2016-01-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
En annan, kanske något mer långsökt förklaring, kan vara att mördaren faktiskt någon gång i framtiden hoppades kunna göra någon 50 miljoner kronor rikare.

Om vi ska vara krassa så är ju faktiskt vapnet värt ganska mycket pengar, och inget man bara kasserar utan vidare. Kanske kan en ensam gärningsman under speciella omständigheter göra den ultimata uppoffringen och ta ett livstidsstraff i utbyte mot att belöningspengar betalas ut till någon som han står i stor skuld till, eller någon annan som han önskar ett gott liv. Det kan inte vara så svårt att arrangera en trovärdig historia med just den utgången.

Det skulle säkert inte vara första gången som något liknande händer, jag tänker exempelvis på livförsäkringsbedrägerier där mannen i desperation tar sitt liv, maskerat som ett mord, för att försörja sin familj med försäkringspengar.

Om jag vore gärningsmannen (det är jag inte, hedersord) så skulle jag nog fundera mycket och länge på hur jag skulle kunna lägga vantarna på dom 50 miljonerna utan att för den skull själv åka dit.

Ett minimikrav för att lyckas övertyga åklagarna om att man är den verklige gärningsmannen är att behålla vapnet, och kanske också rocken och skorna intakta. Då bör jag med säkerhet kunna bevisa att jag faktiskt är gärningsmannen. Kommer man sedan inte på något bättre sätt att få ut pengarna, så gäller det bara att vänta tills man är tillräckligt gammal innan man löser ut sin feta pensionsförsäkring till den förmodat lycklige förmånstagaren.

Dagen efter domen har vunnit laga kraft och pengarna är utbetalda sväljer jag cyanidkapseln.

Ja, det var kanske lite långsökt

Edit: quand on n'est pas riche, il faut penser au lendemáin

Därför ska man inte förringa bloggen Palmeutredningen.blogg.se 😉
Citera
2016-01-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säpo ser dig
Kan fantomens fru vara den som plockar fram vapnet till GW menar du?

Vi lär se det. Något är det med den bloggen iaf.
Jag tänker inte konspiration.
Citera
2016-01-12, 13:16
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är inte alltid lätt att hänga med i dina resonemang.

Men samtidigt har du vissa poänger.

När IC ett år efter mordet åkte på Eriksgata till USA, kan Lars Skarkes bok om Björn Borg ge en del ledtrådar.

Ett naket porträtt av en leende sosseledare i USA, samtidigt som han sammanfattade mordet på Palme i en bisats i sina memoarer. Där inga pengar saknades för att få med Björn Borg eftersom han var en ambassadör för Sverige. Där för vem är givet.

Inte en chans att Palme hade gjort samma sak. Mordet ändrade hela spelplanen. Där man genom raderna kan se att IC aldrig sörjde Olof men samtidigt sörjde för Lisbet efteråt.
Här är vi fullkomligt överens och ibland undrar jag hur mina egna upplevelser verkligen kan ha några samband. Det som sker i det lilla tror jag ändå kan ha sin motsvarighet i det stora så som jag fått lära mig och kunnat tillämpa i min egna fredsforskning. Allt hänger ju på hur förhållandet mellan Nato och nationella säkerhetstjänsterna egentligen ser ut i förhållande till respektive demokrati eller statsmakt.
Nu kan jag förstå att Näss varit lika rädd för Bergling som Jan Sundström visade sig vara för mig. Det var nog tur att min advokat gick emellan så att vi slapp ta varandra i hand då vi möttes. Konstigheterna blev dock bara värre tills jag också skulle förlora jobb, hem, familj osv.....
Först när självaste Oliver North med anknytning till en annan granne visade sig ha varit den som varit här och för Buschs och CIA:s vägnar velat förvarna Palme om ett av "locals" planerat mord som enbart Säpo och Polisen tillsammans skulle kunna avgöra sanningshalten i så fattade jag den verkliga vidden av det hela.
Att Jan Guillou kunde jobba för psykförsvaret på samma sätt som Eskil Block m.fl. fattade jag först efter att ha läst igenom alla deras böcker. Det senaste mästerverket "Blå stjärnan" blev plötsligt tjatig i sina upprepningar....
Citera
2016-01-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jan Guillou hittade tydligen luckan i grundlagen som ingen annan kunde komma på och skapade en vinnande intrig därefter.
Återigen, vad är detta för "lucka"?

Jag antar att du tänker dig bildligt men du får ändå vara tydligare än så. Vad har grundlagen med MOP och psykförsvaret att göra?
Citera
2016-01-12, 17:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Återigen, vad är detta för "lucka"?
Jag antar att du tänker dig bildligt men du får ändå vara tydligare än så. Vad har grundlagen med MOP och psykförsvaret att göra?
Eftersom en statskupp faktiskt gick att genomföra utan att folk kunnat få reda på hur det var möjligt och Säpo under alla omständigheter är ansvarigt för författningsskyddet så måste den passus som säger att om regeringschefen kan misstänkas för landsförräderi, psykisk instabilitet eller allvarligt brott mot statsrådseden så kan utvalda förtroendemän i ett krisläge ge Säpo mandat att oskadliggöra statsministern med alla tillgängliga medel. Nu skulle ett krisläge simuleras efter en rad olika förslag.
Palme i maskopi med Holmer och CIA kunde säkert för den tydligt upplagda civilförsvarsövningens skull anta utmaningen gissar jag. Även med risk för att någon ensam galning bland polis och alla i förväg informerade skulle kunna göra verklighet av någotdera scenariot så skulle då åtminstone luckan inom Säpo gå att avslöja för eftervärlden såvida inte någon överstatlig makt som Nato fört sin psykologiska krigföring på ännu högre nivå....
Hur man både före och efter mordet försökt göra mordet berättigat på alla de vis och blandat med uppmuntrade hatkampanjer ur lämpliga kretsar är sådant som endast psykförsvaret haft förmåga att styra över.
Citera
2016-01-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Att det var en 38a gör inte det hela mindre intressant. Jag har sett detta program men missat detta med livvakten som säger sig tappat sin revolver. Intressant också att se hur Ölvebro märker ord och försöker slingra sig i svaret. Är det någon som vet vilken livvakt det handlar om?

Edit, kanske låg det något i Holmers tidigare uttalande som nyss återgavs i tråden: "vi vet att gärningsmannen använde en revolver av kaliber 38". Kanske en modifierad 38a med en nerladdad 357 kula - därav den något beskedligare knallen.

Jag tycker det är ganska beklämmande att detta dessutom inträffar exakt 1 vecka före MOP. Det dräller inte precis av livvaktspersonal hos SÄPO på den här tiden då dom flesta politiker fortfarande levde som vanliga Svenssons jämfört med hur det är idag. Att någon dessutom ska råka tappa bort sitt tjänstevapen som dessutom råkar vara en revolver (vilket också borde vara ovanligt? antar att dom flesta inom polis och säkerhetstjänst använder SIG eller Glock.)

Vore också intresserad av att veta vem denna livvakt var och om vapnet någonsin återfanns!
Citera
2016-01-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Vet vi om detta vapen någonsin återfanns och om det handlar om en .357 Magnum? Dom säger bara att det var en "revolver" i programmet. SÄPO mannen som "glömde" kvar en väska på en buss i centrala Stockholm som ska ha innehållit hans tjänsterevolver?

https://www.youtube.com/watch?v=bJQeRUvqdHk (Spola till 1:21:30 ca)

Det torde väl vara rätt idealiskt att mörda någon med ett lagligt registrerat vapen där det finns en officiell förlust/stöldanmälan som styrker att det hamnat på villovägar?

*Edit: Tydligen var det en S&W 38, framgår ju i programmet också.

Just ja, detta har jag glömt bort.

Finns någon mer info om vem denna SÄPO-man är som "tappat bort" revolvern... "stulen på en buss vid Norrmalmstorg"

...sålt eller lånat ut... går ju också att tänka..

Kanske den som GW fick nu....

Edit: Lite sen med detta inlägg... men namn på Livvakten är ju fortfarande frågan...
Senast redigerad av carlitos 2016-01-12 kl. 17:47.
Citera
2016-01-12, 18:05
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Här är vi fullkomligt överens och ibland undrar jag hur mina egna upplevelser verkligen kan ha några samband. Det som sker i det lilla tror jag ändå kan ha sin motsvarighet i det stora så som jag fått lära mig och kunnat tillämpa i min egna fredsforskning. Allt hänger ju på hur förhållandet mellan Nato och nationella säkerhetstjänsterna egentligen ser ut i förhållande till respektive demokrati eller statsmakt.
Nu kan jag förstå att Näss varit lika rädd för Bergling som Jan Sundström visade sig vara för mig. Det var nog tur att min advokat gick emellan så att vi slapp ta varandra i hand då vi möttes. Konstigheterna blev dock bara värre tills jag också skulle förlora jobb, hem, familj osv.....
Först när självaste Oliver North med anknytning till en annan granne visade sig ha varit den som varit här och för Buschs och CIA:s vägnar velat förvarna Palme om ett av "locals" planerat mord som enbart Säpo och Polisen tillsammans skulle kunna avgöra sanningshalten i så fattade jag den verkliga vidden av det hela.
Att Jan Guillou kunde jobba för psykförsvaret på samma sätt som Eskil Block m.fl. fattade jag först efter att ha läst igenom alla deras böcker. Det senaste mästerverket "Blå stjärnan" blev plötsligt tjatig i sina upprepningar....

Hade du varit misstänkt/förhörd för MOP ?
Citera
2016-01-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Just ja, detta har jag glömt bort.

Finns någon mer info om vem denna SÄPO-man är som "tappat bort" revolvern... "stulen på en buss vid Norrmalmstorg"

...sålt eller lånat ut... går ju också att tänka..

Kanske den som GW fick nu....

Edit: Lite sen med detta inlägg... men namn på Livvakten är ju fortfarande frågan...

GW har en Magnum 357 och detta är en S&W 38, så det är inte tal om samma vapen. Dock är det inte speciellt svårt att modifiera en 38:a till att kunna avfyra .357 patroner om man så vill. Om nu inte GW lyckats få tag i rätt vapen så tycker jag denna puffra är högst intressant som tänkbart mordvapen. Tror inte ett smack på att väskan med revolvern glömdes kvar på bussen utan snarare var det en diskret och välplanerad överlämning. Tycker hela scenariot känns väldigt regisserat. Jag finner det osannolikt att en skärpt livvakt omedvetet skulle drulla bort sitt tjänstevapen i kollektivtrafiken, eftersom det inte handlar om en väskryckning eller stöld i detta fall. Sen är min spontana tanke att SÄPO livvakter inte är den sortens klientel som är frekventa bussåkare heller.
Citera
2016-01-12, 18:36
Medlem
Vasterass avatar
Jag vill poängtera att det inte är någon skillnad i kaliber på kulan mellan 357 och 38, kulans diameter är densamma. Däremot är en 357 Magnum-patron för lång för att rymmas i trumman på en revolver kaliber 38. Dessutom är en 357 Magnum betydligt kraftigare byggd, så en sådan patron kan leda till vapensprängning om den avfyras i en 38 Special.

Om man nu verkligen vill skjuta en 357 Magnum-patron i en revolver 38 Special så måste man borra ur patronlägen i trumman, för det finns där en förträngning som ska passa den smalare diametern på kulan (samma förträngning finns även på en 357 Magnum-revolver, men den har en längre trumma). Samt att man behöver trycka ned kulan i patronhylsan för att korta ned patronen.

Enklare är att ladda egen ammunition, då krävs ingen modifiering av vapnet. Du väljer själv vilken hylsa, kula, tändhatt, krut och laddningsstyrka du vill använda.
Citera
2016-01-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
GW har en Magnum 357 och detta är en S&W 38, så det är inte tal om samma vapen. Dock är det inte speciellt svårt att modifiera en 38:a till att kunna avfyra .357 patroner om man så vill. Om nu inte GW lyckats få tag i rätt vapen så tycker jag denna puffra är högst intressant som tänkbart mordvapen. Tror inte ett smack på att väskan med revolvern glömdes kvar på bussen utan snarare var det en diskret och välplanerad överlämning. Tycker hela scenariot känns väldigt regisserat. Jag finner det osannolikt att en skärpt livvakt omedvetet skulle drulla bort sitt tjänstevapen i kollektivtrafiken, eftersom det inte handlar om en väskryckning eller stöld i detta fall. Sen är min spontana tanke att SÄPO livvakter inte är den sortens klientel som är frekventa bussåkare heller.

Gott, tack för upplysning om vapen å vapen samt om ammunition å ammunition.
Citera
2016-01-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras

Om man nu verkligen vill skjuta en 357 Magnum-patron i en revolver 38 Special så måste man borra ur patronlägen i trumman, för det finns där en förträngning som ska passa den smalare diametern på kulan (samma förträngning finns även på en 357 Magnum-revolver, men den har en längre trumma). Samt att man behöver trycka ned kulan i patronhylsan för att korta ned patronen.

.

Tja nu är det ju kanske så att sådana här åtgärder dels handlar mer om hur vapenfetichister tänker än om hur "yrkesmän" tänker. "Vapenhandlare" Östling lät en vapensmed göra den typen av modifiering på ett av sina vapen även om det rent hantverksmässigt kan tyckas enkelt. Skall man ta med alla faktorer så är det nog däremot inget lämpat för exprimenterande av glada amatörer och knappast heller för yrkesmän annat än i fiktionens värld. Det är nämligen en tell om man skall tala pokertermer.

Om nu mordvapnet och ammunitionen varit manipulerade på detta sätt hade det sagt oss mycket om GM. T ex att sannolikheten för att det är en "buse" minskar dramatiskt.

Jag tror att det är inte är uteslutet att någon använt en modifierad 38 som fanns till hands men inget tyder på customammunition utan snarast på att det är ammunition från sortimentet hos handlaren. Om det är ett modifierat vapen var det kanske inte så välbetänkt när allt kommer omkring. Hur många sådana finns att välja på?

Med andra ord. Möjligt men mindre troligt.

Jag tror att vi har med Kajsa Warg tänket att göra. Man tager vad man haver någorlunda lämpligt för ändamålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in