Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-07, 19:58
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
På Asus så är det F8 för att komma åt felsäkert läge. Om du startar om datorn och pumpar F8 innan POST så bör du kunna komma åt ovan läge.

Jag kommer in i UEFI med F8... Där hittar jag inte felsäkert läge. Lyckades komma in i troubleshoot-menyn och valde att resetta hela datorn då jag inte har något sparat på den. Den fastnade på 3% första gången så startade om datorn och nu är den fast på 3% igen. Tips?

Avbröt återställningen och är inne i troubleshootmeny. Att nå felsäkert läge verkar sjukt svårt. Trycker 4/F4 men inget händer.
Senast redigerad av Ripples 2016-01-07 kl. 20:03.
Citera
2016-01-07, 20:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag kommer in i UEFI med F8... Där hittar jag inte felsäkert läge. Lyckades komma in i troubleshoot-menyn och valde att resetta hela datorn då jag inte har något sparat på den. Den fastnade på 3% första gången så startade om datorn och nu är den fast på 3% igen. Tips?

Låter trassligt, men om du försöker med detta.

Du laddar hem verktyget som finns på denna webbsida -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du bränner ut median på en DVD-skiva eller skapa en bootbar USB-minne. Därifrån så bör du kunna utföra en ren ominstallation. Licensen är redan aktiverad under Bios så när denna fråga dyker upp under installationen så väljer du bara gå vidare.
Citera
2016-01-07, 20:34
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter trassligt, men om du försöker med detta.

Du laddar hem verktyget som finns på denna webbsida -> https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du bränner ut median på en DVD-skiva eller skapa en bootbar USB-minne. Därifrån så bör du kunna utföra en ren ominstallation. Licensen är redan aktiverad under Bios så när denna fråga dyker upp under installationen så väljer du bara gå vidare.

En kompis fixar verktyget på ett USB-minne. Är det någon skillnad på Windows 10 N och utan N? Kan det skapa problem under installationen om man har N men valde utan N på USB?
Citera
2016-01-07, 21:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
En kompis fixar verktyget på ett USB-minne. Är det någon skillnad på Windows 10 N och utan N? Kan det skapa problem under installationen om man har N men valde utan N på USB?

Nej.

N`et står för - Not with media player. Men det har du väl listat ut vid det här laget.
Citera
2016-01-07, 23:00
Medlem
Vad är det första man ska göra med en helt ny ihopbyggd dator. Har windows 10 pro på en usb. Gå gärna igenom steg för steg. BIOS-drivrutiner-installera OS??

Ber om ursäkt om tråden ligger fel.
Citera
2016-01-07, 23:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Vad är det första man ska göra med en helt ny ihopbyggd dator. Har windows 10 pro på en usb. Gå gärna igenom steg för steg. BIOS-drivrutiner-installera OS??

Ber om ursäkt om tråden ligger fel.

Har du en giltig licens? annars kan du göra såhär (FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor
Senast redigerad av Enydrion 2016-01-07 kl. 23:30.
Citera
2016-01-08, 01:57
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hejsan!

Skaffade för några dagar sedan ny laptop. Allting funkar finfint. Tills idag. Inget händer när jag trycker på Chrome. Har avinstallerat skiten och installerat på nytt men ingenting händer. Chrome har fungerat utmärkt i flera dagar men nu plötsligt... Allt annat är som det ska. Någon som har något bra förslag vad jag kan göra? Faaaaaaaaaan.

Tacksam för svar
Citera
2016-01-08, 02:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Dokument och bilder osv. Jag googlade lite noggrannare på engelska och kom fram till att det gick bra. Tack för svar.

Du behöver inte boota från USB-minnet när du installerar.. Kör bara setup.exe från stickan.
Citera
2016-01-08, 08:13
Medlem
Hej!
Jag har en rätt så dum fråga...

Kör WIN10 på en bärbar som oftast är kopplad till tv:n via HDMI. (Trådlöst tangentbord och mu)

"Problemet" är att när jag startar om datorn, så måste jag gå fram och öppna och stänga locket på laptopen för att få bilden till TV:n igen, e väl nån simpel inställning, men hittar fan inte skiten.
Har letat i över två timmar,
så därför ber jag nu er flashbackare om lite noob-hjälp

Tack på förhand
Mvh
Citera
2016-01-08, 10:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superfist
Hej!
Jag har en rätt så dum fråga...

Kör WIN10 på en bärbar som oftast är kopplad till tv:n via HDMI. (Trådlöst tangentbord och mu)

"Problemet" är att när jag startar om datorn, så måste jag gå fram och öppna och stänga locket på laptopen för att få bilden till TV:n igen, e väl nån simpel inställning, men hittar fan inte skiten.
Har letat i över två timmar,
så därför ber jag nu er flashbackare om lite noob-hjälp

Tack på förhand
Mvh

Hmm, kontrollpanelen - energialternativ - ändra datorinställningar för strömsparläge - ändra avancerade inställningar. Kanske?!
Citera
2016-01-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hmm, kontrollpanelen - energialternativ - ändra datorinställningar för strömsparläge - ändra avancerade inställningar. Kanske?!

Har testat allt jag kommer på, bl.a dina tips, men tack för engagemanget!

En rolig sak är att när man trycker på "hitta" för att hitta annan bildskärm så hittar den inte TVn.
Däremot, om jag högerklickar på volymikonen/Uppspelningsenheter, då finns "SONY TV" där,
helskumt, men det är ju en ACER oxå
Citera
2016-01-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har du en giltig licens? annars kan du göra såhär (FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor
Jupp. Win 10 pro på usb. 2400kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in