2016-01-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Noterar med nöje att du undviker att bemöta mina inlägg.

Att dra slutsatsen att det är någon sorts "manlighetskultur" som är bakgrunden till alla våldtäkter i världen är så jävla bisarrt och tyder på sån bristande förståelse för mänsklig natur och mänskligt beteende att man häpnar. Åtminstone är det inom svensk kultur snarare så att manligheten skyddar kvinnor från våld. Det finns inget som svenska män hatar och missaktar så mycket som kvinnomisshandlare och våldtäktsmän.

Men skitsamma, jag har en genuint ärlig och nyfiken fråga: Går det inte att vara feminist och ifrågasätta "patriarkala samhällsstrukturer" samtidigt som man är positiv till att stoppa massinvandringen?

Om nej, varför inte?

Om ja, varför finns det då inga feminister som är det, med tanke på att massinvandringen leder till ett otryggare samhälle för deras del?

Sorry jag har bara 10 fingrar och ett tangentbord.

jaha du så om inte män idkar våld, vem är det då som orsakar våldtäkter, mord, misshandel, våld , sexuella trakasserier, kriminalitet etc? Är det kvinnor? eller barn kanske?

Jo, det går absolut vara feminist och vara emot invandringen ja.
Du har flera som är det. Jag känner några och du har även en del som skrivit detta på detta forum, även om jag nu inte direkt kommer på några namn….Micro har jag för mig har skrivit att hon är emot invandringen. men fråga henne.

jag är dock för invandring, jag ser det som en nödvändighet i den globala överbefolkade värld vi lever i att vi har rörliga system och jag är inte ett skit rädd för hud som är färgad eller främmande kulturer. Och jag vet att människor med färgad hud/ annan kultur är precis lika smarta, socialt intelligenta och har samma förmåga och vilja att anpassa sig som alla andra.
De tenderar också vara mer på alerten än vi bekvämt söliga trygghetsnarkomaner så invandring brukar i regel ge en rejäl skjuts till ekonomi och utveckling.

Är lite joxigt i början, men big deal.
Citera
2016-01-06, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag tycker det är intressant att de som vi så frikostigt importerar, klär och föder står för en väldigt stor del av överfall mot oss, både kvinnor och män men kvinnor drabbas helt klart värre.

Som topic frågar, hur ser ni på det?
Kontentan av ditt svar är att unga män våldtar, vita svarta, gröna, gula och röda.
Min fråga är, behöver vi importera fler våldtäksmän? de svarta och bruna är redan i majoritet av överfallsvåldtäkter fast de procentuellt är en väldigt liten klick av... DEN MANLIGA BEFOLKNINGEN i Sverige.

Som någon skrev tidigare.. svenskar gruppvåldtar också, det händer men är väldigt VÄLDIGT ovanligt.
Med Svenskar menar jag då ljushyade kalles kaviar ungdomar som äter gris.

Du menar vi ska utesluta just gruppen unga män bland de människor vi ger asylrätt?
Hade du tyckt det var en bra idé?
Varför inte också gamla? de kommer ju inte bidra med något som gamla och redan utslitna, så dessa är väl ok att de slits i stycken av lite bomber i Syrien? eller dör av svält?
Handikappade?
Sjuka?

Varför inte stå vid gränsen och syna alla rejält i käften med lite kontroll över tandhälsa, genprover, hälsokontroller och IQ test och enbart ta in dem vi tror vi kan ha någon glädje av? så kan resten bara dränkas någonstans?

Bra human lösning?
Citera
2016-01-06, 01:36
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
På nyårsnatten samlades ca 1000 män av utländsk härkomst vid tågstationen i Köln. Enligt vittnesuppgifter ska man ha delat upp sig i mindre grupper för att sedan ge sig på ensamma kvinnor. Man rånade och våldförde sig på dem sexuellt.
Mycket tyder på att händelsen var planerad i förväg.

unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/varlden/krismote-efter-sexuella-massovergrepp-pa-nyarsfirande-i-tyskland/

Mer detaljer kan ni läsa i tråden om fallet: (FB) Massofredande och våldtäkter i Köln Tyskland

Frågeställning:
Vad är er reaktion på denna vidriga händelse i Köln? Är det den vita mannens förtryck som ligger bakom? Är det en ren slump att det är just afrikaner och araber som samlats i grupp för att ge sig på ensamma kvinnor?

Känner ni er säkra i Sverge? Vad gör ni om ni ser en grupp på flera hundratals utlänningar när ni är ute ensamma? Går ni förbi eller tar ni omvägar?

Hade samma sak kunnat ske i exempelvis Sverige för 50 år sedan, dvs att Johan, Kalle och 998 andra svenskar samlas på samma plats för att ge sig på ensamma kvinnor?

Anser ni att det är helt riskfritt att ta in hundratusentals unga män med tveksam bakrund från världens mest patriarkala och kvinnohatande områden?

Är denna händelse ren slump eller ligger det mer bakom? I så fall vad?

Håll god ton

varför beter du dej som en matriarkal hund och lyfter upp kvinnans skyddsvärde i din såkallade kamp emot feminismen? Du kan inte besegra feminismen genom att sätta kvinnan på en piedestal, genom att göra feminismens jobb åt dem.

Kvinnor vill ha aggressiva och dominata män, låt dem ta ansvar för fäljderna för en gångs skull utan ni hela tiden ska sätta offerkoftan på dem.

Jag är emot rån och så, men jag tycker inte om din vinkel här.
Citera
2016-01-06, 01:36
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
På nyårsnatten samlades ca 1000 män av utländsk härkomst vid tågstationen i Köln. Enligt vittnesuppgifter ska man ha delat upp sig i mindre grupper för att sedan ge sig på ensamma kvinnor. Man rånade och våldförde sig på dem sexuellt.
Mycket tyder på att händelsen var planerad i förväg.

unvis.it/http://www.dn.se/nyheter/varlden/krismote-efter-sexuella-massovergrepp-pa-nyarsfirande-i-tyskland/

Mer detaljer kan ni läsa i tråden om fallet: (FB) Massofredande och våldtäkter i Köln Tyskland

Frågeställning:
Vad är er reaktion på denna vidriga händelse i Köln? Är det den vita mannens förtryck som ligger bakom? Är det en ren slump att det är just afrikaner och araber som samlats i grupp för att ge sig på ensamma kvinnor?

Känner ni er säkra i Sverge? Vad gör ni om ni ser en grupp på flera hundratals utlänningar när ni är ute ensamma? Går ni förbi eller tar ni omvägar?

Hade samma sak kunnat ske i exempelvis Sverige för 50 år sedan, dvs att Johan, Kalle och 998 andra svenskar samlas på samma plats för att ge sig på ensamma kvinnor?

Anser ni att det är helt riskfritt att ta in hundratusentals unga män med tveksam bakrund från världens mest patriarkala och kvinnohatande områden?

Är denna händelse ren slump eller ligger det mer bakom? I så fall vad?

Håll god ton
Jag är ju, vad du säkert kallar feminist, anti-rasist och kulturmarxist etc etc, så jag kan väl passa på att svara dig någotsånär ...

Och då tänker jag börja med att fråga dig vad du menar.
Dvs du försöker hårdvinkla händelsen till att handla om något det aldrig handlade om.
Du vill alltså få det till att vara tal om mass-grupp-våldtäkter bestående av horder av tusentals Mena-invandrare som unisont gick till attack.

Men så var det ju inte. Om du vill få svar på dina frågor så måste du ändra formuleringen litegrand alltså.

Detta var tal om Tafsningar, grupper av invandrare som omringade kvinnor och tafsade på dem. Mer och mindre hårdhänt. Allt var säkert väldigt skrämmande och säkert, med rätta, traumatiserande, för de drabbade offren. En av dem blev dessutom så illa tafsad att det enligt polisen kunde likställas med den juridiska definitionen av våldtäkt.
Jag vet inte hur den tyska juridiska definitionen av våldtäkt är, men jag kan misstänka att den är mindre generös än den svenska (minns att tyskarna hånade den svenska våldtäkts-definitionen och kallade den allt för generös för lite sedan).
Så det de menade här kan nog ha handlat om tafsande fingrar som stoppades in i tjejens kön.
Det är vad jag Misstänker/Tror alltså. Dvs varför annars tydliggöra att det handlar om den Juridiska definitionen av våldtäkt? Hade det handlat om samlags-våldtäkt så hade de bara sagt våldtäkt, varken mer eller mindre.

Alltså - du frågar hur feminister och anti-rasister ser på händelsen med invandrare i Tyskland som mass-tafsade och omringade kvinnor.

Jag misstänker att detta handlade om att invandrare som inte hade erfarenhet av alkohol och berusning, helt enkelt blev berusade.
De hade heller ingen erfarenhet av kvinnor.
Och kombinationen av fylla, kompisgäng och tjejer helt enkelt ledde fram till detta.

I många av deras hemländer finns inga av dessa faktorer. Kvinnor kan inte röra sig fritt eller ensamma, och inte någon av könen dricker.

Och angånede din fråga om något liknande hade kunnat ha inträffat tex för 50 år sedan, med "Kalle, Olle och Svenne Banan".
Då glömmer du kanske just hur vanligt och utbrett just tafsande var.
Det är ju först på senare år, iom de mer feministiska lag- och normändringarna som tafsning i Sverige har kunnat stävjas så mkt som det har.
Du tror väl inte att någon "Olle" hade blivit polisanmäld för 50 år sedan om han på krogen hade börjat klämma på Stinas tuttar ...
Vilket ju var exakt vad han gjorde. Tuttarna, gumpen, och överallt. Ju fullare ju mer rak på sak.
Kvinnliga sekreterare på sina jobb fick stå ut med både det ena efter det andra från sina chefer..
Fast den kontringen var du kanske inte beredd på va ... hehe

Fråga till Dig.
Tycker du det är bättre idag, när ingen svensk tafsar på kvinnorna längre, jämfört mot hur det var för tex 50 år sedan?
Om du tycker det är bättre idag - då är det ju just feminismen du hyllar.
Är du medveten om det? Du hyllar alltså det arbete som just feministerna du hatar så mkt har gjort ...
Citera
2016-01-06, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tochtli
Men du anser att du gör rätt när du kollektivt skuldbelägger män, som är hälften av jordens befolkning? Hade du inte tidigare bevisat hur korkad du är, så har du i vart fall gjort det nu. Du tycker fortfarande att det är bra att vi importerar fler våldtäktsmän, eftersom det ändå finns våldtäktsmän sedan tidigare i Sverige. Fullt ut har du nu bevisat att du är för dum i huvudet för att förstå hur jävla korkat du resonerar. Du spottar dina medsystrar i ansiktet, ditt kräk.

Jag tackar för debatten, men jag har som princip att inte föra diskussion med idioter. Särskilt inte om så här seriösa ämnen. Vi får väl hoppas att du en dag förstår att du själv lagt grundstenen till en växande våldtäktakultur, som du ironiskt nog sa dig hata och vilja bekämpa.

Jepp! om jag som individ ingår i ett samhällsystem där jag ingår i en grupp som har maktposition, fördelar, sociala och juridiska rättigheter som andra inte får, och skiter i att 1. bry mig ett skit.
2. göra något åt saken 3. gillar läget för hey! jag mår ju prima av detta.
Så är jag en liten skit och förtjänar kritik ja. Har du problem med detta?

Det som lagt grunden för våldtäktskulturer är fortsatt patriarkala idéeer och strukturer och inte etniciteter.

Och är nog bara idioter som fortsätter att tro att våldtäkt sitter i generna på enbart män från MENA.
Citera
2016-01-06, 01:42
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Nej. Brotten är inte överrepresenterade bland invandrare i faktiska tal. BRÅS rapport från 2005 viftas med som en bibel bland Sverigevänner..

Att du inte begriper vad överrepresentation innebär gör dig inte direkt mer trovärdig. I BRÅ:s rapport från 2005 kunde man tillskriva svenskfödda svenskar 55% av brotten, samtidigt som de utgjorde ca 75% av befolkningen. Det är en underrepresentation i förhållande till andelen av befolkningen. Övriga 25% begick 45% av brotten, det är en överrepresentation.

Enligt BRÅ 1996:2 begick svenskfödda svenskar 39% av våldtäkterna 1985-1989, då de utgjorde 85% av befolkningen, övriga 61% begicks av resterande 15% plus turister och asylsökande. Utrikes födda, då 9% av befolkningen, stod för 38% av våldtäkterna. Enligt ditt resonemang var inte utrikes födda överrepresenterade eftersom de bara begick 38% medan svenskarna begick 39%. Låter det som ett klokt resonemang?

Till BRÅ 2005:17 hade både överrepresentationen och andelen utrikes födda ökat och nu redovisade man inte andelen av våldtäkterna längre, men då andelen utrikes födda ökat med 25-30% och överrepresentationen ökat från 4,5 till 5 ggr så borde de ökat sin andel av våldtäkterna från 38% till ca 50% 1996-2001. Sedan 2001 har andelen utrikes födda ökat med ca 60% och det finns all anledningen att misstänka att även överrepresentationen fortsatt öka, men även utan det så kan utrikes födda idag själva stå för 75-80% av våldtäkterna.

Men ok, låt höra din argumentation för att det är svenskarna som är överrepresenterade?
Citera
2016-01-06, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sorry jag har bara 10 fingrar och ett tangentbord.

jaha du så om inte män idkar våld, vem är det då som orsakar våldtäkter, mord, misshandel, våld , sexuella trakasserier, kriminalitet etc? Är det kvinnor? eller barn kanske?

Jo, det går absolut vara feminist och vara emot invandringen ja.
Du har flera som är det. Jag känner några och du har även en del som skrivit detta på detta forum, även om jag nu inte direkt kommer på några namn….Micro har jag för mig har skrivit att hon är emot invandringen. men fråga henne.

jag är dock för invandring, jag ser det som en nödvändighet i den globala överbefolkade värld vi lever i att vi har rörliga system och jag är inte ett skit rädd för hud som är färgad eller främmande kulturer. Och jag vet att människor med färgad hud/ annan kultur är precis lika smarta, socialt intelligenta och har samma förmåga och vilja att anpassa sig som alla andra.
De tenderar också vara mer på alerten än vi bekvämt söliga trygghetsnarkomaner så invandring brukar i regel ge en rejäl skjuts till ekonomi och utveckling.

Är lite joxigt i början, men big deal.

Men läs vad jag skriver. Säkert en bra bit över 90% av alla våldsbrott begås av män, och det är inget konstigt med det. Män är av naturen både fysiskt starkare och våldsammare än kvinnor, så det vore ju väldigt konstigt om det vore 50/50 i statistiken. Män har alltid och kommer alltid att begå den allra största delen av våldsbrott. Och största delen brottsoffer för detta våld kommer alltid vara andra män, inte kvinnor.

Men du säger att vi män växer upp och uppfostras inom manliga normer, och att det skulle vara dessa "normer" som gör män så våldsamma. Det hör man ofta i feministiska kretsar. Det är en tes som på så otroligt många sätt visar brist på förståelse för hur människan är skapad och hur människan fungerar. Hela tesen har sin grund i den kulturmarxistiska världsidén, det vill säga att alla människor är födda exakt lika, vilket också innefattar att det inte finns några biologiska skillnader mellan kvinnor och män, att könen skulle vara exakt lika.

Jag kan ju inte svara för andra kulturer, men när det gäller svensk kultur är det totalt felaktigt att påstå att manliga normer är orsak till våld mot kvinnor. Det är nämligen totalt tvärtom. Manligheten inom svensk kultur skyddar kvinnor från att bli utsatta för våld. "Slå en tjej och vi slår dig" har jag hört många gånger under min uppväxt. Kvinnomisshandlare är i svenska mäns ögon samhällets bottenskrap. För att inte tala om hur mycket svenska män hatar våldtäktsmän. Det blir liksom så bisarrt att påstå att "svenska män blundar för våldtäkter om de är begångna av andra svenska män". Nej. Fyfan, verkligen inte, kolla bara på Hagamannen som sagt. Kolla bara på vad svenska killar säger och skriver om vad för straff dessa våldtäktsmän borde få (det är ord som inte går att hitta i bibeln kan jag lova).

Att du är för invandring är bara ett bevis på att du inte är insatt i vad följderna av den blir. Ytterst verkar du blunda för den ökning av brottslighet som den leder till, som gång på gång presenterats i den här tråden men som du undvikit att bemöta. Att du tror att den leder till ekonomisk vinst visar att du inte känner till invandrargruppernas låga sysselsättningsgrad, de når inte ens upp i tillräckligt hög sysselsättningsgrad för att försörja sig själva som grupp. Att du vidare negligerar den skarpa segregation och enorma ökning av utanförskapsområden kring våra städer sedan 1990-talet visar på att du inte har gjort en ärlig analys av läget och utifrån det dragit en slutsats. Förhoppningsvis är du dynamisk i dina åsikter och uppfattningar och kommer en vacker dag brutalt inse hur galet fel du är ute.

Men men. Man får väl hoppas att du bor i ett område med många alerta spännande invandrare istället för tråkiga trygghetsnarkomaner tillika svennebananer. För det vore ju synd annars, nästan hyckleri faktiskt.
Senast redigerad av Ghana 2016-01-06 kl. 02:00.
Citera
2016-01-06, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bervyl
Ni män som diskuterar här på flashback är så jävla märkliga
Att vara feminist är att vara emot förtryck och orättvisor riktade mot kvinnor.
Feminism har ingenting med invandring att göra.

Jag förstår inte från var den kopplingen kommer

Kan det vara så att det politiska partiet FI har i sitt partiprogram att vara "flyktingvänliga"?
Och så tror ni korkade män på flashback att alla kvinnor som är feminister delar FI:s åsikter i ALLA frågor?
Är man feminist är man vänster och röstar på FI?
Är det därför ni stenkorkade män på flashback hela tiden gör kopplingen feminist=för fri invandring?

Feminism har INGENTING med invandring att göra.
Feminism har heller ingenting med trängselskatt eller pälsindustrin att göra.

Feminism är att vara emot förtryck och
riktade mot kvinnor.
Ingeting annat.

Korkade män

Pinsamt isåfall.
och indvandring bidrar då heller inte till kvinnoförtryck?..vore jag femistist skulle jag då fan inte frivilligt stega bak 1000år i tiden vilket ni gör genom att vägra se det som händer ..bara för att hassan o mustaffa är charmiga o trevliga en o en mot er svenska kvinnor på cafeer o offentliga miljöer så KAN ni inte vara så lätt manipulerade.?.eller så vill ni egentligen ha detta? ungefär samma fenomen ssom kvinnor blir (tämjare) åt långtidsdömda..och även där går det åt he 99,9% av alla ggr ..kunde inte tro han var sån snyft....
Citera
2016-01-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Oavsett vilken förklaringsmodell du använder ökar brotten oavsett. Även om du kunde förklara 100% av överrepresentationen med socioekonomiska orsaker så skulle den inte försvinna. Samhällsproblemen försvinner inte för att man sätter en viss etikett på dem.

Givetvis importerar vi våldtäktskulturer och givetvis är araber och afrikaner generellt mer våldsbenägna än nordeuropéer, om du brydde dig om att sätta dig i i frågan skulle du inse det rätt snabbt. Givetvis gäller inte det alla araber och afrikaner. Den högt ansedda tidskriften Nature skrev för en tid sedan om två genvarianter som fanns hos en andel av finska män, som särskilt i kombination med alkohol ger en mycket ökad risk för våldsamt beteende. 5-10% av alla grova våldsbrott i Finland tror man förklaras av dessa genvarianter.

En av generna, MAO-A, finns i en kort variant som är upp till 50ggr vanligare hos svarta män jämfört vita och verkar extra känslig för miljöfaktorer. Varför är det omöjligt att det kan finnas en delvis genetisk förklaring till andra än finska mäns brottslighet? Antag att 1% av svenska befolkningen är bärare av en gentyp som gör dem extra sannolika som våldsbrottslingar och att 2% av en annan folkgrupp bär samma gen. En procentenhets skillnad men 100% högre förekomst. Lägg till detta att 5% av svenskarna lever under mycket socialt ansträngda förhållanden medan hela 20% av den andra gruppen gör det. Är det orimligt att den ökade sårbarheten i kombination med den ökade förekomsten av stressfaktorer ger en gravt ökad grov brottslighet i den gruppen trots till synes små skillnader?

Är det orimligt att det kan gälla även andra impulsbrott som våldtäkt, särskilt givet den kulturella bakgrunden hos grupperna vi pratar om?

Om du nu har rätt i ditt antagande borde det ju vara fritt fram att våldta i MÖ utan att straffas. Men så sker inte.
Det finns ingen våldtäktsgen.
Däremot kan förstås genetiska skillnader spela roll och detta är en intressant diskussion. Med tanke på hur mycket genetiska skillnader faktiskt kan göra, som genen som gör att du känner smak av sparris (inte alla har den), eller att man har hud mellan tårna (inte helt ovanligt), eller mycket annat.

Dock gör man det för enkelt om man talar om kriminalitetsgener. Gener är inte "goda" eller "onda". Ett mer aggresivt beteende leder ofta till mer våld men kan även kanaliseras till mera konstruktiva aktiviteter såsom idrott. Därför anser jag inte vi bör diskutera genetiska orsaker såsom onda.
Dock, om vi tänker oss att folk i MÖ har större behov av sexuellt hävdande inser man att vi i Sverige t.ex. borde tillåta prostitution, annars kommer kanske MÖ-pojkarnas sexdrift att vara just så destruktiv som du spekulerar.
Men jag tror ändå du förenklar för mycket. Våldtäkt handlar om maktbehov och hävdande. Alltså ytterligare i så fall en anledning att se över socioekonomiska faktorer.

Vad gäller dina siffror så tror jag mest du spekulerar och gissar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Men men. Man får väl hoppas att du bor i ett område med många alerta spännande invandrare istället för tråkiga trygghetsnarkomaner tillika svennebananer. För det vore ju synd annars, nästan hyckleri faktiskt.

Det är nog inte många feminister som bor i socialt utsatta områden.
Citera
2016-01-06, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är nog inte många feminister som bor i socialt utsatta områden.

Jaså, säger du det.

Det är ju faktiskt ganska konstigt. Man får väl helt enkelt anta att de väldigt gärna vill flytta dit, men att det är deras patriarkala och rasistiska gubbslem till farsor som inte låter dem göra det för att de är fördomsfulla och inskränkta.
Citera
2016-01-06, 02:19
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Men du anser att du gör rätt när du kollektivt skuldbelägger män, som är hälften av jordens befolkning? Hade du inte tidigare bevisat hur korkad du är, så har du i vart fall gjort det nu. Du tycker fortfarande att det är bra att vi importerar fler våldtäktsmän, eftersom det ändå finns våldtäktsmän sedan tidigare i Sverige. Fullt ut har du nu bevisat att du är för dum i huvudet för att förstå hur jävla korkat du resonerar. Du spottar dina medsystrar i ansiktet, ditt kräk.

Jag tackar för debatten, men jag har som princip att inte föra diskussion med idioter. Särskilt inte om så här seriösa ämnen. Vi får väl hoppas att du en dag förstår att du själv lagt grundstenen till en växande våldtäktakultur, som du ironiskt nog sa dig hata och vilja bekämpa.

Du spottar dina medbröder i ansiktet, hur korkat är det inte att bekämpa feminismen med att sätta kvinnan på en piedestal och kriga emot andra män?
Senast redigerad av ulvvf 2016-01-06 kl. 02:21.
Citera
2016-01-06, 02:22
Medlem
Citat:
Vad fan tror du själv, vilka är i majoritet i Sverige? Jo svenskar. Inte så jävla konstigt om svenskar begår fler brott. Vad som är intressant är brott per invånare.
har ingen statistik att ta till som källa som alltid gapas om här..kanske svenskar i pga att fortfarande vara i lite majoritet begår totalt lite fler brott? tror inte ens det men då är dom iaf av lindrigare arter..då jag MED egna ögon o erfarenhet vet att klientelet på kåken är majoritet utlänningar..och dom representanterar ändå inte nära 50% av befolkningen än...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in