2015-11-19, 14:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, nu leder ju inte spåret till hans hus direkt utan en onödig omväg via Martorp.

De saker som var utspridda var väl ganska lätta saker som kan spridas av vinden eftersom det blåste rätt bra.
Grejerna var såna som normalt förvarades i jackfickorna.
Kan det vara så att Lisa forslats i något öppet fordon typ lastare eller lastbilsflak och att sakerna blåst av och sen blåst omkring.
Det är lite dåligt dokumenterat hur långt in från vägkanten sakerna låg. Mobilfodralet anges till 4 meter in på åkern. Där ligger även kexchokladpapperet.

L-GÅ har en VW lastbil vad nu det är.
Apropå hantverkarbilar så har hans son en VW Caddy!!

Några, kommer just nu inte ihåg exakt vilka, saker anges i FUP låg mitt på vägen.
2015-11-19, 14:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nerijus framtida överklagande till regeringen.

Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Här är ett exempel du kan läsa om.

Straffet för grov varusmuggling och grov narkotikasmuggling blev åtta års fängelse och utvisning. Och det är just utvisningsdomen som gör det möjligt för Kriminalvårdsstyrelsen att skicka den 27-årige mannen hem till Litauen för att sitta av fängelsestraffet där.
Sedan drygt tre år tillbaka har Sverige lagt in ett tilläggsprotokoll i den europeiska överförandekonvention som gör det möjligt att överföra utvisningsdömda mot deras vilja.

Tjänar miljoner
Att 27-åringen har motsatt sig överförandet med motiveringen att moralen är så låg i de litauiska fängelserna hjälpte därför inte. Inte heller hans överklagande till regeringen hjälpte.
Han skickas nu hem och får avtjäna de resterande åren av sitt straff i litauiskt fängelse.
- Det är den vanliga ordningen. Vi tjänar cirka 700 000 kronor årligen per individ vi skickar iväg, säger Peter Sindahl verksjurist på Kriminalvårdsstyrelsen.
Förtjänsten på 27-åringen blir cirka fyra miljoner kronor.

http://www.blt.se/blekinge/smugglare-skickas-till-fangelse-i-litauen/

Tack för den här mycket intressanta läsningen tonny33!

Naturligtvis kommer NB att motsätta sig en överflyttning. Han vill ju avtjäna straffet i Sverige. Tacka för det. Han vet vad som väntar honom i ett fängelse i Litauen.

Vi får verkligen hoppas att Nerijus framtida överklagande till regeringen inte kommer att ge honom möjligen till ett avtjänande här.

700 000 kr per finns det alltså att spara på honom. Tänk under 20 år. Den förtjänsten blir ju ett gigantiskt belopp.

Naturligtvis skall Litauen, som i detta fall, ta hand om sina egna kriminella och stå för kostnaden.
2015-11-19, 15:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Såklart har jag läst vittnesmålet men man låser väl inte moppen om någon - helt oväntat - påkallar ens uppmärksamhet, någon som "vill ha hjälp" med något t.ex.

Men, du var väl inte intresseras av något svar utan du skrev väl bara för att få skriva om SH och hans "irriterade" tillstånd, d.v.s vad som helst som ger en negativ klang om det tolkas fel.

Du har rätt. Varför låsa mopeden bara för att man ska hjälpa någon snabbt?

Tror att NB mycket väl vet när kaféet stänger. Skulle inte förvåna om det är då han har stått och "filosoferat" lite vid fönstret när tjejerna åker hem.

7:e juni åker han i anslutning till kaféets stängningsdags till ladan mitt emot kaféet.
Han parkerar vid den porten som är mitt emot LHs parkering. Porten är öppen. Bilens bakända är ut mot vägen. Och det har ett syfte. Han ser LH på andra sidan gatan och går dit. Han kör precis samma trick som dagen innan. Frågar lite stressat på dålig engelska efter vägen.
Kartan är naturligtvis kvar i bilen. Det är ju själva förklaringen till hur LH hamnar på andra sidan gatan.
LH kanske förklarar men NB säger sig inte förstå och undrar om hon kan visa vägen på hans karta i bilen. Han har LH framför sig och som då blir stående mellan bilen, NB och dörren till ladan. Instängd. LH har tagit av sig ena handsken och håller den i den andra handen.
En knuff eller ett slag så är LH inne i ladan och NB greppar tag i henne, kanske gör hon något motstånd och hon tappar den ena handsken.
Sen är det bara NB som vet resten.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-11-19 kl. 15:17.
2015-11-19, 15:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det behöver inte vara lögn. Varför skulle hon ljuga om att pengarna på mannens konto snart är slut?

Ett trist liv var det onekligen, så därför tror inte jag på att ett svenskt fängelse blir ett straff för Litauern, så som vi skulle uppleva en livstidsdom. Om Litauern sköter sig kan han lära sig svenska, och få lugn och ro. Han kommer få tandvård och näringsrik mat som får bort det äckliga bleka utseendet.

Sen har det ju visat sig att de vidrigaste av brottslingar alltid får kvinnor som söker upp dem. Det jag noterat är att när Sveriges värsta brottslingar kommer ut är de i god form och välmående efter ett halvt liv i fängelse. Ute i samhället hade de inte överlevt.

Hon kan ljuga så att de pengar de har inte går till skadestånd till brottsoffrens föräldrar och syster.

Ja, att få tandvård blir ett plus för honom. Lära sig svenska är ju bra att kunna i fängelset men han har aldrig mer någon nytta av det i riket Sverige.
2015-11-19, 15:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Naturligtvis kommer NB att motsätta sig en överflyttning. Han vill ju avtjäna straffet i Sverige. Tacka för det. Han vet vad som väntar honom i ett fängelse i Litauen.

Vi får verkligen hoppas att Nerijus framtida överklagande till regeringen inte kommer att ge honom möjligen till ett avtjänande här.

700 000 kr per finns det alltså att spara på honom. Tänk under 20 år. Den förtjänsten blir ju ett gigantiskt belopp.

Naturligtvis skall Litauen, som i detta fall, ta hand om sina egna kriminella och stå för kostnaden.
14 miljoner närmare bestämt sparar man genom att skicka hem flickmördaren.

I den intressanta artikeln om fängelset Lukiskiu i Litauen från 2003 som countrychick
nyss postade framgick det att I Litauen betyder livstidsstraff precis det ordet säger. De 85 männen på avdelningen kommer aldrig att återfå friheten. Någonsin. Många av dem dömdes ursprungligen till döden men fick domen omvandlad när Litauen slopade dödsstraffet 1998.

Det gäller väl fortfarande förmodar jag. Så överförs Nerijus till hemlandet så småningom
vilket är sannolikt kan det bli så alltså att han verkligen också får sitta livet ut på anstalt.
Och det är ju helt i sin ordning. En sån som han ska ju absolut inte få vara ute i något
som helst samhälle mera. För hans störning, hans sjuka drifter, lär näppeligen försvinna
om man så aldrig så mycket medicinerar honom eller angriper "problemen" genom
terapeutisk behandling.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-19 kl. 15:38.
2015-11-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hon kan ljuga så att de pengar de har inte går till skadestånd till brottsoffrens föräldrar och syster.

Ja, att få tandvård blir ett plus för honom. Lära sig svenska är ju bra att kunna i fängelset men han har aldrig mer någon nytta av det i riket Sverige.

Jag tror han kan tillräckligt svenska redan för att bli riktigt duktig på att tala svenska. TV och tidningar är på svenska så med språkkunskaper så kan det bli en trevlig tillvaro för honom i ett svenskt fängelse. Det är mycket mer fritid i Sverige än i Litauen där jag läste att de bara får egen tid några timmar på onsdagar.

Av Litauerns järnsupportrar i tråden framgår det att det finns många som tvivlar på att han är skyldig eller farlig. Människor som farit illa, projicerar sina egna hemska upplevelser på en brottsling man vill "hjälpa". Egentligen så är det tragiskt, så vi borde ha mer empati för deras dumheter.

Det kommer i vanlig ordning bli en massa idiotiska kvinnor som skriver till honom på svenska. Jag har faktiskt aldrig hört om något undantag där ett äckel inte blir uppvaktad av störda kvinnor. Ju värre brottsling, desto mer romantisk. Ted Bundy gifte sig i fängelset och tilllverkade en dotter bakom lås och bom i väntan på dödsstraff för seriemord.

Sen har vi alla dessa brottslingar i Sverige som har haft hur många relationer som helst.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-11-19 kl. 15:49.
2015-11-19, 15:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
va??

kollade han inte porr på bilder??? vilken av typ av bilder var det?

har fått för mig detta. att han kollat teens med bundna händer och tejpade munnar....är det bara som jag inbillat mig?

Jodå han gillade bundna, tejpade tjejer. Finns på han Facebook. En del är raderat. Googla på urbota inskränkhet så hittar du vad Nerijus gillade.

Det är en hemsida till en användare GoogleSEO.
2015-11-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag vet inte särskilt mycket om hur det fungerar i praktiken men du kan läsa lite om det i länken nedan.

Jag har svårt att tro att NB skulle vilja förflyttas till fängelse i Litauen oaktat att han har sin familj där och oaktat att han "tappat allt förtroende för Sverige". Det är betydligt tuffare i litauiska fängelser än i svenska. Det är rent vidriga förhållanden och det finns bland annat en stor andel aids-smittade intagna som inte får vård.

Jag kan också tänka mig att NB:s livstidsstraff i Litauen blir just ett livstidsstraff eftersom möjligheterna till tidsbestämning av straffet är betydligt mindre än i Sverige, för att inte säga obefintliga. Om jag vore NB skulle jag göra allt för att slippa bli överflyttad till litauiskt fängelse. Om han flyttas till Litauen blir det deras regler som gäller för livstidsstraff. Han kan alltså inte, med hänvisning till svenska regler, ansöka om tidsbestämt straff efter tio år.

Källor:
http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/hit-vill-sverige-skicka-litauiska-fangar/

http://www.regeringen.se/sveriges-regering/justitiedepartementet/internationellt-rattsligt-samarbete/overforande-av-straffverkstallighet/

Tack för länk.

Det som jag tyckte var intressant är att det blåser kalla vindar inom kriminalvården. Christina Blomberg på Kriminalvårdsstyrelsen sticker inte under stol med att reglerna även förväntas göra Sverige mindre attraktivt för utländska brottslingar.
2015-11-19, 16:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
De mystiska fynden

Jag vill ta upp fynden utefter "Fyndvägen" och de iakttagelser av vad som påstås vara NB:s bil på kvällen 7 juni för jag har funderat kring dem och markerat ut platserna för iakttagelserna på kartan i FUP: http://i.imgur.com/cEnZ9St.jpg.

Den röda linjen markerar närmaste vägen från ladan till Martorp. 1 markerar platsen för första iakttagelsen, ca kl 19:10, då bilen "med hög hastighet sladdade ut från grusvägen från Blomberg" och körde mot Martorp. Vid 19.30-19:45 sågs bilen igen vid 2 på väg från Martorp, även då i hög hastighet, men föraren gav sig tid till att hälsa. Iakttagelserna stämmer med kortaste vägen mellan ladan och Martorp. Men när placerades fynden ut? Vägen går inte alls utefter fyndvägen. Om det låg en kropp i bilen ville nog föraren komma fram till Martorp så fort som möjligt, och då inte ta omvägen runt fyndvägen. På tillbakavägen passerades NB:s bostad, gul markering. Om det var NB som körde kan man tänka sig att han svängde vänster efter bostaden och placerade ut fynden, men det hade varit bättre att göra det tidigare, i skogen, direkt efter Martorp. Dessutom ligger fynden G009 och G206, körkort och nycklar, helt fel även för omvägen. Mycket talar för att fynden placerades ut vid ett helt annat tillfälle. Varför placerades fynden ut i spenaten? Det måste finnas bättre sätt att göra sig av med dem. Det är nära till Vänern, och det fanns ingen anledning till panik och irrationellt beteende.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-19 kl. 16:46.
2015-11-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har funderat på det samma men med tanke på att han slog sönder mobilen så är jag tveksam - däremot vore det guld värt att hitta den. Vart brukade NB hålla till? Hans förslagenhet på den fronten verkar vara rätt fantasilös så det borde gå att söka rätt på den. Varför inte kolla svampskogen?
Se FUP.
Det ligger nära till hands att tänka sig "dokumentation" av en så rituell handling. Ett minneskort eller en USB-sticka kan fortfarande ligga gömd någonstans.
2015-11-19, 16:23
Medlem
OldMKenseys avatar
Förflyttning till fängelse i hemlandet kan ske först när straffet blivit tidsbestämt vilket lär dröja många år. De närmaste 10 åren lär han vara kvar i Sverige, som minst.
2015-11-19, 16:24
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Har han uttryckt det eller är det som ni antar? Har inte sett senaste nyheter

Jag är ganska övertygad om att Bile - monstret- vicious inte är fri att välja. Inte heller säkert att han tycker det är bättre på ett svenskt fängelse, så fylld av misstänksamhet, språkförbistring och med de kränkningar som han säger sig ha fått utstå av behandlingen på häktet och att ha blivit dömd oskyldig, så förtvivlat. Inte säkert han inser konsekvenserna av det hat som finns mot honom i Litauen, ett hat som jag antar snart kommer lägga sig, och de sociala nätverk som han ändå har mest chans att anpassa sig till borde nog ligga närmast tillhands för honom i litauiskt fängelse. Där har han nog mest chans att frisera sin story och fortsätta köra på planteringsteorin exempelvis, att så småningom ha kilat in sig bland medfångarna som en hjälte eller nåt. Moraliskt kommer heller ingen polare här i Sverige gå på hans eventuella snack om oskyldigt dömd eller konspiration.
Sen är han ju inte så noga med vare sig hygien eller materiell standard i övrigt, eller för den delen näringsrik mat, så undrar om det skulle vara tillräcklig lockelse för honom att önska sig fortsatt inlåsning hos `oss`. Han är nog nöjd med att kunna få röka och ligga o drömma oavsett var han befinner sig.

Så, Det blir nog en tvångsförflyttning om han överklagar, och vad det anbelangar de stramare tyglarna inom den svenska kriminalvården betr utländskfödda fångar, så lär det inte se bättre ut nu och framöver då svenska samhället äntligen börjar förstå att vi inte kan ta hand om hela världens avskum på våra fängelser.
Senast redigerad av PhDSalander 2015-11-19 kl. 16:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in