Citat:
Ursprungligen postat av
shponglad
Ny i tråden även om jag följt den ett tag, ber om ursäkt för upprepningar men:
Kan ni experter ge några övertygande argument varför man väljer ett sånt dåligt mordvapen som en revolver i .357m
Den enda jag kan komma på är att inte lämna patroner på BP.
Allt annat är av negativa aspekter.
Dålig kapacitet
långsam omladdning(om behov finns)
Högljud som fan
Tung
Double action är svårare att träffa med(andra skott)
------------------
När man istället kan använda en modern(för den tiden) semi-pistol ljuddämpad
med större kapacitet(ungefär 3ggr så många skott)
ljuddämpad
lättare att bära och gömma
mindre vikt
-----------------------------
Om mordet var planerat i tidigt stadium och att placera ut pjäserna. varför välja just detta vapen?
Ser väldigt amatörmässigt ut för mig.
Kan inte låta bli att svara på detta inlägg trots att det börjar bli gammalt, jag har ju faktiskt ett stort vapenintresse. Samtidigt är det motivmässigt intressant varför man väljer att avsluta Palmes liv med just en 357 Magnum.
Man hade kunnat mörda Palme med en stulen bil lika gärna, bara vänta på gatan tills han passerar och sen köra över honom eller mosa honom mot en vägg. Sen kan man ju efter det i värsta fall skjuta honom eller ta honom med kniv.
Finns en poäng naturligtvis med att förstöra kroppen så mycket som möjligt för att minska möjligheten till räddning. I det läget kan man lika väl ha en avsågad hagelbössa med rådjurshagel, när man ändå ska släpa runt på en tung 357:a. Skott mot huvudet mer eller mindre blåser av skallen och de där kulorna som gjorde jobbet lär knappast kunna bindas till något vapen (inga räfflor).
Det hade räckt med en kniv för att avsluta Palme om man är kunnig, nästa gång kanske det är just en IS-terrorist med kniv som skär huvudet av någon annan statsminister i framtiden. Anna Lindh är ett exempel, fast huvudet satt kvar den här gången.
Tillbaka till ämnet, En 357 Magnum är ett av de kraftfullaste handeldvapnen i världen och med denna typ av ammunition som användes så lär inte en skyddsväst hjälpt antar jag. Man behöver dock inte ha ammunition som går genom skyddsvästar på så kort håll, Varför skjuta i kroppen när man kan sätta kulan i huvudet eller nacken (på rysk manér).
Jag hade nog valt en kompakt pistol i kaliber .22" med ljuddämpare och skjutit honom i huvudet. Hinner trycka av några skott i snabb följd medans han segnar ner och dör. Ammunitionen är omantlad och blir så förstörd vid kollision att jag tvivlar på att man kan få ut något väsentligt genom att studera kulan.