2016-01-04, 22:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mest för att det första mötet inte är lika intressant. Han såg inte ens hur många som satt i bilen men han hinner så ett L i nationsbeteckningen och tror då att den är polsk.

Den andra bilen är litauisk enligt Lars.

Fast nu är det tings - och hovrätt som bedömer vad som är intressant eller inte. Är den andra blåa bilen intressant just på grund av att den är litauisk? Av vilken anledning?
2016-01-04, 22:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Om det finns en annan GM i din hypotes så undrar jag varför du vill att rättsläkarens intygande om att Lisas död förorsakats av annan person - ska ifrågasättas av Rönnbäck?
Kalla det GM eller vad du vill, den som skar ner Lisa från röret och begick griftefridsbrott kan vara den som oavsiktligt satte NB:s blod på hennes kläder.
2016-01-04, 22:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aaaa...det är färskt/vått du hänger upp dig på. Men nu ska det ses i sitt sammanhang.
Dammfritt i förhållande till jobb i februari.

Detta är den understrukna meningen från LeeVan:

Ledtrådar: Inget damm på blodfläcken. Jämförelseparti finns i direkt anslutning där damm är borta (stött till, vidrört parti). Det finns således damm på sidan av röret.
Stödöversättning: Tidsmässigt är det färskare blod än februari.
Lägger till ett överförtydligande: Vad NFC säger.
Upprepar, HE från NFC sa inte "färskt vått blod", hon sa "färskt eller vått blod". Lyssna.
2016-01-04, 22:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tingsrätten har nog tolkat ganska rätt. En flera månader gammal blodfläck som utsätts för väta avsätter sig inte som fläckar som på minsta sätt liknar blodfläckar. En uppblött gammal intorkad blodfläck avsätter också väsentligt mindre amplifierbart DNA än färskt blod.

Hur länge, på ett ungefär, kan DNA ens vara mätbart i en blodfläck?

Vi talar trots allt +4 här.
2016-01-04, 22:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast nu är det tings - och hovrätt som bedömer vad som är intressant eller inte. Är den andra blåa bilen intressant just på grund av att den är litauisk? Av vilken anledning?

Anledningen är att jag tycker den är intressantare. Det är min bedömning. Du verkar inte kunna göra en egen bedömning. Frågor på detta?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-01-04 kl. 22:52.
2016-01-04, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Håller med. Med reservation för att han kan ha sneddat äver gärdet SV om egen bostadslänga på den väg från 1960 som ligger dold under gärdet. På så sätt slipper han passera framför egen bostadslänga. (Kolla "Historiska kartor" på Lantmäteriverket.)
Exakt vad jag undrade häromdan - eftersom jag tidigare, för flera mån sen, via google map tog mig en bit på en väg som jag funderade på om den ändå kunde anslutas till vägen (nånstans vid skogen) och sen ut på länsvägen där vittnena såg honom.
2016-01-04, 22:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Anledningen är att jag tycker den är intressantare. Frågor på detta?

Ja du förklarar ju inte varför. Men vem bryr sig, egentligen.
2016-01-04, 22:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bilkörning där hade definitivt väckt uppmärksamhet. Jag vidhåller min hypotes om att fynden utefter Fyndvägen dumpades vid ett annat tillfälle, efter 7 juni. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Placerades ut passar säker dig och Rönnbäck. Det finns dock betydligt enklare förklaringar:

Fort in på fyndvägen, inaktivera mobil. Kasta ut genom förarrutan.
2016-01-04, 22:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Min slutsats är att vittnena är trovärdiga och sammanfaller väl ihop med hög hastighet och han åkte
Café-fyndvägen-förbi bostaden-genom skogen-Martorp.

Lars o Malin har observerat ett annan bil. Säkert som amen i kyrkan att NB valt alternativ 3 i färden mot Martorp.
2016-01-04, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Placerades ut passar säker dig och Rönnbäck. Det finns dock betydligt enklare förklaringar:

Fort in på fyndvägen, inaktivera mobil. Kasta ut genom förarrutan.
Det förklarar inte vittnet som såg honom sladda in på vägen mot Martorp. Och det verkar heltokigt att slänga ut grejer på väg till Martorp, där huvuddelen ska dumpas.
2016-01-04, 22:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det förklarar inte vittnet som såg honom sladda in på vägen mot Martorp. Och det verkar heltokigt att slänga ut grejer på väg till Martorp, där huvuddelen ska dumpas.

NB:s vägar äro outgrundliga.
2016-01-04, 23:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hur länge, på ett ungefär, kan DNA ens vara mätbart i en blodfläck?

Vi talar trots allt +4 här.

Förklara gärna vad +4 betyder för dig. Du kan möjligtvis ha missuppfattat något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in