Citat:
Ursprungligen postat av
Yaskaleh
De är jävligt lätta att försvara om du tog den lilla tiden att faktiskt lyssna igenom tillfällena när han gjorde citaten. Jag brukar ha mer respekt för dig än de flesta andra här men det gick rakt åt helvete nu.
Han har gjort många utalanden om vem som står skuld till IS och då har han anklagat alla tre presidenter som suttit de senaste årtiondena. Clinton, Bush och Obama. Han menar att det är deras utrikespolitik som har skapat grogrund och möjlighet för grupper som IS.
När det gäller oljekällorna så måste jag ifrågasätta om du besitter ens simpel intelligens då du inte kan missta vad han menar om du tog tid och såg igenom hela intervjun. Han svrarade på en hypotetisk fråga vad han skulle göra för att krossa IS. Han har vid många tillfällen tagit upp sitt motstånd mot interventioner, han var skarpt emot att USA gick in i Irak, det som direkt födde IS. Hans taktik för att krossa IS om han själv var tvungen att göra det, var att attackera och erövra de oljekällor som IS använder för att sälja olja till Turkiet mm. Dessa skulle han sen behålla viss kontroll över som kompensation för de resurser som använts för att krossa IS.
Men som han har påpekat vid flera tillfällen, han är nöjd med att Ryssland mm tar hand om IS.
Trump bekräftar det jag säger om att han ville ta Iraks olja i denna intervju:
https://www.youtube.com/watch?v=lXDSJCdfX8k
Börja lyssna från minut 9:45.
Du skrev:
"Hans taktik för att krossa IS om han själv var tvungen att göra det, var att attackera och erövra de oljekällor som IS använder för att sälja olja till Turkiet mm. Dessa skulle han sen behålla viss kontroll över som kompensation för de resurser som använts för att krossa IS."
Det du skriver är felaktigt. Trump ville ta över Iraks olja, när IS inte ens existerade. Han ville alltså överta en suverän stats oljeresurser - ett flagrant brott mot internationell rätt.
Detta sade Trump:
"I said dont go in, but when you go out, take the oil. I've been saying that for four years to you and others. We were so incompetent, we didn't even get the oil."
Intervjun genomfördes december 2015, och Donald påstår sig ha varit av denna åsikt i fyra år, alltså år 2011, när IS inte fanns eller var etablerad i Irak. Det är oerhört pinsamma uttalanden från en potentiell världsledande. Tragiskt.