2015-12-27, 15:21
Avslutad
Någon här som har sänkt dos på Nebido p.g.a olika orsaker såsom förhöjt HB/EVF? Hur fungerar det för Dig?

Mvh
Citera
2015-12-28, 16:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det någon här som vet om doseringen 1 pumptryck per dag någonsin förekommer för en medelålders man? För det är tydligen min nya dos. Ingen utredning, ingen mätning av min nuvarande halt utan bara boom. Från sex pumptryck om dagen till ett om dagen!

Ska ringa urologen imorgon och höra hur fan de tänkt. Men är det någon här som hört talas om något liknande?
Citera
2015-12-28, 20:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Är det någon här som vet om doseringen 1 pumptryck per dag någonsin förekommer för en medelålders man? För det är tydligen min nya dos. Ingen utredning, ingen mätning av min nuvarande halt utan bara boom. Från sex pumptryck om dagen till ett om dagen!

Ska ringa urologen imorgon och höra hur fan de tänkt. Men är det någon här som hört talas om något liknande?
Har för mig det va tostrex du hade och den ger 10mg testosteron per tryck, det är 1/6 av rekommenderad startdos, fullständigt idioti att förskriva en så låg dos...inte ens sex tryck är särskilt mycket, kan du skriva egenremiss till annan mottagning? kanske i närliggande stad?
Citera
2015-12-28, 21:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har för mig det va tostrex du hade och den ger 10mg testosteron per tryck, det är 1/6 av rekommenderad startdos, fullständigt idioti att förskriva en så låg dos...inte ens sex tryck är särskilt mycket, kan du skriva egenremiss till annan mottagning? kanske i närliggande stad?

Jag har kollat närmare på mina recept och förmodligen är det ett misstag som härstammar från när jag först fick mitt Tostrex utskrivet.

Fick Tostrex utskrivet i början av juni och där stod det klart och tydligt vad gäller dosering:

"Dosering: 3G X1 DGL(6 TRYCK )".

Men läkaren hade slarvat så receptet gällde bara för ett uttag. Jag ringde urologmottagningen tre dagar senare och undrade om det verkligen bara gällde för ett uttag. Efter ett par timmar så ringde de tillbaka och sa att det blivit fel och att jag nu hade ett nytt recept.

Hämtade ut en ny flaska två veckor senare och då stod det följande på doseringsanvisningen:

"Dosering: 1 CENTIMETER 1 GÅNG DAGLIGEN".

Tyckte att det verkade jävligt märkligt. Så jag kontaktade urologen igen och påtalade detta. Men fick till svar att det var inget jag skulle bry mig om eftersom jag visste vilken dos som faktiskt gällde.

Så jag antar att det hela är ett misstag där den testosteronhatande läkaren kollat på mitt recept och utgått från att "1 CENTIMETER 1 GÅNG DAGLIGEN" = 1 pumptryck dagligen.

Ja - får se vad de säger imorgon.

Det är som de säger: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.
Citera
2015-12-28, 22:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
"Dosering: 3G X1 DGL(6 TRYCK )".
3g står för 3 gram som är rekommenderad startdos så det ser ok ut men det ska senare justeras efter prover och symtom.

Citat:
Så jag antar att det hela är ett misstag där den testosteronhatande läkaren kollat på mitt recept och utgått från att "1 CENTIMETER 1 GÅNG DAGLIGEN" = 1 pumptryck dagligen.

Ja - får se vad de säger imorgon.
Vet läkaren ens vad det är för medicin h*n skriver ut? kan inte ha nån koll på vad som står i fass.

Citat:
Det är som de säger: Man måste vara frisk för att orka vara sjuk.
Eller sjukvården är till för friska människor.
Citera
2015-12-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadBreath
Någon här som har sänkt dos på Nebido p.g.a olika orsaker såsom förhöjt HB/EVF? Hur fungerar det för Dig?

Mvh

Jag fick höjt intervall från 8 till 9 veckor då mitt HB/EVF började närma sig yttre referensintervallet. Tror dock att 1 vecka hit eller dit kvittar i sammanhanget. Troligtvis beror de förhöjda värdena på hög peak vilket jag får oavsett om det är 8 eller 9 veckor mellan injektionerna.
Senast redigerad av martinstark 2015-12-29 kl. 15:11.
Citera
2015-12-29, 20:10
Medlem
Roidberts avatar
Jag tog blodprov tidigare idag och har redan fått mina resultat. Jag har tydligen 16nmol/l i testosteron. Vad tycker ni? Är det en rimlig nivå för en 27-årig man eller är det dåligt?
Citera
2015-12-29, 21:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
3g står för 3 gram som är rekommenderad startdos så det ser ok ut men det ska senare justeras efter prover och symtom.

Vet läkaren ens vad det är för medicin h*n skriver ut? kan inte ha nån koll på vad som står i fass.

Pratade med en sjuksköterska idag och förklarade läget och hon suckade och undrade vad läkarna höll på med.

Det hela skulle fixas till efter nyår.

Men nu är jag lite orolig att det står något i min journal eftersom det såg ut som att jag ägnade mig åt ett våldsamt överuttag när läkaren satte receptbegränsningen.
Citera
2015-12-29, 22:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinstark
Troligtvis beror de förhöjda värdena på hög peak vilket jag får oavsett om det är 8 eller 9 veckor mellan injektionerna.
Ta upp att du vill mäta peak-värdet, det görs tyvärr inte som regel.

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tog blodprov tidigare idag och har redan fått mina resultat. Jag har tydligen 16nmol/l i testosteron. Vad tycker ni? Är det en rimlig nivå för en 27-årig man eller är det dåligt?
Det går inte säga om 16 är bra eller lågt för det mäter bara totala mängden testosteron, det mäter inte mängden fritt testosteron, har du mätt shbg och albumin nån gång?

Citat:
Pratade med en sjuksköterska idag och förklarade läget och hon suckade och undrade vad läkarna höll på med.
Bra när sköterskorna iallafall har lite koll.

Citat:
Men nu är jag lite orolig att det står något i min journal eftersom det såg ut som att jag ägnade mig åt ett våldsamt överuttag när läkaren satte receptbegränsningen.
Du har rätt att läsa din journal så begär ut den samtidigt kan du även begära ut provsvar.
Citera
2016-01-01, 18:37
Medlem
hairypotter88s avatar
Har en kompis till mig som är 60år och ska börja köra TRT livet ut Testo E 250mg/veckan, vad tycker ni han borde göra för att hålla igång bollarna? Clomid eller? Och vilken dosering och hur ofta?
Citera
2016-01-01, 20:29
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hairypotter88
Har en kompis till mig som är 60år och ska börja köra TRT livet ut Testo E 250mg/veckan, vad tycker ni han borde göra för att hålla igång bollarna? Clomid eller? Och vilken dosering och hur ofta?

Vad ska han med bollarna till?
Citera
2016-01-01, 22:03
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Efter ha läst denna tråden och även merparten av länkar som länkats i denna inser jag att jag lider av testo brist.

Då gör jag som flertalet andra vänder mig till eldsjälen och kunskapskällan i denna fråga Leif.Jennekvist.

Bakgrundsfakta.
Är runt 40 års åldern började okontrollerat trycka i mig vad jag fick tag på när jag var 16 år.
Minns inte exakt vad det var men vet att det var MASSOR med testo , HGH mm mm. Var rätt snabbt uppe på 5 ml testo i veckan. Där låg jag och min polare och laborerade rätt friskt med dåtidens bibel i form av boken Doping av Bill Philips, växlade sedan med några böcker om DDRtidens atleter och deras framgångsrecept, ja du kan tänka dig vilken nivå detta låg på.
Detta gick nästan nonstop fram tills 30 års åldern med enbart några år på kåken som avbrott.
Minns inte att jag någon gång under denna tiden använt PCT.
Har efter 30 års åldern gjort några mindre små kurer men har alldrig helt fullföljt dem. Har dock varit bättre med PCT med dessa.

Dessa bekymmer lider jag av idag.
Ledvärk, frusen, orkeslös, koncentrations svårigheter, sömnstörningar , minskad arbetskapacitet , bukfetma,ryggbekymmer och andra skador som inte blir helt bra.

Har alltid under alla dessa år trott jag varit odödlig och alldrig kollat mina värden förutom vanliga basic kontroller hos läkaren( som alltid varit bra ) men har aldrig kolla prostatan. Har alltid varit i jäkligt bra form , men har de senaste 2 åren tagit stormsteg mot att bli gubbe i kroppen och till viss del i knoppen med.
Så att jag direkt på Måndag ska ner till vårdcentralen och ta prover är en självklarhet efter vad jag de senaste dagarna har läst.

Nu till min fråga.
Vad ska jag be dem ta för prover?
Såg att du i en tidigare tråd att du rekommendera detta till en skribent
P-ACTH
S-Kortisol

S-Testosteron
S-SHBG

S-TSH
S-T4 fritt
S-T3

Skulle även dessa tester räcka för mig?

/ Gustav II Adolf