Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-01-07, 16:09
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Om han vill förgöra IS som han säger så hamnar han automatiskt på kollisionskurs med Saudiarabien och på samma sida som Ryssland och Syrien.
Precis. Trump fiskar röster hos den allmänhet som är trött på skumrask- och interventionspolitiken. Samtidigt är Trump, om han blir president, beroende av USA:s allierade i MENA såsom KSA mm mm. Därför bör han taktiskt sett "hålla korten nära kroppen". Dvs inte visa sin korthand.

Lite fult men inte olagligt. Ty vad man säger under en presidentkampanj är ju heller inte juridiskt bindande så Trump vet hur man spelar, det kan man nog säga.
2016-01-07, 16:17
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
climasol skrev

Jag förstår mig inte riktigt på Trump. Hans idé om att förbjuda muslimer att komma in i landet är ju strålande, men samtidigt verkar han vilja fortsätta på samma linje när det gäller Saudiarabien som de har gjort sedan andra världskriget. Detta är något jag har svårt att förstå.
Å andra sidan säger han själv i intervjuer att han vill vara oförutsägbar. Han vill inte avslöja exakt vad han kommer att göra i Mellanöstern. Detta är kanske smart, men det kan också vara ett sätt att dölja att han faktiskt inte vet.
Min förhoppning är i alla fall att han mer eller mindre tar sin hjälpande hand från Saudiarabien och resten av hela Mellanöstern. Låt dem sköta sig själva.

Det som Donald Trump har sagt tidigare om Saudiarabien är ju:

"Donald Trump: we should milk the fat Saudi Arabia as much as possible, and when the wealthy Sheikhs become useless we should abandon the Middle-East"

Mr. Trump continued that he was "definitely not a big fan" of Saudi Arabia, and that America has endured too much to "support Saudi terrorists".

"Well, you know, the primary reason we're with the Saudi Arabia for the time being is because we need the oil. Now we almost don't need their oil so much, we should stop supporting Saudi dictators," AFP quoted Mr. Trump.

"Look, Saudi Arabia is going to be in big trouble pretty soon", added Trump, "and they're going to need help ... We get nothing for it and they're making billions every day.

Nu har ju det skett, och då säger han:

“We made a power out of Iran,” the outspoken billionaire told host Bill O’Reilly on Fox News’s “The O’Reilly Factor.”

“They are looking to go into Saudi Arabia,” Trump continued. "They want the oil, they want the money, [and] they want a lot of other things.

“That’s phase one — to go into Saudi Arabia and, frankly, the Saudis don’t survive without us. And the question is, at what point do we get involved and how much will Saudi Arabia pay us to save them? That’s ultimately what’s going to happen.”

Trump argued that his presidency would back Saudi Arabia in any regional conflict that emerges in the Middle East.

“Well, I would want to help Saudi Arabia,” he said. "I would want to protect Saudi Arabia. But Saudi Arabia is going to have to help us economically. They were making, before the oil went down ... they were making $1 billion a day.”
http://thehill.com/blogs/ballot-box/presidential-races/264748-trump-we-made-iran-a-power

Den av Trump och Cruz hatade "Irandealen" finns ju med i bilden också.
2016-01-07, 16:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Well Trump och Putin verkar tycka bra om varandra än så länge iallafall.
Finns massor med uttalanden som stödjer detta. Om du söker på Trump/Putin på youtube.

Ett exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=9PUSD6s-U9o

De har även träffats när båda var gäster hos 60 minutes, och Trump säger ofta att det var ett bra möte.

Det är alla andra presidentkandidater som hela tiden hetsar mot ryssland, inte Trump. Tvärtom försvarar han ofta Ryssland och Putin mot medias ledande frågor.

Ja, eller så slingrar han sig ur frågorna för att slippa svar.

Well, also it’s a person who kills journalists, political opponents and invades countries. Obviously, that would be a concern, would it not?

Trump: 'He’s running his country, and at least he’s a leader, you know, unlike what we have in this country,'

Again, he kills journalists that don’t agree with him

Trump: Well, I think our country does plenty of killing also, Joe, so, you know.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3365976/At-s-leader-Trump-s-extraordinary-verdict-Vladimir-Putin-two-cozy-up.html
2016-01-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Well, also it’s a person who kills journalists, political opponents and invades countries. Obviously, that would be a concern, would it not?

Trump: 'He’s running his country, and at least he’s a leader, you know, unlike what we have in this country,'

Trump: Well, I think our country does plenty of killing also, Joe, so, you know.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3365976/At-s-leader-Trump-s-extraordinary-verdict-Vladimir-Putin-two-cozy-up.html

Titta på denna intervju från 5:30 framåt, där förklarar Trump att han självklart inte är okej med att mörda journalister men att det inte finns några bevis på att Putin har gjort detta. Inte mycket att snacka om egentligen.
2016-01-07, 18:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Titta på denna intervju från 5:30 framåt, där förklarar Trump att han självklart inte är okej med att mörda journalister men att det inte finns några bevis på att Putin har gjort detta. Inte mycket att snacka om egentligen.

Bara för att Putins regim inte plockar fram bevisen mot sig själva så betyder ju inte detta att de är oskyldiga, eller hur..? Trumps uttalande är ju rena dumheter. En sådan man ska aldrig sitta i Vita Huset. Punkt.
2016-01-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Man kan ju undra om Trump spelar dum eller om han verkligen är dum och okunnig om världen utanför sitt eget revir. Att häckla det egna systemet till förmån för Putins Ryssland tyder ju inte på någon större politisk intelligent precis. Och att Trump och Putin skulle kunna samspela i världspolitiken är otänkbart med tanke på deras sorgliga personligheter.
2016-01-07, 19:14
Medlem
Menveds avatar
Rubio störtdyker i ny poll. Trump ökar.

Trump 41 (+2)
Cruz 15 (+1)
Carson 11 (-1)
Rubio 8 (-4)
Bush 8 (+2)

Jag är inte förvånad att Bush har kommit ikapp Rubio. Om det bara fanns dessa båda att välja på så skulle jag välja Bush och jag kan inte förstå att någon kan vilja ha Rubio.

http://elections.huffingtonpost.com/pollster/polls/ipsos-reuters-23449
2016-01-07, 20:11
Medlem
Citat:

Trump 41 (+2)
Cruz 15 (+1)
Carson 11 (-1)
Rubio 8 (-4)
Bush 8 (+2)

Jag är inte förvånad att Bush har kommit ikapp Rubio. Om det bara fanns dessa båda att välja på så skulle jag välja Bush och jag kan inte förstå att någon kan vilja ha Rubio.

Det är i princip avgjort. Inte bara GOP utan Trump kommer bli president. Redan nu har de tre stora anti etablissemang kandidaterna 67% av rösterna om vi ska utgå från denna poll. Trump kan räkna med de rösterna. När och om carson och Cruz drar sig ur, är Trump det tydliga andrahandsvalet för deras väljare.

Skulle uppskatta det till att ungefär 80% av republikanerna kan komma att stödja Trump. Siffran är högre, än det stöd vi finner hos demokraterna och Clinton.

Sedan får vi inte glömma bort att Trump kommer få rätt många Bernie Sanders röster när han drar sig ur, eftersom att många av dessa av natur är populister. Sanders styrka är inte sakpolitiken, utan det faktum att han signalerar förändring. Många kommer se detta symbolvärde i Trump. Trump är även en stor kändis sedan långt tillbaka, vilket kommer att få fler att gå ut och rösta än vid förra valet. Romney förlorade med drygt fem miljoner röster mot Obama. Valdeltagandet beräknas öka med mellan 15-20%. Clinton uppfattas även som en fortsättning på Obama administrationen, och hon är i dags läget inte populärare än Obama.

Hade hon varit ung och fräsch hade hon kunnat vara farlig IOM att hon är kvinna, men i dags läget känns det inte tillräckligt nytt. Blir även svårt att fiska kvinnoröster med tanke på sin man, medan Trump kan peka på ledande kvinnor i hans företag vid anklagelser om sexism. Stensäkert!

Vi ska inte heller underskatta trenden med varannan rep/dem som president. Den fördelningen har pågått sedan Bush den äldre. Svårt att bryta ett sådant momentum.

Grattis Trump. Jag är full av beundran för hans persona. Dock inte för hans intellekt!
Senast redigerad av Kassmachin 2016-01-07 kl. 20:15.
2016-01-07, 21:47
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Trump 41 (+2)
Cruz 15 (+1)
Carson 11 (-1)
Rubio 8 (-4)
Bush 8 (+2)

Vilken enorm dominans. Om man lägger ihop siffrorna för de övriga så kommer man upp i 42% medan Trump ligger på 41%. Knockout-siffor när en av kandidaterna har ungefär lika mycket som nästkommande fyra kandidater tillsammans.
2016-01-07, 21:55
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Vilken enorm dominans. Om man lägger ihop siffrorna för de övriga så kommer man upp i 42% medan Trump ligger på 41%. Knockout-siffor när en av kandidaterna har ungefär lika mycket som nästkommande fyra kandidater tillsammans.
Intressant också att när Rubio minskar med fyra procentenheter så ökar Trump med två liksom Bush. Etablissemangsrösten splittas alltså mellan en anti-etablissemangskandidat och en etablissemangskandidat. Om Bush eller Rubio drar sig ur så kan alltså hälften av deras väljare hamna hos Trump och inte som alla tagit för givet, hos någon annan etablissemangskandidat.

Visst är det spekulationer men vi har inte mer än spekulationer att gå på.
2016-01-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Ser bra ut men man får inte glömma att han är en av USAs mest kända personer och många som går på hans rallys är folk som vill ta träffa och ta kort på en kändis. Det är därför Rubio fortfarande är favorit hos bettingbolagen så fortfarande är osäker, de som röstar i primary valet är politik nördar och inte mainstreamfolket massa äldre människor så tror att han kommer ha svårt i slutändan.
2016-01-07, 22:05
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Ser bra ut men man får inte glömma att han är en av USAs mest kända personer och många som går på hans rallys är folk som vill ta träffa och ta kort på en kändis. Det är därför Rubio fortfarande är favorit hos bettingbolagen så fortfarande är osäker, de som röstar i primary valet är politik nördar och inte mainstreamfolket massa äldre människor så tror att han kommer ha svårt i slutändan.
Du har inte hängt med de sista tre veckorna. Först förlorade Rubio ledningen till Cruz och sedan förlorade Cruz ledningen till Trump på predictionmarkets. Just nu ser jag att Cruz ligger före Trump men det förändras från en timme till en annan. Däremot är Rubio numera fast på tredjeplatsen.

https://www.predictit.org/Market/1233/Who-will-win-the-2016-Republican-presidential-nomination

Jag vet att du inte talar om predictionmarkets utan om bettingbolagen, och om Rubio fortfarande leder där så får du gärna länka. Jag skulle bli överraskad om det är så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in