Du vet själv att det är ren BS och något du drog fram från ingenstans. Så snälla, ta avstånd från såna påståenden, lek inte vetenskapsman på områden du inte läst någonting om, för allas trevnad.
Du dras möjligen med något besvär kring din läsförståelse eller varför tror du folk i gemen använder uttryck som "så vitt jag vet", "så vitt jag förstått", "så vitt jag begriper" m.fl. om inte just för att det vederbörande framför inte är att tolkas som en absolut sanning?
Jag antar svenska är ditt modersmål.
Du påstår att jag medvetet ljuger. Jag vet inte varför jag skulle göra det, men okej.
Den allmänna trevnaden hade kanske tjänats bättre av ett något hövligare tonläge - en vild spekulation från min sida.
Källan till anekdoten var den person som gav mig diagnosen, något av en yrkesman så vitt jag begrep. Om det är av betydelse för dig har jag i mitt eget liv gjort samma observation, inte minst på mig själv. Mer än så var det inte med det.
Jag håller för övrigt med dig i andemeningen i ditt inläggs inledande del som riktade sig till Charlyn, särskilt det om att distinktionen mellan fysiskt och psykiskt beroende (även om den är riktig i sig etc.) är en fallgrop för den som håller på att stappla in i självbedrägelse. Även detta baserat på det självupplevda och i retrospekt, utan något som helst anspråk på att vara mer än det.
Och därmed tackar jag för mig i vårt sidospår.
Du dras möjligen med något besvär kring din läsförståelse eller varför tror du folk i gemen använder uttryck som "så vitt jag vet", "så vitt jag förstått", "så vitt jag begriper" m.fl. om inte just för att det vederbörande framför inte är att tolkas som en absolut sanning?
Jag antar svenska är ditt modersmål.
Du påstår att jag medvetet ljuger. Jag vet inte varför jag skulle göra det, men okej.
Den allmänna trevnaden hade kanske tjänats bättre av ett något hövligare tonläge - en vild spekulation från min sida.
Källan till anekdoten var den person som gav mig diagnosen, något av en yrkesman så vitt jag begrep. Om det är av betydelse för dig har jag i mitt eget liv gjort samma observation, inte minst på mig själv. Mer än så var det inte med det.
Jag håller för övrigt med dig i andemeningen i ditt inläggs inledande del som riktade sig till Charlyn, särskilt det om att distinktionen mellan fysiskt och psykiskt beroende (även om den är riktig i sig etc.) är en fallgrop för den som håller på att stappla in i självbedrägelse. Även detta baserat på det självupplevda och i retrospekt, utan något som helst anspråk på att vara mer än det.
Och därmed tackar jag för mig i vårt sidospår.
Försöker du vinna svenskt mästerskap i att förvilla läsare genom att använda specialord i tron om att du ska framstå som någon supermänniska? Bitch please, kom ner på jorden.
Erkänn bara att du tog det från luften, "jag hörde det från en läkare" aka "jag har en kompis som var med om XXX" AKA IM FUCKING LYING. Yeah thats right man.
Hade det handlat om att personer med ADHD dricker Redbull - no shit. Precis lika uppenbart som att säga att ADHD människor är överrepresenterade i brott- & knarkstatistik. Men att dom skulle vara tjocka? WTF. Tror inte jag träffat en enda tjock ADHD människa so far faktiskt, snarare precis tvärtom. Pinnsmala, precis som jag själv var när jag va yngre
Jag har alltid haft grava koncentrationssvårigheter men har lyckats kompensera ganska bra genom att jag har lätt för att lära, är väldigt verbal och hyfsat intelligent. Men när det gäller att inhämta stora kunskapsmassor systematiskt så är jag helt enkelt oförmögen. Det råder nämligen ett konstant kaos i mitt huvudet och jag lider av en ständig hyperaktivitet som jag döljer så gott jag kan, men som personer som känner mig och mina närmsta känner till väl.
Jag är inget fan av preparat och gör allt för att underlätta mina svårigheter genom medvetna livsstilsförändringar; en ganska strikt kost med så lite snabba kolhydrater som möjligt, försöker göra upp scheman för allt jag gör osv osv.
Men ni som själva har svåra problem med fokus och rutiner förstår själva hur lönlöst det kan vara, trots kraftfulla ansträngningar.
Jag har fått prova concerta och modafinil utan resultat. Det hjälpte verkligen inte tillräckligt, även om jag måste medge att effekten var gynnsam (men inte värd de biverkningar jag fick).
Vad jag skulle behöva är egentligen något jag kunde ta vid behov i små doser, för att klara vissa uppgifter som inte kan överbryggas på annat sätt. Där detta "funktionshinder" blir alldeles för uttalat.
Skulle Elvanse kunna vara till hjälp för mig? Och har ni några tips på hur en lättast skulle kunna komma över det?
Sound like me, Elvanse kommer hjälpa dig garanterat. Grattis!
Har ADHD. Haft elvanse i ett år, gick från 30 till 50mg pga "seghet" men blir fortfarande trött i huvudet efter några timmar på jobbet, blir jag stressad så känns allt 10 gr värre. Värt att nämnas så har jag inga problem när jag är ledig hemma då jag får vara o göra allt på mitt sätt. Borde jag öka dosen? Elvanse hjälpte mig nå otroligt första halvåret. Brukade även ta en extra 30gr innan jag bytte till 50mg o det funkade rätt bra. Finns det nåt annan medicin som är i samma rang som Elvanse?
Har ADHD. Haft elvanse i ett år, gick från 30 till 50mg pga "seghet" men blir fortfarande trött i huvudet efter några timmar på jobbet, blir jag stressad så känns allt 10 gr värre. Värt att nämnas så har jag inga problem när jag är ledig hemma då jag får vara o göra allt på mitt sätt. Borde jag öka dosen? Elvanse hjälpte mig nå otroligt första halvåret. Brukade även ta en extra 30gr innan jag bytte till 50mg o det funkade rätt bra. Finns det nåt annan medicin som är i samma rang som Elvanse?
Trött i huvudet blir man väl alltid, är väl naturligt? Går ju inte att göra lika mycket som när man är "hyper" utan medicin.
Då jag har varit hos barnfamiljer och det är stök och skrik överallt får jag huvudvärk och blir helt slut efter knappt en timme, måste verkligen ta paus och i allmänhet vara i lugnare miljöer - vilket jag egentligen inte kunde förut.
Till er i tråden som var orolig för min "pillerhistorik", så äter jag enbart Ritalin numera.
Jag har missbrukat benzo/benzoderivat men inte amfetamin.
Det jag egentligen menade kring att jag inte hann bli fysiskt beroende var mer att säga "jag stopade missbruket innan det eskalerade, ännu mer". Jag slapp ligga och vrida mig i plågor för att tända av från något, så kalla det vad man vill men det underlättade min situation, helt klart.
Jag frågade däremot ifall någon hade kunskap kring att ha fallit in i ett
Missbruk med sin ADHD-medicin, i medicinsk dos? (Utan tidigare intresse för CS)
Jag är inte intresserad av att missbruka något mer i mitt liv, någonsin igen.
Min snälla läkare skev ut elvanse till mig idag, då jag läst att man inte KAN missbruka det och att många varit nöjda med den. Han har inte förskrivit elvanse tidigare och det var mitt förslag istället för att trappa upp snabbverkande Ritalin som jag haft en månad. (mår skit av concerta eller Ritalin med modifierad frisättning och 8-timmars intervall).
Hoppas verkligen på elvanse! Att den är bra! Vill inte bli beroende av något :s usch...läkaren sa dock att Ritalin enligt dosen ej skall vara någon fara.
Senast redigerad av Charlyn 2016-01-11 kl. 22:17.
Till er i tråden som var orolig för min "pillerhistorik", så äter jag enbart Ritalin numera.
Jag har missbrukat benzo/benzoderivat men inte amfetamin.
Det jag egentligen menade kring att jag inte hann bli fysiskt beroende var mer att säga "jag stopade missbruket innan det eskalerade, ännu mer". Jag slapp ligga och vrida mig i plågor för att tända av från något, så kalla det vad man vill men det underlättade min situation, helt klart.
Jag frågade däremot ifall någon hade kunskap kring att ha fallit in i ett
Missbruk med sin ADHD-medicin, i medicinsk dos? (Utan tidigare intresse för CS)
Jag är inte intresserad av att missbruka något mer i mitt liv, någonsin igen.
Min snälla läkare skev ut elvanse till mig idag, då jag läst att man inte KAN missbruka det och att många varit nöjda med den. Han har inte förskrivit elvanse tidigare och det var mitt förslag istället för att trappa upp snabbverkande Ritalin som jag haft en månad. (mår skit av concerta eller Ritalin med modifierad frisättning och 8-timmars intervall).
Hoppas verkligen på elvanse! Att den är bra! Vill inte bli beroende av något :s usch...läkaren sa dock att Ritalin enligt dosen ej skall vara någon fara.
Jag åt elvanse i nästan 1 år innan jag tog paus pga olika orsaker. Något beroende behöver du inte oroa dig om. Kanske psykiskt beroende blir du nog men det är minimalt.