2016-01-10, 15:04
Bannlyst
Såg på Twitter att Chang Frick arbetar just nu att översätta sin text till engelska. Gissar att den klar snart. Sätt sedan igång och maila denna till ALLA utländska tidningar som ni kan komma på!
Citera
2016-01-10, 15:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Grundläggande kunskaper för dem som intresserar sig för nyhetsarbete.
Jag anser mig rätt intresserad, men har ingen direkt insyn i huruvida det snacka i fikarummet mellan nyhetsredaktionen & ledarredaktionen. Men skitsamma det är ju inte viktigt just nu.
Citera
2016-01-10, 15:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
F.d. DN-medarbetaren Ann Helena Rudberg skriver kritiskt om tidningens agerande:

http://annhelenarudberg2.blogspot.se...overgrepp.html

Hon skriver precis det jag anat är orsaken till mörkningen:

Citat:
"Jag förstår dock att man inte skrev i första taget i somras om vad de nytillkomna från Syrien eller Afghanistan hade för sig på en konsert. Det var tabu att göra detta då eftersom allt opinionsarbete gick ut på att vi skulle kunna ta emot miljoner i Sverige. Och invandrare var det vi älskade medan sverigedemokraterna var hatade."

"Kampen pågick på den politiska fronten och alla stod på vänsterns sida naturligtvis i somras och var invandrarvänliga och att i det läget skriva om ett 90-tal invandrarmän, som hade trakasserat eller förgripit sig på kvinnor sexuellt i en publik på en ungdomsfestival gick naturligtvis inte. Det skulle vara att gå emot tidningens och andra mediers policy i somras. Hela etablissemanget har varit emot sverigedemokraterna och vad de stod för och ifall det kändes för redaktören som en provokation så lades tipset åt sidan. Naturligtvis."

Förvisso inte svårt att lista ut detta, men ändå bra att en fd erfaren DN-journalist (hon har arbetat 18 år på DN) bekräftar detta.
Citera
2016-01-10, 15:08
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar.
Nyhetsredaktionen har inget inflytande över vad ledarredaktionen skriver och vice versa.
Poängen är att Kjöller hade tunt material för ledarna just då och att det inte borde funnits något hinder för att hon arbetade med artikeln om sexövergreppen.
Citera
2016-01-10, 15:08
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror vi får se mycket sådant framöver, med läsarfinansiering via Kickstarter & liknande.
I takt med tidningsdöden så kommer det att sparkas allt fler bittra murvlar & några av dom vill nog ge igen för gammal ost. Men det gäller ju att vara först ute, för efter ett tag så blir nog marknaden mättad avseende hämndböcker mot före detta arbetsgivare i tidningsbranschen.

Så om Kjöller har "torrt på fötterna" & inte själv är allt för insyltad i mörkläggningen så tycker jag hon skall köra igång direkt. Isåfall slänger jag in ett par tusen direkt, så som jag gjorde till Tinos bokprojekt.

Själv skickade jag direkt en "liten peng" till "Nyheter Idag" efter avslöjandet. Det är så man får dra sitt lilla strå till stacken.
Ja har missat den varianten helt faktiskt men möjligheterna är enorma redan efter en kvarts begrundande. Med hoten om ekonomisk limbo ur vägen kan många med insyn äntligen få lätta på, antagligen, stor ångest och samvetskval. Så småningom kommer det så klart övergå till en industri med "jag betalar för jag vill att det ska vara sant" som med mycket annat idag.

Men förhoppningsvis så har ett fungerande transparant system så objektiv och sann information når folket.
Senast redigerad av Skriuw 2016-01-10 kl. 15:18.
Citera
2016-01-10, 15:09
Bannlyst
bra där. hur får vi enklast tag i allt som hela DN skrev dagarna och veckorna efter incidenten?

Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Psykologen har alltså kontakt med Hanne Kjöller 17 augusti. Kjöller presenterar två "tips" för Stockholmsredaktionen; det ena är det om sexövergreppen, det andra vinner.

Kjöller 2015-08-18:
När egna val blir andras ideal - Skönhetsdopningen pågår överallt. Summan av människors enskilda val bestämmer morgondagens normer.

Kjöller 2015-08-19:
När lusten medikaliseras - "För en hiskelig massa år sedan var jag på en föreläsning där en läkare berättade om hur han fått besök av en utländsk diplomat som sökte för impotensbesvär."

Kjöller 2015-08-20:
http://www.dn.se/ledare/signerat/han...-bra-for-alla/

Edit: Hanne Kjöller 2015-08-21 var rätt intressant:
Sluta upp med detta brunsmetande - "Förhållandet mellan vänsterdebattörer och liberaler brukar vara konfliktladdat. Denna sommar har dock någonting hänt. Plötsligt har vänstern med krokodiltårar rinnande nedför kinderna förklarat sin oro för att borgerliga ledarskribenter håller på att överge liberalismen."
Citera
2016-01-10, 15:11
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Hur vet du var psykologen har arbetat?
Är inte psykologen helt anonymiserad?
Det enda som stöder den här mörkningsstoryn är vad den här psykologen påstår.
Intet annat.
Era idioter!
Snälla.. sluta med dina gula gubbar.. Du messar inte med dina 12-åriga kompisar utan deltar i en seriös diskussion om en av de viktigaste händelserna inom svensk media senaste åren. Håll nivån är du snäll.

Vad vi VET är följande:

Flera unga flickor blev sexuellt ofredade i samband med konserten i Augusti. Detta skriver DN själva om så sent som i går så det lär bli knepigt att backa ifrån.

Minst en medarbetare på DN fick information om händelserna omedelbart efter att de inträffade.

DN skrev ingenting om det inträffade.

Hur sedan den interna kommunikationen gick på redaktionen lär väl förhoppningsvis framkomma men helt oavsett.. Den faktapalett som redan finns tillgänglig är mer än nog för att konstatera att DN gravt svikit sitt uppdrag som nyhetsförmedlare.

Tankar kring detta?
Citera
2016-01-10, 15:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ingen som hört något från Oisín Cantwell i den här frågan?

Men det kanske dröjer, det tog ju en hel vecka innan Cantwell & Aftonbladet nämnde ett ord om övergreppen i Köln, så Cantwell kanske har samma startsträcka här. Han ägnar sig väl redan åt att skriva en artikel om hur Avpixlat på något vis bär skulden, han brukar ju komma till den slutsatsen oavsett ämne.
Citera
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Om några timmar borde Chang Frick vara klar med en engelskspråkig variant av artikeln. Stora löpsedlar i internationell press imorgon bitti vore fint.

Sverige har utropat världens första feministiska regering och har lagt stor prestige i det. Nyheten har stort nyhetsvärde internationellt med tanke på att det rör sig om mörkläggning av sexuellt massofredande mot unga tonårsflickor. Sveriges anseende kommer att skadas internationellt om det framkommer att Sveriges största dagstidning och polismyndigheten i landet mörklagt sexuella massövergrepp mot unga oskyldiga flickor mitt i centrala Stockholm.
Citera
För 4 timmar sedan skrev Caspar Opitz att de inom kort skulle återkomma med information om hur DN har agerat. Jag undrar vad hans definition av "inom" kort är.
Citera
2016-01-10, 15:13
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
bra där. hur får vi enklast tag i allt som hela DN skrev dagarna och veckorna efter incidenten?
Wayback machine ger förstasidorna på dn.se:
https://web.archive.org/web/20150101...*/http://dn.se

(Stäng av Adblocker om du inte ser någonting)
Citera
2016-01-10, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flingonfrost
Bra!

Det här bör skickas till bbc, breitbart, fox, cnn etc

Vänta tills Chang Frick har översatt sin text till engelska, den borde vara klar snart. Sen MAILA PÅ SOM FAN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in