2016-01-29, 00:09
  #117757
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och vad sade Aivaras om sin bror som person i tingsrätten?
Han närvarade väl inte under rättegången? Hursomhelst, vad har det med saken att göra? The_Foreigner vill höra NB:s exfru för att det vittnesmålet möjligen skulle kunna göra det AB säger om NB mindre trovärdigt. Men tingsrätten har öht inte beaktat något som AB säger om NB. Om detta sedan har berott på att AB inte hördes i tingsrätten, eller på att tingsrätten hörde honom, men sket i vad han sade, är i sammanhanget fullständigt irrelevant.
2016-01-29, 00:15
  #117758
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Han närvarade väl inte under rättegången? Hursomhelst, vad har det med saken att göra? The_Foreigner vill höra NB:s exfru för att det vittnesmålet möjligen skulle kunna göra det AB säger om NB mindre trovärdigt. Men tingsrätten har öht inte beaktat något som AB säger om NB. Om detta sedan har berott på att AB inte hördes i tingsrätten, eller på att tingsrätten hörde honom, men sket i vad han sade, är i sammanhanget fullständigt irrelevant.
#Theforeigner uttalade sig om vad AB sa i FUP, du uttalade sig om vad AB sa i TR. Vad sade han?
2016-01-29, 00:17
  #117759
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jo men om x-frun hade sagt att NB aldrig hade behandlat henne illa då skulle det ju avslöja att NBs bror AB ljuger när han, i FUP, sagt att NB behandlade x-frun illa, och då kan man ju fråga sig varför AB ljuger om en sån sak och därmed, med illvilja, sätter sin bror i ett dårligt ljus.
Men om x-frun hade sagt att NBs bror inte alls ljuger utan att det är korrekt som han påstår
att hon blivit behandlat illa, så är frågan vad du då hade sagt i din tur.
Kan man gissa på att ja, då ljuger nog x-frun på sin x-man av ren illvilja eller gissar jag
alldeles fel och då ber jag så mycket om ursäkt.
2016-01-29, 00:17
  #117760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, den tilltalade fälldes i tingsrätten, och dömdes till 12 års fängelse. Och det var tingsrättens häktningsbeslut du citerade. Göta hovrätt, som sedan friade, släppte honom direkt, efter bara en timmes överläggning.

Det normala när domstolen gör som den har gjort i det här fallet är att den fäller. Och för var dag som går blir det mer och mer sannolikt med fällande dom. Om den tilltalade fortfarande sitter en vecka efter huvudförhandlingens slut, är h*ns enda chans att bli friad om någon av domarna (rimligen en
nämndeman) ändrar sig. Och det händer så gott som aldrig.
Håller med och eftersom de inte tog beslutet direkt efter avslutad förhandling i HR, utan tog beslutet vid en sittning dagen efter, brukar tyda på att de är överens i skuldfrågan.
2016-01-29, 00:19
  #117761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han bedöms skyldig till griftefridsbrott endast så sitter han kvar.
Då får han åka hem.
2016-01-29, 00:20
  #117762
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur formulerade sig tingsrätten i häktningsbeslutet efter förhandlingen i High Chaparral-målet?

Det är klart att hovrätten kommer att döma NB till livstids fängelse eftersom idioten inte förklarar sig.

Det har ju Nosskirneh citerat i sitt inlägg kl 23.02

Det är kul för dig att du kan tro att det finns något att förklara för Nerijus som skulle kunna påverka straffmätningen ens om han kunde bevisa att förklaringen är sann.
2016-01-29, 00:20
  #117763
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Håller med och eftersom de inte tog beslutet direkt efter avslutad förhandling i HR, utan tog beslutet vid en sittning dagen efter, brukar tyda på att de är överens i skuldfrågan.
Brukar inte dröjsmål i beslut bero på oenighet?
2016-01-29, 00:21
  #117764
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Då får han åka hem.
Ja, efter meddelad dom.
2016-01-29, 00:28
  #117765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Brukar inte dröjsmål i beslut bero på oenighet?
Hade ÅK yrkat på alternativa rubriceringar hade HR sannolikt beslutat detta efter förhandlingen.

Nu skulle de ta ställning till om det bevisningen nådde upp till mord.
2016-01-29, 00:30
  #117766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, efter meddelad dom.
Hade HR funnit att det inte nådde upp till ÅK:s yrkande hade han varit fri i avvaktan på dom.
2016-01-29, 00:34
  #117767
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hade HR funnit att det inte nådde upp till ÅK:s yrkande hade han varit fri i avvaktan på dom.
Nej, inte om HR anser att brottet mot griftefrid är avtjänat med tid i häktet.
2016-01-29, 00:42
  #117768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, inte om HR anser att brottet mot griftefrid är avtjänat med tid i häktet.
Nu fattar jag inte din tankegång.
Griftefrid finns inte med i HR:s bedömning av NB. Det är mord eller inget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in