återigen under din villkorliga del av domen om jag förstod dig rätt.

När jag begick nya brott under den vilkorliga tiden blev det skyddstillsyn istället.

Polisen jag talade med var rätt övertygad om att så inte skulle bli fallet, även om hon då såklart inte kunde veta. Hon hade även talat med åklagaren, och även om FUP:n inte var klar var åklagaren inne på att helt enkelt förlänga / starta om min intensivövervakning i sitt yrkande på straff och meddela domen utan förhandling i tingsrätten, vilket jag då skulle godta. Brotten har begåtts i perioder, koncentrerat under korta perioder med många månaders mellanrum och då imellan mina besök / kontakt med Frivården. Vilket, enligt polisen "Visar på att skyddstillsynen hade en positiv inverkan".

Det som dock oroar mig är om jag läser i media så har en del fått fängelse efter sin första / andra dom, medans andra har blivit dömda 4-5 gånger och dessutom för större belopp än mig och ändå inte hamnar i kurran. Det känns lite som ett lotteri.
Senast redigerad av ForevigtTrogen 2016-01-17 kl. 16:09.
Citera
2016-01-17, 16:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniik
Så vi säger att man häktas. Hur länge kan man häktas om de inte vet ens identitet? Och om de dessutom inte får inte reda på någon identitet via polisförhöret?

Man kan sitta häktad fram till huvudförhandlingen.
Citera
2016-01-17, 16:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanceHardwood
Tackar ödmjukast för ett mycket bra svar!

Det finns ingen risk att jag måste träffa soc? Jag har verkat så ångerfull det går hela tiden.

Varsågod!

Ja det finns väl möjlighet att de vill ha ett möte, det är ju dock väldigt frivilligt. Jag har tyvärr ingen större koll vid vilka situationer de hör av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in