2016-01-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Ekonomiekot Lördag - I väntan på kraschen (20 min)
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/655995?programid=3626

Rekommenderas!

Intressant. Många varningar nu, känns som IT-bubblan i början av 2000-talet, man visste att kraschen skulle komma, man gick i väntans tider.
2016-01-03, 00:42
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I Londons hetaste områden måste du vara miljardär för att kunna köpa och där tittar man inte ens på inkomster utan enbart vilken förmögenhet du har eller krävs.

Jag har förstått det som att utländska investerare köper fastigheter i London för att stoppa undan sina pengar. Man köper fastigheter för svarta pengar eftersom att ingen frågar var pengarna kommer ifrån. Man köper även fastigheter för att få investeringsvisum, där det krävs att man investerar runt 26 miljoner för att få ett visum. Det låter som att det är stora tomma områden, där utländska investerare köpt upp lägenheterna utan att ha någon intention om att bo i dem...

http://www.svd.se/miljardarer-later-lyxlagenheter-sta-tomma
2016-01-03, 03:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I Londons hetaste områden måste du vara miljardär för att kunna köpa och där tittar man inte ens på inkomster utan enbart vilken förmögenhet du har eller krävs.
För några månader sedan listade jag topp 10 dyraste områden i London. Östermalms kvm-pris hamnade på plats 5-6 i den listan.

Dumheten i den här tråden utmärker sig faktiskt till och med på flashback.
2016-01-03, 03:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
För några månader sedan listade jag topp 10 dyraste områden i London. Östermalms kvm-pris hamnade på plats 5-6 i den listan.

Dumheten i den här tråden utmärker sig faktiskt till och med på flashback.

+1 på den
2016-01-03, 11:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Amortering Svenne-I-Banan. Kan det finnas ett samband med att folk inte väljer att amortera och istället väljer ett vanligt sparande..

Att det skulle vara något i form av buffert för en räntehöjning är något jag hört Kurt-Sune resonera kring och vore i sådana fall bra, men dessvärre tror jag mer på att många inte har några planer på att bo kvar en längre tid och istället försöka sälja av med en vinst inom ett par år och därför skiter dom i amorteringen, vem vet jag är en som tror på domedagen enligt dem flesta som tror något sådant om människan!

Som jag visade i mitt exempel är det mer lönsamhet med månadssparande i börsen än amortering och det borde fler upptäcka.
2016-01-03, 11:10
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som jag visade i mitt exempel är det mer lönsamhet med månadssparande i börsen än amortering och det borde fler upptäcka.

Fantastiskt att du tjatar om detta när du inte har en aning om det.
Det finns absolut inga garantier för det.
Man kan ana att du är 18 år och aldrig varit med om en krasch.
2016-01-03, 11:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Fantastiskt att du tjatar om detta när du inte har en aning om det.
Det finns absolut inga garantier för det.
Man kan ana att du är 18 år och aldrig varit med om en krasch.

Det finns inga garantier för att du lever imorgon ens. Jag har varit med om åtskilliga börskrascher och har erfarenhet att bedömda risk över tid, vilket uppenbarligen inte du har.

Nyss sa någon att jag måste vara en pensionärer och nu är det 18 som gäller hehe.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-01-03 kl. 11:17.
2016-01-03, 11:25
Medlem
biljons avatar
Citat:
Det finns inga garantier för att du lever imorgon ens. Jag har varit med om åtskilliga börskrascher och har erfarenhet att bedömda risk över tid, vilket uppenbarligen inte du har.

Nyss sa någon att jag måste vara en pensionärer och nu är det 18 som gäller hehe.

Är det därför du i dina exempel inte tar hänsyn till inflation och skatter? För att du är en sån expert?
Jag tror du är en kid som köpt en lägenhet, sett värdet öka och nu tror du att du vet hur hela världen fungerar.
Sluta ge dåliga råd, du vet inget om morgondagen. Fråga japanerna som investerade på index på 80-talet hur kul livet som investerare är.
2016-01-03, 11:31
Medlem
Crysaliss avatar
Citat:

Med flera centralbankers krampartade försök att stimulera ekonomin via massiva interventioner (QE, ZIRP, NIRP) och med ett antal globala bubblor som hotar att spricka anser åtminstone jag (som också varit med om ett antal börskrascher) att framtiden just nu är ovanligt osäker och att det är svårt att blicka bakåt historiskt för att ta ut kursen framåt och bedöma risk över tid, just därför att det är svårt att i förväg veta hur hårt en sprickande bubbla kommer att slå på världsekonomin...
2016-01-03, 11:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrvape
JAG SKA KÖPA MÅNGA FASTIGHETER. Göra dom till asylboenden. Räknar med dra in 10miljoner minst första året. Med fler och fler fastigheter med åren så ska jag sätta 100mille om året och köra bilar med äkta färsk koläder doft, jag kommer spreja fastigheterna med syntetisk kebabdoft för att locka fler invandrare till mina boenden. Jag ska bli så jävla rik. Sverige är fantastiskt land .

Det här borde vara kriminellt, men det bästa är att man blir hyllad. Och man ses som en bra medmänniska när man gör detta. Hjälper stackars flyktingar

en sak är säker, rik som ett as blir man i detta land om man bara vill
Man måste nog ha rätt kontakter också. Det där fungerar bara om du heter Jan-Emanuel eller Bert Karlsson.
2016-01-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja du bor ju i din bunker i buschen och andra bor i Sthlm.

20 papp räcker till en 2:a i city på andrahandsmarknaden.
Ja herregud vilka idioter det finns, lägga alla sina pengar på att bo, har ni inget liv?
2016-01-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Det fetade är felaktigt då upplåtelse av hyresrätt är undantaget från momsplikt. Ingående moms får således inte dras av.
Man kan välja enligt min revisor men oavsett så drar jag av inköp som tex en spis vilket en vanlig bostadsrättsinnehavare inte kan göra.

Så en hyresfstighetsägare har bättre rabatter, kan göra avdrag så därför blir spisen dyrare att köpa för en bostadsrättsinnehavare så betalar borättaren 5k för en spis så betalar hyreshusägaren 3k, varar spisen i 5 år så har hyran höjts för borättaren med 80 spänn i månaden medan hyreshusägaren bara behöver höja hyran med 40 spänn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in