Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Rubio störtdyker i ny poll. Trump ökar.
Trump 41 (+2)
Cruz 15 (+1)
Carson 11 (-1)
Rubio 8 (-4)
Bush 8 (+2)
Jag är inte förvånad att Bush har kommit ikapp Rubio. Om det bara fanns dessa båda att välja på så skulle jag välja Bush och jag kan inte förstå att någon kan vilja ha Rubio.
http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/ipsos-reuters-23449
Det är i princip avgjort. Inte bara GOP utan Trump kommer bli president. Redan nu har de tre stora anti etablissemang kandidaterna 67% av rösterna om vi ska utgå från denna poll. Trump kan räkna med de rösterna. När och om carson och Cruz drar sig ur, är Trump det tydliga andrahandsvalet för deras väljare.
Skulle uppskatta det till att ungefär 80% av republikanerna kan komma att stödja Trump. Siffran är högre, än det stöd vi finner hos demokraterna och Clinton.
Sedan får vi inte glömma bort att Trump kommer få rätt många Bernie Sanders röster när han drar sig ur, eftersom att många av dessa av natur är populister. Sanders styrka är inte sakpolitiken, utan det faktum att han signalerar förändring. Många kommer se detta symbolvärde i Trump. Trump är även en stor kändis sedan långt tillbaka, vilket kommer att få fler att gå ut och rösta än vid förra valet. Romney förlorade med drygt fem miljoner röster mot Obama. Valdeltagandet beräknas öka med mellan 15-20%. Clinton uppfattas även som en fortsättning på Obama administrationen, och hon är i dags läget inte populärare än Obama.
Hade hon varit ung och fräsch hade hon kunnat vara farlig IOM att hon är kvinna, men i dags läget känns det inte tillräckligt nytt. Blir även svårt att fiska kvinnoröster med tanke på sin man, medan Trump kan peka på ledande kvinnor i hans företag vid anklagelser om sexism. Stensäkert!
Vi ska inte heller underskatta trenden med varannan rep/dem som president. Den fördelningen har pågått sedan Bush den äldre. Svårt att bryta ett sådant momentum.
Grattis Trump. Jag är full av beundran för hans persona. Dock inte för hans intellekt!