2016-01-10, 23:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Higway Patrolman fanns som standard i två piplängder 4" OCH 6". Pu har tidigare med emfas hävdat att mordvapnet hade "minst" 6 tums pipa. GW anser tydligen att 4" är rätt piplängd. Återstår att se prån provskjutningar om 4" pipan kan ge samma uppsvampning som mordkulorna.

Kan den inte det är mordvapent sannolikt ett modifierat vapen.

Uppsvampning?! Detta är helmantlad ammunition avsed att INTE svampa upp sig, piplängden torde inte ha någon större betydelse mer än att krutstänkets spridning på Palmes kappa kan variera.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
7:40 in i klippet: Don Holméro, spaningsledare nummer 1, säger:
"Vi vet att gärningsmannen har haft en revolver, utav kaliber 38."

Jasså, det visste ni? Hur då, om jag får fråga? Det var händelsevis inte så att puffran var ombyggd till en 357?

Patronläget i trumman på en 38:a är troligen för kort för en patron i kaliber 357, det är precis samma kula/ kaliber men patronen blir för lång för att rymmas i en 38:a.

Det man kan göra är att borra upp patronläget på en 38:a och trycka ner kulan i patronhylsan, sedan går det att skjuta 357 ammunition i en 38:a. Finns dock risk för att patronläget/ trumman brister.

Men man kan också ladda egen ammunition och då krävs ingen modifiering av vapnet, du väljer själv vilken hylsa, kula, tändhatt, krut och laddningsstyrka du vill använda.
Citera
2016-01-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Jag skulle säga så här: om GW verkligen trodde att det finns en någon chans i helvetet att detta var rätt vapen, ja då skulle han hålla absolut tyst inför media. Men nu håller han inte tyst, men han ser en bra chans till mer uppmärksamhet. Uppmärksamhet = pengar för vår gode GW.

Jo han håller rätt så tyst ändå. Förmodligen för att inte skada utredningen, och för att visa sig lojal mot personer han kan behöva mer inormation från framöver.
Jag tror faktiskt att detta kan vara rätt vapen, men jag är tveksam till att GW skulle berätta det rakt ut för svenska folket.
Personligen tror jag att GW skulle kunna offra det mesta han äger för att så fast Palmes mördare. Småpengarna har får från Expressen är nog inte drivkraften för 5 öre.
Citera
2016-01-10, 23:11
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, startpistolen är en märklig historia det kan jag hålla med om. Men de kulor som upphittades borde inte varit så pass deformerade som exempelvis beskrivs av Leif GW i dagens artikel om de avfyrades rakt upp i himlen av Tommy A.

Jag har skjutit både 38 special och 357 magnum med Smith & Wesson revolvrar så jag vet mycket väl vad jag pratar om rörande kraften i dessa vapen. Jag tvivlar starkt på att en ombyggd startpistol klarar trycket från en patron 357 magnum utan att blåsas i bitar. Det ÄR stor skillnad i kraft mellan 38 och 357 rörande laddningens styrka.

Jag kan fullt ut godkänna hur pass deformerade de upphittade kulorna är, de kunde varit mer deformerade, men denna ammunition är avsedd att hålla ihop och INTE !svampa! upp sig.
Citera
2016-01-10, 23:14
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Jo han håller rätt så tyst ändå. Förmodligen för att inte skada utredningen, och för att visa sig lojal mot personer han kan behöva mer inormation från framöver.
Jag tror faktiskt att detta kan vara rätt vapen, men jag är tveksam till att GW skulle berätta det rakt ut för svenska folket.
Personligen tror jag att GW skulle kunna offra det mesta han äger för att så fast Palmes mördare. Småpengarna har får från Expressen är nog inte drivkraften för 5 öre.

"Mästerdetektiven"-GW drivs nog inte längre av pengar, för honom är det heder och viljan att hamna i historieböckerna.
Citera
2016-01-11, 00:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Ny i tråden även om jag följt den ett tag, ber om ursäkt för upprepningar men:

Kan ni experter ge några övertygande argument varför man väljer ett sånt dåligt mordvapen som en revolver i .357m

Den enda jag kan komma på är att inte lämna patroner på BP.

Allt annat är av negativa aspekter.

Dålig kapacitet
långsam omladdning(om behov finns)
Högljud som fan
Tung
Double action är svårare att träffa med(andra skott)
------------------

När man istället kan använda en modern(för den tiden) semi-pistol ljuddämpad
med större kapacitet(ungefär 3ggr så många skott)
ljuddämpad
lättare att bära och gömma
mindre vikt
-----------------------------

Om mordet var planerat i tidigt stadium och att placera ut pjäserna. varför välja just detta vapen?
Ser väldigt amatörmässigt ut för mig.

Kan inte låta bli att svara på detta inlägg trots att det börjar bli gammalt, jag har ju faktiskt ett stort vapenintresse. Samtidigt är det motivmässigt intressant varför man väljer att avsluta Palmes liv med just en 357 Magnum.

Man hade kunnat mörda Palme med en stulen bil lika gärna, bara vänta på gatan tills han passerar och sen köra över honom eller mosa honom mot en vägg. Sen kan man ju efter det i värsta fall skjuta honom eller ta honom med kniv.

Finns en poäng naturligtvis med att förstöra kroppen så mycket som möjligt för att minska möjligheten till räddning. I det läget kan man lika väl ha en avsågad hagelbössa med rådjurshagel, när man ändå ska släpa runt på en tung 357:a. Skott mot huvudet mer eller mindre blåser av skallen och de där kulorna som gjorde jobbet lär knappast kunna bindas till något vapen (inga räfflor).

Det hade räckt med en kniv för att avsluta Palme om man är kunnig, nästa gång kanske det är just en IS-terrorist med kniv som skär huvudet av någon annan statsminister i framtiden. Anna Lindh är ett exempel, fast huvudet satt kvar den här gången.

Tillbaka till ämnet, En 357 Magnum är ett av de kraftfullaste handeldvapnen i världen och med denna typ av ammunition som användes så lär inte en skyddsväst hjälpt antar jag. Man behöver dock inte ha ammunition som går genom skyddsvästar på så kort håll, Varför skjuta i kroppen när man kan sätta kulan i huvudet eller nacken (på rysk manér).

Jag hade nog valt en kompakt pistol i kaliber .22" med ljuddämpare och skjutit honom i huvudet. Hinner trycka av några skott i snabb följd medans han segnar ner och dör. Ammunitionen är omantlad och blir så förstörd vid kollision att jag tvivlar på att man kan få ut något väsentligt genom att studera kulan.
Citera
2016-01-11, 00:32
Bannlyst
Tycker inte ni att Tomas Flyckt liknar GM i Lisbets beskrivning? "otäckt utseende", "Rektangulärt ansikte", "fylligt ansikte" "vit överläpp". Dessutom ser han verkligen ut som en lättpåverkad person, som utnyttjades som GM.

EDIT: Glömde givetvis "platt mun". Verkar ha kort hals också.

https://www.facebook.com/tomas.karlsson.1276
Senast redigerad av ulsterboy. 2016-01-11 kl. 00:37.
Citera
2016-01-11, 00:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Tycker inte ni att Tomas Flyckt liknar GM i Lisbets beskrivning? "otäckt utseende", "Rektangulärt ansikte", "fylligt ansikte" "vit överläpp". Dessutom ser han verkligen ut som en lättpåverkad person, som utnyttjades som GM.

EDIT: Glömde givetvis "platt mun". Verkar ha kort hals också.

https://www.facebook.com/tomas.karlsson.1276

Ja den där Tomas Karlsson ser ruskig ut, är det du förresten?
Citera
2016-01-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Uppsvampning?! Detta är helmantlad ammunition avsed att INTE svampa upp sig, piplängden torde inte ha någon större betydelse mer än att krutstänkets spridning på Palmes kappa kan variera.

Ja du ... Där har du och de som utbildar FBI:s forensiska tekniker olika åsikter och jag håller nog dem som mer trovärdiga.

Alltid tråkigt när folk som inte begriper något googlar och tror sig veta.

Sedan vore det tacknämligt om du läste in dig i tråden innan du yttrar dig. Detta är behandlat otaliga gånger. På svenska kallas två vitt skilda fenomen för uppsvampning. På engelska heter dessa Mushrooming och base expansion.

Palmekulorna visar spår av det senare fenomenet. Base expansion vilket indikerar att pipan var kort! Först vid piplängder under 3" blir de särskilt påtagliga. Den består i små avvikelser beroende på påverkan av gasexpansionen i kulans bakände och varierar slumpvis från skott till skott efter de strukturer som bildats i blyet vid stöpningen som påverkas av explosionsgaserna.

För att vara säker måste man naturligtvis jämföra med många skott med samma vapen för att fastställa exakt hur den ser ut från fall till fall med samma ammunition.

Däremot kan man nog därmed utesluta sextumspipan. Kanske därför som LGWP säger att pipan har "rätt" längd för att vara Palmevapen?
Citera
2016-01-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"Mästerdetektiven"-GW drivs nog inte längre av pengar, för honom är det heder och viljan att hamna i historieböckerna.

Jag ser det nog mera som att någon valt LGWP som kanal av någon anledning.
Citera
2016-01-11, 01:53
Bannlyst
Det roliga är att du Bobos nedvärderar alla som inte går med på din AGAG-teori. Du missbrukar ordet desinformation precis som vänsteraktivister missbrukar ordet rasism. Flygare har i alla fall skrivit en bok, har du det din feta svartsjuke fan?
Citera
2016-01-11, 02:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ja du ... Där har du och de som utbildar FBI:s forensiska tekniker olika åsikter och jag håller nog dem som mer trovärdiga.

Alltid tråkigt när folk som inte begriper något googlar och tror sig veta.

Sedan vore det tacknämligt om du läste in dig i tråden innan du yttrar dig. Detta är behandlat otaliga gånger. På svenska kallas två vitt skilda fenomen för uppsvampning. På engelska heter dessa Mushrooming och base expansion.

Palmekulorna visar spår av det senare fenomenet. Base expansion vilket indikerar att pipan var kort! Först vid piplängder under 3" blir de särskilt påtagliga. Den består i små avvikelser beroende på påverkan av gasexpansionen i kulans bakände och varierar slumpvis från skott till skott efter de strukturer som bildats i blyet vid stöpningen som påverkas av explosionsgaserna.

För att vara säker måste man naturligtvis jämföra med många skott med samma vapen för att fastställa exakt hur den ser ut från fall till fall med samma ammunition.

Däremot kan man nog därmed utesluta sextumspipan. Kanske därför som LGWP säger att pipan har "rätt" längd för att vara Palmevapen?

Tack för informationen, om det du säger stämmer så är det med stor sannolikhet en 357 som använts.
Citera
2016-01-11, 07:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Jag ser det nog mera som att någon valt LGWP som kanal av någon anledning.

Som jag skrivit tidigare.

GW skänker en viss auktoritet till detta hos de flesta.

För vad hade varit alternativet. Att överlämna vapnet till Dag Andersson i tysthet eftersom man inte ville uppmärksammas.

Det som sticker ut i denna historien är att GW inte håller tyst. Samtidigt som en person som vill vara anonym, samtidigt accepterar en mängd poliser som övervakar överlämnandet. Där samme GW fick en kula för drygt 2 år sedan som aptitretare. Han var uppenbarligen vald redan då.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-11 kl. 07:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in