Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Veckans brott
LGW lämnade just nu sitt intryck av Dag1 i HR-förhandlingen. Hans åsikt har inte förändrats av det han åsåg där utan tveklöst kommer HR att bekräfta TRs dom. Livtids fängelse.
Han tar också upp hur advokaten inte lyckats föra fram en beskrivning av tänkbar alternativ gärningsprocess som gör ett trovärdig intryck. Ingen helhet utan bara lösa tåtar av tveksamheter som inte leder till något substantiellt som kan rucka ÅKs beskrivning av hur gärningen gått till på något sätt.
Lustigt nog anger han två skäl att han deltog. Han ville se gärningsmannen och att han var nyfiken på att se advokaten (in action, min tolkning).
Han tog också upp DNA. Att det skulle skett någon sammanblandning/kontaminering som skulle innefatta alla dessa DNA anser han osannolikt bl.a. därför att det har insamlats vid olika tidpunkter och av olika tekniker förpackats i enskilda påsar som registrerats och inlämnats till NFC.
Bara som jag hastigt fattade det.
Lite senare, i samma program, om ett annat brott där en advokat uttalar sig om en klient som dömts mot sitt nekande:
Citat:
Min uppfattning är att han har litat på att rättssystemet inte dömer någon utan att det finns bevisning för den personens skuld. Och därför har han valt att inte kanske berätta allting möjligen som han kan tänkas tillföra målet.
Samma sak kan gälla i lisamålet, NB litar för mycket på svenska rättssystemet, och därför inte förklarar sig, särskilt inte genom att erkänna ett så skamfullt brott som det han har begått.