Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Nu gör du något som jag absolut avskyr när dessa händelser diskuteras: du ignorerar fullständigt den fakta som faktiskt finns och börjar istället fantisera ihop "men tänk om kanske" ideér som inte krockar med din världsbild. Vidrigt.
Hur hade du känt om du var ett av offren och någon självutnämnd feminist satt i ett annat land och fantiserade ihop skit för att försvara förövarna?
Nej nu misstolkar du min argumentation. Jag ignorerar inte 'den fakta som faktiskt finns', jag ifrågasätter de påståenden du och andra kommer med utifrån den fakta som finns. Exempelvis har jag från första inlägget ifrågasatt uppgiften att
samtliga 1000 personer skulle vara där i syfte att utföra dessa våldsbrott. Jag har förklarat för dig varför jag betvivlar detta och har lagt fram olika argument om varför detta påstående inte stämmer. Vad
du har gjort i svar till detta är att återupprepa påståendet om att det rör sig om 1000 koordinerade/planerande personer, fast det inte finns något som antyder att så var fallet. Du säger att jag börjar fantisera ihop "men tänk om kanske"-idéer som inte krockar med min världsbild, samtidigt är du själv så fast besluten om att din världsbild stämmer att du inte ens ger mig rätt i de mest basala, enkla delarna av denna diskussion.
Jag har inte försvarat förövarna (eller handlingarna). Du missförstår mig något enormt om du tror det. Men för att svara på din ovidkommande fråga: Skulle jag bli utsatt för ett brott hoppas jag människor i omvärlden har nykterhet nog att tolka händelsen utifrån fakta, inte fördomar om vare sig mig eller min förövare.
Citat:
Alla vittnesmål pekar mot denna stora massa, inte oberoende mindre grupper 200 meter bort.
Du menar alltså att samtliga eller en stor del av brotten skedde i direkt anslutning till den enorma folkmassan? Det motsäger ju tidigare påståenden i tråd och media och från vittnesuppgifter om att man delat upp sig i mindre grupper som skingrats och därefter förgripit sig på människor. Nej, merparten av brotten har givetvis inte begåtts i den 1000 personer stora folksamlingen utan i närheten. Jag tror du kraftigt överdriver när du säger att "alla vittnesmål pekar mot denna stora massa".
Citat:
Varför envisas du med att ständigt hitta på egna scenarion? En grupp på 1000 pers har våldfört sig på och rånat upp emot 100 kvinnor. Ingenting - inga vittnesmål, bilder, filmer, INGENTING - tyder på att det var några enstaka som busade medans alla andra bara gled omkring ovetandes.
Jag trodde att min argumentation hade varit tydlig om varför det inte rör sig om 1000 våldsverkare. Om du fortfarande tror att det rör sig om 1000 våldsverkare som alla är där för att begå brott tror jag tyvärr inte att vi kan komma längre i diskussionen. Det är en no-brainer för mig och om du på fullaste allvar hävdar att 1000 personer kollektivt var delaktiga i dessa brott har vi helt enkelt två vitt skiljda stipulationer om vad som har hänt; då kommer vi aldrig någonsin kunna enas om någon annan punkt eftersom vi pratar om två olika scenario.
För övrigt hittade jag inte på ett eget scenario, jag målade upp ett exempel för att besvara ditt tidigare påstående som en förklaring till varför det inte (rimligtvis) gått till så som du förespråkar.
Citat:
Står bland annat om det här:
(FB) Tyskland Munchen går ut med varning för terrorattentat 2015-12-31
Man varnar specifikt för tågstationer. Förmodligen har man noterad diverse signaler på social media som pekat mot att
något ska hända, jag har inte forskat vidare så kan inte säga med 100% säkerhet.
Alltså precis som jag sa, man har varnat för terrorattentat, inte något sånt här. Om du sedan tror att detta rör sig om organiserad terror får det stå för dig. Tills polis/underättelsetjänst går ut med att man just snappat upp information om att något sånt här skulle utföras, planerat och medvetet, väljer jag att inte tro på det och väljer att tolka det som varning för terrorangrepp i vanlig bemärkelse.
Citat:
Du pratar om detta som om det vore supervanligt att 1000 pers uppdelat i gäng på 10 hetsar varandra till att våldföra sig på och råna kvinnor. Är det vanligt svenskt beteende?
Njae, det jag menade var att det är vanligt att ungdomsgäng hetsar varandra (direkt och indirekt) och tar efter varandra.
Det fenomenet tror jag (läs: är jag säker på) inte är isolerat till ungdomsgäng med MENA-folk.
Citat:
Eller om man har 1000 pers som på förväg bestämt sig för att våldföra sig på och råna ensamma kvinnor, vilket allt än så länge pekar på.
Suck, ständigt detta återkommande till att samtliga 1000 personer skulle vara där i syftet att begå dessa brott. Jag har redan förklarat varför det är viktigt att vi står på samma sida vad gäller denna premissen. Kan du peka på en enda källa som visar att samtliga 1000 personer var där med ett gemensamt mål att utföra brotten som diskuteras?
Citat:
Åter igen, du VILL inte tro då det går emot hela din världsbild.
Du tycker att 90 offer är lågt. Till att börja med så kanske alla inte har anmält än eller vågar anmäla. Titta på filmklippet jag länkade till i början av det här inlägget och fråga dig följande: Hade du stannat kvar om du var ensam kvinna och såg en stor jävla hotfull folksamling förgripa sig på kvinnor?
Helt riktigt, jag vill - och kan - inte tro det då det går emot min världsbild. Mörkertalet är säkerligen stort och fler anmälningar kan komma att komma in, absolut. Det förändrar inte något för diskussionen. Ens om det kommer in (ponera nu) 500 anmälningar totalt är det 0,5 brott per person i ditt scenario om 1000 människor som är där av anledningen att begå brott. Din och flera andras retorik har varit att alla 1000 är förövare. Vad jag säger är att om så är fallet, så rimmar det dåligt med mängden brott som har begåtts. Givetvis kan det vara så att långt ifrån alla 1000 personer varit förmögna, haft mod till eller whatever att begå brott, men då är vi tillbaka på mitt huvudpåstående och argument: Det är inte den 1000 personer stora klungan som är brottslingar.
Citat:
Är det ens lönt att fortsätta diskutera med dig om du inte ens kan hålla dig till given fakta utan ska börja fantisera ihop massa egna scenarion som lättare passar in i din världsbild?
Jag tycker att du gör misstaget att du förvanskar fakta till att passa dina egna ståndpunkter. Jag har sakligt försökt att argumentera för varför och hur du har ett felaktigt perspektiv på vad som händer. Detta gör jag bland annat genom att ta upp exempel och liknelser (precis som du, som alla gör i diskussioner) - blanda inte ihop det med att 'fantisera ihop massa egna scenarion som lättare passar in i din världsbild', det är olika saker.
Citat:
Vi ser ofta folksamlingar på över 1000 svenskar, men aldrig någonsin har något liknande inträffat här och det bevisligen varit svenskar som levt rövare och inte svartskallar. Aldrig
Jag har tidigare påstått att även i stora folksamlingar av svenskar eller andra folkgrupper ökar brottsligheten. Detta stämmer med vad vi vet om hur brottsstatistiken ser ut kring högtider.
Om det rörde sig om en 1000 personer stor mob som gemensamt befann sig på Kölns station för att begå brott håller jag med om att någonting liknande aldrig har inträffat här eller någon annanstans i modern tid så till vida vi inte pratar om upplopp. Men som jag varit inne på flera gånger nu är detta inte vad det handlar om. Du får helt enkelt styrka ditt påstående. Till dess fortsätter det, i min värld, att vara gäng och människors som drar nytta av kaoset i folksamlingen.
Citat:
Svarar med detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=xrJ9jGAHspw
Snart i en förort nära dig.
Tack, vad som verkar vara en våldtäkt av en kvinna är precis vad jag vill se till morgonnkaffet. Istället för att bemöta andemeningen och argumentationen väljer du att svara med ett åh-så-klassiskt påstående om samhällets förfall och vad som kommer att hända om vi inte vaknar, tillsammans med en målande video med en panikslagen kvinna.
Jag har försökt att hålla mig saklig i denna argumentationen men här måste jag stanna upp och be dig tänka dig för lite innan du trycker "Skicka svar" nästa gång. Din argumentationsstil lämnar en hel del att önska.
Citat:
Gud så lägligt att du inte kommer över sån information

Men du tror att det förekommer. Länka mig gärna en utlänning som skriver att han var på plats och stoppade övergrepp. En enda.
Jag skrev uttryckligen "men jag tror inte att jag kommer att komma över någon sådan information" och resonerade kring varför det skulle vara problematiskt. Mer än så kan jag inte göra. Om du tycker att det är behändigt, må så vara. Vill du kan jag försöka förklara igen, men jag tycker mig märka på sättet du bemöter mina påståenden och argument att du inte längre strävar mot att logiskt övertyga mig om mitt fel. Jag hoppas jag har fel om detta, däremot.
Citat:
Önsketänkade, förnekande, idioti - kalla det vad du vill.
Du erkänner själv att du "inte vill tro att verkligheten är så illa", vilket är exakt vad jag sagt hela tiden. Dags att vakna upp innan du själv råkar illa ut.
Ja vad ska jag säga, precis samma förhoppning om uppvaknande kan jag ha till dig. Det är väl därför vi diskuterar...? Se så, istället för att hävda din rätt enkom att jag inte har din upplysning kan du väl försöka bemöta argumenten och påståendena jag kommer med?
- - -
Svar kommer på dina andra inlägg snart...