Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Vi vet ju redan hur sambanden ser ut, så vi har haft tillräckligt underlag för att handla brottspreventivt i decennier, ändå har vi valt en väg som är brottsmaximerande. Vi vet att de starkaste sambanden med brottslighet ges av låg utbildning, bidragsberoende och arbetslöshet. Vi vet även att de mest brottsaktiva är unga män. Vidare har vi statistik som visar att de allra mest brottsaktiva, särskilt vad gäller grov brottslighet, är invandrare från Afrika, Mellanöstern och Östeuropa. Decennier av satsningar på utanförskapsområden och integrationsprojekt har gett som resultat att färre utrikes födda än någonsin klarar skolan med godkända betyg och t.o.m. polisen drar sig numera för att ingripa i dessa områden då de riskerar att skapa upplopp om de ingriper.
Så med detta facit i hand tycker du ändå att MENA-människor är problemet, inte Sveriges integrationspolitik?
Citat:
Med alla denna kunskap i minne har Sverige konstruerat följande strategi, som man valt att dessutom presentera som välfärdsräddande och samhällsbyggande:
Högsta möjliga invandring av primärt lågutbildade män i brottsaktiv ålder från Afrika och Mellanöstern som vi vet presterar sämst både i skolan och på arbetsmarknaden och har den absolut högsta brottsligheten.
Hur menar du att vi inte redan står med byxorna nere, rumpan i vädret, något kladdigt mellan skinkorna och i förnekelse påstår att inget hänt?
Högsta möjliga invandring tycker jag är att ta i. Vad är din lösning i motsats till vad du beskriver ovan, att vi fullständigt försakar de människor som kommer hit så att de löper ännu större risk att utveckla brottskarriärer?
Eller du tillhör skaran som inte vill ha hit människorna över huvud taget? Jag lägger ingen värdering i det, det är bara svårt att möta dina tankegångar när jag inte vet var du står och propagerar för.
Citat:
Vilka analyser är det du saknar som skulle ha ändrat hur vi agerat, eller som skulle ändra hur vi agerar i framtiden? Vilken förklaringsmodell skulle ändra det faktiska utfallet? Tror du mer av samma har förbättrat våra möjligheter att hantera eller lösa problemen? Tror du vi hade kunnat agera annorlunda långt tidigare med redan tillgänglig kunskap?
Till skillnad från dig (låter det som) är jag inte övertygad om att vi har en komplett förklaringsmodell. Tills vi har det tycker jag att vi ska passa oss väldigt noga från att beröva människor chans till ett bättre liv.
Citat:
Det är förstås ingen som pratar om enbart gener som någon binär switch mellan brottslighet och laglydighet, så varför bygger du halmgubbar?
Jag bygger halmgubbar? Du var den som introducerade genetiken i vår diskussion. Jag sträckte mig till att resonera utifrån genetikens påverkan. Om du inte vill att jag ska resonera kring saker föreslår jag att du väljer dina ord bättre.
Citat:
Jag visade tydligt att även till synes små skillnader på populationsnivå kan få stora effekter på samhällsnivå när det gäller t.ex. grov brottslighet, eftersom det handlar om en förhållandevis liten andel av befolkningen. Vilket gör att små absoluta skillnader inte blir så intressanta som de relativa skillnaderna. Om 1 promille av en grupp begår grova våldsbrott och 2 promille av en annan också gör det så är den absoluta skillnaden mellan grupperna bara en tusendel. Så löjligt liten att den är obetydlig? Givetvis inte, eftersom den relativa skillnaden är 100% och grupp nummer två ökar de grova våldsbrotten per capita dubbelt så mycket som grupp 1. Nu pratar vi inte relativa skillnader på 100% när det gäller våra invandrare från Afrika och Mellanöstern, utan på flera hundra till tusentals procent, beroende på brottstypen. En irakier ökar t.ex. våldtäkterna med 20ggr jämfört en västerlänning och Nordafrikaner är ca 5 ggr mer brottsbenägna. Liknande siffror ses för övrigt i Finland, Norge och Danmark.
Jag var helt med på ditt exempel. Till skillnad från dig (låter det som) tycker jag att prevalensen i sig inte är nog för att döma ut hela folkgrupper som problemmakare.
Citat:
Finns inga enskilda gener som ensamma förklarar någons hela benägenhet att begå våldtäkter, tanken är löjlig, däremot finns det massor av gener som bidrar till vår benägenhet och fallenhet för allt från våldtäkter till forskning på hög nivå. Vår genetiska ryggsäck avgör inte hur vi kommer agera i varje given situation, men den avgör sannolikheten för att vi kommer agera på ett visst sätt. IQ är t.ex. en egenskap med stark ärftlighet som påtagligt påverkar sannolikheten för brottslighet, livsinkomst, livslängd, hälsa och liknande parametrar utan att för den sakens skull förklaras av en enskild gen.
Går därför utmärkt att screena för både risken för brottslighet och utanförskap som sannolikheten för laglydighet och samhällstillgång med t.ex. ett enkelt IQ-test, om vi skulle vilja. Utan att exakt ha kartlagt genetiken bakom.
Du tror alltså att enkla IQ-test hade kunnat stävja förekomsten av brottslighet märkbart?
Hur resonerar du kring det faktum att IQ är ett arbiträrt sätt att mäta intelligens, vilken typ av IQ-test ska vi använda? Figure reasoning tests som MENSA använder, skulle det hjälpa dig förklara vilka som riskerar att hamna i brottskarriär?
Låt mig inte ens gå in på de white collar crime och dylik brottslighet som inte förklaras utifrån låg socioekonomisk bakgrund eller låg intelligens.
Citat:
Eller så kan man fortsätta som vi gjort, med byxorna nere och rumpan i vädret, och undra varför problemen inte bara kvarstår men blir värre. Trots att vi lagt pannan i djupa veck och analyserat allt utom alla redan kända faktorer grundligt...
[/quote]
Dessa redan kända faktorer skulle vara MENA-människors benägenhet till att begå brott då, eller vad menar du?
Personligen tycker jag att du och jag har svävat bort från händelserna i Köln. Men för din skull ska jag övervaka tråden ett litet tag till i väntan på svar från dig om du tycker att det är viktigt att vi reder upp dessa sakerna, men som jag skrev ovan är jag lite frågsam till vad du egentligen argumenterar för (och emot) och då blir det svårt för mig att bemöta dig. Utöver det kan vi gärna fortsätta i PM.