Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
ahhh... då är jag med mycket mer!

grymt förklarat man!
Tänkte på sista steget som jag glömde fråga. HUR illustrerar de det i komplexa talplanet där? vi ser att z0, z1 och z2 är utmarkerad, där bl.a. z0 har värdet 2e^pi/12. Såsom jag tolkar det, så är 2:an där vårt r. och sen är resten bara en omskrivning av det vi tagit fram där vi använt oss av den polära form för komplexa tal som "mall": korrekt? Jag har dock svårt att veta ex. att z0, z1 och z2 ska vara JUST där i de punkterna som är utmarkerade i planet. Vad kan man börja göra för att få en uppfattning om vart de ska vara?
Ska du markera ut ett tal i det komplexa talplanet är det enklast att ha talet på rektangulär form (a+bi). Så för att kunna sätta ut z0,z1 och z2 skulle jag gå tillbaka från polär form till rektangulär.
Utnyttja då att e^(iθ)=cos(θ)+isin(θ))
I fallet z0=2e^ipi/12 får vi
z0=2e^ipi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))
Värdena för cos(π/12) och sin(π/12) kan i alla fall inte jag utantill såhär får vi använda additionsformlerna för sinus- och cosinus genom att utnyttja att
π/12=π/3-π/4
sin(a-b)=sin(a)cos(b)-sin(b)cos(a)
cos(a-b)=cos(a)cos(b)+sin(a)sin(b)
Då kan vi skriva
z0=2e^pi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))=2(cos(π/3-π/4)+isin(π/3-π/4)=2((cos(π/3)cos(π/4) - sin(π/3)sin(π/4)) + i(sin(π/3)cos(π/4)-sin(π/4)cos(π/3))=....=(1+√3 +i(√3-1))/√2≈2+i/2
Och nu har du talet på formen a+bi och kan pricka ut talet i det komplexa talplanet.