2016-01-06, 22:45
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Jag sitter i precis samma läge, och måste få venta lite.
Jag skrev 27 av 28 på jiken, har fått ett eller två poängs avdrag på de gamla statsrättstentorna jag gjort (samtliga som ligger ute på fastreg).

Men tentorna på Europarätten framkallar bara irritation. Främst för att frågorna ofta är helt allmänt ställda; många examinatorer kan antingen inte formulera en konkret fråga, eller så ställer man avsiktligt allmänna frågor för testa förmågan att sålla fram det relevanta.

Oavsätt vilket blir jag bara pissförbannad av att göra gamla tentor, eller rättare sagt, av att läsa svarsmallarna.

Exempel;

Fråga:

Eftersom det inte finns någon sekundärrätt som reglerar öppettider för butiker i medlemsstaterna, så måste de ovan nämnda hyresavtalen bedömas med utgångspunkt i EU:s primärrätt.
(5 poäng)

Svarsmall:

För full poäng krävs påpekandet att primärrätten (art 34 FEUF i detta fall) endast ska tillämpas då tillämplig sekundärrätt saknas.

Men det framgår ju av frågan för faaaaaan

Ja, vissa av svarsmallarna är bedrövliga, dessutom hade jag uppskattat om de hade varit i punktform istället för utförliga meningar.
Citera
2016-01-07, 07:35
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Att bli dumförklarad av eXtremo är lite av en officiell invigningsrit för nya juriststudenter i den här tråden.

Jag skulle vilja påstå att det egentligen är ett obligatoriskt moment under utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av at95
Ja, vissa av svarsmallarna är bedrövliga, dessutom hade jag uppskattat om de hade varit i punktform istället för utförliga meningar.

Hur ser en bedrövlig svarsmall ut? Är den verkligen sämre än ingen svarsmall?
Nu vet jag visserligen inte vilken kurs du läser, men i vissa av de enklare kurserna kanske en svarsmall i punktform är praktiskt när man egentligen inte ställs inför juridiska problem där båda möjliga utvägarna kan vara rätt eftersom rättslägen är oklart?

De lösningsförslag jag föredragit är ofta de som är kommentarer efter gamla tentor där examinator påpekat vad folk missat, vad många inte tagit med i beräkningen, vad man borde tagit med i beräkningen osv. Det ger ofta en klart bättre bild av vad som förväntas i den kursen.
Andelen examinatorer som gjort den typen av lösningsförslag har dock varit relativt spartansk.
Senast redigerad av wh0re 2016-01-07 kl. 07:41.
Citera
2016-01-07, 10:54
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Hur ser en bedrövlig svarsmall ut? Är den verkligen sämre än ingen svarsmall?
Nu vet jag visserligen inte vilken kurs du läser, men i vissa av de enklare kurserna kanske en svarsmall i punktform är praktiskt när man egentligen inte ställs inför juridiska problem där båda möjliga utvägarna kan vara rätt eftersom rättslägen är oklart?

De lösningsförslag jag föredragit är ofta de som är kommentarer efter gamla tentor där examinator påpekat vad folk missat, vad många inte tagit med i beräkningen, vad man borde tagit med i beräkningen osv. Det ger ofta en klart bättre bild av vad som förväntas i den kursen.
Andelen examinatorer som gjort den typen av lösningsförslag har dock varit relativt spartansk.

Den sämsta möjliga svarsmallen enligt mig är en lång, onödigt subjektiv, juridisk argumentation som är längre än vad som krävs för en tenta (vilket examinatorn dessutom påpekar ). Allt skrivs dessutom utan struktur eller någon poängangivelse, även fast det går.

Den bästa möjliga svarsmallen skrivs med en tydlig struktur i punktform med poängangivelse och (precis som du skriver) tips på vad studenter brukar missa och vad examinatorn tänker extra mycket på vid rättningen av frågan. En bedrövlig svarsmall är bättre än ingen svarsmall ungefär på samma sätt som en Opel är bättre än ingen bil, man har i alla fall något men det är tämligen värdelöst. Läser europarätt nu, lär inte vara en av de svåraste kurserna.
Senast redigerad av at95 2016-01-07 kl. 10:58.
Citera
2016-01-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95

Den bästa möjliga svarsmallen skrivs med en tydlig struktur i punktform med poängangivelse och (precis som du skriver) tips på vad studenter brukar missa och vad examinatorn tänker extra mycket på vid rättningen av frågan.

Jag skrev till amanuensen och bad att få ut tidigare studenters AB-svar, sitter och kollar på dem nu. Det är till viss nytta, då examinator satt ut givna poäng i marginalen, så man kan i alla fall få en uppfattning om hur rättningen går till i praktiken.
Citera
2016-01-07, 19:34
Medlem
Sobofieds avatar
"En klar och stringent argumentation har belönats med 0-6 poäng beroende på kvalitét" tycker jag är den bästa svarsmallen.
Citera
2016-01-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
"En klar och stringent argumentation har belönats med 0-6 poäng beroende på kvalitét" tycker jag är den bästa svarsmallen.
Hahaha! Nu pluggar jag inte juristprogrammet men jag har sett svarsmallar i stil med: "Använd de modeller som gåtts igenom under kursen" samt "Se Bok X" (1000 sidor kursbok,ingen sidhänvisning)
Citera
2016-01-08, 13:57
Medlem
JackSm1ths avatar
Vad blir det för specialkurser för er till våren?
Jag har lämnat in uppsatsen, så det känns så jävla skönt.

Jag har kvar salstentan i Rättshistoria och tänkte riva av en specialkurs till. Troligen Offentlig Upphandling. Migrationsrätt är jag också intresserad av.
Citera
2016-01-08, 14:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Vad blir det för specialkurser för er till våren?
Jag har lämnat in uppsatsen, så det känns så jävla skönt.

Jag har kvar salstentan i Rättshistoria och tänkte riva av en specialkurs till. Troligen Offentlig Upphandling. Migrationsrätt är jag också intresserad av.

Jag åker utomlands. Mitt värduniversitet har en mängd 3-6hpkurser istället för större. Ska läsa en smarrig blandning skit med fokus på metod och skiljemannarätt.
Citera
2016-01-09, 00:19
Medlem
Angående specialkurser så har man ju börjat funderat på vilket rättsområde som varit mest spännande hittills och för min del måste det ändå vara skatt. Vad säger dem med ev. erfarenhet av specialkurserna internationell skatterätt och företagsbeskattning (SU)? Är det något att ha och hur ser arbetsmarknaden ut för en som vill jobba med skatterätt? Går man fortfarande före den med affärsjuridisk examen från Linköping?
Citera
2016-01-10, 01:54
Medlem
Ska läsa Civilrätt A i vår; någon som har en uppfattning om vilka lärare ska man sattsa på i gruppvalet?
Citera
2016-01-10, 04:18
Medlem
Vilka lärosäten har terminstentor? Uppsala vet jag sedan tidigare, några fler?
Citera
2016-01-10, 08:48
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fairenad
Ska läsa Civilrätt A i vår; någon som har en uppfattning om vilka lärare ska man sattsa på i gruppvalet?
Nu tittade jag på dina gamla inlägg så jag vet att du läser på SU, men för att i framtida frågor öka dina möjligheter att få ett snabbt och korrekt svar tror jag att du tjänar på att skriva vilket universitet din fråga gäller. Det tipset är generellt tillämpligt på alla som skriver frågor i tråden.

Eftersom frågan rör SU har jag tyvärr inget svar på din fråga. Det känns dock som att ni på SU ofta diskuterar lärare så du kanske kan hitta ett svar om du söker i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av maximerad
Vilka lärosäten har terminstentor? Uppsala vet jag sedan tidigare, några fler?
GU har (om ingenting nyligen har ändrats) ingen tenta som är 30 hp. Det finns kurser som är 30 hp, men de har i så fall flera examinerande moment. Jag känner inte till att det finns någon tenta som är på mer än 15 hp.

Jag har för mig att Lund har terminstenta på någon/några kurser men att SU inte kör med terminstentor. De som går där har naturligtvis ett bättre och säkrare svar.
Senast redigerad av theoverachiever 2016-01-10 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in