2016-01-10, 12:33
Medlem
Castaliuss avatar
Vilket antiklimax om det här vapnet visar sig bli ytterligare ett i den långa raden som kan avföras. Men det är väl ändå det mest sannolika. Så här skriver LGWP i dagens Expressen om den här i tråden så omtvistade skottordningen:

Citat:
Det var två kulor som avlossades under mordnatten på Sveavägen för snart trettio år sedan. Den första - den som dödar Palme - träffar honom högt i ryggen. Passerar genom hans kläder och hans kropp innan den slutligen slår i trottoaren tio till femton meter framför skottplatsen där den stoppas upp och blir liggande. Den har tryckts ihop och vridits kring sin längdaxel och på manteln finns åtskilliga skador som uppkommit på vägen. Den är inte i ett idealiskt skick för en jämförelse. Kula nummer två har passerat längs ryggen i höjd med skulderbladen på Lisbeth Palme innan den fortsätter över Sveavägen där den stoppas mot husfasaden på andra sidan gatan för att slutligen hamna på trottoaren cirka fyrtio meter från skottplatsen. Den kulan är kraftigt komprimerad.
Citera
2016-01-10, 12:38
Medlem
Castaliuss avatar
Vad exakt menar LGWP med det sista stycket här (min fetning)?

Citat:
Två och ett halvt år är en lång tid och i det här sammanhanget är den betydligt längre. Återstod att gilla läget och med hjälp av tre inslag i "Veckans brott" och tidningen du just läser så händer för en gångs skull det som normalt inte skall hända. Min anonyme Tipsare hör av sig igen. Hen är fortfarande anonym men till skillnad från alla vanliga Knäppgökar som också vill ha kontakt så är hen faktiskt den som hen säger sig vara.

Återstår ett antal praktiska problem men strax före jul kan jag faktiskt tillgodose SKL:s önskemål och den närmare beskrivningen av hur jag genomförde den saken avser jag att behålla för mig själv.

Om det nu skulle visa sig att det är rätt vapen är jag också övertygad om att även den mest nyfikne journalist skulle förstår varför och anledningen till det tänkte jag heller inte gå in på.
Citera
2016-01-10, 12:51
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Jag tror det är rätt vapen.
Och jag tror att vapnet kan knytas till personer i västsverige.
Citera
2016-01-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Vad exakt menar LGWP med det sista stycket här (min fetning)?

Det verkar som att han åberopar källskyddet för att motivera varför han inte vill delge några informationer om hur han fick vapnet.
Citera
2016-01-10, 13:27
Medlem
Notera piplängden som GW nämner i krönikan! 10 cm/4 tum är kortpipigt!
Senast redigerad av folken1 2016-01-10 kl. 13:54.
Citera
2016-01-10, 13:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
[quote=riskybizzy|55951599]Vad har du för källa på att Krantz och Block var vänner? Block var väl chef för psykförsvaret så det vore ju väldigt intressant om det går att belägga.......
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
"I Lingärdes PM står följande om F6:noch en i Stockholm som bedrev desinformation tillsammans med psykförsvaret och en fd IB-agent F6 på högerkanten (som synts i TV nyligen).
Eskil Block var avdelningsdirektör på FOA vid mordet. "
http://pastehtml.com/view/1dhmygc.txt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eskil_Block
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vad tror du Ove? Skulle Eskil Block kunna vara arkitekten bakom "Sydafrikaspåret"? I desinformationsyfte vill säga.
Jag noterade för något år sedan märkliga kommentarer ca ett år efter mordet i den s.k. "komtrafiken" som kan tolkas så.
Jag fick aldrig träffat Krantz och när jag sedan sökte närmare besked av Block direkt var även han död. Holmer och Lingärde hade också varit intressanta att höra tillsammans. Vilken info som är äkta eller avsiktligt ventilerad i falsk eller sann utrednings syfte är ju omöjligt att bevisa för någon om man inte vet hur de personliga förhållandena ser ut i varje skede. KOM-trafiken lär innehålla alla tolkningsmöjligheter som psykförsvaret förstås kunnat utnyttja och sälja till högstbjudande.....
Krantz, Block, Lingärde och Holmer kom jag fram till måste ha varit i god tro med ärlig avsikt att lösa mordet. Även om ingen av dem var direkt vän av Palme så hade de all respekt för hans fredligt demokratiska gärning. Samma inställning fanns hos Palmes personliga kontakter till CIA. Hur MI6 och GRU förhöll sig till NATO var däremot mer tveksamt. Tänk om Säpo tillsammans med dessa och svenska mediastyret förde en egen utrikespolitik över huvudet på eget folk och folkvalda!
Sydafrikaspår av olika slag fick jag veta var standard täckmantel för allehanda CIA maffiaaffärer världen runt. CIA hade även mandatet för Iran-Contras-affären. Denna lär Palme ha kunnat genomskåda såsom medlare i Irak. Palme kunde hota med att föra saken inför FN men erbjöds då säkert beskydd istället personligen mot det som CIA vet är ännu värre men heller inte kan förklara ens för sina egna nationer.
Redan -82 hade Craig Williamsson försökt värva folk för garanterat lönsamt attentat mot Palme. Ett tjugotal team fanns i beredskap för varje tänkbart tillfälle. Näss misstänktes ha varit i Beirut i samma syfte då han skuggades av MI6.
Den enda som kunnat vara kompetent nog och tillräckligt palmehatande för att genomföra spelet på denna högsta i nivå kom jag fram till måste ha varit självaste Jan Guillou. Ingen kan nu anklaga honom för mordet eftersom Naess med stöd av Lisbet och KOFeldt kunnat utnyttja en lucka i författningen till att ta sig rätten att undanröja Palme och hemlighålla alla bevis i förmenta nationens intresse.
Citera
2016-01-10, 13:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Notera piplängden i GW nämner i krönikan! 10 cm/4 tum är kortpipigt!
Och då är det ju knappast någon av alla de revolvrar som snurrat runt genom åren, Sucksdorffsvapnet t ex var väl av längre piplängd? Mycket intressant detta.
Citera
2016-01-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jan Guillou. Ingen kan nu anklaga honom för mordet eftersom Naess med stöd av Lisbet och KOFeldt kunnat utnyttja en lucka i författningen till att ta sig rätten att undanröja Palme och hemlighålla alla bevis i förmenta nationens intresse.
Lucka i författningen? Vadå för lucka? Lagstöd tack.

Ditt svammel i den här tråden är ju obegripligt.
Citera
2016-01-10, 14:30
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och då är det ju knappast någon av alla de revolvrar som snurrat runt genom åren, Sucksdorffsvapnet t ex var väl av längre piplängd? Mycket intressant detta.

Mycket riktigt, det är inte Sucksdorffvapnet som jag själv har spekulerat om eftersom det har längre piplängd. Däremot är väl inte 10 cm kortpipigt eller är räknas det så. Finns väl än kortare pipa än så?
Citera
2016-01-10, 14:38
Medlem
LeonVances avatar
Jag skulle säga så här: om GW verkligen trodde att det finns en någon chans i helvetet att detta var rätt vapen, ja då skulle han hålla absolut tyst inför media. Men nu håller han inte tyst, men han ser en bra chans till mer uppmärksamhet. Uppmärksamhet = pengar för vår gode GW.
Citera
2016-01-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att han åberopar källskyddet för att motivera varför han inte vill delge några informationer om hur han fick vapnet.
GW bör inte vara bunden av källskyddet. För att källskyddet ska gälla (GW är ju trots allt journalist vid Expressen, så det kan gälla) måste uppgiftslämnaren vara en s.k. meddelare, det vill säga ha överlämnat uppgifter för offentliggörande i tryckt skrift. Här har ju avsikten inte varit att GW ska skriva en artikel, utan avsikten har varit att överlämna vapnet och ev. information till GW och i förlängningen PU. Det bör falla utanför tryckfrihetsförordningens ram.
Citera
2016-01-10, 14:48
Medlem
Någon som har länken till klippet där Ölvebro visar upp Holmers hotellräkning ifrån Scandic i Borlänge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in