Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 18:41
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jo500
Total missuppfattning att "de flesta" inte skulle vara intresserade av sina SFI-kurser (även om det naturligtvis finns).

Kan nog räkna med att familjen ifråga är lika chockade och bestörta över sin sons vålddåd som de flesta andra familjer vore.

För det första kan du inte citera och för det andra kan du uppenbarligen inte heller läsa. Jag skrev inget om "de flesta", jag skrev "många" och att just många på sin höjd ser SFI som något man måste gå till för att få ersättning är något jag står fast vid!
Citera
2016-01-12, 18:42
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ignorera linsanity, han är ett bekräftat troll

märkligt, faderns kommentar om heder som skulle upprättas verkar inte passa aftonbladets syfte längre.
Jodå, artikeln med den frasen finns kvar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab
Citera
2016-01-12, 18:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan bara se en enda anledning till att nyheten halkade ner och att ingenting skrivs, det är att GM har en invandrarbakgrund, det passar inte i MSM:s agenda, annars är det ju faktiskt av ett stort allmänintresse just i dessa dagar.

Jag är helt övertygad om att media kommer att återkomma när skolinspektionen är klar, förmodligen kommer rektorn att ställas mot väggen ganska rejält, det är han som är ansvarig för skolmiljön och säkerheten för eleverna.

På ett vis kan jag tycka synd om honom, det kan inte vara lätt att hantera en massinvällning av barn ifrån olika kulturer och med ibland traumatiska livsöden. Det fråntar honom dock inte ansvaret, han har själv valt jobbet

Han kommer att offras för att någon annan inte har tagit ett ansvar, vi vet ju vilka.

Jag tror faktiskt att det här mordet hade kunnat förhindras om skolan hade jobbat mindre med pappersexercis och flummiga möten och mest med konkret arbete på fältet så att säga.

Vi vet inte vad som har hänt under jullovet, men allmänt känt är ju att mycket sker när barnen har lov eller annan fritid, sådant som är utom skolans kontroll. Kanske borde skolans personal varit extra alerta de första dagarna efter jullovet?
Det fetade: Jag håller med, delvis. Jag vet inte vad alla pappersflöden och möten är tänkta att åstadkomma. De kanske är följden av några vacklande ISO9000-tänk. Det går utmärkt att ISO9000-certifiera flytvästar av betong. De behöver inte fungera men pappersspåret stämmer ju.

Bortsett från det: Thinking back; skolan var inte, imho, ett dugg bättre på att hantera mobbning ens för +50 år sen.
Citera
Medlem
Kom det fram något om filmen som lades upp på Snapchat polisen var väldigt intresserade av (Film på mordet?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ignorera linsanity, han är ett bekräftat troll

märkligt, faderns kommentar om heder som skulle upprättas verkar inte passa aftonbladets syfte längre.
Det är alltså bara gammalt hederligt hedersvåld, då är det väl inget att bråka om.Han är ju mera en hjälte.
Citera
2016-01-12, 18:45
Medlem
different_trips avatar
Hur länge har GM funnits i Sverige?
Citera
2016-01-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Före och efter massinvandringen kom till skolan. Inte ens rektorn hann med i den snabba förändringen.
Troligen har han inte varit rektor så länge, 2013 ska han ha arbetat på en skola i Kävlinge.
Citera
2016-01-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Dock har ett mord begåtts, GM har erkänt mordet och att det var planerat på plats. Den biten är helt klar. Det som man undrar lite över är motivet för att kunna förstå var gränsen går för vissa att mörda någon.

Ja, det är motivet som också jag undrar över. Något motiv hade GM väl? Att hans pappa skulle ha skickat honom till skolan med en kniv för att han ska upprätta familjens heder genom att döda BO tror jag inte ett dugg på. I alla fall inte om det handlade om ett bråk mellan BO och GM där GM först skulle ha slagit en tjej och sedan fått stryk av BO. Om tjejen varit GM:s syster och BO hennes pojkvän så skulle jag kunna köpa hedersmotiv förutsatt att GM:s familj lever enligt hederskultur. Men det har väl inte framkommit att GM skulle ha en syster som umgåtts med BO? Inte heller tror jag att GM dödade BO för att BO var europé och icke-muslim. Det finns ingenting som talar för detta. Om GM är den vars facebooksbilder länkats hit så ser han ganska liten och ynklig ut jämfört med BO. Han kan ha varit mobbad av BO och hans tjejkompisar. Men GM kan också vara en wannabegangster som åtnjuter och vill behålla respekten bland de yngre. Hans föräldrar kanske inte vet vad han hållit på med. Det samma gäller för BO. Även hans föräldrar hade sannolikt mycket lite kännedom om vad han höll på med i skolan, om det stämmer att han var en mobbare. Enligt min egen erfarenhet är det svårt för till och med oss föräldrar som är svenskar (eller kan perfekt svenska) att hålla koll på våra barn i skolan. Ännu värre är det säkert när det gäller föräldrar som inte kan svenska. Det finns väldigt lite kontakt mellan skolpersonalen och föräldrarna. Hälsan tiger still, frestas man som förälder att tänka. Om någonting ändå händer så tror man som förälder helst på sitt eget barn.

Det är inte skolans uppgift att fostra våra barn. Men skolans uppgift är faktiskt att ta itu med mobbing och utreda slagsmål, tafsande, hot osv som inträffar på skoltid samt kalla in de inblandande elevernas föräldrar varenda gång sådant händer.
Citera
2016-01-12, 18:51
Medlem
C0ws avatar
I gruppen Sverigevänliga tjejer på fb har en anhörig till en tjej skrivit

Jenny N*lsson (*=i)
Citat:
Han som gjorde detta mot 15 åringen har inte blivit mobbad. Han va på min dotter och tafsade och skickade snusk bilder till henne. Hon visade rektorn,men han trodde inte på henne fast bild bevis. I stället blev hon avstängd från skolan. Tycker synd om arminas som fick sätta livet till för att han skyddade sina tjej kompisar. Vila i frid arminas

Hur hög sanningshalten är vet jag inte, hur kan man bli avstängd från skolan när man är hos rektorn och bevisar att man blir trakasserad med bilder? Men om det hon skriver är sant, så är det sinnessjukt. Rektorn får alltså bildbevis på att GM skickar snuskiga bilder till småtjejer men ändå görs inget åt saken, och detta leder tillslut till att en kille dog.

Och man blir så jävla irriterad när media för bara någon enstaka dag sen försvarar sig och skyller på polisen ang mörkandet på festivalen, det skrivs att det är ett svek mot tjejerna som har blivit utsatta och fan vet vad mer. Men så händer det igen. En kille dödas i skolan och media mörkar vad det är för kille som är GM (nyanländ) och bakgrunden till det hela.

Får inte in i huvudet hur de tänker...
Citera
2016-01-12, 18:53
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Dina uppgifter ser snarast ut att vara avsedda att smutskasta en död. Eftersom
den bortgångne inte har någon chans att försvara sig så hoppas jag:
1. Att du på ett trovärdigt och övertygande sätt kan belägga dina uppgifter.
2. Att någon av det flertal här och på andra platser som gett en annan bild bemöter ditt inlägg.

Du uppger att det handlar om "en ganska lugn skola":
I en artikel i SDS 2015-09-14 berättas om en pappa som skriver till
kommunalrådet Patric Åberg. Några citat ur brevet:
"Skolbarnen i Östra Göinge är inte trygga när kommunen tar emot så många flyktingar."
"Vakna nu innan det är för sent."
Pappan uttrycker också sitt missnöje med att klasserna blivit så stora och högljudda och
att barnens betyg kommer att rasa.

Du uppger att det finns "en del utländska elever":
Hur många är "en del"? 1%, 3% eller 10%?
I samma artikel i SDS uppges att Östra Göinge, där Broby är
centralort, "tar emot flest flyktingar av alla kommuner i Skåne, räknat
per invånare". Jag gissar att en eller två nya elever som inte kan svenska bra
i en skolklass och inte har samma bakgrundskunskaper som övriga
elever i klassen antingen innebär en betydande extrabelastning för läraren
eller att resultatet för alla försämras.

Min fråga till Linsanity:
– Du ger intrycket med ditt inlägg att du vill skuldbelägga den mördade pojken för det som hänt.
Du uppger att du arbetat som personlig assistent till en elev i skolan.
Det har tidigare uppgivits att skolan inte tagit mobbning och kränkande
behandling på allvar.
Är din inställning och ditt förhållningssätt, att det är OK att skuldbelägga den
mördade för denna tragiska händelse, som uppenbarligen har en mer komplicerad
bakgrund än den som du försöker måla upp, och att allt är bra på skolan,
representativ för de som arbetar på och i anslutning till skolan?

mvh/Bo

Varje gång någon blir mördad så är dom alltid den bästa som fanns och den personen gjorde aldrig någon annan illa osv. Det är bara att inte att i dom flesta fall så är dom inte guds bästa barn. Inte för att han förtjänar att bli mördad men han har säker bidragit till utgången själv på ett eller annat sätt. Har han betett sig illa mot någon så ska det också fram och vill du tolka det som att man skuldbelägger eller smutskastar BO så får du tycka det. Det blir extra smärtsamt när det framkommer fakta som inte stödjer den egna åsikten att han är guds bästa barn.
Citera
2016-01-12, 18:56
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot
Har hört från en väns lillebror, att Arminas ska ha varit en babbe, umgicks enbart med invandrare och hade attitydsproblem
Utveckla gärna lite mer ingående för att detta låter ju helt underbart en litauisk blatte! Hur fan har han lyckats med det?
Citera
2016-01-12, 19:04
Medlem
Undrar vart vår eminenta statsminister är? När det hände i Trollhättan var han på plats direkt. Har gm och bo fel hudfärg, hur hade det varit om det varit tvärtom?

Var utanför kyrkan och där verkade vara mycket folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in