2016-03-23, 22:21
Medlem
Kafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detrullar
Hej, Transportstyrelsen ser ett beroende av alkohol/narkotika som livslångt, eller tills det framkommer att du inte längre är beroende. Med andra ord, har du fått en beroendediagnos så sitter den fast tills något annat framkommer även om det var 30 år sedan. Utifrån det du tar upp så är mitt tips att få läkarintyg där det framkommer att du inte längre har beroende.

Vill du ha tydligare svar kring exakt vad du behöver göra för din ansökan så kan jag rekommendera att ringa Transportstyrelsens kundtjänst och be om att bli kopplad till en utredare (inte kundtjänsthandläggare) som jobbar med körkortstillstånd.

Tack för svaret.

Samtidigt som jag självklart håller med transportstyrelsen i deras logik så tycker jag att ändå att det blir lite tramsigt, ex som i mitt fall.

Jag har ju redan gjort det de vill, att lämna 4 st drogtest under loppet av 6 månader, så får man reda på att det inte betyder någonting. Då tycker jag att de kunde varit mer tydliga om det från början genom att säga jag ska lämna 14 drogtest under loppet av 1 år.

Det är så otroligt frustrerande att de gör den bestämmelsen på grund av en dum fråga på ett papper som jag lätt skulle kunna ljuga på. Dessutom är den frågan extremt luddig och löst definerad där det är svårt att ge ett tydligt svar på.
Hade samtliga som har idag körkort svarat på den frågan med min definition på den, så hade minst 90% suttit här utan körkort för att folk dricker alkohol någon gång då och då (enligt kriminalvårdens flummiga logik är ett minsta form av sug ett beroende).

Att straffa mig på det sättet utan att ens diskutera det med mig är skandal då jag är rätt så säkra på att de skulle förstå min logik, och gör de inte det så har jag isåfall svarat fel på den frågan och bör då ändå få ett lämplighetsintyg.

Det är riktigt lågt och amatöraktigt agerat av transportstyrelsen.
Citera
2016-04-01, 22:03
Medlem
Hej åkt på 3 lobbar inte hört nå från transportstyrelsen på 5 månader hur lång tid kan det ta innan dom hör av sig.
Citera
2016-04-06, 17:29
Medlem
Körkort dras in upp till tre månader

Hoppas att jag nu har använt rätt tråd

Fråga 1:
Om körkortet dras för kortare period, säg en till tre månader
- Vad kallas indragningen
- Får man tillbaka det när perioden är till ände '
- Vad heter lagen/ lagarna som reglerar förfarandet
- Mycket tacksam för länk

Fråga 2
Om förseelse skett i annat EU-land meddelas den svenska körkortsmyndigheten per automatik så att lappen riskeras att dras?
Senast redigerad av allagustav 2016-04-06 kl. 17:48.
Citera
2016-04-06, 17:59
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2016-04-06, 17:59
Medlem
think2acts avatar
Som svar på din första fråga.
Spärrtid kallas det.
Sen om du haft körkort i mindre än 2 år då är det en helt annan femma. Då kan du förlorat rätten till att köra bil men du har en spärrtid tills nytt körkortstillstånd kan ansökas.

Jag skulle nog tro att medlemsländer i EU har samkörningsregister för körkort och du kan förmodligen förvänta dig ett utländsk utlåtande för brott som skett med fortskaffningsmedel.

Men jag är inte så insatt då många länder tom. Inte rapporterar parkeringsböter för svenska fordon i utlandet, möjligheten finns men jag vill inte dra någon slutsats då jag inte sett eftermälet av dessa drabbade personer.

Mvh
Citera
2016-04-06, 18:53
Medlem
Så om mitt körkort dras med en spärrtid om en månad så ska jag ansöka om "körkortstillstånd"

- Ska jag då ta ett nytt körkort? Eller ska ett nytt kvitteras ut efter beviljat tillstånd? Föregås beviljandet av tillstånd av yttrande från läkare och/eller nykterhetsnämnd.

Papperskvarnen kan ju innebära att en månad blir två eller tre.
Citera
2016-04-06, 19:27
Medlem
Här är svar på en del av mina frågor:

Spärrtiden är ett år eller kortare

a) Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du till exempel kört mot rött ljus eller fortkörning kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning. Du får i så fall automatiskt en ansökningsblankett för nytt körkort (en så kallad grundhandling) hemskickad cirka en månad innan spärrtiden går ut.

b) Du måste ansöka om körkortstillstånd om ditt körkort har återkallats på grund av

rattfylleri
grov vårdslöshet i trafik
opålitlig i nykterhetshänseende
annat allvarligt brott än trafikbrott.

Detta innebär, så vitt jag kan se, och eftersom förseelsen inte faller under b), att ett nytt körkort kommer att utfärdas efter spärrtiden om - i detta tänkta fall - en månad.

Är det riktigt uppfattat?
Senast redigerad av allagustav 2016-04-06 kl. 19:30.
Citera
2016-04-07, 00:19
Avstängd
Jag krockade morsans bil förut som står på hennes namn.,har haft körkort i 1vecka. Körde i ett bostadsområde och krockade in i 1bil i ca 30km/h och sedan in i en annan bil som stod still efter att jag körde in i bilen som korsade min väg. Polisen kom till plats lite senare och tog inte mitt körkort utan det blev en utredning om hela händelsen. Nu till min fråga kommer jag få indraget körkort pga vårdslöshet i trafik eftersom att det var jag som orksade händelsen pga högerregel? hur ofta drar dem in körkort vid krockar? det jag har läst är att det spelar ingen roll om han har körkort på prövotid eller inte när dem gör beslutet.. bara seriösa svar tack! även om någon annan har varit med om något liknande vad hände?
Citera
2016-04-19, 13:57
Medlem
yerbas avatar
Kära Flashbackare,

I mitten av December 2015 åkte jag fast för ringa narkotikabrott, innehav. Jag och några vänner stod i en trappuppgång och höll precis på att rulla en när konstapeln kom. Vi hade alltså inte hunnit röka något. Jag blev förhörd på plats och erkännde innehavet varpå jag blev släppt utan att behöva åka med till stationen för drogtest. Jag har betalat mitt straffföreläggande på 13 300 kr (!).

Jag fick idag hem ett brev från Transportstyrelsen om att mitt körkortsinnehav utreds och att ärendet har skickats till min folkbokförda socialnämnd dit jag kommer att bli kallad för samtal ang. detta. Och det stod även att jag kan behöva läkarintyg och lämna drogtest om jag inte skulle närvara på detta samtal. Jag har tänkt att gå dit eftersom att jag gör nästan vad som helst för att behålla mitt körkort. Jag har aldrig åkt fast för någonting tidigare om man bortser från en fortkörning året innan (69 km/h på en 50-väg) .

Jag undrar nu vad jag kan förvänta mig på detta samtal? Tips på vad jag kan säga för att underlätta för mig? Tillfället i December var första gången jag skulle röka på ett par månader och jag har även hållt mig ren sedan dess, så det är nog inga problem med att lämna drogtest. Är mina chanser stora att få behålla mitt körkort? Har aldrig kört påverkad i trafik.

Tack på förhand
Citera
2016-04-19, 16:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yerba
Kära Flashbackare,

I mitten av December 2015 åkte jag fast för ringa narkotikabrott, innehav. Jag och några vänner stod i en trappuppgång och höll precis på att rulla en när konstapeln kom. Vi hade alltså inte hunnit röka något. Jag blev förhörd på plats och erkännde innehavet varpå jag blev släppt utan att behöva åka med till stationen för drogtest. Jag har betalat mitt straffföreläggande på 13 300 kr (!).

Jag fick idag hem ett brev från Transportstyrelsen om att mitt körkortsinnehav utreds och att ärendet har skickats till min folkbokförda socialnämnd dit jag kommer att bli kallad för samtal ang. detta. Och det stod även att jag kan behöva läkarintyg och lämna drogtest om jag inte skulle närvara på detta samtal. Jag har tänkt att gå dit eftersom att jag gör nästan vad som helst för att behålla mitt körkort. Jag har aldrig åkt fast för någonting tidigare om man bortser från en fortkörning året innan (69 km/h på en 50-väg) .

Jag undrar nu vad jag kan förvänta mig på detta samtal? Tips på vad jag kan säga för att underlätta för mig? Tillfället i December var första gången jag skulle röka på ett par månader och jag har även hållt mig ren sedan dess, så det är nog inga problem med att lämna drogtest. Är mina chanser stora att få behålla mitt körkort? Har aldrig kört påverkad i trafik.

Tack på förhand

Då du inte har tidigare domar om narkotikabruk så är risken väldigt liten att du förlorar ditt körkort, det som mötet är till för är att undersöka om du är pålitlig i nykterhetshänseende, i grund och botten ska de ta reda på om du har ett beroende.

Det du ska göra är att vara trevlig och ångerfull, du bör förklara att detta var en engångsföreteelse som du ångrar väldigt mycket, att det inte kommer att ske igen, att du lever ett ordnat liv och påtala gärna varför du behöver ditt körkort, det du verkligen inte ska göra är att erkänna tidigare bruk av narkotika. Det ska nog gå bra men undvika framtida domar, det kan ställa till det bra mycket mer för dig än att tunna ut plånboken.
Citera
2016-04-20, 02:01
Medlem
yerbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Då du inte har tidigare domar om narkotikabruk så är risken väldigt liten att du förlorar ditt körkort, det som mötet är till för är att undersöka om du är pålitlig i nykterhetshänseende, i grund och botten ska de ta reda på om du har ett beroende.

Det du ska göra är att vara trevlig och ångerfull, du bör förklara att detta var en engångsföreteelse som du ångrar väldigt mycket, att det inte kommer att ske igen, att du lever ett ordnat liv och påtala gärna varför du behöver ditt körkort, det du verkligen inte ska göra är att erkänna tidigare bruk av narkotika. Det ska nog gå bra men undvika framtida domar, det kan ställa till det bra mycket mer för dig än att tunna ut plånboken.

Ok, tack för feedbacken. Jo, det är någonting jag faktiskt ångrar och jag har fått mer ordning på mitt liv efter denna händelse, både på jobbet och ekonomiskt. Har rätt bra koll på vad jag bör säga, men jag tackar som fan för tipsen. Ditt svar fick mig att känna mig betydligt mer lugn och sansad.

Dom ska dessutom börja drogtesta folk på jobbet nu, så har främst hållt min paus för det. Kom lite som en chock det här med körkortet om man säger så

Helt sjukt att det ska behöva gå så långt som ett möte hos soc, skev jävla drogpolitik i detta land!

En sista fundering; fattar de ett beslut direkt när socmötet är klart eller bör jag räkna med den klassiska byråkratiska väntetiden på ett par månader?
Citera
2016-04-20, 11:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yerba
Ok, tack för feedbacken. Jo, det är någonting jag faktiskt ångrar och jag har fått mer ordning på mitt liv efter denna händelse, både på jobbet och ekonomiskt. Har rätt bra koll på vad jag bör säga, men jag tackar som fan för tipsen. Ditt svar fick mig att känna mig betydligt mer lugn och sansad.

Dom ska dessutom börja drogtesta folk på jobbet nu, så har främst hållt min paus för det. Kom lite som en chock det här med körkortet om man säger så

Helt sjukt att det ska behöva gå så långt som ett möte hos soc, skev jävla drogpolitik i detta land!

En sista fundering; fattar de ett beslut direkt när socmötet är klart eller bör jag räkna med den klassiska byråkratiska väntetiden på ett par månader?

Det är ju inte socialtjänsten som fattar beslut i körkortsfrågan utan det är transportstyrelsen så du får nog räkna med en byråkratitid men du kan ju alltid fråga vad personen du har mötet med rekommenderar och se om du får något svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in