2016-01-01, 22:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Vad ska jag be dem ta för prover?
Total testosteron, shbg och helst även albumin så kan du räkna ut fritt testosteron, med dom problemen även kontroll av sköldkörteln.
Citera
2016-01-03, 09:38
Medlem
Hej,

First off, i apologize for writing in english. I am not really sure where exactly to post this but i am hoping to find a good doctor in Stockholm area that deals in TRT and HcG therapy. Please if you know anyone write me a pm. We have a doctor but we are completely unsatisfied with him.

Thank you
Citera
2016-01-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonaLiZa
Hej,

First off, i apologize for writing in english. I am not really sure where exactly to post this but i am hoping to find a good doctor in Stockholm area that deals in TRT and HcG therapy. Please if you know anyone write me a pm. We have a doctor but we are completely unsatisfied with him.

Thank you

Hi,

Sadly, there are no doctors who specialize in TRT here, and HcG therapy is practically unheard of. The closest thing you can come to a doctor that specializes in hormone replacement would be an endocrinologist or more specifically an andrologist, but our andrologists are generally stubborn, conservative and relatively ignorant when it comes to male health. If you could specify exactly what problems you're having I might be able to be more helpful, but like I said, Sweden is pretty much the worst country in the field of HRT.
Citera
2016-01-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquieila
Hi,

Sadly, there are no doctors who specialize in TRT here, and HcG therapy is practically unheard of. The closest thing you can come to a doctor that specializes in hormone replacement would be an endocrinologist or more specifically an andrologist, but our andrologists are generally stubborn, conservative and relatively ignorant when it comes to male health. If you could specify exactly what problems you're having I might be able to be more helpful, but like I said, Sweden is pretty much the worst country in the field of HRT.

Thank you very much for replying.
Well the main reasone we started going to doctors was ED. But he also had a lot of other symptoms, like extreme fatigue, depression, he was constantly irritated, low libido, soft erections....the only thing sticking out was low testosterone, even though the doctors in Huddinge didnt think it was a problem. After convincing us it was just a psychological problem he started therapy with a psycologist. There was practicly no difference.
In the end he lost some weight and hes situation and testosterone was improved, that only made me more sure that it is a hormone problem with him. in the end i insisted that he is put on Hcg therapy, now going for 4 weeks. There was a massive improvement. He s libido jumped, erections got hard, there was a real difference in hes mood.....He is taking Pregnyl 1500 3 times per week. I know it is high but we barely got this help. He has no estrogen management nor are they looking at that.
Citera
2016-01-03, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonaLiZa
Thank you very much for replying.
Well the main reasone we started going to doctors was ED. But he also had a lot of other symptoms, like extreme fatigue, depression, he was constantly irritated, low libido, soft erections....the only thing sticking out was low testosterone, even though the doctors in Huddinge didnt think it was a problem. After convincing us it was just a psychological problem he started therapy with a psycologist. There was practicly no difference.
In the end he lost some weight and hes situation and testosterone was improved, that only made me more sure that it is a hormone problem with him. in the end i insisted that he is put on Hcg therapy, now going for 4 weeks. There was a massive improvement. He s libido jumped, erections got hard, there was a real difference in hes mood.....He is taking Pregnyl 1500 3 times per week. I know it is high but we barely got this help. He has no estrogen management nor are they looking at that.

Definitely does seem like his issues are hormonal. A high dose of HcG without an AI can cause problems in the long run, but then again some people just don't aromatize that much, so he might be good with that after all. How long is the HcG treatment scheduled for? If he has low-ish T, but not low enough for the doctors to agree to treat him, then there are other options. One option that is used by many guys here in Sweden is to simply lower your endogenous production enough to score really low on the blood test, making the doctors write a script for testosterone. There are many ways to do that. Either by taking exogenous androgens ( Dianabol, or testosterone propionate), or by just eating really poorly and not sleeping a week before the blood test. None of these methods are very healthy, obviously, and should only be done if there is an absolute neccessity.
Citera
2016-01-03, 12:59
Medlem
I think he is scheduled for this therapy for 2 months, and then we will have an meeting with doctor and see.
Where do most of the guys go to? What doctors? Hospital?
Yes, i thought of that that, lowering he's testosterone before testing, but he didnt want to do that. I think it is sad that people have to resort to these kind of things.
Citera
2016-01-03, 17:47
Bannlyst
Får man ingen HCG med sin TRT i Sverige? Är det helt omöjligt? Hur tänker läkare då kring att testiklarna krymper, slutar fungera och därmed slutar producera i huvudsak sperma såklart, som gör att man då blir steril, men även andra nödvändiga hormoner etc?

Dom skiter alltså fullständigt i det?
Citera
2016-01-03, 21:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
Får man ingen HCG med sin TRT i Sverige?
Läs bakåt i tråden det är typ jag, en i stockholm och nu monaliza som har hcg, är skitdåligt med det och när väl hcg används är det med doseringar som är tokhöga.
Jag ska ta 3 injektioner i veckan med 1500iu, en injektion räcker för att krasha det endokrina systemet så jag ligger på 1/3 och även det kan vara i överkant.

Citat:
Hur tänker läkare då kring att testiklarna krymper, slutar fungera och därmed slutar producera i huvudsak sperma såklart, som gör att man då blir steril, men även andra nödvändiga hormoner etc?
Hcg kan läggas till tillfälligt för att sparka igång spermieproduktionen när det ska göras barn, sök på pregnyl i fass så hittar du riktlinjer för det, när det gäller hormoner som dhea, dht, progesteron, pregnenolon etcetera så har jag ännu inte träffat en läkare som ens vill prata om dessa.
Knappt ens så läkare ens vill prata om kortisol och kom inte på tanken att diskutera östradiol...det anses inte ha någon effekt på den manliga kroppen, sinnessjukt hur dåligt det fungerar.

Citat:
Dom skiter alltså fullständigt i det?
Problemet är mycket större än så, den svenska marknaden är fullständigt slaktad av idioter som prioriterar mediciner som kräver minsta möjliga arbetsinsats av sjukvården och läkarna måste sen följa riktlinjerna, det gör att kunskapen om alternativa behandlingar försvinner och på det läkare som inte har stake att testa dom mediciner som finns tillgängliga.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-01-03 kl. 21:42.
Citera
2016-01-03, 23:00
Medlem
Ok, then what do you suggest in our case? Can i complain to someone above him?
I am so frustrated by this whole situation.
Citera
2016-01-03, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läs bakåt i tråden det är typ jag, en i stockholm och nu monaliza som har hcg, är skitdåligt med det och när väl hcg används är det med doseringar som är tokhöga.
Jag ska ta 3 injektioner i veckan med 1500iu, en injektion räcker för att krasha det endokrina systemet så jag ligger på 1/3 och även det kan vara i överkant.

Hcg kan läggas till tillfälligt för att sparka igång spermieproduktionen när det ska göras barn, sök på pregnyl i fass så hittar du riktlinjer för det, när det gäller hormoner som dhea, dht, progesteron, pregnenolon etcetera så har jag ännu inte träffat en läkare som ens vill prata om dessa.
Knappt ens så läkare ens vill prata om kortisol och kom inte på tanken att diskutera östradiol...det anses inte ha någon effekt på den manliga kroppen, sinnessjukt hur dåligt det fungerar.

Problemet är mycket större än så, den svenska marknaden är fullständigt slaktad av idioter som prioriterar mediciner som kräver minsta möjliga arbetsinsats av sjukvården och läkarna måste sen följa riktlinjerna, det gör att kunskapen om alternativa behandlingar försvinner och på det läkare som inte har stake att testa dom mediciner som finns tillgängliga.

Arne anka är det helt enkelt inte bättre då att själv administrera TRT om man skulle ha låg testo? dvs köpa hem eget testo + hcg som man skjuter i sig någon gång i veckan. Kostnaderna är inte speciellt höga vad jag har förstått och det borde vara mycket hälsosammare att få i sig en kontinuerlig dos av testo samt hcg istället för nebido en gång var tredje månad eller något, utan någon hcg alls och med läkare som skiter totalt i övriga hormoner.
Citera
2016-01-04, 04:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
Arne anka är det helt enkelt inte bättre då att själv administrera TRT om man skulle ha låg testo?
Det finns dom som väljer den vägen men det för med sig en rad olika problem bla provtagning, illegala substanser och dylikt.

Citat:
Kostnaderna är inte speciellt höga vad jag har förstått och det borde vara mycket hälsosammare att få i sig en kontinuerlig dos av testo samt hcg
Har noterat att injektionsintervallet för både hcg och enanthat/cypionat krymper över tid för att få jämnare nivåer, inte ovanligt att jag ser amerikaner som ordineras dagliga hcg injektioner och 2-3 injektioner i veckan med T.

Citat:
istället för nebido en gång var tredje månad eller något,
Rekommenderat injektionsintervall är 10-14 veckor men tycker ofta jag ser män behöva ned mot 8 veckor för att testosteronet inte ska krasha, ned mot 6 veckor förekommer också och i extremfall 4 veckor...och en del läkare vågar inte ens gå ned till 10 veckor.

Citat:
och med läkare som skiter totalt i övriga hormoner.
Riktlinjen för testosteronbehandling berör inte andra hormoner än testosteron så hela "systemet" skulle behöva göras om från grunden.
Citera
2016-01-06, 02:02
Medlem
HerculesMinuss avatar
Enbart på nebido kan man öka sin muskelmassa mer än andra sim trönar lika mycket?

Har hör att att det inte har så stor påverkan om du lider av för lite testo i kroppen utan att det funkar bättre omdu har normal testo nivå och tar nebido. Rätt elker fel, är nyfiken då jag får det av läkaren själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in