Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 18:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Finns länk till bild och namn i tråden

Inget som är bekräftat vad jag vet?
Citera
2016-01-12, 18:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
I egenskap av att ha varit personlig assistent till en kille i parallellklassen så kan jag intyga att Arminas inte var en vidare snäll kille. Han har både spottat och mobbat tösen som jag är assistent åt, han är ganska stor för sin ålder och han var väldigt uppkäftig, hamnade själv i dispyt med honom en gång även fast jag inte ska lägga mig i som PA, han och hans kompis brottande ner en yngre kille och gjorde "kalsongryck" samtidigt som den yngre killen grät och hade folk runt om sig som skrattade.

Vet inte vem gärningsmannen är, kan dock inte påstå att jag är förvånad över det inträffade. Skolan i fråga är f.ö en ganska lugn skola, en del utländska elever men det är ingen katastrof-skola som vissa försöker måla upp skolan som. Många bra lärare och seriösa lektioner.

Dina uppgifter ser snarast ut att vara avsedda att smutskasta en död. Eftersom
den bortgångne inte har någon chans att försvara sig så hoppas jag:
1. Att du på ett trovärdigt och övertygande sätt kan belägga dina uppgifter.
2. Att någon av det flertal här och på andra platser som gett en annan bild bemöter ditt inlägg.

Du uppger att det handlar om "en ganska lugn skola":
I en artikel i SDS 2015-09-14 berättas om en pappa som skriver till
kommunalrådet Patric Åberg. Några citat ur brevet:
"Skolbarnen i Östra Göinge är inte trygga när kommunen tar emot så många flyktingar."
"Vakna nu innan det är för sent."
Pappan uttrycker också sitt missnöje med att klasserna blivit så stora och högljudda och
att barnens betyg kommer att rasa.

Du uppger att det finns "en del utländska elever":
Hur många är "en del"? 1%, 3% eller 10%?
I samma artikel i SDS uppges att Östra Göinge, där Broby är
centralort, "tar emot flest flyktingar av alla kommuner i Skåne, räknat
per invånare". Jag gissar att en eller två nya elever som inte kan svenska bra
i en skolklass och inte har samma bakgrundskunskaper som övriga
elever i klassen antingen innebär en betydande extrabelastning för läraren
eller att resultatet för alla försämras.

Min fråga till Linsanity:
– Du ger intrycket med ditt inlägg att du vill skuldbelägga den mördade pojken för det som hänt.
Du uppger att du arbetat som personlig assistent till en elev i skolan.
Det har tidigare uppgivits att skolan inte tagit mobbning och kränkande
behandling på allvar.
Är din inställning och ditt förhållningssätt, att det är OK att skuldbelägga den
mördade för denna tragiska händelse, som uppenbarligen har en mer komplicerad
bakgrund än den som du försöker måla upp, och att allt är bra på skolan,
representativ för de som arbetar på och i anslutning till skolan?

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-12 kl. 18:23. Anledning: korr.
Citera
2016-01-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Menherredumildejesus!

Det var ju precis det dumma påstående jag kommenterade. En idiot ondgjorde sig över att en litauer hatades ena veckan och en annan litauer älskades nästa vecka. Jag påpekade då att det inte nödvändigtvis måste dras fram ursprungskortet hela tiden eftersom de gjort helt olika gärningar.

Att idioten i inlägget jag citerade förvånades över att en litauer nu anses vara hjälte trots att en annan litauer varit avskyvärd, är ju så klart urbota korkat. Det är inte så konstigt att eftermälet om de två skiljer sig åt med tanke på vad de två är "kända" för.

Men hen ondgjorde sig ju inte över att en enskild litauer var omtyckt och en annan inte. Det som menades var att det i olika Flashbacktrådar (emellanåt samma fb-personer) ena veckan tyckte att litauer SOM GRUPP var svin och nästa vecka tyckte att litauer SOM GRUPP var asbra och att det båda gångerna berodde på enskilda individers gärningar. Den som kommenterade tyckte alltså det var korkat att ta bry sig om personernas ursprung.

Skit samma. Vi verkar båda tycka att det är ur-rasse-korkat att värdera ett helt land pga enskilda personer. Så skit i om vi missförstår varandra på några detaljer i en kommentar. Ha en bra kväll!
Citera
2016-01-12, 18:27
Medlem
Pandalina4s avatar
NY ARTIKEL och vinkling uppe.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22078387.ab
Citera
2016-01-12, 18:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus1
Felet är att gärningsmannen inte är en svenne för då hade det varit förstasidesstoff nu fortsätter man på samma bana som tidigare bana med att mörka. Till och med lyckas aftonhoran få det till att det var offret som var boven i dramat.

Jag kan bara se en enda anledning till att nyheten halkade ner och att ingenting skrivs, det är att GM har en invandrarbakgrund, det passar inte i MSM:s agenda, annars är det ju faktiskt av ett stort allmänintresse just i dessa dagar.

Jag är helt övertygad om att media kommer att återkomma när skolinspektionen är klar, förmodligen kommer rektorn att ställas mot väggen ganska rejält, det är han som är ansvarig för skolmiljön och säkerheten för eleverna.

På ett vis kan jag tycka synd om honom, det kan inte vara lätt att hantera en massinvällning av barn ifrån olika kulturer och med ibland traumatiska livsöden. Det fråntar honom dock inte ansvaret, han har själv valt jobbet

Han kommer att offras för att någon annan inte har tagit ett ansvar, vi vet ju vilka.

Jag tror faktiskt att det här mordet hade kunnat förhindras om skolan hade jobbat mindre med pappersexercis och flummiga möten och mest med konkret arbete på fältet så att säga.

Vi vet inte vad som har hänt under jullovet, men allmänt känt är ju att mycket sker när barnen har lov eller annan fritid, sådant som är utom skolans kontroll. Kanske borde skolans personal varit extra alerta de första dagarna efter jullovet?
Citera
2016-01-12, 18:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Citat:
Svaren i Skolinspektionens enkät gjorde att Göingeskolan stack ut i den risk- och väsentlighetsanalys som alltid görs inför tillsyn av skolor. Anledningen: Enkätsvar som visar att det kan finnas problem med studiemiljön och tryggheten. En tillsyn var inplanerad, men nu kan den prioriteras ytterligare.
Vårdnadshavare, elever och pedagogisk personal svarade på enkäten i höstas.
– Man har svarat mer negativt kring studiemiljön och trygghet, och det är orsaken till att vi behöver besöka den här skolan, säger Lotta Kårlind, enhetschef på Skolinspektionen, till TT och jämför med enkätsvaren från andra skolor.

"Oroväckande bild"
Vid förra tillsynen som blev färdig 2012 fanns inte denna "oroväckande bild", enligt Kårlind. Men att enkäten vittnar om problem med studiemiljö och otrygghet är inget som rektor Robert Dirksen håller med om. Han beskriver skolan som lugn och trevlig.

Före och efter massinvandringen kom till skolan. Inte ens rektorn hann med i den snabba förändringen.
Citera
2016-01-12, 18:35
Medlem
All heder åt avlidne Arminas! En sann hjälte värdig alla eloger i världen, om nu historien om att han försvarade tjejerna är korrekt. Mina tankar går till hans familj och vänner, samt de som han stod upp för! Beklagar innerligt sorgen för alla drabbade

Blir fan i mig spyfärdig när MSM i full fart snyftar och förvrider historien med GM. "Han mår mycket dåligt efter dådet". Ni säger så? Och vilken normal 14-åring går och hugger ihjäl en klasskamrat från första början, oavsett om man är mobbad eller inte? Anton Lundin Pettersson som jämförelse: Killen var djupt psykiskt sjuk, men inte en snyftartikel om honom inte. Bara för att han var svensk blev han totalstämplad som rasist och inte psyksjuk, eller hur?
Senast redigerad av RatosPipa 2016-01-12 kl. 18:38.
Citera
2016-01-12, 18:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nu är hela händelsen mörkad av media. Ingenting om det här på Aftonbladet...Det är tammetusan skandal.
Vet inte om ditt inlägg är ironi eller ej men just nu har ju polisen börjat pussla ihop de bitar som finns och upptäckt att en del viktiga bitar saknas som de börjat söka efter. Vi ska vara väldigt glada över att journalisterna inte lägger sig i det.
Citera
2016-01-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorran-Gringo
Det är skolans uppgift att se till att eleverna är trygga när de är på skolan. Inte föräldrarnas.
Fast om föräldrarna inte gjort grundarbetet så fungerar inte lärarnas försök att skapa ordning och reda i skolan. Det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn (från det att dom är väldig små) om respekt för andra människor och att lyssna på lärarna i skolan. Att ett barn överhuvudtaget är kapabel att mörda är synnerligen tragiskt.
Citera
2016-01-12, 18:37
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:

unvis.it/www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22078387.ab
Det där är ju bara en TT-artikel och inget som Aftonslasken skrivit själv.
Den kommer troligen att dyka upp i exakt samma form i alla större tidningar inom kort.

http://web.archive.org/web/20160112173504/http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22078387.ab
Citera
2016-01-12, 18:38
Medlem
Och nu är stackars 14-åringen ett stackars mobboffer, allt är utanförskapets fel enligt väldigt pålitliga AFTONBLADET. Man blir ju tårögd av sympati för den stackars invandrarfamiljen som ju som så uppenbart är utsatta för rasism. Garanterat är det SD som ligger bakom allt på något sätt....
Citera
2016-01-12, 18:40
Medlem
jugbandbluess avatar
ignorera linsanity, han är ett bekräftat troll

Citat:

märkligt, faderns kommentar om heder som skulle upprättas verkar inte passa aftonbladets syfte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in