Citat:
Ursprungligen postat av
TestoGubbe
Riktigt jämna nivåer sätter du 4ml , känn dig lyklig lottad i sådana fall. För mig var det upp som en sol ner som en pangkaka
Trots relativt jämna nivåer funkade det inte alls för mig, berg o dalbaneeffekter och lögn i helvete att få till rätt dosering med arimidex.
Citat:
men det lutar åt att jag har fler endokrina fel startar ny utredning nästa fredag. Vilopulsen ökat till ca100 blodtrycket nere på 100/55 , personligen tror jag på kortisolbrist vilket jag påpekade redan för två år sedan men min dåvarande endo kunde se på mig att så var inte fallet ,inte illa.
Förhoppningsvis screenar dom helahormonspegeln.
Testosteroninjektioner kan sänka det endokrina systemet däribland kortisol, läste en artikel för några år sen skriven av en amerikansk läkare som hävda att ungefär 30% av hans patienter som tillför testosteron utvecklar eller upptäckts ha en eller flera hormonbrister.
När testosteron tillförs sjunker LH och FSH, det medför att aktiviteten för enzym p450scc sjunker och det skall den göra men ibland sjunker det för mycket, det enzymet omvandlar kolesterol till pregnenolon som sen omvandlas vidare till bla dhea, progesteron, kortisol medmera.
När aktiviteten sjunker för mycket är brist på dhea vanligt för kroppen offrar dhea för att hålla uppe kortisol, sjunker aktiviteten ännu mer påverkas även progesteron och kortisol...det är orsaken till varför jag slutade med nebido och går på pregnyl sen drygt 1år.
När det va som värst kunde jag ha upp till 4 riktigt kraftiga blodsockerkrasher per dag och flera andra symtom som förknippas med kortisolbrist och även symtom som förknippas med progesteronbrist som total frånvaro av drömmar och väldigt känslig för östradiol.
Provade progesteronkräm och wow...blodsockerkrasherna upphörde direkt, mycket mindre känslig för östradiol etcetera progesteron är prekursor till kortisol, provade även dhea och fick sjukt starka erektioner och mycket bättre libido.
Det här är nånting som den svenska sjukvården inte vill kännas vid.