Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-13, 01:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Än en gång samma skit, jag försvarar inte gärningsmannen. Jag vet inte ens vem han är och har aldrig träffat honom.

Arminas stötte jag på dagligen under perioden jag jobbade på skolan och han var en mobbare, det är det enda jag har skrivit. Har aldrig rättfärdigat GM och dennes mord.

Om du nu vet så mycket om hur BO betedde sig, så kan du väl berätta om det? Hur, när?

Ljuger vittnen när de beskriver BO som fin, snäll och trevlig? Eller hade han två olika sidor?

Varför tror du han örfilade GM? Varför mobbade han just GM tror du?
Citera
2016-01-13, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
https://www.facebook.com/alkompis/videos/914328942014184/?hc_location=ufi

Det var i sanning en örfil.

Har tokvänstern satt igång megafonerna än? VÅLD FÖDER VÅLD!

Som alltid annars måste man vara kritiskt till en bild eller film, vad hände före örfilen, vad hände efter?

Som sagt, det påstådda sjukhusbesöket handlade förmodligen mest om att få återupprättat hedern, att lappa till en klanmedlem görs inte ostraffat. Här skulle det minsann larmas sjukvård, polis, imamer, ja i stort sett allt som gick att mobilisera.

Min övertygelse är att Arminas reagerade på att den blivande mördaren uppförde sig ociviliserat mot en eller flera tjejer på skolan, förmodligen bevittnades ett solonummer av taHarrush gamea, den där medeltida umgängesformen som MENA-män ägnar sig åt.

Den blivande mördarens manliga stolthet kränktes när Arminas gav honom en välförtjänt örfil, att filmen sedan spreds vidare gjorde förnedringen än värre., Arminas skulle dö, ty så återtager man heder och ära i vissa kulturer på vår jord.

All heder åt Arminas som stod upp för den västerländska civilisationens värderingar, han förstod att använda det enda språk som medeltidsmänniskor förstår, tyvärr blev det hans död.
Citera
2016-01-13, 01:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart

Intressant även att man väljer att evakuera familjen för att skydda dom. I klartext; Man skyddar mördarens anhöriga och ser till att dom känner sig trygga.
Ganska naturligt att detta görs när hotläget varit som det varit med ett ungdomligt medborgargarde....
Citera
2016-01-13, 01:41
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Ganska naturligt att detta görs när hotläget varit som det varit med ett ungdomligt medborgargarde....

Mördaren backas upp och hans handlingar försvaras på facebook, flashback och på aftonhoran. Hotbilden ligger mot de som filmade och spred videon på handgemänget. Hela skolan bör sättas i bevakning och mördarens hedersläkt borde utvisas innan fler mord sker.
Citera
2016-01-13, 01:49
Medlem
bobo86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej, men vi blir rädda när hans farsa snackar om att hans "heder" var tagen och att han behövde upprätta den. Jag tror det är hans farsa eller familj som indoktrinerat honom. Tror inte några 14-åringar (ens om de kommer from Syrien) får för sig att döda någon för en örfils skull. Kan förstå honom om det var allvarlig mobbning och han flippat ur, men det var det inte.

Jag är arab själv och "heder" som du pratar om inte heder heder som alla tror är mord osv, kan mena med heder är självtronde men du vet hur media är när de vill bomba.
Citera
2016-01-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Om följande är sant, då har vi ett huvud som rullar....
Nu blev det lite fel i citeringen då det inte var ett uttalande jag gjort utan det är inlägg jag citerade.
Jo om flickan har visat bilder på sexuallatrakasserier som hon fått skickade och som även är barnporr men rektorn inte tror på henna och hon blir avstängd så ser jag många fel.
Rektorn borde snarare sett till att flickan fick hjälp att anmäla.
Flickan går i högstadiet/grundskolan och omfattas av skolplikt och det är inte laglligt att stänga av elever hur som helst och jag ser inget i inlägget som tyder på att det gått rätt till.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.148960!/Menu/article/attachment/Trygghet%20o%20studiero%2C%20reviderad%20december%202014.pdf
I vissa fall får rektorn besluta att stänga av en elev.
Det kan ske för att man på skolan ska klara av en mycket jobbig situation, till exempel om det har förekommit grovt våld så att skolan måste anmäla till polisen och Arbetsmiljöverket, ta kontakt med vårdnadshavare och ge stöd till eleven, andra elever och lärare.
Det finns tre krav som måste vara uppfyllda för att rektorn ska kunna stänga av en elev helt eller delvis:
1.
Det är nödvändigt med hänsyn till andra elevers trygghet och studiero
En avstängning måste kunna motiveras utifrån att det är nödvändigt för övriga elevers behov av trygghet och studiero.
Det kan jämföras med kommunens beslut att permanent omplacera elever mot vårdnadshavarnas vilja, något som kan ske av samma skäl (Jfr. t.ex. 10 kap. 30 § skollagen).
2.
Andra åtgärder har inte haft någon effekt
Avstängning är en yttersta åtgärd som man bara får ta till om utvisning ur klassrummet, kvarsittning eller skriftlig varning inte har haft någon effekt på elevens uppförande.
Men det är inte nödvändigt att eleven har flyttats till en annan skolenhet först.
Omplacering är snarare ett alternativ till avstängning även om det inte finns något som hindrar att rektorn beslutar om avstängning efter att eleven har omplacerats tillfälligt.
Det finns tillfällen när skolan kan stänga av en elev utan att ha prövat andra åtgärder först.
Det kan till exempel vara om eleven har begått ett allvarligt brott mot en annan elev eller en lärare.
3.
Eleven erbjuds kompensation för missad undervisning
Den avstängda eleven ska erbjudas kompensation för den undervisning som han eller hon går miste om till följd av avstängningen.
Innan rektorn beslutar om att stänga av en elev ska eleven och vårdnadshavarna få tillfälle att yttra sig.
Beslutet om avstängning, helt eller delvis, gäller omedelbart om rektorn inte beslutar något annat.
Beslutet får bara gälla så länge att skolan hinner utreda vilka andra åtgärder som kan behövas.
Avstängningen får aldrig vara längre än en vecka och man får inte stänga av en elev fler än två gånger per kalenderhalvår.
Rektorn kan inte delegera beslutet om avstängning till någon annan och hon eller han ska informera huvudmannen om beslutet.
Om eleven är under 18 år ska även socialnämnden informeras.
Den som beslutar om avstängning ska dokumentera det.
Eleven och vårdnadshavarna kan överklaga beslutet om avstängning hos allmän förvaltningsdomstol.
Eftersom det rör sig om en akut åtgärd gäller beslutet som regel omedelbart.
I samband med överklagandet finns det
därför möjlighet att begära inhibition, d.v.s. att avstängningen inte ska gälla omedelbart, utan först efter att ärendet avgjorts i förvaltningsrätten.

Det finns alltså orsak till att tvivla på detta.
Om hon ljuger, trollar eller rektorn gjort fel saknas det information för att ta ställning till.
Senast redigerad av Jahvet 2016-01-13 kl. 02:01.
Citera
2016-01-13, 01:58
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
http://www.pressreader.com/sweden/expressen/20160112/281814282857220/TextView
Det är tydligen inte bara mina texter du behöver läsa om.
Det står ingenting i den texten om att kniven stacks in i ryggen.
Det vore otroligt om man med en, eventuellt krokig, kökskniv skulle kunna vara så pricksäker
att man stack genom ryggen och träffade hjärtat.
Du har verkligen gjort bort dig med detta inlägg.
Citera
2016-01-13, 02:02
Medlem
u_n_mes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=HpdcMkSPa4o
Citera
2016-01-13, 02:04
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Litauisk media rapporterar mer korrekt om situationen:

http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm

Zydrunas bor i Sverige och Jasmine Pilecki väcker allvarliga frågor - varför en fjortonårig syrier 14 år attackerade och knivhögg deras son Armina, som dittills inga problem och konflikter i skolan har?

"Svensk press skriver att Arminas misshandlade honom. Men så var det inte. Arminas hade en konflikt med pojken. Det ägde rum i slutet av december. Den personen antastade flickor. Och vår son såg att pojken tog flickan. Han gick emot tonåringen och de hamnade i ett slagsmål"

(översatt via Google translate och fritt rättat till bättre Svenska)
Hur kan föräldrarna i första stycket säga att han inte haft några konflikter eller bråk och sedan i andra stycket beskriva en konflikt han haft?
Citera
2016-01-13, 02:14
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Offrets familj har uttalat sig:
http://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/prabilo-svedijoje-nudurto-15-mecio-tevai.htm

Varför inte svenska media vill publicera den version
som offrets familj har att berätta kan du säkert förklara.

Den versionen stämmer kanske inte så bra med den bild du
försöker sprida här...

Du kan säkert också förklara varför du anstränger
dig så mycket för att skuldbelägga GM.

Du skrev att GM inte var en ängel. Är du en ängel som
vill lägga skulden på en död? Om du inte är en ängel
förtjänar du att mördas då?

Det är lätt att dra den slutsatsen om man försöker följa
ditt sätt att argumentera. Om du inte följer någon annan
agenda. Vet inte om jag ska spekulera i vad det kan vara
för agenda du i så fall följer. Kan det vara så att skolpersonalen,
och även du, ignorerat de trakasserier som flickor under en tid
varit utsatta för och därigenom bär en stor del av ansvaret för
det inträffade?
Om det vore så, så förstår jag varför det inte får komma ut…
Då gäller det ju att hitta någon att lägga hela skulden på.
Att, som du, välja en som är död, innebär att du valt någon
som inte kan försvara sig. Ditt tidigare uttalande om brotts-
offrets far's språkkunskaper tolkar jag som att du inte tror
att han ska ställa till besvär genom att säga emot dig.

Något, som förmodligen inte tål dagens ljus, styr ditt obegripliga
och motbjudande agerande och även ditt ologiska sätt att argumentera.
Om jag har fel, så kan du väl berätta, utan förbehåll, vad det är du
vill uppnå…

Något fel är det - Det visade ju höstens undersökning om situationen
på skolan som gav en "oroväckande bild". Den undersökning, som när
mordet var ett faktum, fick fart på skolinspektionen.

Jag hoppas innerligt att sanningen kommer fram - vad den än är.

mvh/Bo
Oj, det blir väldigt rörigt att läsa ditt inlägg. Du rör ihop BO och GM. Linsanity säger sig inget veta om GM, men däremot skriver hen att det varit mycket problem med BO i skolan.
Citera
2016-01-13, 02:18
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Oj, det blir väldigt rörigt att läsa ditt inlägg. Du rör ihop BO och GM. Linsanity säger sig inget veta om GM, men däremot skriver hen att det varit mycket problem med BO i skolan.

Sorry - rörde till det ordentligt där - tack för att du såg - jag hann rätta till.

Hoppas det hänger ihop bättre nu!

mvh/Bo
Citera
2016-01-13, 02:20
Medlem
Geggamojas avatar
Det är mycket möjligt att Ahmad eller hans kompisar gjort idiotiska grejer. Men att spöa honom var väl inte det allra smartaste. Tjejerna som blivit illa behandlade skulle pratat med sina föräldrar och med vuxna på skolan. Om det stämmer att rektorn inte brydde sig när tjejen tog upp trakasserierna med honom är det katastrofalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in