2016-01-12, 18:54
Medlem
Hur mkt ska jag ta om jag är inbiten tjack is för att få rus?
Citera
2016-01-13, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manoz
Jag åt elvanse i nästan 1 år innan jag tog paus pga olika orsaker. Något beroende behöver du inte oroa dig om. Kanske psykiskt beroende blir du nog men det är minimalt.

Tack så mycket! varför slutade du?

Jag är inne på dag 3 nu, mår ganska illa och haft ångest efter ett antal timmar, när jag misstänker att koncentrationen i blodet av den börjar sjunka, (enligt apoteket 11 timmar). Jag äter mycket syrliga livsmedel som jag vet motverkar tiden medicinen sitter i.
Dippar kanske efter 5-6 timmar på Elvanse, skulle jag villa säga att de första 4 timmarna är bäst.
Efter verkningstiden kommer ångest.

Upplevt;
Ångest,
Upprymdhet,
Mental skärpa (utan att känna mig tom och död inombords som på concerta)
Trötthet

den verkar extremt bra för det den ska men ångesten är sjukt jobbig.

Vad göra?
äta in sig på medicinen blir det bättre?
höja dosen?
prova att testa ritalin igen? ->(hann enbart ligga på 20mg). Jag har snabbverkande ritalin, så jag "blir av" med eventuell ångest efter ett visst antal timmar men de gynsamma effekterna är absolut inte lika bra som på Elvanse. Jag känner mig mer speedad på ritalin. Tål in concerta.
Kombinerar ni er elvanse med någon mer ADHD-medicin? (påfyllning)
Citera
2016-01-13, 17:50
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Hur mkt ska jag ta om jag är inbiten tjack is för att få rus?

3-4st 70mg brukar jag slänga i mig under ett dygn för att få ett hyfsat rus.
Citera
2016-01-14, 11:58
Medlem
Manozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
Tack så mycket! varför slutade du?

Jag är inne på dag 3 nu, mår ganska illa och haft ångest efter ett antal timmar, när jag misstänker att koncentrationen i blodet av den börjar sjunka, (enligt apoteket 11 timmar). Jag äter mycket syrliga livsmedel som jag vet motverkar tiden medicinen sitter i.
Dippar kanske efter 5-6 timmar på Elvanse, skulle jag villa säga att de första 4 timmarna är bäst.
Efter verkningstiden kommer ångest.

Upplevt;
Ångest,
Upprymdhet,
Mental skärpa (utan att känna mig tom och död inombords som på concerta)
Trötthet

den verkar extremt bra för det den ska men ångesten är sjukt jobbig.

Vad göra?
äta in sig på medicinen blir det bättre?
höja dosen?
prova att testa ritalin igen? ->(hann enbart ligga på 20mg). Jag har snabbverkande ritalin, så jag "blir av" med eventuell ångest efter ett visst antal timmar men de gynsamma effekterna är absolut inte lika bra som på Elvanse. Jag känner mig mer speedad på ritalin. Tål in concerta.
Kombinerar ni er elvanse med någon mer ADHD-medicin? (påfyllning)

Jag slutade för jag kände att det bara var dags för en paus. Ska nog snart börja med detta igen men får se när.

Håll ut bara om det är jobbigt. Det gör över med tiden och det går över ganska fort också. medans dosen höjs så minskar dessa negativa effekter/känslor, så var det för mig i alla fall. Hade jag vart du så ha kvar elvansen och byt inte. Det blir bättre, belive me

Mvh
Senast redigerad av Manoz 2016-01-14 kl. 12:02.
Citera
2016-01-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-L-K
3-4st 70mg brukar jag slänga i mig under ett dygn för att få ett hyfsat rus.
Fast den med diagnos blir troligen inte riktigt hög, men får främst ökad koncentration från vad jag förstår. Hur upplever du ruseffekten? Jag frågar därför att Elvanse är ett långverkande amfetaminpreparat (amfetamin som sitter ihop med aminosyran lysin). Jag har en vän med ADHD som har Elvanse.
Citera
2016-01-15, 00:46
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Fast den med diagnos blir troligen inte riktigt hög, men får främst ökad koncentration från vad jag förstår. Hur upplever du ruseffekten? Jag frågar därför att Elvanse är ett långverkande amfetaminpreparat (amfetamin som sitter ihop med aminosyran lysin). Jag har en vän med ADHD som har Elvanse.

Jag får absolut ett tjackrus av en sådan dos räcker faktist med 2 eller 3 för skön eufori. mer än så så ökar bara biverkningarna och kramperna. Jo den är långtidsverkande men tar du riktigt mycket som 3, 70mg = 210mg så blir du hög endå som på gatutjack bara att det håller i jävligt länge. Inte riktigt samma dock då det är bara dextro. Har fått stimulantpsykos av de dock efter 3 veckor med alldelles för lite sömn
Citera
2016-01-15, 11:48
Medlem
MrBraxs avatar
En smått intressant "biverkning" är att jag blir ju helt lugn, och då får jag det extremt svårt att återkalla gamla minnen, något som jag aldrig har problem med annars.
Och jag hade riktigt dassig fantasi förut, nu är den helt stendöd.

Men men, det är det nog värt det
Citera
2016-01-15, 18:15
Medlem
Min kuk krymper i längd på Elvanse...
Citera
2016-01-16, 01:10
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Min kuk krymper i längd på Elvanse...

Haha tjackballen Nej men det är inget farligt och beror på att blodkärlen drar ihop sig eller nått sånt

den blir väll normal igen efter antar ja?
Citera
2016-01-16, 12:31
Bannlyst
70 mg dag funkade för mig i en vecka men nu så får jag ingen effekt alls av 70mg, vad kan det bero på?
Citera
2016-01-16, 14:45
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
70 mg dag funkade för mig i en vecka men nu så får jag ingen effekt alls av 70mg, vad kan det bero på?

Att du har fått tolerans. Du får väll höja dosen
Citera
2016-01-16, 15:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee

Hur definierar du "funkar" respektive "ingen effekt alls"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in