Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-11, 22:10
  #589
Medlem
Henkan89s avatar
Skandal inte ett ljud på tv4 22 nyheter.....
Citera
2016-01-11, 22:10
  #590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jag vet att dessa inlägg kan vara jobbiga att läsa men har klasskamraterna blivit tillsagda att hålla käft angående vem mördaren är? Nog för att mördaren inte är straffmyndig men han är ju ändå 14-15 år. Det borde ju rimligtvis finnas hämndlystna klasskamrater som inte skulle ha något emot att hänga ut mördaren.

Jag tror de blivit försedda med munkavle i detta fall.
Citera
2016-01-11, 22:11
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Detta rör inte att det är hemskt utan att det är sveriges politik som orsakat detta.
Det är ju inget politiskt mord och tror knappast att det är våra politiker som övertalat honom att ta med kniv till skolan. Om nu GM var utlänning, flykting eller allt annat ni hittat på i tråden så visar det ingenting. Det enda som händelsen visar är att GM är sjuk, var ni får in etnicitet är för mig helt oförståeligt. Jag menar om det låg i alla utlänningars gener så skulle vi ha fler dåd. Vi hade ju en svensk elev som stack ihjäl folk, han var lika sjuk.
Citera
2016-01-11, 22:13
  #592
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På minnessidan skriver en person "Har skolan inte gjort något åt att folk har varit rädda för GM tidigare? Beklagar sorgen."

Rektorn på skolan, Robert Dirksen (som för övrigt ser väldigt vänster ut på bild med stort skägg) borde rimligtvis sitta mycket löst. Om det är så att ett stort antal flickor varit mycket rädda för GM sedan länge.
Citera
2016-01-11, 22:13
  #593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jag vet att dessa inlägg kan vara jobbiga att läsa men har klasskamraterna blivit tillsagda att hålla käft angående vem mördaren är? Nog för att mördaren inte är straffmyndig men han är ju ändå 14-15 år. Det borde ju rimligtvis finnas hämndlystna klasskamrater som inte skulle ha något emot att hänga ut mördaren.

Om du tycker att det är extremt viktigt att få fram GM:s namn så kan du fråga hans klasskamrater på Facebook.
Citera
2016-01-11, 22:13
  #594
Medlem
Arkiaters avatar
Den 14-årige GM är inte straffmyndig. Kommer han bara släppas efter att polisen har förhört honom?
Citera
2016-01-11, 22:13
  #595
Medlem
Netherworlds avatar
Uppdatering från AB:

Bästa vännen Stephanie, 14: Jag försökte rädda hans liv

Citat:
Stephanie var bästa vän med 15-åringen och satt bredvid honom när han attackerades.

Efter att han knivskurits låg han likblek på marken och kippade efter andan, berättar hon.

– Jag drog upp två tröjor och när jag kom till t-shirten var den helt nedblodad. Sedan tryckte jag över hans bröst ända tills lärarna kom.
__________________
Senast redigerad av Netherworld 2016-01-11 kl. 22:16.
Citera
2016-01-11, 22:15
  #596
Medlem
Är det sant att TV4 på 22-nyheterna inte nämnde detta mord??
Citera
2016-01-11, 22:15
  #597
Medlem
Från fb
Citat:
Ja flera flickor har klagat på rädsla för honom.
[...]
Ja, urban det har varit väldigt många flickor...

GM verkar ju vara känd som ett riktigt svin.. skandal att ingen vuxen har agerat!?
Citera
2016-01-11, 22:15
  #598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På minnessidan på Facebook så verkar det faktiskt som den som skapat sidan verkligen är tjejkompis/flickvän som var med vid mordet.

Om det stämmer som denne skriver, att Arminas låg på en bänk och lyssnade på musik när GM gick fram och högg honom, så är det ganska vidrigt att DN skriver

"Händelsen bedöms vara en personlig uppgörelse mellan de två inblandade pojkarna, som inte gick i samma klass"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/15-...dods-pa-skola/

DN har i såfall spårat ut helt, om man använder smutskastande av en mördad 15-åring som ett sätt att försöka förminska ett MENA-relaterat mord. För att det är en MENA som är GM håller jag nu för 99% sannolikt, även om vi inte vet namn eller nationalitet.
Jag reagerade också på det. Media försökte först framställa det som ett bråk. Då leds läsarens tankar lätt till talesättet att det inte är ens fel att två träter.

Skaparen av minnessidan skriver däremot att Arminas tidigare hade försvarat en flicka, vilket är någonting helt annat än att bråka.

Citat:
det var en kille som för några veckor kom i en konflikt med arminas. Arminas försvarade bara en tjej.. Jag vet vem killen som gjorde detta är... Han går i min skola. Och är utlänning. Mer behöver du inte veta.
https://www.facebook.com/Alla-vi-som...502/?ref=br_rs

En annan person skriver att flera flickor på skolan varit rädda för GM.

Citat:
Har folk varit rädda för gärningsmannen tidigare? Uppfattades han som farlig?

Ja flera flickor har klagat på rädsla för honom
https://www.facebook.com/Alla-vi-som...502/?ref=br_rs

Så sorgligt. Det verkar vara en mycket fin ung person som har mist livet. Någon som ställde upp för sina vänner och för dem som behövde hjälp. Och så talar DN om "personlig uppgörelse". Det är omdömeslöst och orättvist.
__________________
Senast redigerad av Nebeltag 2016-01-11 kl. 22:26.
Citera
2016-01-11, 22:16
  #599
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På minnessidan skriver en person "Har skolan inte gjort något åt att folk har varit rädda för GM tidigare? Beklagar sorgen."

Rektorn på skolan, Robert Dirksen (som för övrigt ser väldigt vänster ut på bild med stort skägg) borde rimligtvis sitta mycket löst. Om det är så att ett stort antal flickor varit mycket rädda för GM sedan länge.

Minst 2 tidningsartiklar som finns länkade vid ett flertal tillfällen i tråden vittnar om en situation på skolan som beskrivs som "kaos och oacceptabel". Att skolan tagit emot över 200 "nyanlända" på knappt 2 års tid är säkerligen den dominerande faktorn till det kaos och den otrygghet som funnits på skolan. I kölvattnet av detta kommer säkerligen fler uppgifter komma fram om orosrapporter som har gjorts med tanke på de problem som funnits på skolan. Högst ansvarig för detta är ju mycket riktigt Robert Dirksen och han torde sitta mycket löst...med all rätt!
Citera
2016-01-11, 22:17
  #600
Medlem
augusta66s avatar
Hur är det med ålderstestning i ett sånt allvarligt fall? Om det är en ensamkommande, är chansen ju att denna är äldre än den uppgivna åldern...

Efterprövs detta på något sätt, eller går man helt enkelt på vad det står i hans papper?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback