2016-01-12, 10:40
Medlem
Jag har en ekvation jag har tagit fram ur ett flöde i en programmeringskod där jag vill kunna gå baklänges och räkna ut vilken input jag ska ha för en specifik output.

Om jag försöker uttrycka ekvationen matematiskt så blir det något i stil med:

O = (1- ∑(A_i * C_i)) / ∑(B_i * C_i)

Skulle behöva lösa den för C_i. Det gör inget om lösningen är uttryckt som en summa eller något annat, det ska som sagt användas i programmering så jag kan enkelt skriva en loop som summerar. Men det viktiga är att jag på något sätt kan lösa ut C_i.
Citera
2016-01-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag har en ekvation jag har tagit fram ur ett flöde i en programmeringskod där jag vill kunna gå baklänges och räkna ut vilken input jag ska ha för en specifik output.

Om jag försöker uttrycka ekvationen matematiskt så blir det något i stil med:

O = (1- ∑(A_i * C_i)) / ∑(B_i * C_i)

Skulle behöva lösa den för C_i. Det gör inget om lösningen är uttryckt som en summa eller något annat, det ska som sagt användas i programmering så jag kan enkelt skriva en loop som summerar. Men det viktiga är att jag på något sätt kan lösa ut C_i.
O ∑(B_i * C_i) = 1 - ∑(A_i * C_i)
O ∑(B_i * C_i) + ∑(A_i * C_i) = 1
∑((O B_i + A_i) * C_i) = 1
Vi har en ekvation med ett flertal obekanta (alla C_i).
Det går inte att bestämma en entydig lösning.

Har du möjligen andra ekvationer eller önskemål för lösningen?
Senast redigerad av manne1973 2016-01-12 kl. 11:09.
Citera
2016-01-12, 11:32
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
ahhh... då är jag med mycket mer! grymt förklarat man!

Tänkte på sista steget som jag glömde fråga. HUR illustrerar de det i komplexa talplanet där? vi ser att z0, z1 och z2 är utmarkerad, där bl.a. z0 har värdet 2e^pi/12. Såsom jag tolkar det, så är 2:an där vårt r. och sen är resten bara en omskrivning av det vi tagit fram där vi använt oss av den polära form för komplexa tal som "mall": korrekt? Jag har dock svårt att veta ex. att z0, z1 och z2 ska vara JUST där i de punkterna som är utmarkerade i planet. Vad kan man börja göra för att få en uppfattning om vart de ska vara?

Ska du markera ut ett tal i det komplexa talplanet är det enklast att ha talet på rektangulär form (a+bi). Så för att kunna sätta ut z0,z1 och z2 skulle jag gå tillbaka från polär form till rektangulär.

Utnyttja då att e^(iθ)=cos(θ)+isin(θ))

I fallet z0=2e^ipi/12 får vi
z0=2e^ipi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))
Värdena för cos(π/12) och sin(π/12) kan i alla fall inte jag utantill såhär får vi använda additionsformlerna för sinus- och cosinus genom att utnyttja att
π/12=π/3-π/4
sin(a-b)=sin(a)cos(b)-sin(b)cos(a)
cos(a-b)=cos(a)cos(b)+sin(a)sin(b)
Då kan vi skriva
z0=2e^pi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))=2(cos(π/3-π/4)+isin(π/3-π/4)=2((cos(π/3)cos(π/4) - sin(π/3)sin(π/4)) + i(sin(π/3)cos(π/4)-sin(π/4)cos(π/3))=....=(1+√3 +i(√3-1))/√2≈2+i/2
Och nu har du talet på formen a+bi och kan pricka ut talet i det komplexa talplanet.
Citera
2016-01-12, 11:36
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Ska du markera ut ett tal i det komplexa talplanet är det enklast att ha talet på rektangulär form (a+bi). Så för att kunna sätta ut z0,z1 och z2 skulle jag gå tillbaka från polär form till rektangulär.

Utnyttja då att e^(iθ)=cos(θ)+isin(θ))

I fallet z0=2e^ipi/12 får vi
z0=2e^ipi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))
Värdena för cos(π/12) och sin(π/12) kan i alla fall inte jag utantill såhär får vi använda additionsformlerna för sinus- och cosinus genom att utnyttja att
π/12=π/3-π/4
sin(a-b)=sin(a)cos(b)-sin(b)cos(a)
cos(a-b)=cos(a)cos(b)+sin(a)sin(b)
Då kan vi skriva
z0=2e^pi/12=2(cos(π/12)+isin(π/12))=2(cos(π/3-π/4)+isin(π/3-π/4)=2((cos(π/3)cos(π/4) - sin(π/3)sin(π/4)) + i(sin(π/3)cos(π/4)-sin(π/4)cos(π/3))=....=(1+√3 +i(√3-1))/√2≈2+i/2
Och nu har du talet på formen a+bi och kan pricka ut talet i det komplexa talplanet.

jävlar... det där såg komplicerat ut... men ok. Då har jag något att gå efter. Tack!
Citera
2016-01-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Jag är med där på att vi vill skriva om så att vi har samma bas. Det är alltid ett bra "första steg" vi attackerar problemet på ett annat sätt? eller hur? Men det är framförallt varför vi dividerar. Jag hänger inte med på hur de får divisionen. Jag trodde först, "okey, vi vill ha samma bas och vi har en 2:a framför uttrycket och 25 som notation och jag vill få den till 5. Jag kanske kan på något sätt "bara" skriva dit en 5:a i plats för 25 och multiplicera upp hela uttrycket med 2." Men så funkar det inte riktigt. Istället, där jag markerat med rött med nummer 1, så ser det ut som de struntat i 2:an framför log_25(x-2) och bara skrivit det uttrycket. Sedan helt plötsligt blir det division med log_5 25 som vi ser i nämnaren.

jag kollade på wiki länken men köper inte den lagen och hur den speciellt appliceras på detta fall.

de säger ju log_a x = log x / log_b a och vi har det där uttrycket, den uppställningen är jag med på. Men vart i all sin dagar kommer 1/2 ifrån?

Kan du formulera om första frågan.

Den formeln vid basbyte är härled och går att kolla upp som alla matematiska lagar. Allt är bevisat.

Det du menar där de har struntat i 2 är att de först tittar på uttrycket log_25(x-2) och försöker få det till ett logaritm uttryck i basen 5 istället för att sedan stoppa in det i ekvationen. När de stoppar in den i ekvationen så finns 2 kvar där om du tittar där under du skrev en röd 1:a.

1/2 kommer ifrån att 1/log_5(25) = 1/2 de har separerat bråket log_5(x-2)/log_5(25) = 1/log_5(25) * log_5(x-2)/1 = 1/2 * log_5(x-2)
Citera
2016-01-12, 12:09
Medlem
Jag ska beräkna derivatan utav ∫√(1 - t²)dt från cos(x) till sin(x), 0 < x < π/2. Vanligtvis ignorerar jag den nedre integrationsgränsen men nu är ju den en funktion av x så jag antar att den påverkar derivatan? Vad ska jag göra?
Citera
2016-01-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Jag ska beräkna derivatan utav ∫√(1 - t²)dt från cos(x) till sin(x), 0 < x < π/2. Vanligtvis ignorerar jag den nedre integrationsgränsen men nu är ju den en funktion av x så jag antar att den påverkar derivatan? Vad ska jag göra?
(d/dx) ∫_{a(x)}^{b(x)} f(t) dt = (d/dx) (F(b(x)) - F(a(x))) = F'(b(x)) b'(x) - F'(a(x)) a'(x)
= f(b(x)) b'(x) - f(a(x)) a'(x)
Citera
2016-01-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
(d/dx) ∫_{a(x)}^{b(x)} f(t) dt = (d/dx) (F(b(x)) - F(a(x))) = F'(b(x)) b'(x) - F'(a(x)) a'(x)
= f(b(x)) b'(x) - f(a(x)) a'(x)

Tack.
Citera
2016-01-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
O ∑(B_i * C_i) = 1 - ∑(A_i * C_i)
O ∑(B_i * C_i) + ∑(A_i * C_i) = 1
∑((O B_i + A_i) * C_i) = 1
Vi har en ekvation med ett flertal obekanta (alla C_i).
Det går inte att bestämma en entydig lösning.

Har du möjligen andra ekvationer eller önskemål för lösningen?

Helt riktigt, jag gav ofullständig information.

Egentligen är C_i ett långt mer komplicerat uttryck som förenklat kan skrivas så här:

C_i = c_i /(β_i * S + γ_i)

Det är egentligen konstanten S jag vill komma åt.

Edit: ... Ser att γ_i är en funktion av S också...
Senast redigerad av Dogmatix 2016-01-12 kl. 12:50.
Citera
2016-01-12, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Helt riktigt, jag gav ofullständig information.

Egentligen är C_i ett långt mer komplicerat uttryck som förenklat kan skrivas så här:

C_i = c_i /(β_i * S + γ_i)

Det är egentligen konstanten S jag vill komma åt.

Edit: ... Ser att γ_i är en funktion av S också...

Lyckades få rätt på det
Tryckte in det på wolfram alpha och såg att det gick att bryta ut S, så ekvationen blev något på formen

1 = sum(K_i / S), där K_i är en sörja av olika parametrar, men det viktiga är att S står fritt och kan brytas ut.
Citera
2016-01-12, 14:07
Medlem
Lockcapss avatar
Hej! Har en fråga om Laplace-transformering

Sitter med en uppgift i reglerteknik och har följande uttryck : 2/(s(s+3))

Den transform jag tänkte använda är L^-1 (a/(s(s+a)) = 1 - e^-at

Men enligt facit blir svaret (2/3)*(1 - e^-3t).

Är det någon matematisk magi jag missar här eller är det fel transform? Variabeln 'a' är ju "både" 2 och 3, men jag antog att 'a' bara betydde godtycklig konstant.

Tack på förhand!
Citera
2016-01-12, 14:38
Medlem
Kan någon rekommendera ett lämpligt variabelbyte (eller någon annan metod) för att lösa ∫x/cos²(x)dx?
Senast redigerad av kreativtnamn123 2016-01-12 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in