Citat:
Ursprungligen postat av
Castalius
Nej, tyckte bara formuleringen var märklig. Sedan är det givetvis svårt att föreställa sig att källan i det här fallet skulle förbli hemlig om vapnet visar sig vara identiskt med det som användes för att ta livet av landets statsminister.
Oavsett om det går driva en rättslig process eller ej torde allmänintresset vara större än Leif GW Perssons personliga nyfikenhet.
Formuleringen tycker jag förklaras av att det kanske var juridiskt knepigt att föra vapnet från ägaren till NFC (Nationellt forensiskt centrum) utan att varken bryta mot varken lag eller sekretess
Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Någon som kan länka till klippet där en kriminell person hävdar att han sköt kopparmantlade kulor med en magnumrevolver rakt upp i luften på nyårsafton 1985-86 i närheten av mordplatsen?
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html
Legeringen som används i mantlad ammunition brukar vara en blandning av koppar och zink (kallas för Tombak). Att avfyra skott rakt upp i luften och förvänta sig att de landar så nära varandra ser jag som ganska osannolikt.
Jag har tidigare varit skeptisk till att kulorna över huvud taget fanns så nära varandra, men de har stoppats samt kraftigt demolerats av gata och vägg. Så jag ser det som fullt möjligt att det är kulor som kommer från mordvapnet.
Jag har också funderat på om mordvapnet var en 38 Special istället för en 357 Magnum. Det skulle rejält ge villospår om man vill vara lite raffinerad. Så långt jag vet så är det bara hylslängden s på patronen som skiljer 38:an från 357:an. Man kan dock troligen inte skjuta 357-amunitioni en 38:a.