Citat:
Hej, Transportstyrelsen ser ett beroende av alkohol/narkotika som livslångt, eller tills det framkommer att du inte längre är beroende. Med andra ord, har du fått en beroendediagnos så sitter den fast tills något annat framkommer även om det var 30 år sedan. Utifrån det du tar upp så är mitt tips att få läkarintyg där det framkommer att du inte längre har beroende.
Vill du ha tydligare svar kring exakt vad du behöver göra för din ansökan så kan jag rekommendera att ringa Transportstyrelsens kundtjänst och be om att bli kopplad till en utredare (inte kundtjänsthandläggare) som jobbar med körkortstillstånd.
Vill du ha tydligare svar kring exakt vad du behöver göra för din ansökan så kan jag rekommendera att ringa Transportstyrelsens kundtjänst och be om att bli kopplad till en utredare (inte kundtjänsthandläggare) som jobbar med körkortstillstånd.
Tack för svaret.
Samtidigt som jag självklart håller med transportstyrelsen i deras logik så tycker jag att ändå att det blir lite tramsigt, ex som i mitt fall.
Jag har ju redan gjort det de vill, att lämna 4 st drogtest under loppet av 6 månader, så får man reda på att det inte betyder någonting. Då tycker jag att de kunde varit mer tydliga om det från början genom att säga jag ska lämna 14 drogtest under loppet av 1 år.
Det är så otroligt frustrerande att de gör den bestämmelsen på grund av en dum fråga på ett papper som jag lätt skulle kunna ljuga på. Dessutom är den frågan extremt luddig och löst definerad där det är svårt att ge ett tydligt svar på.
Hade samtliga som har idag körkort svarat på den frågan med min definition på den, så hade minst 90% suttit här utan körkort för att folk dricker alkohol någon gång då och då (enligt kriminalvårdens flummiga logik är ett minsta form av sug ett beroende).
Att straffa mig på det sättet utan att ens diskutera det med mig är skandal då jag är rätt så säkra på att de skulle förstå min logik, och gör de inte det så har jag isåfall svarat fel på den frågan och bör då ändå få ett lämplighetsintyg.
Det är riktigt lågt och amatöraktigt agerat av transportstyrelsen.