2016-01-04, 20:30
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Först Simovic och nu Dibba? Hoppas Daniel Andersson har högre ambitioner för MFF än vad du har.

Ptja, Pa Dibba är en bra mycket vassare anfallare än vad Agon Mehmeti är.
2016-01-04, 20:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Avdic: 27 år, 9 mål på 53 matcher sedan 2011
Alex: 25 år, 28 mål på 73 matcher sedan 2012

Det är isf en gråskala det där med tveksamma värvningar.
Stor skillnad om man är 25 eller 27 år som nyköpta förvärv. 23 av dom målen är gjorda i Förenade Arabemiraterna och Thailand, resterande 5 i Brasilianska andra/tredjedivisionen. Helt klart tveksamt.

Naturligtvis måste jag återigen poängtera att jag själv är tveksam till Avdic.
2016-01-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Stor skillnad om man är 25 eller 27 år som nyköpta förvärv. 23 av dom målen är gjorda i Förenade Arabemiraterna och Thailand, resterande 5 i Brasilianska andra/tredjedivisionen. Helt klart tveksamt.

Man får väl också kolla på vilken typ av värvning det är fråga om. Avdic ska komma in och leverera direkt samt vara en potentiell Allsvensk skyttekung. Brasse-Alex är ett spännande tillskott som kommer att behöva tid för att acklimatisera sig, men förhoppningsvis bidra med en ny dimension i offensiven. Därav lånet med köpoption.

Jämför hur respektive klubbs representanter uttalar sig om värvningarna.

"AIK har sökt i kategorin potentiell allsvensk skytteligavinnare med internationell erfarenhet och vidareförsäljningspotential för att tillföra spets i lagbygget. Denni Avdić är när han spelar forward en statistiskt god målskytt. Han är till det en spelare som gör sina medspelare bättre, är ett ständigt hot för motståndarna samt har en personlighet som bidrar till vårt lagbygge. Jag är glad över att Denni skrivit på för AIK och har ett gott hopp om att han från dag ett skall bidra till AIK:s målproduktion, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström."

"- Alex är en spelare med bra spelförståelse och är en bra avslutare. Han är en spelande forward som kan tillföra en hel del i vårt offensiva spel, säger han.

- Det är alltid knepigt att uttala sig om hur lång tid en spelare behöver för att anpassa till fotbollen här. Den svenska fotbollen är ju fysisk, men det brukar vara enklare för spelare med bra spelförståelse att komma in i en ny fotbollsmiljö. Med tanke på de erfarenheter jag har av den här typen av värvningar sedan tidigare har vi goda förhoppningar om att Alex snart kommer att anpassa sig, säger Nanne Bergstrand."
2016-01-04, 20:37
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Lägg till att 10 av matcherna är som mittfältare och att dessa 53 matcher är långt från 90 minuter utan antagligen hälften.
2016-01-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Avdic: 27 år, 9 mål på 53 matcher sedan 2011
Alex: 25 år, 28 mål på 73 matcher sedan 2012

Det är isf en gråskala det där med tveksamma värvningar.

Det är svårt att bedöma på antal mål allena. Mycket hänger på miljön och känna omgivningens förtroende, Lex Rosenberg. Hittade ett av många inlägg från 2012. No offense Big M, vill bara förtydliga att även engagerade har svårt att bedöma värvningar. Jag menar inte heller att Avdic är en Goitomvärvning.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Lovar att äta upp det, men Henok Goitom skrämmer faktiskt inte mig. Förra säsongen gjorde han sju mål på 32 matcher i Segunda och cupen. Det imponerar inte på mig. Jag tror inte han är bättre än sydafrikanen MFF har tagit in i sommar. Hade någon allsvensk klubb köpt en för svenskar okänd spelare med de meriterna hade ingen brytt sig särskilt mycket.

Jag trodde å andra sidan att Borges skulle dominera totalt...
2016-01-04, 20:50
Medlem
Elvis avatar
Starka värvningar av AIK, imponerande att ni lyckas hålla er på så hög nivå så länge. Bara att gratulera, trots att jag HATAR ER så förtjänar ni respekt för det! Klar guldkandidat redan nu.

Mycket intressant värvning av Jingblad, visst han har inte öst in baljor mer mister Nanne verkar leva i symbios med brassar. Fått klara indikationer att det här kan vara ett fynd, klarar han bara omställningen till svensk fotboll så kan det här bli en rolig säsong.

Känns som Nanne och Jingblad scoutat den här brassen ihop, mycket spännande och förmodligen rätt billig. Hade gärna sett ett längre kontrakt men blir det succé så förväntar jag mig en förlängning redan i Juli månad.
2016-01-04, 21:04
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Man får väl också kolla på vilken typ av värvning det är fråga om. Avdic ska komma in och leverera direkt samt vara en potentiell Allsvensk skyttekung. Brasse-Alex är ett spännande tillskott som kommer att behöva tid för att acklimatisera sig, men förhoppningsvis bidra med en ny dimension i offensiven. Därav lånet med köpoption.

Jämför hur respektive klubbs representanter uttalar sig om värvningarna.

"AIK har sökt i kategorin potentiell allsvensk skytteligavinnare med internationell erfarenhet och vidareförsäljningspotential för att tillföra spets i lagbygget. Denni Avdić är när han spelar forward en statistiskt god målskytt. Han är till det en spelare som gör sina medspelare bättre, är ett ständigt hot för motståndarna samt har en personlighet som bidrar till vårt lagbygge. Jag är glad över att Denni skrivit på för AIK och har ett gott hopp om att han från dag ett skall bidra till AIK:s målproduktion, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström."

"- Alex är en spelare med bra spelförståelse och är en bra avslutare. Han är en spelande forward som kan tillföra en hel del i vårt offensiva spel, säger han.

- Det är alltid knepigt att uttala sig om hur lång tid en spelare behöver för att anpassa till fotbollen här. Den svenska fotbollen är ju fysisk, men det brukar vara enklare för spelare med bra spelförståelse att komma in i en ny fotbollsmiljö. Med tanke på de erfarenheter jag har av den här typen av värvningar sedan tidigare har vi goda förhoppningar om att Alex snart kommer att anpassa sig, säger Nanne Bergstrand."
Absolut. Det enda jag ö.h.t yttrat mig om är att Hammarby gjort en tveksam värvning, med det sagt tar jag inte Avdic i försvar nånstans.
2016-01-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Starka värvningar av AIK, imponerande att ni lyckas hålla er på så hög nivå så länge. Bara att gratulera, trots att jag HATAR ER så förtjänar ni respekt för det! Klar guldkandidat redan nu.

Mycket intressant värvning av Jingblad, visst han har inte öst in baljor mer mister Nanne verkar leva i symbios med brassar. Fått klara indikationer att det här kan vara ett fynd, klarar han bara omställningen till svensk fotboll så kan det här bli en rolig säsong.

Känns som Nanne och Jingblad scoutat den här brassen ihop, mycket spännande och förmodligen rätt billig. Hade gärna sett ett längre kontrakt men blir det succé så förväntar jag mig en förlängning redan i Juli månad.
Jag är kanske fördomsfull men jag tror också det är skillnad på en lyckad acklimatisering i en mindre stad och klubb som Kalmar och Bajen/Sthlm. Vet dock inte om det gör det enklare eller svårare fotbollsmässigt. Det bor exempelvis ca 5000 andra Brasilianare i Sthlm enligt http://svebras.se/ vilket skulle kunna vara ett stöd?
2016-01-04, 21:13
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag är kanske fördomsfull men jag tror också det är skillnad på en lyckad acklimatisering i en mindre stad och klubb som Kalmar och Bajen/Sthlm. Vet dock inte om det gör det enklare eller svårare fotbollsmässigt. Det bor exempelvis ca 5000 andra Brasilianare i Sthlm enligt http://svebras.se/ vilket skulle kunna vara ett stöd?

Dessa faktorer spelar absolut in. Sett flertalet intervjuer med AIKs afrikanska spelare som hyllat han vi har semi-anställd för att vara stöd för dessa spelare (också med afrikanskt ursprung). Nu är bajens nya brasse äldre och då kanske det inte spelar in lika mycket, men tror det är mycket viktigt att stödja unga spelare från långtbortistan socialt.

Hur bra presterar man själv när man mår dåligt i sinnet, har en klump i magen?
2016-01-04, 21:15
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
...och att dessa 53 matcher är långt från 90 minuter utan antagligen hälften.

och det är positivt? ..att vara inhoppare i thailändska ligan.
2016-01-04, 21:32
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Dessa faktorer spelar absolut in. Sett flertalet intervjuer med AIKs afrikanska spelare som hyllat han vi har semi-anställd för att vara stöd för dessa spelare (också med afrikanskt ursprung). Nu är bajens nya brasse äldre och då kanske det inte spelar in lika mycket, men tror det är mycket viktigt att stödja unga spelare från långtbortistan socialt.

Hur bra presterar man själv när man mår dåligt i sinnet, har en klump i magen?

Du har helt rätt i det du skriver. Att spela i ett brödgäng i Thailand för att sedan gå till en storklubb som Hammarby kommer givetsvis bli mycket nya intryck. Här krävs ett stark psyke, du måste kunna ta att flertalet hemmafans buar ut dig, skära halsen av tecken (visserligen få men existerar) om du gör en dålig prestation.

Men det här vet Jingblad och Nanne nu, kanske var oklart tidigare men tror de scoutar folk med rätta psyket också. Det är A och O för att lyckas i de största klubbarna.
2016-01-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Ptja, Pa Dibba är en bra mycket vassare anfallare än vad Agon Mehmeti är.
Knappast bra mycket vassare utan snarare jämnbra, hyfsade allsvenska spelare som inte är bra nog att agera startspelare i MFF och saknar potential att bli märkbart bättre. Hellre en medioker malmökille på bänken än random utbölingar som inte tillför mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in