Hej!
Håller på att ta reda på tankesättet på hur man löser såna här uppgifter:
http://imgur.com/73f9eBE
Har markerat med nummer det som gör mig förvirrad:
1.
I det här fallet när vi har |z+1-3i|, beskriver det något geometriskt? för i lösningsbilden ser vi en cirkel, så jag tänkte först att det beskriver en cirkel. Men jag känner inte igen cirkelns ekvation på det sättet. Så varför ritar de en cirkel överhuvutaget? Jag är med på realdelen som ska vara mindre än 2, det köper köper jag. Men sen varför det ritas en cirkel har jag svårt för att förstå.
2.
Vart kommer det här uttrycket ifrån och varför är vi intresserade av den? De tar sedan reda på argumentet och roten ur 18, vilket jag har svårt att se vart det representeras i bilden. Just z=-3+3i är ju bara en punkt i komplexa talplanet, men vad är poängen med att ta fram den och sätta ut den där?
I uppgiften nämner de att vi ska se till att uppfylla ett villkor där Realdelen av z är lika med -3. Men vad exakt för villkor är det som ska uppfyllas?
Slutligen, när de tar fram argumentet där, arg(-3+3i) = 3pi/4, hur får de fram den? Jag tänkte först att vi kan rita upp den i godtycklig triangel och sedan ta ut vinklarna av den, men det enda jag tänker på då är pythagoras sats...
Uppskattar svar så jag kan lära mig!
/Shawn