2016-01-12, 20:37
  #112057
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag blir mest ledsen, och vet inte längre hur man bemöter all dumhet.

Om man ska ta upp rättssäkerhet i resonemanget så menar jag att förutsägbarhet är en viktig komponent som inte kan överskattas!

Det blir ju nonsens att säga att man ska avvakta hovrättens dom, eller att ens komma på tanken att det finns en chans att ändra tingsrättens dom med all den bevisning som åklagaren presenterat!

När jag tänker på rättssäkerhet så är ju legalitet viktigt. Om det är förbjudet enligt lag att mörda, och om någon kan bindas till ett mord med så många bevis som i denna sak, så borde det inte vara så komplicerat, eller hur?

Men för att det ska bli enkelt för vanligt folk att fatta, så behöver de att en av "experterna" i din lista, tänker åt dem. Nu yttrar sig "experterna", innan folk eller media vågar gissa på livstid åt Mördar-Nero. Men hur i helvete, ska det vara så svårt att räkna ut själv att det inte finns något legalt alternativ, att döma till annat straff än livstid?

Det är en tankeställare att folk tror att det går att komma undan med munväder när det finns så mycket som binder mördaren till brottet. Det enda som har betydelse i en rättegång är bevis och hur bevis hanteras och värderas. Utgår man ifrån bevisen så kan inte en domstol frikänna Nero. Det är så enkelt.

Det saken handlar om nu och borde vara vårt fokus är hur ritualen framskrider, hur processen går till och hur de alla agerar för att uppfylla kraven på en rättvis rättegång.

Min tanke är att Inger Rönnbäcks agerande är ett hot mot rättssäkerheten och kan bli en resningsgrund i framtiden. Som när Nero i framtiden vill ut, lär sig svenska. Kompisarna på Kumla kommer lära honom lite rännstensjuridik. Sen så finns det fler timsugare där ute bland advokaterna som gärna tar sig ett dubiöst uppdrag åt alla dessa mördare som uppmuntras att tro att de har "rättigheter".

Verkar som om fler dömda ska avtjäna dina straff i sitt hemland. Får hoppas att det det blir så i hans fall. Han är ju de facto inte svensk medborgare.

"Fler dömda brottslingar inom EU ska avtjäna straffet i sitt hemland. Det är målet med de EU-regler som ska omsättas i Sverige

Riksdagen har nu antagit den lag som krävs för att Sverige ska följa ett tidigare beslut i EU:s ministerråd.

De nya reglerna innebär att en ny lag införs som anger hur dömda brottslingar ska flyttas över mellan EU-länderna. Målet är att påföljden ska avtjänas i den medlemsstat där den dömde har bäst möjligheter till en återanpassning efter avtjänat straff. Den nya lagen ska träda i kraft den 1 april i år.

Enligt lagen ska Kriminalvården pröva om en utländsk dom ska erkännas och verkställas i Sverige eller om en svensk dom ska skickas till en annan medlemsstat för att verkställas där. De påföljder som kan föras över är fängelse, överlämnande till rättspsykiatrisk vård och sluten ungdomsvård.

http://www.altinget.se/artikel/eu-faange-ska-sitta-av-straff-i-hemland
2016-01-12, 20:41
  #112058
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Han är överbevisad och kan inte ge någon förklaring överhuvudtaget till dom besvärande omständigheterna som tynger honom. Han försökte övertala sin fru och bror om att ge ett alibi men det misslyckades och kom tillbaka och bet honom istället.

Han har tid och möjlighet att utföra dådet och har dessutom kladdat ner både offer och brottsplats till den grad att det är direkt bindande och till 99,9% uteslutet med en annan gärningsman.
Han försöker få alibi för den tid han begick brott mot griftefriden. Det finns inget bevis om mord, bara förklaringsbörda. Att ha tid och möjlighet är inget bevis, och nedkladdandet bevisar inte mord.
2016-01-12, 20:45
  #112059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han försöker få alibi för den tid han begick brott mot griftefriden. Det finns inget bevis om mord, bara förklaringsbörda. Att ha tid och möjlighet är inget bevis, och nedkladdandet bevisar inte mord.

Vad hade varit ett tillräckligt bevis för mord i detta fall enligt dig? Att någon kliver in och filmar hela gärningen eller vad kräver du? Detta är en seriös fråga så berätta gärna.
2016-01-12, 20:46
  #112060
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Vad hade varit ett tillräckligt bevis för mord i detta fall enligt dig? Att någon kliver in och filmar hela gärningen eller vad kräver du? Detta är en seriös fråga så berätta gärna.
Ett bevis, bara.
2016-01-12, 20:49
  #112061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Min första fråga löd...hängts...

Om du alltså betraktar platsen i förrummet som en plats där hon hängt, men anser att slaktrummet hade varit ett bättre val, så tycks du mena att gärningsmannen inte gjorde som han enligt dig bort. Vad betyder det i urvalet av tänkbara gärningsmän, menar du ?

Jag hittar förresten inte länken till alternativtråden, där du skulle förklara din hypotes (borde inte den länken ligga lättillgänglig i trådstarten till den här tråden?).
Jag hittade alternativtråden:
https://www.flashback.org/t2592839

Men jag hittade inget inlägg av Xenia idag åtminstone. Kan det ha tagits bort ?
2016-01-12, 20:51
  #112062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Verkar som om fler dömda ska avtjäna dina straff i sitt hemland. Får hoppas att det det blir så i hans fall. Han är ju de facto inte svensk medborgare.

"Fler dömda brottslingar inom EU ska avtjäna straffet i sitt hemland. Det är målet med de EU-regler som ska omsättas i Sverige.

Riksdagen har nu antagit den lag som krävs för att Sverige ska följa ett tidigare beslut i EU:s ministerråd.

De nya reglerna innebär att en ny lag införs som anger hur dömda brottslingar ska flyttas över mellan EU-länderna. Målet är att påföljden ska avtjänas i den medlemsstat där den dömde har bäst möjligheter till en återanpassning efter avtjänat straff. Den nya lagen ska träda i kraft den 1 april i år.

Enligt lagen ska Kriminalvården pröva om en utländsk dom ska erkännas och verkställas i Sverige eller om en svensk dom ska skickas till en annan medlemsstat för att verkställas där. De påföljder som kan föras över är fängelse, överlämnande till rättspsykiatrisk vård och sluten ungdomsvård.

http://www.altinget.se/artikel/eu-faange-ska-sitta-av-straff-i-hemland

(mitt fetade) Om lagen kommer att träda i kraft 2016-04-01, innebär det då att NB inte kommer att beröras av detta utan i stället avtjäna sitt straff i Sverige, då jag antar att HovR dom kommer att falla innan första april?
2016-01-12, 20:52
  #112063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ett bevis, bara.

Ge exempel på ett bevis som övertygat dig om att rätt man är dömd.
2016-01-12, 20:55
  #112064
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ge exempel på ett bevis som övertygat dig om att rätt man är dömd.
Varför det?
2016-01-12, 21:02
  #112065
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ge exempel på ett bevis som övertygat dig om att rätt man är dömd.

Nerijus sperma i Lisa hade gjort mig övertygad varje fall.
2016-01-12, 21:02
  #112066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför det?

Det skulle göra det lättare att förstå och föra en diskussion med dig angående fallet i sig och rådande bevisläge. Du tycker ju inte att det som finns just nu räcker till och därför skulle det vara intressant att veta vad du kräver för en fällande dom i detta och även i framtida mål där vi säkert kan komma att stöta på varandra.

Vi har det här bevisläget just nu i Lisa Holm fallet. Ge ett exempel på vad mer som måste till för att du ska bli övertygad!? Och skriv inte "ett bevis" utan ge ett riktigt exempel.
2016-01-12, 21:06
  #112067
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han försöker få alibi för den tid han begick brott mot griftefriden. Det finns inget bevis om mord, bara förklaringsbörda. Att ha tid och möjlighet är inget bevis, och nedkladdandet bevisar inte mord.

Vad är det du inte förstår?!?!
De har bevisat att han är mördaren med alla DNA resultat som har kommit in.
Dessa människor är utbildade och alla inblandade har pekat på att psykopaten NB har varit i kontakt med LH.
Hans fru har redan erkänt att han inte var hemma den tiden och hon har även sagt att hon skulle tvätta hans smutsiga kläder på en söndag då dom aldrig annars brukar tvätta.
Vadå alibi? Du är ute och snurrar. Tack gode Gud att du inte är en forensiker, polis, kriminalkommissarie lr åklagare för du hade sett till att alla mördare hade gått fria.
Du borde skämmas att du ens ifrågasätter så högutbildade människor med kompetens!
2016-01-12, 21:10
  #112068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Upplever inte du NB som nekrofil? Anser du att NB begått griftefridsbrott? Tejpning med en hand har jag aldrig föreslagit. Ifrågasätter du att Lisa var blyg?

En nekrofil får sina kickar av redan döda kroppar. För NB var kicken själva Lisas passage in i döden.

Stod det något i domen om griftefridsbrott? I så fall kan jag ge mig på den punkten.

Mycket tjat om en hand var det ja strax efter att FUP:et släppts. Det gick inte att göra ditten eller datten med en hand. Det kanske inte var tejpning. I så fall ber jag om ursäkt. Du minns säkert bättre vad det var som absolut måste göras med en hand.

I vilken grad Lisa var blyg eller inte påverkar skeendet väldigt lite.

Jag vidhåller att du har väldigt märkliga fixpunkter som historien måste anpassas till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in