Jag kallar mig vare sig feminist eller anti-rasist, men skulle anti-feminister och rasister få bestämma hade de nog kallat mig det, så jag tar mig friheten att svara.
Eftersom det är så många frågor tar jag mig friheten att numrera dem ifall någon vill utveckla detta till en diskussion med mig...
Citat:
1. Vad är er reaktion på denna vidriga händelse i Köln?
1. Att det är just en vidrig händelse. När jag läste artiklarna (de tyska som länkades här innan svensk media plockade upp händelsen) med hjälp av
Google Translate (jag kan inte tyska) fick jag redan då intrycket att påståendena, så väl i artiklar som i Flashback-tråd, var helt åt fanders. Många verkar koncentrera sig på 1000-talet människor som samlats, som om
alla dessa var del av brotten som försiggick. För mig är det klart som korvspad att det inte rört sig om 1000 våldsverkare som delat upp sig i en massa smågrupper och alla/kollektivt har rånat och våldtagit och sexuellt ofredat kvinnor, utan att det rör sig om en
del av dessa ca. 1000 personer som samlats kring stationen i Köln.
Citat:
2. Är det den vita mannens förtryck som ligger bakom?
2. Jag tror verkligen inte 'den vite mannens förtryck' ligger bakom. Om jag ska ge mig på och spekulera tror jag att det handlar om en grupp (ev. tämligen stor sådan eller flera grupper) människor som hetsar varandra till detta brottsliga beteende och som drar nytta av den folksamling och 'kaos' som råder.
Citat:
3. Är det en ren slump att det är just afrikaner och araber som samlats i grupp för att ge sig på ensamma kvinnor?
3. Huvudsakligen ja. Jag tror inte det är en slump att 1000-talet människor av liknande härkomst samlas på stationen i Köln,
gissningsvis har ett event spridit sig genom Facebook, Instagram eller annat socialt media och via word of mouth, och det har blivit ett 'kulturellt jippo'. Jag har inte sett någon detaljerad statistik över nationaliteter och härkomst för alla 1000 personer, men det verkar som att det varit en ganska kulturellt betingad sammankomst. Jag tror faktiskt att om 1000 'heltyska' ungdomar hade samlats hade det fortfarande setts en ökad brottslighet kring stationen den natten. Om det hade varit samma omfattning av brott eller brottstyp är jag osäker på.
Citat:
4. Känner ni er säkra i Sverge?
4. Jag känner mig säker i Sverige, så även i min hemstad.
Citat:
5. Vad gör ni om ni ser en grupp på flera hundratals utlänningar när ni är ute ensamma? Går ni förbi eller tar ni omvägar? (Jag sammanfogar detta som en frågeställning)
5. Om jag skulle se flera hundratals utlänningar när jag är ute ensam skulle jag fortfarande gå förbi snarare än att ta en omväg. Om jag uppfattar stämningen som hotfull skulle jag eventuellt göra en annan bedömning, men om de till synes har samlats för att det är något stort på gång (nyår, fest osv.) skulle det inte beröra mig. Invandrargäng är inget ovanligt där jag bor, om än inte flera hundra stycken om jag inte råkar passera något megabröllop (vilket händer extremt sällan).
Citat:
6. Hade samma sak kunnat ske i exempelvis Sverige för 50 år sedan, dvs att Johan, Kalle och 998 andra svenskar samlas på samma plats för att ge sig på ensamma kvinnor?
6. Med tidigare reservation för att jag inte tror att alla 1000 personer är inblandade tror jag det är
ungefär lika vanligt att svenskar idag så väl som för 50 år sedan bryter ut sig i kriminella grupper under storfester och ger sig på sina offer. Så "ja" på den frågan, hårddraget.
Citat:
7. Anser ni att det är helt riskfritt att ta in hundratusentals unga män med tveksam bakrund från världens mest patriarkala och kvinnohatande områden?
7. Absolut inte riskfritt, jag tror däremot inte att det följer någon slags våldtäktskultur eller liknande (vilket jag antar är vad du åsyftar). Jag tycker att det är vettigare att prata om andra risker kopplat till att vi tar in så mycket invandrare, men inte så enkel slutsats som "fler invandrare, mer/allvarligare brott".
Citat:
8. Är denna händelse ren slump eller ligger det mer bakom? I så fall vad? (Jag sammanfogar detta som en frågeställning)
8. Jag tror som jag varit inne på ovan att det är något av en slump, ja. Några pack till gäng har dragit nytta av situationen att det är megamycket folk på samma plats. Jag tror
inte att det rör sig om en koordinerad attack mer än från
förövarna.