2016-01-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Är det alltså så att DN har begärt ut en rapport på de normala vägarna som man redan hade tillgång till genom informella kanaler hos polisen? Varför har man då begärt ut rapporten? För att bevisa att man inte visste något förrän man skrev artikeln? Men det är ju inget bevis, för man har ju skrivit artikeln innan man begärde ut rapporten.

Varför har DN begärt ut en rapport som man redan hade tillgång till? Har Chang en teori?

Vad jag förstår så: Någon på polisen som jobbat med dessa frågor har i hemlighet läckt rapporten till DN, troligen till Lasse Wierup. Det är okänt *när* den läckts, men det var i varjefall flera dagar innan DN officellt begärde ut den. Det visar inte bara att DN hade den, utan också att de haft någon slags upparbetad källa inne på polisen med koppling till den här frågan, och med all sannolikhet har de haft den källan redan innan händelserna i Köln blev kända, kanske redan under hösten 2015.

Polisens eller andra myndigheters interna rapporter är inte (helt igenom) som ett offentligt bibliotek där tidningarna kan bläddra igenom alla titlar och snabbt se vad de ska begära ut. Om du inte vet exakt vad du letar efter och har numret är det ofta omöjligt att få fram den här sortens dokument. Att hitta dem kräver en personlig källa inne på polisen, en källa som DN bör ha "odlat upp" redan tidigare.

Efteråt begär DN ut rapporten den vanliga vägen, för att täcka upp inför framtida publiceringar.
Senast redigerad av HepCat-X 2016-01-12 kl. 23:29.
Citera
2016-01-12, 23:27
Bannlyst
chang engelska please när kommer nästa torped?? https://www.youtube.com/watch?v=_jP-eOrv2Ok
Citera
2016-01-12, 23:28
Medlem
LeifD2s avatar
Isobel Hadley-Kamptz är en "känd" extremist, som anser att Svenskar har mindre rätt till svensk välfärd än resten av världens befolkning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isobel_Hadley-Kamptz

Hon är naturligtvis inte intresserad av att diskutera sakfrågan och stödjer förståss den tokliberala och antisvenska tidningen DN. Utländska gäng som trackaserar kvinnor ser inte Hadley-Kamptz som ett problem, utan en självklarhet i en den anarko-liberala värld som hon vill ha.
Citera
2016-01-12, 23:28
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
En massa tjejer kommer bli tafsade på nu under kommande helg på landets krogar av svenska "män".

Men det är alltså värre om man gör det i kungsan på en festival och är invandrare?
Du verkar inte förstå problematiken. Gratulera får man väl säga, det är nämligen väldigt frustrerande och upprörande när man gör det.
Citera
2016-01-12, 23:29
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Seriöst? DN:s version är att man efter Köln började gräva i historien. Den här läckta rapporten kan lika gärna ha blivit skickad till dem i torsdags eller fredags och är inget belägg för något NI påstår.

Enormt antiklimax. Chang har byggt upp förväntningarna något otroligt i flera dagar för något som, enligt honom, resulterat i att hela mediesverige attackerat honom. Vad blev resultatet? Ett SMS som visar att DN försökt kontakta en påstådd källa och informationen om att någon på polisen läckt en rapport någon gång under sex månader. Seriöst?

Förväntar mig en del 4 som åtminstone lägger fram något bevis.

Edit: Misstänker att poliskällan som lämnade ut rapporten är samma person som fick SMS av DN. Det innebär att han kan bevisa att DN hade alla uppgifterna. Av det som är publicerad idag så gör det dock varken från eller till för läsare som försöker förstå vad som skett.
Varför då begära ut den?

Edit: 2a
Senast redigerad av Jumalauta 2016-01-12 kl. 23:35.
Citera
2016-01-12, 23:29
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Isobel Hadley-Kamptz är en "känd" extremist, som anser att Svenskar har mindre rätt till svensk välfärd än resten av världens befolkning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isobel_Hadley-Kamptz

Hon är naturligtvis inte intresserad av att diskutera sakfrågan och stödjer förståss den tokliberala och antisvenska tidningen DN. Utländska gäng som trackaserar kvinnor ser inte Hadley-Kamptz som ett problem, utan en självklarhet i en den anarko-liberala värld som hon vill ha.
Och Chang, som är mannen bakom anklagelsen mot DN, är libertarian. Bara så att du vet. Inte för att det är relevant, men...

Men jag är inte heller särskilt för hennes anklagelser om att motivet skulle vara rysspropaganda. Det är bara att glida ifrån sakfrågan. Men hennes resonemang kring att DN agerade rätt tycker jag är helt korrekt.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-12 kl. 23:32.
Citera
2016-01-12, 23:31
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Vad menar du med "istället"? Hon förklarar ju varför hon anser att DN agerade rätt. Polisen sa att inget hade hänt, och DN antog då enligt artikelns tes att DN uppfattade spåret som dött. Att hon också tar upp kritik mot källan är i sig inget som underminerar det första argumentet.

Det var ju personer (Hanne Kjöller om jag inte minns fel) på DN som sagt rakt ut att man inte ville publicera för att man trodde det var SD-påhitt.
Även om polisen sagt att inget hänt, borde inte DN ha gjort det journalister brukar göra - GRÄVA?!

Citat:
Sedan så har du missuppfattat. Det var polisen som mörkade med anledning av rädsla för SD-propaganda. Inte DN, i alla fall inte vad vi vet. I alla fall enligt alla officiella uttalanden.

– Jag har ingen aning om vilka uppgifter som polisens presstalesman har gett, oftast brukar tidningarna själva aktivt söka efter händelser. Men jag har ju pratat med Hanne Kjöller och jag vet att min vän pratat med henne, hon är ju en del av DN, säger Lars

http://nyheteridag.se/dn-lagger-skulden-for-morklaggning-pa-polisen-polisman-det-ar-ju-bullshit/

DN har utan tvekan blivit informerade. Det kan eventuellt varit så att DN sedan kontaktat nån ansvarig talesman från polisen och fått ett "inget har hänt" och då tagit det som slutgiltigt.

Citat:
Att hon drar upp Ryssland förklarar hon också.
Mannen bakom anklagelsen mot DN jobbar nämligen främst åt Russia Today.

Fortfarande, varför ska vi bry oss sålänge informationen vi fått om mörkläggning är korrekt?

Citat:
Mannen som menar att DN mörkade hönvisar till sin källa som säger att han minns typ att journalisten hade sagt något i stil med att de uppfattade det som tom SD-propaganda. Den slutsatsen kan vara en rimlig slutsats när polisen precis gått ut och sagt att inget har hänt.

Om man nu kontaktat DN och sagt att det skedde övergrepp i väldigt stor skala så borde DN rimligtvis luskat vidare oavsett vad någon jävla talesman sagt innan. Att hitta några trovärdiga vittnen kan knappast vara så svårt, det är förfan bara resa på arslet och bege sig dit

DN borde rimligtvis veta vid det här laget att polisen officiellt alltid har locket på om det gäller invandrare och dubbelkollat. Slarvigt av alla inblandade, men DN är utan tvekan medskyldiga.
Citera
2016-01-12, 23:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
I första delen av Fricks publicerande står:

Om Frick har kontakt med psykologen borde väl denne ha sagt vilka de två andra tidningarna är. Har jag missat något eller är detta ännu okänt?
Har inte hört mer om detta. Men psykologen har ju sagt att han överhuvudtaget aldrig fick något svar på dessa 2 mail. Så det kanske är lite enklare att ljuga bort, bara att påstå att mailen inte kommit fram eller av misstag blivit raderade.
Citera
2016-01-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
detta e ju bättre än jan guillou och ib affären tack chang och tack till din kollega

Kan bli så. Fib kulturfront släppte sin information pö om pö och och försvarsministern (och andra ministrar) beslogs som lögnare gång på gång. Guillou och Bratt fick fängelse men inga journalistpris. PK existerade även då om än inte på den flagrant sjuka dubbeltänknivå som råder i vårt sargade rike nu för tiden.
Frick kan ses som vår tids Johan Ehrenberg. Dags att störta de gamla (som blev etablissemang) i gruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det ser onekligen ganska MÖRKT ut för DN nu :-)

¡¡
Nej, DN verkar har lite snabbt kokat ihop en ny kampanj att driva likt den de körde om flyktingkaoset. Ingen hashtag ännu, men jag sätter en krona på #kvinnofrid. Det har hittills kommit en ledare men kan tänka mig att mer är på gång. Det hela avslutas på bästa tänkbara sätt.

Citat:
Nog är de lågintensiva, ständigt pågående vardagstrakasserierna i sin stora omfattning lika upprörande och värda samma ramaskri som berättelserna från We are Sthlm. Inte är det väl gärningsmannens ursprung som ska avgöra tyngden i vår ilska?

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kvinnofrid-nu/
https://archive.is/7C65K för er som inte vill ge blaska klick.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Varför då begära ut den?

För att det ska finnas bevisning för att de inte hämtar ut den i höstas. Lite av ett krokben på sig själv iom att rapporten citerade två dagar innan den officiellt hämtats ut.
Citera
2016-01-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
En massa tjejer kommer bli tafsade på nu under kommande helg på landets krogar av svenska "män".

Men det är alltså värre om man gör det i kungsan på en festival och är invandrare?

Ja, det skulle jag nog vilja säga.

De som blir tafsade på på krogen är vuxna myndiga kvinnor. De som tafsades på i Kungsträdgården var barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in