Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Jag vill inte försvara cyklister speciellt men det är ett faktum att man som cyklist ofta har möjlighet att gena här och där. Inte alltid helt lagenligt men som cyklist så kör man ett lättmanövrerat fordon och man slinker in i luckor där man får plats.
Lite vilda western ibland, det medges. Samtidigt är det så att en och annan cyklist får betala ett högt pris. Cyklister är oskyddade trafikanter och drabbas ofta hårt när olyckan väl är framme.
Att gena här och där kan man absolut göra, jag har både cyklat och kört i Uppsala och anser mig nu ha en god bild från båda håll. Jag kan utan att tveka konstatera att cyklisterna är idioter på riktigt. Det tog inte lång tid att inse.
Specifik händelse som gjorde mig så jävla arg, förvånad och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle tänka:
Cyklade på en cykel bana längs en större väg, där cykel banan tar slut och istället delas upp i olika cykelbanor in i en park korsas först en väg med en körbana i varje riktning.
Överfarten över den vägen har refug i mitten, fartgupp och övergångsställ uppe på. Bredvid finns ritad cykelöverfart över vägen.
Jag såg bilar komma på vägen som jag närmade mig på cykeln, jag saktade av och stannade ungefär som bilen kom fram till guppet eftersom jag har väjningsplikt om jag inte kliver av cykeln.
Bilföraren var ju hänsynsfull och hade saktat av ordentligt, OCH TUR VAR VÄL DET.. För där kom han, idioten. Han hade cyklat samma väg som mig men helt orädd, dum och självisk som han var cyklade han FÖRBI MIG, rakt ut över vägen och bilarna fick nita.. Förvirrad stod jag ordentligt kvar, utan all min fart och detsamma gällde ju nu bilen.. (som känns ganska tråkig att bromsa bort när man får trampa själv.. Eco-cykling is a thing. lat som jag är :P) Efter några sekunder vinkade han att jag kunde åka först och jag trampade över efter att ha kollat andra riktningen..
Jag glömmer det aldrig, jag kommer inte skämmas minsta lilla den dagen jag smäller en cyklist som korsar en väg utan att ha visat hänsyn och stannat om det är trafikerat. Kliver dom av cykeln och placerar båda fötterna på samma sida stannar jag givetvis.
Å andra sidan ska sägas att jag ALLTID försöker visa cyklister / mopeder samma respekt som jag gjort för en bil eller större fordon.. Jag kör över med FYRA hjul om jag kör om dom på landsväg. Jag håller avstånd osv.. Men dom får för i hela helvete respektera mig när väjningsplikten är hos dom och dom har inget jävla företräde när dom trampar över övergångsställen..