Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Mycket riktigt, det är inte Sucksdorffvapnet som jag själv har spekulerat om eftersom det har längre piplängd. Däremot är väl inte 10 cm kortpipigt eller är räknas det så. Finns väl än kortare pipa än så?

Du har nog rätt i att 4 tum allmänt inte kallas kortpipigt ser jag nu. Kortare än de allmänt vedertagna sex tummen (som Suckdorffs och Mockfjärdsvapnen mycket riktigt var) är det ju dock.
Citera
2016-01-10, 15:07
Medlem
Fummelpost
Citera
2016-01-10, 15:54
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att han åberopar källskyddet för att motivera varför han inte vill delge några informationer om hur han fick vapnet.

Du tänker då på att överlämnaren skulle ha åberopat meddelarskydd?

En intressant följdfråga blir naturligtvis hur personen i fråga kommit över vapnet, om det nu mot förmodan skulle visa sig vara rätt vapen. På 30 år borde det rimligtvis ha hänt en del.

I brevet med kulan som skickades till LGWP redan augusti 2013 (varför det tagit sådan tid att hantera ett ärende i en pågående utredning framstår som anmärkningsvärt) skulle en fråga ha ställts om kulan möjligen hade skjutits med samma vapen Palmemordskulorna. Det lämnar onekligen stort utrymme för möjligheter gällande uppgiftslämnaren.
Senast redigerad av Castalius 2016-01-10 kl. 15:57.
Citera
2016-01-10, 16:06
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det verkar som att han åberopar källskyddet för att motivera varför han inte vill delge några informationer om hur han fick vapnet.

Bara jag som tycker det är en märkligt formulerad mening?

Citat:
Återstår ett antal praktiska problem men strax före jul kan jag faktiskt tillgodose SKL:s önskemål och den närmare beskrivningen av hur jag genomförde den saken avser jag att behålla för mig själv.

Om det nu skulle visa sig att det är rätt vapen är jag också övertygad om att även den mest nyfikne journalist skulle förstår varför och anledningen till det tänkte jag heller inte gå in på.

Vad är det för anledning han inte vill gå in på?
Citera
2016-01-10, 17:01
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius

En tolkning jag gör av hela det avsnittet i texten är att om GW berättade omständigheterna kring överlämnandet av vapnet skulle det stå helt klart vem som lämnat det. Iaf för den som kan rota. Det bör alltså finns en relativt känd koppling mellan vapen och person. Jag kan ha fel men så tolkar jag det.
Citera
2016-01-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Du har nog rätt i att 4 tum allmänt inte kallas kortpipigt ser jag nu. Kortare än de allmänt vedertagna sex tummen (som Suckdorffs och Mockfjärdsvapnen mycket riktigt var) är det ju dock.

Higway Patrolman fanns som standard i två piplängder 4" OCH 6". Pu har tidigare med emfas hävdat att mordvapnet hade "minst" 6 tums pipa. GW anser tydligen att 4" är rätt piplängd. Återstår att se prån provskjutningar om 4" pipan kan ge samma uppsvampning som mordkulorna.

Kan den inte det är mordvapent sannolikt ett modifierat vapen.
Citera
2016-01-10, 17:05
Medlem
Vasterass avatar
Olaga vapeninnehav har nu GW gjort sig skyldig till, han lär nog inte heller kunna återlämna vapnet till ägaren. Antagligen har han köpt vapnet av ägaren för en större summa kan jag tänka mig.
Citera
2016-01-10, 17:17
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag tror LGWP precis som jag är intresserad av det skumrask som försegick (KGB/Stasi/vapensmuggling + annan smuggling till DDR och Sovjet), vilka säkerhetsorganisationer som fanns och deras förhållanden och sådant. Jättekul, tycker jag. Palme var faktiskt intressant som person, också, även om han var dålig i nästan alla avseenden. Men en komplex och dynamisk personlighet med stort underhållningsvärde så här i efterhand.
Jo, men GW blev karatärsmördad av palme och hans mörkermän.
Han har ju själv sagt att han har en hatlista på folk som sänkte honom.
Gissar att OP stod överst på den listan fram tills att han trampa snett i snön och fick ryggskott.
GW är en långsint man. Han skålar nog varje kväll för att mannen som nästan förstörde hans liv är död.
Varför GW skulle lägga en så mycket tid på att tycka och tänka, kan man ju klura på.
Men att han skulle ha nån moralisk drivkraft att lösa mordet på en person han hatade så mycket finner jag otroligt.
Om palmegruppen har en pärm med teorier som innefattar personliga fiender bör GW finnas där.
Han hade motiv och kunskapen.
Citera
2016-01-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius

GW har ju uttalat att han kan garantera anonymitet. Ett uttalande som medför att han kan tänka sig att sitta tre månader i häkte om han tvingas vittna under ed och vägrar uttala sig om vapnet. (I och för sig bör han kunna åberopa egen brottslig gärning, dvs vapenbrott, och därmed slippa vittna).

Det brukar ses som en hederssak att en journalist aldrig avslöjar en källa, och det kommer ju sig både av moraliska skäl och av straffrättsliga skäl (det sistnämnda närmare bestämt tryckfrihetsförordningen). Det GW menar är nog att en journalist borde förstå att han på samma sätt ser det som en hederssak, även om han inte är skyldig till det.

Tror du verkligen att man ska läsa in så mycket mer i uttalandet?
Citera
2016-01-10, 17:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Olaga vapeninnehav har nu GW gjort sig skyldig till, han lär nog inte heller kunna återlämna vapnet till ägaren. Antagligen har han köpt vapnet av ägaren för en större summa kan jag tänka mig.

Du antar saker du inte vet något om. Vapnet kan ha överlämntas utan att GW någonsin själv behövt ha det i sin "ägo". Men det där med pengar stämmer säkerligen.
Citera
2016-01-10, 18:02
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du antar saker du inte vet något om. Vapnet kan ha överlämntas utan att GW någonsin själv behövt ha det i sin "ägo". Men det där med pengar stämmer säkerligen.

Jo du har rätt där, vapnet kan tex. ha hämtats av polis eller skickats med posten.
Jag hittade en sida på nätet där någon har engagerat sig i Palmemordet, kanske den har uppmärksammats tidigare.

http://www.itdemokrati.nu/page15.html
Citera
2016-01-10, 18:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jo du har rätt där, vapnet kan tex. ha hämtats av polis eller skickats med posten.
Jag hittade en sida på nätet där någon har engagerat sig i Palmemordet, kanske den har uppmärksammats tidigare.

http://www.itdemokrati.nu/page15.html

Har den teorin avfärdats med fakta? Intressant tycker jag. Skulle mordet kunna vara ett misstag, finns ju alla anledning att mörka en sådan händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in