Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Veckans Brott gav ju inget direkt matnyttigt. Hoppas att dom skyndar sig på SKL så att GW kan få läsa upp protokollet nästa vecka
Tror ju dock inte man har sån tur så man hittar det. Men det vore ju väldigt bra om vi fick slut på den här soppan.
Jag erkänner utan förbehåll att jag ingenting vet om vapen och ballistik.
Så därför har jag några frågor. Som i vissas ögon säkert är löjliga. Men det tar jag.
Är det ens möjligt att med säkerhet påstå att GWs överlämnade vapen var just det som användes vid mordet. Eller handlar det enbart om sannolikhet. Eller i värsta fall gissande på mer eller mindre goda grunder.
Är det någon som tänkt tanken att detta vapen matchar kulorna som hittades. Men att det inte är rätt kulor som vissa påstår. Även Vincent Lange föreslog eller ansåg att de var utplanterade, utan att kunna tala om var originalen tog vägen. Man placerar ut 2 kulor skjutna från det vapen som nu lämnats in. I så fall är det århundradets blåsning.
Holmer ansåg sig säker på att det var en SW-revolver som var mordvapnet. Där han motiverade detta med att som spaningsledare måste man våga ta ställning. Även fast det fanns alternativa grovkalibriga vapen på marknaden. Lämnar en avskjuten kula någon form av ledtrådar till ett specifikt fabrikat av vapen eller pipa. Eller kan man byta pipa mellan olika fabrikat.