2015-12-04, 10:21
Medlem
HD har slagit fast att om man åker dit för ringa narkotikabrott två gång så anses man inte vara beroende.

Således enligt lag finns det ingen grund för återkallelse för körkort.

Detta gäller INTE om man åker dit för drograttfylla.

För att ta ut domen se: rättsfall RÅ 1992 ref.

Detta innebär att torskar ni två gånger för ringa narkotikabrott så kan dom inte återkalla ert körkort fall om ert liv för övrigt är ordnat.

Citat:
I uttalade sig Högsta förvaltningsdomstolen om vilken betydelse innehav och bruk av cannabis vid ett begränsat antal till- fällen har för bedömningen av om någon ska anses vara opålitlig i nykter- hetshänseende när det gäller körkort.

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att en person som två gånger dömts för innehav av cannabis och medgett enstaka brukstillfällen, inte led av ett missbruk av avsevärd omfattning och inte heller kunde anses ha skapat sig ett beroende av narkotiska medel.

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att det under sådana förhållanden inte fanns skäl att betrakta honom som opålitlig i nykterhetshänseende och därmed saknades också skäl att återkalla hans körkort på den grunden.
Senast redigerad av Livetarhart 2015-12-04 kl. 10:27.
Citera
2015-12-04, 12:59
Medlem
beardbraids avatar
Jag har ett körkort utfärdat i ett annat nordiskt land och då jag ibland gillar knarka (utan att köra) har jag inte velat regga mitt körkort hos transportstyrelsen. Då jag står som ägare på min bil så syns det alltså inte att jag har körkort vilket betyder att jag blir stannad rätt ofta för blås & koll av lapp. Sist var det dock en väldigt sur snut som utbrast " Du har bott här i x år och fortfarande inte reggat ditt kort? Skulle fan vara dags!"
Är detta något man är tvungen att göra om man bor permanent här?
Citera
2015-12-04, 14:08
Medlem
toppslatskivlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Aldrig hört talas om någon som fått en varning sedan så begär dom urinprov, antingen får man indraget och sedan får beslut om att lämna urin eller så får man en varning och samtidigt ett beslut om att man måste till soc för att prata me dom och lämna urin.

Det är iaf dom 2 alternativen jag har varit med om och jag har flera vänner som fått varningar och indraget, finns nog ingen jävla chans att du får et beslut om att pissa 6 månader efter en varning, så du behöver inte oroa dig så länge du inte åker fast för ringa igen.

Hej tack för svar.

Efter att jag fick besök i början av 2014 så fick jag träffa soc med mitt ex. Sedan träffade dom exet själv och barnet själv och sedan mig själv.

Sedan fick jag gå 6 veckor och prata på någon typ beroendecentrum och pissa i 6 veckor, vilket jag självklart skrev i mitt yttrande som transportstyrelsen ville ha i typ Juni.

Fick ett brev hem i kanske september där det stom att jag får behålla körkortet men att jag är varnad. Jag kollar brevlådan varje dag med stor vånda men säger du att jag kan vara lugn så ska jag försöka.

Mvh
Citera
2015-12-12, 05:37
Medlem
akzags avatar
uppdate, fick körkortstillståndet indraget efter ringa. ostraffad och hade sos möte, det gick bra och jag visade vilken go grabb jag var. transportstyrelsen tyckte ändå att jag inte var pålitlig så jag fick chansen att yttra mig. Skrev bl.a att jag var villig att ge pissprov och hur stor ångesten var samt att alla människor kan göra misstag lol. Det blev en varning och jag klarade mig fint.

Kanske hjälper någon, legalize it! 420 horungar. Svenska sos är hjärntvättade kuksugare ellerhur.
Citera
2015-12-16, 01:33
Medlem
Nån som har haft fler en 3 fylle lobbar å fått behålla körkortet?
Citera
2015-12-28, 15:35
Medlem
Tjena Flashback. Jag har torskat för Cannabis och fick strafföreläggande. Fick brev från Transportstyrelsen och allt det där, varit på mötet med soc och undrar nu hur lång tid själva processen hos Transportstyrelsen tar efter att de tagit emot soc-tantens brev. Tar det några dagar, någon vecka eller över en månad? Vad säger era erfarenheter?

Blir man meddelad om Transportstyrelsens beslut via brev om man ska börja pissa eller får man sms helt random om att man ska pissa inom 3 dagar? Har varit ren i några veckor nu så är ren, men ska ta MDMA snart och funderar på om man kan va med på 1 Joint när det lägger sig för att somna lättare? Någon med erfarenhet som kan hjälpa en stackars medmänniska?

(Har hög ämnesomsättning, är smal och tränar mycket!)
Citera
2015-12-28, 22:10
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quality72
Nån som har haft fler en 3 fylle lobbar å fått behålla körkortet?
Jag vet en som kortet rök för vid 13e LOBningen under samma år, så det kan nog vara ganska individuellt. Eller så hade han bara "tur" med att de hade seg handläggningstid eller nåt, de kanske skulle dragit det tidigare ändå men att han under tiden fyllade runt tillräckligt för att bli omhändertagen fler gånger.
Citera
2016-01-08, 21:16
Medlem
Hoppas någon kan svara på detta….

Har två fortkörningar… 2013, 82 km/h på 70 väg samt år 2015,80 km/h på en 70 väg.
Har råkat ut för en olycka, jag körde på en annan bil bakifrån som skulle stanna vid ett övergångsställe. Hastigheten låg runt 30km/h på 50 sträcka. Hade släppt gasen pga av att jag hade fått sladd precis innan. Det var extremt halt och var lite ouppmärksam.
Polisen som kom på plats babblade om vårdslöshet för att liggat för nära men jag sa att så jäkla nära låg jag inte. Detta va på en 50 väg. Personen i bilen som jag körde på sa att han såg att jag försökte göra allt för att undvika en krock.
Polisen tar detta vidare till någon trafikutredning.
Jag är beroende av mitt körkort pga jobb och barn.

Nu till min fråga, KAN transportstyrelsen eller polisen återkalla mitt körkort? Eller hur funkar det? Nån som har erfarenhet av sådna olyckor?

Orolig
Citera
2016-01-12, 14:21
Medlem
19 år dömd två ggr för ringa narkotika brott, Lobbad en gång.

Vill söka körkortstillstånd, har kontakt med social tjänst och jag anses vara en missbrukare, varit ren drygt en månad nu.

Hur kommer det gå tro? Kan det vara negativt att söka lämp/körkorts tillstånd nu?

Min soc handläggare sade att det är onödigt att söka körkortstillstånd nu pga att det kan avslås och att det var mycket bättre att lämna up hos en beroende mottagning för att visa att jag är ren ett tag, för soc.

Men jag litar inte på henne, tror inte det är negativt att söka körkortstillstånd nu.. Samt vad skulle det hjälpa mig att skaffa körkort om jag lämnar urinprov på en beroende mottagning när Trafikverket kommer vilja ha urinprov hos en läkare?

Tacksam för svar

Mvh
Citera
2016-02-03, 04:02
Medlem
Kafes avatar
Sorry för wall-of-text men måste ventliera.

Blev gripen för narkotikasmuggling hösten 2010, ung och naiv som man var lockade det lite för mycket att köpa cannabis i Danmark. Hade jag insett konsekvenserna av det hela hade jag aldrig gjort det.

Efter denna incident bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv och skulle därmed fixa jobb och körkort, vilket inte varit särskilt lätt. Transportstyrelsen krävde att jag skulle lämna drogtest (4 drogtest tillfällen under 6 månader) vilket jag gjorde utan problem. Dessa prover kostade mig 5000kr vilket är mycket pengar för en ungdom utan jobb. Men det är pengar investerade i någonting bra.

Sedan behövde jag en läkares underskrift på ett papper med frågor angående mitt nuvarande förhållande till droger. Hade slutat helt med droger och kunde med stolthet svara NEJ på alla frågor utom en; "Har du varit beroende av alkohol/narkotika?". Då tänker jag tillbaka till ett möte på kriminalvården där vi diskuterade "beroende". Jag lärde mig bland annat att människor som längtar tills fredagsölen kan ha ett typ av beroende. Efter som jag kände så med droger så kryssade jag i JA.

Konsekvenserna av detta blir som följande att transportstyrelsen kräver att jag ska lämna 14 drogtest under loppet av 1 år(!!!). Mina tidigare drogtest kostade 5000kr så då vill jag inte veta vad detta kostar. Det hjälper knappast att transportstyrelsen är sjukt krångliga att få tag på. Min "handläggare" var tydligen på semester, och när hon skulle kommit tillbaka har ingen svarat vid något av tillfällena jag ringt. Gav till slut upp idén att få ta körkort men har trots allt provat skicka in lämplighetsansökan lite då och då men alltid fått samma svar tillbaka varje gång. MER DROGTEST.

Är det verkligen så att jag måste gå igenom dessa drogtest för att få lämplighets intyget? Man tycker ju att efter så lång tid + att jag redan lämnat drogtest så borde de till slut ge mig tillstånd.

Det känns dessutom extremt bakåtsträvande att göra det så mycket svårare för de som vill och försöker komma tillbaka in i samhället. Det har varit väldigt svårt för mig att få jobb på grund av detta då det som oftast inom mitt yrke är ett krav.

Hur länge ska man behöva vänta egentligen?
Senast redigerad av Kafe 2016-02-03 kl. 04:11.
Citera
2016-03-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Sorry för wall-of-text men måste ventliera.

Blev gripen för narkotikasmuggling hösten 2010, ung och naiv som man var lockade det lite för mycket att köpa cannabis i Danmark. Hade jag insett konsekvenserna av det hela hade jag aldrig gjort det.

Efter denna incident bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv och skulle därmed fixa jobb och körkort, vilket inte varit särskilt lätt. Transportstyrelsen krävde att jag skulle lämna drogtest (4 drogtest tillfällen under 6 månader) vilket jag gjorde utan problem. Dessa prover kostade mig 5000kr vilket är mycket pengar för en ungdom utan jobb. Men det är pengar investerade i någonting bra.

Sedan behövde jag en läkares underskrift på ett papper med frågor angående mitt nuvarande förhållande till droger. Hade slutat helt med droger och kunde med stolthet svara NEJ på alla frågor utom en; "Har du varit beroende av alkohol/narkotika?". Då tänker jag tillbaka till ett möte på kriminalvården där vi diskuterade "beroende". Jag lärde mig bland annat att människor som längtar tills fredagsölen kan ha ett typ av beroende. Efter som jag kände så med droger så kryssade jag i JA.

Konsekvenserna av detta blir som följande att transportstyrelsen kräver att jag ska lämna 14 drogtest under loppet av 1 år(!!!). Mina tidigare drogtest kostade 5000kr så då vill jag inte veta vad detta kostar. Det hjälper knappast att transportstyrelsen är sjukt krångliga att få tag på. Min "handläggare" var tydligen på semester, och när hon skulle kommit tillbaka har ingen svarat vid något av tillfällena jag ringt. Gav till slut upp idén att få ta körkort men har trots allt provat skicka in lämplighetsansökan lite då och då men alltid fått samma svar tillbaka varje gång. MER DROGTEST.

Är det verkligen så att jag måste gå igenom dessa drogtest för att få lämplighets intyget? Man tycker ju att efter så lång tid + att jag redan lämnat drogtest så borde de till slut ge mig tillstånd.

Det känns dessutom extremt bakåtsträvande att göra det så mycket svårare för de som vill och försöker komma tillbaka in i samhället. Det har varit väldigt svårt för mig att få jobb på grund av detta då det som oftast inom mitt yrke är ett krav.

Hur länge ska man behöva vänta egentligen?

Hej, Transportstyrelsen ser ett beroende av alkohol/narkotika som livslångt, eller tills det framkommer att du inte längre är beroende. Med andra ord, har du fått en beroendediagnos så sitter den fast tills något annat framkommer även om det var 30 år sedan. Utifrån det du tar upp så är mitt tips att få läkarintyg där det framkommer att du inte längre har beroende.

Vill du ha tydligare svar kring exakt vad du behöver göra för din ansökan så kan jag rekommendera att ringa Transportstyrelsens kundtjänst och be om att bli kopplad till en utredare (inte kundtjänsthandläggare) som jobbar med körkortstillstånd.
Citera
2016-03-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunlupe
Hoppas någon kan svara på detta….

Har två fortkörningar… 2013, 82 km/h på 70 väg samt år 2015,80 km/h på en 70 väg.
Har råkat ut för en olycka, jag körde på en annan bil bakifrån som skulle stanna vid ett övergångsställe. Hastigheten låg runt 30km/h på 50 sträcka. Hade släppt gasen pga av att jag hade fått sladd precis innan. Det var extremt halt och var lite ouppmärksam.
Polisen som kom på plats babblade om vårdslöshet för att liggat för nära men jag sa att så jäkla nära låg jag inte. Detta va på en 50 väg. Personen i bilen som jag körde på sa att han såg att jag försökte göra allt för att undvika en krock.
Polisen tar detta vidare till någon trafikutredning.
Jag är beroende av mitt körkort pga jobb och barn.

Nu till min fråga, KAN transportstyrelsen eller polisen återkalla mitt körkort? Eller hur funkar det? Nån som har erfarenhet av sådna olyckor?

Orolig

Transportstyrelsen tittar två år tillbaka bland dina trafikförseelser (fem år gällande trafiknykterhetsbrott). Dina två hastighetsöverträdelser är båda ringa och ska inte ligga till grund för sig själva för ett körkortsingripande, nu är den första dessutom för "gammal" och ska inte användas.

Angående trafikolyckan som nyligen skedde så låter det som en ej anpassat avstånd till framförvarande fordon. Är det sannolikt att du kommer bli "dömd" för detta eller om du godkänner exempelvis ordningsboten så har Transportstyrelsen grund för att ingripa mot dina behörigheter. Det normala vid förseelsen ej anpassat avstånd till framförvarande fordon (för enkelhetens skull antar vi att det är detta) och det har skett en kollision är att körkortet ska återkallas. Normaltiden är två månader men spannet (praxis) för förseelsen är från en varning upp till fyra månader. Har du stort behov av körkort i ditt arbete sänks den normala spärrtiden vanligtvis från exempelvis två månader till en månad. Har du ingen prövotid, mysko sjukdomar eller har en förkärlek till knark så återfår du dina behörigheter efter att spärrtiden har löpt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in