Citat:
Ursprungligen postat av
guaponi
Du är ärlig med att du har en uppfattning?????? Och tydligen att du jobbar!
Din definition av vad som är en lögn är dock ganska unik.
Så du hävdar att du inte ljuger pga att du inte läst den information som du fått länkar till och som visar att du har fel? Eller hävdar du att mailen är förfalskade?
Du kanske hävdar att den interna mailkommunkationen mellan t.ex Ecuadors ambassad och Patino är manipulerad. Trots allt så är ju Ecuador en bananrepublik??? De kanske ringde eller faxade till varandra hur mailen skulle se ut så att det stämmer med deras agenda och sedan läcker de avsiktligt mailen? Eller hur kommer det sig att de på hög nivå i Ecuador inte har en susning om var sverige fått sin knepiga uppfattning?
Hur är det med mailen som MN skickat? Är de också manipulerade (falska eller skrivna för att föra en agenda när de läcks?)??? För MN beklagar ju sig flera gånger på att Ecuador är sena med att svara. Hon anser tydligen att Ecuador ska svara innan de fått ta del av själva begäran. Men det framgår också tydligt i mailen att hon blev informerad av att de inte mottagit MLA förfrågan. Det framgår också tydligt vilken dag de fick informationen. Men jag förstår. Information går ju att tolka på många olika sätt. Så för att det ska bli lättare för dig så begränsar vi oss.
Frågor till anonymare:
1/ Vilket datum fick Ecuador MLA förfrågan överlämnad till sig
2/ Vilka datum var angivna som förhörsdatum
3/ Hur lång tid hade Ecuador på sig att fatta ett beslut
4/ Hur lång tid hade Sverige tagit på sig för att
- Skriva klart MLA'n
- Legalisera MLA dokumentet som skrivits av svenska myndigheter(mer eller mindre de själva)?
5/ Med tanke på hur mycket tid som svenska myndigheter tagit på sig hur lång tid tycker du är rimligt att Ecuador ska få ta på sig.
6/ Med detta underlag, är din uppfattning att Ecuador eller Sverige har ansvaret för att det inte blev förhör i Juni?
7/ Anser du att det finns många sätt att tolka de tidigare frågorna (fråga ett till sex)?
Jag är långt ifrån klar. Vi får helt enkelt ta det på denna nivån så vi kan förstå dina tolkningar. Jag nöjer mig för tillfället här. Klarar du av att svara på alla 7 frågorna så följer jag upp med tiden efter det tänkta förhöret. Det räcker bra om du kan svara på ovanstående till att börja med. Förhoppningsvis kan vi bli av med denna första punkt.
Angående att jag skulle ha en unik definition av lögn, det har jag inte. Enligt ne.se:
Citat:
Lögn: Medvetet osant påstående vanl. framfört i syfte att vinna ngn orättmätig fördel
Angående frågorna så vet jag inte de exakta svaren på 1-4 så jag svarar på 5-7.
5/ Med tanke på hur mycket tid som svenska myndigheter tagit på sig hur lång tid tycker du är rimligt att Ecuador ska få ta på sig.
Det är rimligt att man handlägger utan onödiga fördröjningar, gäller bägge sidor. Som jag sagt flera gång tidigare så verkar ingen av parterna speciellt intresserade av att förhör hålls.
6/ Med detta underlag, är din uppfattning att Ecuador eller Sverige har ansvaret för att det inte blev förhör i Juni?
Bägge har ansvaret för att man inte gick i mål med detta. Och JA/advokater.
7/ Anser du att det finns många sätt att tolka de tidigare frågorna (fråga ett till sex)?
Det gör det säkert eftersom vi inte har all information om vad som hänt den formella vägen resp. den informella vägen. Handläggning sker enligt bägge vägarna men bekräftas via formella vägen och där kan man ha filtrerat svaren enligt politisk agenda (Ecuador). Flera av dina frågor är dessutom inte ställda i objektiv mening utan i ledande form där du försöker tvinga fram ett binärt ställningstagande om vems fel det var, som om man skulle kunna peka ut endast den ena parten. Mitt svar på detta är, och det håller jag fast vid:
A. Ingen av parterna verkar speciellt intresserade av att förhör hålls. Skulden för att man inte lyckats hålla förhör delas mellan ÅM, JA/advokater och Ecuador. Dock, i Sveriges fall finns det förklaringar till inledande fördröjning, nämligen att man faktiskt kräver att EAW:n verkställs, snarare än att hålla förhör i London. Ett fullt rimligt krav enligt det rättssystem vi har och som är erkänt internationellt.
B. Vad gäller exakta bedömningar om vem som tagit tid på sig i olika faser så har vi inte all information som behövs. En del har kommit fram den officiella vägen, en del har läckt ut. Vi vet inte vad som är sant, vi vet inte allt annat runtomkring som inte kommit ut. Jag tycker mig inte ha underlag för att bedöma detta detaljerat i och med detta.
Så, jag landar i att alla parter har del i att det inte har hållits förhör. Dock, grunden till att vare sig förhör i London har hållits eller att EAW inte är verkställd, utgörs av JA:s agerade i syfte att fly undan rättvisan. Vi har ett visst rättsystem som är noga genomtänkt och överenskommet inom såväl EU som internationellt. Har man fått en EAW som anses vara legitim både i Storbritannien och Sverige så har man att infinna sig för att låta rättvisan ha sin gång, istället för att fly undan rättvisan med svansen mellan benen in på ambassad. Så ska vi peka ut en enda part som huvudansvarig för att rättvisan inte har sin gång, ja då är det givetvis JA själv.
Och angående ordet jobba så rekommenderar jag en koll mot en uppslagsbok. Ordet har flera betydelser, inte bara att man utför ett avlönat arbete åt en arbetsgivare. Jag använde ordet i överförd mening för att allmänt lägga tid på något, alltså som vi alla gör när vi läser i denna tråd, svarar, läser artiklar på nätet etc. av olika skäl för att vi tycker att ämnet intresserar oss.