Citat:
Senaste krånglet är att mina kassakort tydligen saknade timmar jämfört med hur många timmar som stod på arb.givintyg. Jag förstod ingenting. Pratade med chefen och fick då förklarat att dom har 8 veckors, a-kassa räknar exakta veckor och månad.
Flikar in här att jag var anställd på 4 Tim/vecka. Arbetat extra och fått ihop timmar. Nu ökat till 25 Tim/vecka på pappret.
I vilket fall. Pratade med a-kassa igen och förklara 8 veckors. Han säger det blir fel och krockar, att jag därför ska stå anställd utan ett visst antal timmar. Så då ska jag alltså be min chef plocka bort min anställning på 25 Tim, som är en god väg på säker inkomst och istället stå på 0 Tim!??
Låter inte riktigt i mina öron? Ska jag göra som a-kassan säger eller har jag bättre alternativ?
Flikar in här att jag var anställd på 4 Tim/vecka. Arbetat extra och fått ihop timmar. Nu ökat till 25 Tim/vecka på pappret.
I vilket fall. Pratade med a-kassa igen och förklara 8 veckors. Han säger det blir fel och krockar, att jag därför ska stå anställd utan ett visst antal timmar. Så då ska jag alltså be min chef plocka bort min anställning på 25 Tim, som är en god väg på säker inkomst och istället stå på 0 Tim!??
Låter inte riktigt i mina öron? Ska jag göra som a-kassan säger eller har jag bättre alternativ?
Jag tror inte riktigt jag förstår alla turer. Jag fattar problemet: Din arbetsgivare har på arbetsgivarintyget skrivit att du har jobbat ett visst antal timmar arbete per månad under säg januari - och när a-kassan kontrollerar hur många timmar arbete du har skrivit på dina kassakort för januari så stämmer inte timmarna överens. Vad jag inte riktigt förstår är varför det inte stämmer överens. Jag förstår inte heller det du skriver om "8-veckors" och "4-veckors". Vad menar du med det?
Det finns rätt många saker som kan gå fel. Men självklart ska det finnas smidiga sätt att lösa det här på utan att du behöver säga upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning! (Om du själv säger upp din anställning med fasta timmar för att ta en behovsanställning borde du dessutom riskera en avstängning...)
Har det blivit fel på alla månader? Eller bara någon enstaka månad? Hur skriver du arbete på dina kassakort? De 25 timmarna som du är fast anställd borde du skriva som "sysselsättningsgrad". Om heltid är 40 timmar per vecka på din arbetsplats är ju 25 timmar 62,5% som du varje vecka skriver under sysselsättningsgrad, även om schemat är lagt så att ni vissa veckor jobbar mer och andra veckor jobbar mindre. Om du sedan jobbar timmar utöver det, t ex blir inkallad eller får extra pass, då skriver du de exakta timmarna som timmar på ditt kassakort. Gör du så? Eller hur skriver du på dina kassakort?