2015-12-15, 08:36
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Har råkat ut för detta två gånger nu. Folk som skiter i högerregeln och blir vansinniga när de får bromsa när jag kör ut. Långt ifrån någon krock vid båda tillfällena, då hade jag inte kört ut eftersom jag kör säkert, men tydligen blev dessa två bilister (båda medelålders män) så kränkta och ledsna av att få sakta ner och släppa fram en annan bilist att de körde efter mig med 1 meters avstånd, blinkade med ljusen och vid nästa korsning kör de upp jämsides och gormar och viftar med händerna. Blev nästan orolig att de skulle hoppa ur bilen, men det hade de fått ångra rejält. Helt galna verkar dessa träskmongon vara, och denna typ av beteende verkar dessutom öka. Kränkt av inte fått köra först? Gå en KBT-kurs vettja. Borde jag införskaffa en teleskopbatong?

Ja det är livsfarligt att som förare ta för givet att andra bilister vet vad det är för trafikregler på platsen.

Många bilister verkar ju nämligen tro att alla vägar dom kör på är huvudleder och dom har inte en tanke på att det i själva verket är högerregel som råder på platsen.

Klart som fan att du bör införskaffa teleskopbatong, alternativt som ryska maffian, en 9 mm Smith & Wesson i byxlinningen.
Citera
2015-12-15, 12:17
Medlem
Folk som inte använder blinkers ska fan adlrig mer få sitta i en bil. En miss och man ska vara körd för alltid. Så pass irriterande tycker jag att det är!
Citera
2015-12-16, 01:38
Medlem
Det jag stör mig mest på, då det händer dagligen.
Har en rondell vid mig där från mitt håll har trafiksignal ut/in på höger sidan för gående.
Och när det slår om till rött så ska dessa billister köra in i rondellen i både höger och Vänster och blockera upp genomfart för alla oss andra som ska rakt över eller vänster.

Sen får man väl ej stanna i en Cirkulationsplats, dock får det väl plats 2-3 billar mellan "filerna" och Trafikljuset.

Stressade nötter som tycker att ligga i Vänsterfil passera heldraget till högerfil och sen spärrzon för att tjäna några sekunder upp på essingen. Hoppas någon av dessa ger mig en ny bil på försäkringen snart.

Även när man ligger på Essingeleden och passerar påfarten vid Tranebergsbron och nån stressad idiot får för sig att köra ut över heldraget och sen tvärnita famför för att det gick långsamt.

Sist men inte minst rövslickare, Usch. Speciellt när det finns 2 filer och man själv ligger i 80 på 70 väg och de ska slicka en och gärna blinka lite också. för att tillslut våga byta fil och tuta och peka finger.
Citera
2015-12-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue_eyed_devil
1. Även när man ligger på Essingeleden och passerar påfarten vid Tranebergsbron och nån stressad idiot får för sig att köra ut över heldraget och sen tvärnita famför för att det gick långsamt.

2. Sist men inte minst rövslickare, Usch. Speciellt när det finns 2 filer och man själv ligger i 80 på 70 väg och de ska slicka en och gärna blinka lite också. för att tillslut våga byta fil och tuta och peka finger.

1. Folk som kör över heldraget ser man nästan dagligen i Stockholmstrafiken. Lata typer som inte orkar vänta 100 meter utan bara svänger över det heldragna för att de kan.

2. Detta händer flera gånger om dagen. Senast igår var det en stressad jävel på Essingeleden som låg riktigt nära i en Passat bakom mig, trots att farten var mer än 70, vilken den alltid är just där. Sen när han blåser om har han två barn i barnstolar, en fram och en bak samt frugan i baksätet och kör slalom som en dåre mellan körfälten. Nice..lycka till med den familjen
Citera
2016-01-01, 14:20
Medlem
withnonames avatar
Folk som inte blinkar vänster/höger i enfiliga rondeller när de ska vänster utan bara blinkar ut höger.Jag skiter i vad lagen säger att det räcker med att blinka ut höger då det är bra information för övriga trafikanter att göra både vänster/höger.Såna som kommer i hög fart in i rondeller och bara därför tar företräde borde man ju skjuta sönder däcken för också
Citera
2016-01-01, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Folk som inte blinkar vänster/höger i enfiliga rondeller när de ska vänster utan bara blinkar ut höger.Jag skiter i vad lagen säger att det räcker med att blinka ut höger då det är bra information för övriga trafikanter att göra både vänster/höger.Såna som kommer i hög fart in i rondeller och bara därför tar företräde borde man ju skjuta sönder däcken för också

Ja dem som bara kör rakt in usch. Råkar ut för dem rätt ofta. Och 4/5 gånger får personen tvärnita och har ca 0.5m tillgodo.
Skrämande. Men en ny bil kanske man får snart om de inte lyckas.
Citera
2016-01-13, 12:46
Medlem
Tammers avatar
Zebralagen. Folk kliver ut i gatan utan att se sig för eller bry sig om ifall en bil är nära. Zebralagen lanserades på ett sätt som fick folk att tro att de är osårbara, och att alla bilar stannat så fort de kliver ut i gatan. Riktigt så är det inte, trafiken är et samspel mellan alla inblandade. Och även om gångtrafikantens rätt vore absolut, så finns nu dessvärre de fysiska lagarna. Bilisten måste kunna få stopp på fordonet, det kan ju vara halt eller den gående svår att upptäcka.
Citera
2016-01-13, 13:19
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Zebralagen. Folk kliver ut i gatan utan att se sig för eller bry sig om ifall en bil är nära. Zebralagen lanserades på ett sätt som fick folk att tro att de är osårbara, och att alla bilar stannat så fort de kliver ut i gatan. Riktigt så är det inte, trafiken är et samspel mellan alla inblandade. Och även om gångtrafikantens rätt vore absolut, så finns nu dessvärre de fysiska lagarna. Bilisten måste kunna få stopp på fordonet, det kan ju vara halt eller den gående svår att upptäcka.

Kan bara hålla med, kör själv buss i stadstrafik och alla dessa odödliga själar konstant i jobbet även om cyklisterna är ännu värre cyklar mitt i vägen fast det finns cykelbana bredvid. Tränger sig mellan trottoar och buss. Det är tur att man har koll på dem. Men det kan hända och har hänt att både bilar och större fordon missar dem med följd att de blir i värsta fall krossade under hjulen. I dessa fall spelar det ingen roll vems fel det är drabbar bägge parter hårt men cyklisten drabbas värst. Om man hjälps åt i trafiken och tänker sig för skulle allt bli så mycket bättre.
Citera
2016-01-13, 13:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Kan bara hålla med, kör själv buss i stadstrafik och alla dessa odödliga själar konstant i jobbet även om cyklisterna är ännu värre cyklar mitt i vägen fast det finns cykelbana bredvid. Tränger sig mellan trottoar och buss. Det är tur att man har koll på dem. Men det kan hända och har hänt att både bilar och större fordon missar dem med följd att de blir i värsta fall krossade under hjulen. I dessa fall spelar det ingen roll vems fel det är drabbar bägge parter hårt men cyklisten drabbas värst. Om man hjälps åt i trafiken och tänker sig för skulle allt bli så mycket bättre.

Jag vill inte försvara cyklister speciellt men det är ett faktum att man som cyklist ofta har möjlighet att gena här och där. Inte alltid helt lagenligt men som cyklist så kör man ett lättmanövrerat fordon och man slinker in i luckor där man får plats.

Lite vilda western ibland, det medges. Samtidigt är det så att en och annan cyklist får betala ett högt pris. Cyklister är oskyddade trafikanter och drabbas ofta hårt när olyckan väl är framme.
Citera
2016-01-13, 15:05
Medlem
Attunes avatar
Cyklister, dom greppar inte riktigt att dom räknas som ett fordon och dom tror att dom kan köra omkring hur som helst och var som helst.

Fotgängare som glor rakt ner i mobilen samtidigt som dom från ingenstans bestämmer sig "aha, här ska jag gå över".
Citera
2016-01-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag vill inte försvara cyklister speciellt men det är ett faktum att man som cyklist ofta har möjlighet att gena här och där. Inte alltid helt lagenligt men som cyklist så kör man ett lättmanövrerat fordon och man slinker in i luckor där man får plats.

Lite vilda western ibland, det medges. Samtidigt är det så att en och annan cyklist får betala ett högt pris. Cyklister är oskyddade trafikanter och drabbas ofta hårt när olyckan väl är framme.

Att gena här och där kan man absolut göra, jag har både cyklat och kört i Uppsala och anser mig nu ha en god bild från båda håll. Jag kan utan att tveka konstatera att cyklisterna är idioter på riktigt. Det tog inte lång tid att inse.

Specifik händelse som gjorde mig så jävla arg, förvånad och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle tänka:

Cyklade på en cykel bana längs en större väg, där cykel banan tar slut och istället delas upp i olika cykelbanor in i en park korsas först en väg med en körbana i varje riktning.

Överfarten över den vägen har refug i mitten, fartgupp och övergångsställ uppe på. Bredvid finns ritad cykelöverfart över vägen.

Jag såg bilar komma på vägen som jag närmade mig på cykeln, jag saktade av och stannade ungefär som bilen kom fram till guppet eftersom jag har väjningsplikt om jag inte kliver av cykeln.

Bilföraren var ju hänsynsfull och hade saktat av ordentligt, OCH TUR VAR VÄL DET.. För där kom han, idioten. Han hade cyklat samma väg som mig men helt orädd, dum och självisk som han var cyklade han FÖRBI MIG, rakt ut över vägen och bilarna fick nita.. Förvirrad stod jag ordentligt kvar, utan all min fart och detsamma gällde ju nu bilen.. (som känns ganska tråkig att bromsa bort när man får trampa själv.. Eco-cykling is a thing. lat som jag är :P) Efter några sekunder vinkade han att jag kunde åka först och jag trampade över efter att ha kollat andra riktningen..

Jag glömmer det aldrig, jag kommer inte skämmas minsta lilla den dagen jag smäller en cyklist som korsar en väg utan att ha visat hänsyn och stannat om det är trafikerat. Kliver dom av cykeln och placerar båda fötterna på samma sida stannar jag givetvis.

Å andra sidan ska sägas att jag ALLTID försöker visa cyklister / mopeder samma respekt som jag gjort för en bil eller större fordon.. Jag kör över med FYRA hjul om jag kör om dom på landsväg. Jag håller avstånd osv.. Men dom får för i hela helvete respektera mig när väjningsplikten är hos dom och dom har inget jävla företräde när dom trampar över övergångsställen..
Senast redigerad av se33 2016-01-13 kl. 15:34.
Citera
2016-01-13, 15:25
Medlem
OnkelMorras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Att gena här och där kan man absolut göra, jag har både cyklat och kört i Uppsala och anser mig nu ha en god bild från båda håll. Jag kan utan att tveka konstatera att cyklisterna är idioter på riktigt. Det tog inte lång tid att inse.

Specifik händelse som gjorde mig så jävla arg, förvånad och förvirrad att jag inte visste vad jag skulle tänka:

Cyklade på en cykel bana längs en större, där cykel banan tar slut och istället delas upp i olika cykelbanor in i en park korsas först en väg med en körbana i varje riktning.

Överfarten över den vägen har refug i mitten, fartgupp och övergångsställ uppe på. Bredvid finns ritad cykelöverfart över vägen.

Jag såg bilar komma på vägen som jag närmade mig på cykeln, jag saktade av och stannade ungefär som bilen kom fram till guppet eftersom jag har väjningsplikt om jag inte kliver av cykeln.

Bilföraren var ju hänsynsfull och hade saktat av ordentligt, OCH TUR VAR VÄL DET.. För där kom han, idioten. Han hade cyklat samma väg som mig men helt orädd, dum och självisk som han var cyklade han FÖRBI MIG, rakt ut över vägen och bilarna fick nita.. Förvirrad stod jag ordentligt kvar, utan all min fart och detsamma gällde ju nu bilen.. (som känns ganska tråkig att bromsa bort när man får trampa själv.. Eco-cykling is a thing. lat som jag är :P) Efter några sekunder vinkade han att jag kunde åka först och jag trampade över efter att ha kollat andra riktningen..

Jag glömmer det aldrig, jag kommer inte skämmas minsta lilla den dagen jag smäller en cyklist som korsar en väg utan att ha visat hänsyn och stannat om det är trafikerat. Kliver dom av cykeln och placerar båda fötterna på samma sida stannar jag givetvis.

Å andra sidan ska sägas att jag ALLTID försöker visa cyklister / mopeder samma respekt som jag gjort för en bil eller större fordon.. Jag kör över med FYRA hjul om jag kör om dom på landsväg. Jag håller avstånd osv.. Men dom får för i hela helvete respektera mig när väjningsplikten är hos dom och dom har inget jävla företräde när dom trampar över övergångsställen..

Att många cyklar utan både lyse och reflexer och ändå tror att dom är självlysande i mörkret gör ju inte saken bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in