Citat:
Ursprungligen postat av
AlexandraIda
Ja, i början var det ju mer kända personer och betydligt mer intressant än det varit de senaste år. Nu verkar ju alla som någon gång varit med på tv få medverka i programmet. Så jag hoppas att SVT själva inser att det behövs något nytt, ett program håller väldigt sällan samma klass år efter år. Och jag tycker det känns rätt onödigt det här med att deltagarna måste tjafsa och bli ovänner, vad är vitsen med det?
Det är alldeles riktigt att urvalet tunnats ur efter alla år. Kanske man borde lägga programmet i malpåse en (rätt lång) tid. Då skulle dagens halvkända "stjärnor" hinna blomstra ut och bli både helkända och kanske t om folkkära.
Ett annat problem med tunna urval är att en artist som: ena året varit med i "Så mycket bättre" inte gärna kan castas för medverkan i "Stjärnorna på slottet" året därpå utan risk för att slitas ut. Antalet artister med bred förankring hos folket är helt enkelt för litet.
Jag tror annars vi ska passa oss för att beskylla deltagarna för att "tjafsa och bli ovänner". Produktionen kräver att man måste skapa lite distorsion och action mellan deltagarna, när det börjar gå på halvfart. Tricket kallas Redigering och dramaturgi. Speciellt när kanske dynamiken i den planerade gruppen uteblir genom ett sent avhopp, som också tydligen skedde inför denna säsong. Det räcker att en person med lugnande inverkan ersätts av en nervös och spattig person för att hela upplägget ställs på ända.