2012-10-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Men vad är praxis?

Vilka ”brott” (ingen skillnad mellan förseelse och brott?) och med vilken tolkning av ”upprepade”?

Är det möjligt att få ett brev från Länsstyrelsen där det meddelas att körkortet är återkallat utan att någon aktuell trafikförseelse som normalt renderar återkallelse föreligger, men att LS lutar sig mot den ackumulerade mängden trafikförseelser? Och som sagt: med vilken frekvens räknas ”upprepade”?

Naturligtvis föreligger det en aktuell trafikförseelse, annars får aldrig Transportstyrelsen reda på vad du gjort. För att enklast förklara används punkten 3 till att lägga på tid på en beslutad spärrtid. Punkten 3 används aldrig för sig. För närvarande får man 1 extra månad om man har 5 st gamla förseelser. Exempel på förseelser är kört bil som har körförbud, struntat i att skatta, kört avställd bil och några till.
Man kan också lägga på 1 månad om man har kört för fort, men inte över körkortsgränsen 3 gånger. Allt detta ska ha gjorts inom 2 år.
Citera
2012-10-08, 20:33
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Naturligtvis föreligger det en aktuell trafikförseelse, annars får aldrig Transportstyrelsen reda på vad du gjort. För att enklast förklara används punkten 3 till att lägga på tid på en beslutad spärrtid. Punkten 3 används aldrig för sig. För närvarande får man 1 extra månad om man har 5 st gamla förseelser. Exempel på förseelser är kört bil som har körförbud, struntat i att skatta, kört avställd bil och några till.
Man kan också lägga på 1 månad om man har kört för fort, men inte över körkortsgränsen 3 gånger. Allt detta ska ha gjorts inom 2 år.
Fast nedanstående formulering handlar ju inte alls om att lägga till tid på beslutad spärrtid, utan om återkallning av körkort pga ”upprepade brott”.

”Ett körkort skall återkallas om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller...”

Så min fråga kvarstår: kan ett körkort återkallas (permanent?!) pga ”upprepade brott” och i så fall vilka och med vilken frekvens?
Citera
2012-10-08, 21:27
Medlem
Citat:
Fast nedanstående formulering handlar ju inte alls om att lägga till tid på beslutad spärrtid, utan om återkallning av körkort pga ”upprepade brott”.

”Ett körkort skall återkallas om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller...”

Så min fråga kvarstår: kan ett körkort återkallas (permanent?!) pga ”upprepade brott” och i så fall vilka och med vilken frekvens?

Ett körkort kan inte återkallas permanent p.g.a trafikbrott som p.3 handlar om. Brotten som behandlas i p.3 handlar de brott som jag redan skrivit i mitt förra inlägg. Vill du inte tro på det får du väll googla. T.ex. trafikjuristen har p.3 på sin sida under upprepade trafikbrott om det hjälper dig.
Citera
2012-10-09, 09:35
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Vill du inte tro på det får du väll googla. T.ex. trafikjuristen har p.3 på sin sida under upprepade trafikbrott om det hjälper dig.
Det handlar inte om att tro på det ena eller andra. Jag konstaterar bara att du inte svarar på min fråga.
Citera
2012-10-09, 10:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Du kan knappast få ett bestämt svar eftersom det hela blir en bedömning hos handläggaren. Eftersom du kan bli av med körkortet på två LOB (som inte ens är ett brott) är tröskeln inte särskilt hög. Resonemanget bygger på att den som inte kan underordna sig annan lagstiftning inte heller kan förväntas underordna sig trafiklagstiftningen.

Upprepade ofredanden eller skattebrott kan mycket väl räcka även om de taget ensamma inte skulle medföra den här typen av förlust av medborgerligt förtroende.
Citera
2012-10-10, 09:13
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du kan knappast få ett bestämt svar eftersom det hela blir en bedömning hos handläggaren.
Och det är ju om praxis jag frågar.
Citera
2012-10-15, 15:00
Medlem
Exoduses avatar
Transportstyrelsen - Socialnämnden

Blev tagen av polisen den 9 mars för narkotika brott eget bruk.

Nu fick jag brev av Transportstyrelsen om att socialnämnden kommer göra en utredning om min nykterhet.

Och om jag inte medverkar kommer transportstyrelsen att överväga att komma in med Läkarintyg om nykterhet.

Vad innebär detta? Någon som vart i samma sits? Vad händer på mötet med socialen?
Hur lång tid kan de ta tills jag måste pissa? Ja ni förstår.

Eftersom jag har vart nykter tills Onsdag förra veckan då jag rökte ungefär 2 lungor.
Citera
2012-10-15, 15:22
Medlem
Alias.Aliass avatar
Det som händer är att transportstyrelsen vill ha en utredning av socialnämnden angående dina "drogvanor", och därför kommer du få sitta med nån från socialen som kommer fråga dig frågor om ditt liv och hur mycket du dricker och hur ofta du tar droger... Detta skickas sedan till transportstyrelsen, som tar cirka två veckor på sig att komma fram till ett beslut. Detta kan (och kommer förmodligen att) leda till att du får lämna urinprov/blodprov för att styrka din nykterhet.
Citera
2012-10-15, 15:40
Medlem
Exoduses avatar
Tack för svaret,

Några frågor till bara.

Eftersom transportstyrelsen skrev nu att "Vi vill meddela att vi har skickat ärendet till socialnämnden..."
Hur länge kan de ta tills socialnämnden hör av sig till mig?

Kan socialen göra pissprov på mig vid mötet?

Borde jag känna mig lugn?...
Citera
2012-10-15, 16:02
Medlem
Alias.Aliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exoduse
Tack för svaret,

Några frågor till bara.

Eftersom transportstyrelsen skrev nu att "Vi vill meddela att vi har skickat ärendet till socialnämnden..."
Hur länge kan de ta tills socialnämnden hör av sig till mig?

Kan socialen göra pissprov på mig vid mötet?

Borde jag känna mig lugn?...

Det kommer dimpa ner ett brev i din brevlåda inom nån vecka eller två typ, med en kallelse till socialen där du bor.

Nej, de kommer inte kräva ett urinprov av dig. Absolut inte. Men det kommer va många frågor, och har du tur så e de nån jobbig jävel (85 % chans).

Du kan ju kanske passa på att söka bidrag när du ändå e där
Citera
2012-10-15, 16:08
Medlem
Exoduses avatar
Okej tack så himla mycket för informationen!

Alltså jag bryr mig inte om jag får gå på piss i 6 månader, de suger men.

Just att jag måste klara första pissen eftersom jag hade rökt 6 bloss ungefär i onsdags.

Och bidrag, det ska ja tamefan fixa!
Citera
2012-10-16, 07:57
Medlem
Jag hade ungefär samma scenario som du har... socialnämnden kallade mig för en personlighetsutredning (tror jag det kallas). Gör ett lugnt och insiktsfullt intryckt där för det de skriver brukar väga ganska tungt för Transportstyrelsens bedömning senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in