2015-12-31, 17:20
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Varför säljs det bara skit i Sverige som Biltema tex? det är ju bara junkkvalite som säljer och svenssons åker dit och köper och tror dom är smarta för dom köpt billigt?

Hur tänker man där egentligen? Hur vore det som i USA man har trevliga butiker var man än åker som vi entusiaster kan åka in och köpa kvalitetsgrejor på hyllan?

Nu får man köpa allt utomlands pga situationen i Sverige är som den är

Det finns kvalitet att köpa i Sverige med. Man måste söka sig till andra typer av butiker bara. Swedol t.ex har en del bra grejer. I USA är det precis likadant som här, det finns stora butiker som säljer billigt skräp och småbutiker här och där som säljer bra grejer.
Det hela handlar om dumma människor som hellre betalar lite för skräp än mycket för bra grejer. Det är likadant inom alla branscher.
Citera
2015-12-31, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns kvalitet att köpa i Sverige med. Man måste söka sig till andra typer av butiker bara. Swedol t.ex har en del bra grejer. I USA är det precis likadant som här, det finns stora butiker som säljer billigt skräp och småbutiker här och där som säljer bra grejer.
Det hela handlar om dumma människor som hellre betalar lite för skräp än mycket för bra grejer. Det är likadant inom alla branscher.

Swedol har ju verkligen skitsaker dom med. Precis samma kina/lågprissaker som Biltema, Jula, Duabhuset och Verktygsboden. Bara att Swedol är oskäligt dyrare, iallafall på kinasakerna. Men visst har Swedol bra saker också, men det är ju det vanliga typ Kamasa, Bosch mm. Swedol är inget billigare än de andra så man kan lugnt gå till ngn annan mindre/lokal leverantör och gynna dom istället.

Jag brukade kolla upp de erbjudande Swedol hade på kvalitetsmaskiner. Det verkade billigt, men när allt väl kom omkring så var det ngn snik-modell av en maskin. Blir så irriterad på såna skojare. Ursäkta!! men jag blir verkligen pisst på såna tilltag
Senast redigerad av alfamats 2015-12-31 kl. 18:37.
Citera
2015-12-31, 18:37
Medlem
mr.toolboxs avatar
mycket Biltema har går att köpa billigare på ebay samma sak med clas ohlson och kjell och company.
Citera
2015-12-31, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr.toolbox
mycket Biltema har går att köpa billigare på ebay samma sak med clas ohlson och kjell och company.

Jepp!! stämmer det. Jag köpte bromsrengörare (brääklen typ) på biltema. 50:- för 400ml. Döm om min förvåning när jag skulle ha mer och gick in och köpte Promeisters (Mekonomen/ICA) bromrengörning hos min fristående lokala bildelslev. Fick betala 39:- för 500ml!! Och den funkade bättre, löste upp skiten nästan direkt.
Citera
2016-01-02, 05:38
Medlem
Svärjes avatar
Biltemas personal är normala, dvs som vanliga trevliga. Däremot, som på så många kedjor numera, svämmas affären över av kinesiskt skit. 7 st rörelsevakter köpte för ett par år sedan för en billig penning 200 kr/st. Jag tror t o m de sänkt till 100 kr! 4 st var på olika sätt trasiga!! Jag lämnade tillbaka dem. Sedan har jag köpt enstaka från Jula och Kjell & Co för att testa. Men dessa kinesprylar är så dåliga (tröga på att tända) att jag nu håller på att byta ut dem alla till Schneider som tillverkas i Finland och Tyskland. De kostar mellan 600 - 1.000 kr/st men jag betalar gladeligen.
Citera
2016-01-02, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Biltemas personal är normala, dvs som vanliga trevliga. Däremot, som på så många kedjor numera, svämmas affären över av kinesiskt skit. 7 st rörelsevakter köpte för ett par år sedan för en billig penning 200 kr/st. Jag tror t o m de sänkt till 100 kr! 4 st var på olika sätt trasiga!! Jag lämnade tillbaka dem. Sedan har jag köpt enstaka från Jula och Kjell & Co för att testa. Men dessa kinesprylar är så dåliga (tröga på att tända) att jag nu håller på att byta ut dem alla till Schneider som tillverkas i Finland och Tyskland. De kostar mellan 600 - 1.000 kr/st men jag betalar gladeligen.

Deras LED lampor till bilar (typ T10) som kostar 90kr är precis samma skit som man kan köpa på ebay. Däremot kan du få typ 50 st för 90 kr ist.
Citera
2016-01-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Kan bara hålla med. Köpte två torkarblad på Biltema (Ultrablade) till min bil i våras, den ena kostade 159 och den andra 139, jag är mycket nöjd med dom. Jag byter alltid en gång per år.
Innan dessa hade jag Bosch för 565 kr från Mekonomen för 2 pack. Jag märker personligen ingen skillnad mellan Bosch och Biltemas blad...

Mina erfarenheter är också att Biltema Ultrablade är lika värdelösa som Bosch i livslängd, vändljud och resultat. Att byta en gång per år vare det behövs eller ej låter varken ekonomiskt eller miljövänligt. Varför inte satsa på kvalitet istället och möjligen skaffa nästa omgång och lägga i bilen efter något år?

Senast hamnade wipers egna på bilen och vilken skillnad! Inga vändljud och det blir rent! De har redan hållt längre än Biltema och Bosch. Originaltorkarna höll också länge men jag har inte lyckats lista ut vad som satt där. Bilen rullar 3-4000 mil/år.
Citera
2016-01-02, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot

. Originaltorkarna höll också länge men jag har inte lyckats lista ut vad som satt där. Bilen rullar 3-4000 mil/år.

Brukar oftast vara Valeo som sitter org. Men även Trico har jag för mig levererar orginal.
Citera
2016-01-02, 10:53
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Mina erfarenheter är också att Biltema Ultrablade är lika värdelösa som Bosch i livslängd, vändljud och resultat. Att byta en gång per år vare det behövs eller ej låter varken ekonomiskt eller miljövänligt. Varför inte satsa på kvalitet istället och möjligen skaffa nästa omgång och lägga i bilen efter något år?

Senast hamnade wipers egna på bilen och vilken skillnad! Inga vändljud och det blir rent! De har redan hållt längre än Biltema och Bosch. Originaltorkarna höll också länge men jag har inte lyckats lista ut vad som satt där. Bilen rullar 3-4000 mil/år.

Det enda riktigt dåliga jag har köpt på biltema är slangklämmor men det var för många år sedan så det kan dom ha ändrat på.

Torkarblad som håller sikten klar mer än ett år finns inte i min värld, oavsett om det är dyrt, billigt, eller extra dyrt original.
För mig är priset avgörande och där ligger biltema på en nivå som gör att jag aldrig skulle besvära mig med att lämna tillbaka en vara eller klaga på petitesser.

I Testfakta på spolarvätska så var den billigaste bäst.
http://www.testfakta.se/tester/motor/billigaste-blandningen-b%C3%A4st-i-test

I Testfakta på torkarblad så var den billigaste bäst.
http://www.testfakta.se/tester/motor/billigt-torkarblad-b%C3%A4st-i-test
Citera
2016-01-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Varför säljs det bara skit i Sverige som Biltema tex? det är ju bara junkkvalite som säljer och svenssons åker dit och köper och tror dom är smarta för dom köpt billigt?

Hur tänker man där egentligen? Hur vore det som i USA man har trevliga butiker var man än åker som vi entusiaster kan åka in och köpa kvalitetsgrejor på hyllan?

Nu får man köpa allt utomlands pga situationen i Sverige är som den är

Javisst för man behöver ju absolut en De Walt skruvdragare till 4000 kr för att skruva två skruvar per år i lägenheten.... Att man inte köper biltema elektriska handverktyg om man använder dem 8h/dag kan jag förstå men att "svenssons" behöver proffsgrejor för att skruva nån gång per år är ju bara löjligt...
Citera
2016-01-03, 01:02
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Javisst för man behöver ju absolut en De Walt skruvdragare till 4000 kr för att skruva två skruvar per år i lägenheten.... Att man inte köper biltema elektriska handverktyg om man använder dem 8h/dag kan jag förstå men att "svenssons" behöver proffsgrejor för att skruva nån gång per år är ju bara löjligt...

Helt sant. Ska man bara göra lite småjobb så behövs inga proffsmaskiner. Tyvärr är mycket av de som numera klassas som "lågpris" så dåligt att det blir oanvändbart. Det var faktiskt bättre för tio år sen och bakåt, då kunde man köpa en lågprisvinkelslip för 150:- och ha den i tio år. Köper du en för 150:- idag så får du vara glad om den håller en vecka. Vi säljer sånt här på mitt jobb så jag har en del erfarenhet av det. Nackdelen ligger i den dåliga kvalitetskontrollen och ojämn tillverkningskvalitet. En batch med maskiner kan funka jättebra för det man betalar medans nästa är skrot alltihop. När man säljer 10 maskiner och får 9 tillbaka på reklamation, då är det nåt som är fel.
Citera
2016-01-03, 12:25
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Man måste inte ha värsta kvalitetsverktygen i alla lägen utan man får göra en bedömning vad bra grejor man egentligen behöver. Jag har några tyngre husprojekt under bältet och då funkar det helt enkelt inte med billigaste skruvdragaren då den dör efter ett tag. Som ni skriver så är det riktigt billiga för det mesta skräp. Om det bara handlade om att verktyget gick sönder så räknar man hem det om man använder prylarna lite men man måste väga in säkerheten också. Kapskivor till vinkelslip är ett bra exempel. Idag använder jag enbart de allra bästa märkena jag får tag på. I början av skruvarkarriären köpte jag billigast möjliga vilket gör att jag fortfarande har småbitar som sitter kvar i vänsterögat efter en skivsprängning 1991. De stör inte och varken jag eller ögonläkaren tycker att vi ska göra nåt om det inte verkligen behövs så de får sitta där. Så, glöm inte säkerhetsaspekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in