2016-01-11, 23:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Varför gick hon själv? Och vad skulle hon göra i ladan? Eftersom baltaset enligt dig inte har dödat henne så måste ju någon annan ha lockat dit henne? Frågan är vem? Eller skulle hon ta sig en titt på höjden på slangen kontra rören i slaktrummet. Hon kanske hade stämt träff med en av hinkarna som du var så bekymrad över att de hade flyttats? Får vi några svar den här gången tro? Vad säger statistiken om i hur många fall en hink är inblandad i ett mord?
Om vi ska diskutera varför hon gick till mjölkrummet och vad hinkarna har med dödsfallet att göra får vi gå över till den alternativa tråden.
2016-01-11, 23:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att folk har dömts förut utan bevis betyder inte att NB är skyldig när det saknas bevis. Jag följer bevisning, och den visar att NB har förklaringsbörda, inte att han har mördat.

Du saknar bevis ja, vad spelar det för roll för oss. - Det var ett exempel som sagt, och det är mer relevant än din statistik. Som inte alls är relevant längre. Jaha, om det är ditt svar så tycker jag att du ska läsa på lite bättre om vad som krävs för att få en fällande dom.
2016-01-11, 23:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du saknar bevis ja, vad spelar det för roll för oss. - Det var ett exempel som sagt, och det är mer relevant än din statistik. Som inte alls är relevant längre. Jaha, om det är ditt svar så tycker jag att du ska läsa på lite bättre om vad som krävs för att få en fällande dom.
Jag har läst på. Det krävs bevis för att få en fällande dom. Det krävs inte bevis för att få en friande dito.
2016-01-11, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
NB är väl inte ens svensk medborgare, han har ju varit i Sverige illegalt och jobbat svart så jag skulle inte vara sömnlös för att baltjäveln fick plågas. ..

Jaa, det ser dystert ut för åklagaren. Fråga värt om det ens kommer gå att ro hem ”brott mot griftefriden”. Men jag håller tummarna, förstås.

Illegalt? Är du säker? Han är eu medborgare och vad jag vet behöver du inte lov från någon att fritt bosätta dig var du vill inom eu.
2016-01-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan också vara av intresse för HR att iakta hans ev. reaktion på platsen för händelsen.
Ja, den möjligheten har jag också funderat på. Det måste vara flera i sällskapet som tänker den tanken och sneglar. Samtidigt måste det vara en hemsk upplevelse att stå där i förrummet och tvingas tänka sig en kropp hängande där, samtidigt som mycket talar för att en gärningsman finns där bredvid. Det är lätt att förstå varför denna "scen" utspelar sig, men den är ju helt grotesk egentligen.
2016-01-11, 23:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan också vara av intresse för HR att iakta hans ev. reaktion på platsen för händelsen.

Ja det här med synen imorgon blir intressant.
Jag har läst de sista sidorna i tråden idag men hoppat över ca 25 sidor, så jag vet inte om detta har dryftats. D.v.s. vad lagmannen egentligen sa om NB:s närvaro och nyttan av den.

Vad jag minns från aftonbladets liverapportering (hittar inte den nu) idag, sade HR något i stil med att inget officiellt förhör skulle hållas med NB på plats i Blomberg i samband med synen. Men om det ändå skulle bli förhör, skulle det ske vid sidan av, på något vis. Så tolkade jag det, varje fall.

I så fall kan man ju undra och hoppas på att några intelligenta frågor ställs samt att kanske något klargörande svar lämnas.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-11 kl. 23:32.
2016-01-11, 23:30
Avstängd
Har inte följt rättegången så noga idag, den blir ju lite trist då det inte finns någon skärpa hos försvaret. IR gör väl det hon kan men bra är det inte denna gång heller och det är ju tur för åklagarsidan.

Vad gjorde Lisa i ladan? Lekte, tja varför inte, troligt, nej. Varför inte prova nyfikenhet istället från advokatens sida. För visst kan man bli nyfiken på en jättelik byggnad och vad som fanns därinne även som en 17-årig tjej. Ett möte med någon? Ibland undrar man om inte IR jobbar för åklagaren.

Sexuell sadist har varit uppe också igen, människor verkar älska det numera. Var finns beläggen för att NB skulle vara en sexuell sadist eller ens nyfiken på det. Sex bilder på bundna kvinnor av 1500 i datorns fickminne, inte ens sparade i en mapp för framtida bruk tycker många är beviset. Har någon en anning om vad en verklig sexualsadist har hemma och på datorns hårdisk? Har någon anklagat eller misstänkt NB att vara det, frun, exfrun, brodern, någon i England, någon annan kvinna i Sverige? Ingen och ändå pekas NB ut som sexuell sadist när det enda som stödjer det är ett snöre kring den stackars flickans hals. Ett snöre som märkligt nog inte bär NB:s spår och DNA. En verkligen unik människa som går från att vara normal till att bli en sexuell sadist och mördare på en dag om han nu är skyldig.

Nästa tecken var att kläderna var i oording, byxor nerdragna, men vad har det med NB och sexuell sadism att göra då inte ett enda spår av NB finns på hennes bara kropp eller repet runt halsen? Kan det finns andra förklaringar till kläderna? Åkte dom av vid transporten eller teleporteringen (åklagaren verkar vara nöjd med att inget fordon säkrats) till boden? Drogs dom av av vanlig sexuell nyfikenhet? Gick Lisa in i Ladan för att kissa och drog själv ner byxorna och blev då överfallen? Var det därför DNA fanns på tejprullens insida för att Lisa gått omkring och tittat, kanske letat efter en pappersbit att torka sig med? Hon kanske tog i NB:s kläder som hängde därinne och förde sedan även över hans DNA till byxorna och sedan till jackan då hon blodig kämpade för sitt liv?

Hängning eller inte hängning det är också frågan som hänger i luften. Ja, vem vet mer än mördaren om det hänt och vad syftet kan ha varit? Åklagaren och vi kan bara spekulera vilt och polisen gillar sexuallsadism som den bästa förklaringen, själv är jag öppen för alternativ eftersom jag är objektiv. Hämnd, hat, maskera ett enklare mord eller olycka som något annat eller att förvirra polisen.

Problemet jag har är att om det är en sexuallsadist som dessutom inte har några problem att mörda en ung flicka så passar NB in mycket illa personlighetsmässigt tycker jag med den bakgrund som har tagits fram.

Om inte allt är iscensatt att verka konstigt så är det troligen en psykopatisk "jägare" som vill efter sitt sadistiska mord spara offret som någon trofe att sedan återkomma till. En driven man som inte är främmande för våld, sadism, djurplågeri och kanske till och med mord. En man som ville gå längre denna gång med sina fantasier och behålla minnet starkare genom att ha en död kropp att gå till. Är detta NB? vem vet riktigt säkert då han nekar till alla anklagelser och inte stämmer in på en sjuk människas skruvade värld.

NB är en ur polisen och många andra en bra kadidat till mördare då han har svagt alibi, arbetat på alla ställen som är aktuella och åkt omkring i omgivningarna. Att hans DNA kan ha kommit dit på kläderna via en hel del andra vägar bortses det helt ifrån. Likaså att hans onanerat i hörummet och spridit en hel del DNA där men det tjänar ett annat syfte för åklagaren. Han kläder som fanns i ladan var heller inte intressant tydligen för polisen, dom slängdes senare av Lars. Spår i boden efter NB var tydligen heller inte intressant att leta efter, bevis som hade räckt bra för att övertyga mig om hans skuld tillsammans med övrigt.

- Så, vad är motivet?
- Hur och varför valdes Lisa om inte slump?
- Var överfölls Lisa?
- Var mördades bevisligen flickan?
- Varför indikerade inte sökhunden på natten i ladan?
- Vad betyder det att mördarens DNA inte finns på snaran?
- Vad betyder det att NB:s DNA finns på kläder men inte på bar kropp?
- Vad betyder frånvaron av fingeravtryck och andra spår?
- Vad betyder hårstån och snörbitar egentligen?
- Och varför städades ovan inte bort av en i övrigt noggrann mördare?
- Vad betyder tappade örhängen och dess antal på olika ställen?
- Varför låg handsken dagen efter där den låg med ingen relation med övriga fynd?
- Varför inga spår i något undersökt fordon efter Lisa?
- Varför inga ytterliga spår i boden efter GM?
- Varför boden överhuvudtaget?
- Varför inte lämna kroppen om panik eller använt gödselstacken bakom ladan?
- Vad betyder dom nonchalant utslängda tillhörigheterna efter grusvägen.
- Vad betyder det att ingen egentligen sett NB vid ladan denna söndag?
- Varför är så många andra ointressanta som vittnen för polisen (tex svarta bilen)?
- Vad kan det betyda att NB inte är speciellt intresserad av sadistisk sex (IB, ex, dator).
- Varför nekar NB till alla anklagelser?
och möjligen mera...

I dom allra flesta mordfall så får man reda på det mesta i ovan frågor och liknande så man behöver inte grubbla över det. Inte i detta fall och det är det som gör mig intresserad och osäker på NB:s skuld.

En del i tråden har med säkerhet sina svar på frågorna men dom duger inte för mig, man har hört tugget tidigare. Ingen vet förutom mördaren och det är illa att polis och åklagare inte ens försöker bena ut lite utan nöjer sig med sina DNA-spår som är allt annat än säkra bevis i min värld.
2016-01-11, 23:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Den som gör det ska väl inte ha fängelse. Personen borde få skottpengar istället. Fick jag nåt svar på vem som har dödat flickan och hur det gick till i alternativtråden?
Du får tycka vad du vill, men det är inte riktigt så det funkar. Om någon skjuter NB kommer det att bli dyrare för skattebetalarna än om ingen gör det. Leta.
2016-01-11, 23:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Jaha, och vilket mordbevis pekar mot NB? Jag vet att han skändade kroppen, det är inte de bevisen jag frågar efter, utan bevisen för att han mördade Lisa.

Xenia har en point här. Faktiskt. Fundera lite. Hur trötta ni än är på onatoppen 👍

Fundera lite på vilket mord som helst. Vad krävs för att bevisa mord? Egentligen kan en GM då alltid komma undan med att säga att han bara hittade kroppen. Personligen har jag aldrig hittat en kropp men det är kanske vanligt där ni ( du och Xenia ) kommer ifrån.

Kanske så här:

Jag hittade henne död bara.

Fanns mitt blod där? Och min sperma - Ja, jag blödde näsblod när jag hade sex med henne.

Har vittnen sett min bil? - Omöjligt, jag var inte där då. Måste vara någon annans bil, dom har sett fel.

Jag har alibi för jag har nämligen sett vittnets bil för jag var hemma när mordet skedde.

DNA på mordvapnet? - Jag höll i vapnet för flera år sen. Måste vara därifrån, jag har inte dödat henne.

Vem har dödat henne då, om det inte är du? - Ingen aning, det är upp till er att bevisa.

Du har bett dina anhöriga att ge dig alibi! - Aldrig - dom ljuger! Förresten behöver dom inte vittna.

Ditt DNA finns på hennes kläder! - Ja vadådå, jag säger ju att jag tog i henne när jag hade hittat henne död.

Men ditt DNA finns på kniven blandat med hennes blod? - Ja, jag högg henne lite precis när jag hade hittat henne. Innan jag hade sex med henne.

Vi tror dig, du får två år för brott mot griftefriden. Du och alla andra som hittar döda flickor. Det är ju ändå rätt vanligt.
2016-01-11, 23:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Den tusende gången då?

Och hur i helvete kan det vara vanligare att " hitta " en död flicka och förgripa sig på henne, än att mörda OCH förgripa sig på henne i samma veva död/halvdöd.

Hen har delat upp de två meningarna i två satser, vardera. Och ställt dem mot varandra, för att kalla det logik. Givetvis är det meningarna i sin helhet som ska ställas mot varandra, om det är sannolikhetsbedömningar man vill roa sig med.

Att det här skulle röra sig om något annat än mord finns inte på kartan och ingen, vare sig på flashback eller utanför flashback, har intresse av att ens diskutera ämnet.
Medlem
Quods avatar
Citat:
Det går ett mord på tusen hängningar.

Antag att det går 1,2 st gula bilar på 100 bilar, och detta finns det en trovärdig källa till.

Ett tankeexempel:

I en vägkorsning står två personer och försöker lista ut färgen på en bil som passerar. Låt oss kalla dessa personer:

"Professionell färgspanare" (PF) samt
"Mr X" (XO) som har ögonbindel på sig

PF: - Det var en gul bil som passerade.
XO: - Nej. Det går endast 1,2 gula bilar per 100 bilar. Detta har jag en fullständigt korrekt källa på som ingen ifrågasätter. Jag har rätt och du har fel därmed.

I detta fall har professionella yrkesmän gjort noggranna undersökningar. Statistiken du trummar för förvandlas till kuriosa, gränsande till OT. (Jag föreslår att du postar i alternativtråden istället.)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har inte följt rättegången så noga idag, den blir ju lite trist då det inte finns någon skärpa hos försvaret. IR gör väl det hon kan men bra är det inte denna gång heller och det är ju tur för åklagarsidan.

Vad gjorde Lisa i ladan? Lekte, tja varför inte, troligt, nej. Varför inte prova nyfikenhet istället från advokatens sida. För visst kan man bli nyfiken på en jättelik byggnad och vad som fanns därinne även som en 17-årig tjej. Ett möte med någon? Ibland undrar man om inte IR jobbar för åklagaren.

Sexuell sadist har varit uppe också igen, människor verkar älska det numera. Var finns beläggen för att NB skulle vara en sexuell sadist eller ens nyfiken på det. Sex bilder på bundna kvinnor av 1500 i datorns fickminne, inte ens sparade i en mapp för framtida bruk tycker många är beviset. Har någon en anning om vad en verklig sexualsadist har hemma och på datorns hårdisk? Har någon anklagat eller misstänkt NB att vara det, frun, exfrun, brodern, någon i England, någon annan kvinna i Sverige? Ingen och ändå pekas NB ut som sexuell sadist när det enda som stödjer det är ett snöre kring den stackars flickans hals. Ett snöre som märkligt nog inte bär NB:s spår och DNA. En verkligen unik människa som går från att vara normal till att bli en sexuell sadist och mördare på en dag om han nu är skyldig.

Nästa tecken var att kläderna var i oording, byxor nerdragna, men vad har det med NB och sexuell sadism att göra då inte ett enda spår av NB finns på hennes bara kropp eller repet runt halsen? Kan det finns andra förklaringar till kläderna? Åkte dom av vid transporten eller teleporteringen (åklagaren verkar vara nöjd med att inget fordon säkrats) till boden? Drogs dom av av vanlig sexuell nyfikenhet? Gick Lisa in i Ladan för att kissa och drog själv ner byxorna och blev då överfallen? Var det därför DNA fanns på tejprullens insida för att Lisa gått omkring och tittat, kanske letat efter en pappersbit att torka sig med? Hon kanske tog i NB:s kläder som hängde därinne och förde sedan även över hans DNA till byxorna och sedan till jackan då hon blodig kämpade för sitt liv?

Hängning eller inte hängning det är också frågan som hänger i luften. Ja, vem vet mer än mördaren om det hänt och vad syftet kan ha varit? Åklagaren och vi kan bara spekulera vilt och polisen gillar sexuallsadism som den bästa förklaringen, själv är jag öppen för alternativ eftersom jag är objektiv. Hämnd, hat, maskera ett enklare mord eller olycka som något annat eller att förvirra polisen.

Problemet jag har är att om det är en sexuallsadist som dessutom inte har några problem att mörda en ung flicka så passar NB in mycket illa personlighetsmässigt tycker jag med den bakgrund som har tagits fram.

Om inte allt är iscensatt att verka konstigt så är det troligen en psykopatisk "jägare" som vill efter sitt sadistiska mord spara offret som någon trofe att sedan återkomma till. En driven man som inte är främmande för våld, sadism, djurplågeri och kanske till och med mord. En man som ville gå längre denna gång med sina fantasier och behålla minnet starkare genom att ha en död kropp att gå till. Är detta NB? vem vet riktigt säkert då han nekar till alla anklagelser och inte stämmer in på en sjuk människas skruvade värld.

NB är en ur polisen och många andra en bra kadidat till mördare då han har svagt alibi, arbetat på alla ställen som är aktuella och åkt omkring i omgivningarna. Att hans DNA kan ha kommit dit på kläderna via en hel del andra vägar bortses det helt ifrån. Likaså att hans onanerat i hörummet och spridit en hel del DNA där men det tjänar ett annat syfte för åklagaren. Han kläder som fanns i ladan var heller inte intressant tydligen för polisen, dom slängdes senare av Lars. Spår i boden efter NB var tydligen heller inte intressant att leta efter, bevis som hade räckt bra för att övertyga mig om hans skuld tillsammans med övrigt.

- Så, vad är motivet?
- Hur och varför valdes Lisa om inte slump?
- Var överfölls Lisa?
- Var mördades bevisligen flickan?
- Varför indikerade inte sökhunden på natten i ladan?
- Vad betyder det att mördarens DNA inte finns på snaran?
- Vad betyder det att NB:s DNA finns på kläder men inte på bar kropp?
- Vad betyder frånvaron av fingeravtryck och andra spår?
- Vad betyder hårstån och snörbitar egentligen?
- Och varför städades ovan inte bort av en i övrigt noggrann mördare?
- Vad betyder tappade örhängen och dess antal på olika ställen?
- Varför låg handsken dagen efter där den låg med ingen relation med övriga fynd?
- Varför inga spår i något undersökt fordon efter Lisa?
- Varför inga ytterliga spår i boden efter GM?
- Varför boden överhuvudtaget?
- Varför inte lämna kroppen om panik eller använt gödselstacken bakom ladan?
- Vad betyder dom nonchalant utslängda tillhörigheterna efter grusvägen.
- Vad betyder det att ingen egentligen sett NB vid ladan denna söndag?
- Varför är så många andra ointressanta som vittnen för polisen (tex svarta bilen)?
- Vad kan det betyda att NB inte är speciellt intresserad av sadistisk sex (IB, ex, dator).
- Varför nekar NB till alla anklagelser?
och möjligen mera...

I dom allra flesta mordfall så får man reda på det mesta i ovan frågor och liknande så man behöver inte grubbla över det. Inte i detta fall och det är det som gör mig intresserad och osäker på NB:s skuld.

En del i tråden har med säkerhet sina svar på frågorna men dom duger inte för mig, man har hört tugget tidigare. Ingen vet förutom mördaren och det är illa att polis och åklagare inte ens försöker bena ut lite utan nöjer sig med sina DNA-spår som är allt annat än säkra bevis i min värld.

Ir borde anlita dig för slutplädering 👍👍👍

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in